تعلیم و تربیت (بازدید: 4525)
سه شنبه 12/7/1390 - 21:32 -0 تشکر 372307
ایده های ناب معلمی

با نام خدا و سلام

ایده های ناب معلمی

۱- نخستین کار معلم در کلاس آن است که با دانش آموزان رابطه برقرار کند وسپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود.

 

اول ارتباط بعد آموزش . اول حوزه ی قلب بعد حوزه ی مغز

۲- برقراری رابطه ی انسانی با دانش آموز ، ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید.

در مورد ایجاد ارتباط مناسب می تونید به تاپیک اصول روابط حسنه با کودک مراجعه کنید

۳- توصیه می شود برخی از خطاهای دانش آموزان را نادیده بگیرید و در صورت لزوم به طور محرمانه ، صمیمانه ، با محبت و به طور غیر مستقیم خطاهای او را به او متذکر شوید.

در مسیر تعلیم و تربیت گاهی کور بودن ، کر بودن ولال بودن بهتر است.

۴- یادتان باشد که بازی نیاز کودکان است و کودک با بازی کردن ، رشد می کند ، بزرگ می شود و احساس بودن می کند . اگر او را از بازی و بازی کردن منع کنید ، او را از زنده بودن ، زندگی کردن ، رشد کردن و یاد گیری محروم کرده اید.

هنر تلفیق بازی با مطالب آموختنی را باید فرابگیریم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 13/7/1390 - 9:33 - 0 تشکر 372408

با نام خدا و سلام
برای برقراری ارتباط صحیح چه راهکارهایی وجود دارد؟
برخی از راهکارهای برقراری ارتباط صحیح بین معلم و شاگرد عبارتند از :

1. لطفا اشتباه دانش آموزان خود را بزرگ نکنید. این کار باعث می شود بعد از مدتی دانش آموز فکر کند و باور کند که هر کاری انجام می دهد یا هر سخنی که می زند اشتباه بوده و به یک دانش آموز منزوی تبدیل شود.

2. همیشه با همه ی دانش آموزانتان احوال پرسی کنید و حتی در مورد مشکلاتشان از آنها سوال کنید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها بکنید.

3. به نظریات و سخنان دانش آموزانتان چه در هنگام تدریس و چه در هنگام غیر تدریس خوب گوش دهید و سخنشان را در وسط کلامشان قطع نکنید.


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 13/7/1390 - 9:35 - 0 تشکر 372409

4.هیچگاه در کلاس و مدرسه به یک نفر توجه و اهمیت خاصی نشان ندهید و یک نفر را در کلاس یا مدرسه برجسته نکنید.

5. به دانش آموزانتان مانند یک برادر یا خواهر کوچکتر احترام بگذارید.

6. به تک تک دانش آموزانتان مسئولیت بدهید. این کار باعث افزایش حس اعتماد به نفس دانش آموز می شود.(در اکثر مدارس و کلاس ها دیده میشود که یک دانش آموز از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی به عنوان نماینده کلاس تعیین می شود که این کار باعث سرخوردگی دانش آموزان دیگر شده و کاری بس اشتباه است)

7. جای مناسب در کلاس برای خود انتخاب کنید و با همه ی دانش آموزان در تعامل و رفت آمد باشید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 13/7/1390 - 18:45 - 0 تشکر 372510

سلام
ممنون مبحث بسیار خوبیه. حتی برای تربیت فرزند هم قابل استفاده است.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

چهارشنبه 13/7/1390 - 22:53 - 0 تشکر 372562

با نام خدا و سلام
ممنون از مدمن عزیز بابت حضور و اعلام نظرشون
اما ادامه بحث راهکارهای ارتباط صحیح بین معلم و شاگرد:
8 .فضای کلاس درستان را جذاب کنید و از آثار تک تک دانش آموزان در کلاس درس استفاده کنید.

9.با دنش آموزان خود همدلی کنید. این کار باعث می شود که زمینه نفوذ در دانش آموز برایتان فراهم گردد و او را بهتر درک کنید و باعث افزایش میزان ارتباط میان شما بشود.

10. اگر دانش آموزتان کار اشتباهی انجام داده است اورا مستقیما مورد موعظه قرار ندهید. می توانید خود را مورد خطاب قرار دهید(به در بگویید دیوار بشنود)

11. در صورت امکان با دانش آموزانتان در غیر از ساعات درسی وبیرون از مدرسه نیز با آنها ارتباط داشته باشید با آنها بیرون بروید،اردو بروید و هر ساله تعدادی عکس یادگاری به صورت دسته جمعی بگیرید.

12. سعی کنید در ابتدای سال در مورد خاطرات سال قبل از دانش آموزانتان بپرسید تا بدانید چه ویژگی و خصوصیت معلم و کلاس سال قبل برای دانش آموز جذاب تر بوده و کدام یک نبوده.

13. خواهشا در کلاس درس از مقررات خشک و بی روح که باعث خستگی دانش آموز می شود استفاده نکنید.

14. هیچ گاه،هیچ زمانی،هیچ وقتی از تنبیه بدنی در کلاس درس استفاده نکنید که علاوه بر عواقب بدش برای خود شما باعث دوری دانش آموز از درس و کلاس و مدرسه و معلم می شود.

15. همیشه با لبخند وارد مدرسه و کلاس بشوید با لبخند در مدرسه و کلاس بمانید و با لبخند مدرسه و کلاس را ترک کنید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 13/7/1390 - 23:4 - 0 تشکر 372573

همین امروز تو کلاس بررسی کتابهای اول ابتدایی که تغییر کرده یکی از معلمان باتجربه شهرستان که اتفاقا معلم کلاس چهارم ابتداییم هم بوده می گفت:
بیایید کلاس اول را به فضایی شاد تبدیل کنیم فضایی پر از مهر لبخند شعر دست و کف و رقص چه اشکالی داره که در بین کار درسی و آموزشی یک کمی هم به تحرک دانش آموزامون در کلاس فکر کنیم شعربراشون بخونیم و این عین جمله او بود که:معلم کلاس اول همیشه باید لبش آویزون باشه (لبخند و خنده از لباش دور نشه)
اتفاقا این دیدگاه خود من هم هست وتا اونجایی که بتونم با شعر و قصه و تشویق کارم را پیش می برم گرچه خیلی از همکارام یا والدین نپسندند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 14/7/1390 - 21:2 - 0 تشکر 372759

با نام خدا و سلام
5 - برای حفظ اقتدار شما ، رعایت احترام متقابل و تامین امنیت روانی دانش آموزان ، از مشاجره کردن با آنان اجتناب کنید

شما مهم هستید ، پس مشاجره با دانش آموزان ممنوع

۶-در ارتباط با دانش آموزان اصول خود را مشخص کنید ، قاطع باشید و با جدیت به بچه ها بفهمانید که چه انتظارهایی از آنها دارید.

بچه ها این گونه معلمان را بیش تر قبول دارند.

۷-دانش آموزان باید نسبت به کلاس و مدرسه احساس غرور و مالکیت کنند و به آن افتخار نمایند.

۸-اولین اولویت کاری معلمان دوره ی ابتدایی ، ایجاد تعلق خاطر نیبت به معلم ومدرسه در میان دانش آموزان است.

بچه های مدرسه باید عاشق مدرسه و معلم شوند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 21/7/1390 - 7:25 - 0 تشکر 374045

با نام خدا و سلام

-برقراری ارتباط عاطفی با یکدیگر ، جزء حیاطی موفقیت است. ایجاد این ارتباط عاطفی در مدرسه به عهده ی مدیران ، معلمان و مربیان اندیشمند و خردمند است . معلمان وشاگردان باید ارتباط عاطفی داشته باشند و در مسایل یکدیگر درگیر شوند .

برقراری ارتباط عاطفی یعنی استارت یک آموزش خوب (اول حوزه ی قلب بعد حوزه ی مغز)

۱۰-واگذاری تدریجی کار های مورد علاقه به بچه ها ، سهیم کردن آنها در تصمیم گیری کلاسی و مدرسه و احترام گذاشتن به آراء و نظر آنها هرچند هم ابتدایی و پیش پا افتاده باشد می تواند زمینه های استقلال ، تصمیم گیری و مدیریت را در زندگی آینده ی آنان تقویت کند.

۱۱-نخستین اصل در ایجاد ارتباط سازنده با فراگیران ، هنر << خوب شنیدن >> و << خوب توجه کردن >> به حرف های اوست.

۱۲- نود و نه درصد تعلیم و تربیت ، زمینه سازی و فراهم کردن شرایط مناسب و مستعد و یک درصد آن آموزش دهی است .

جای آنها را عوض نکنیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 24/7/1390 - 19:27 - 0 تشکر 375685

با نام خدا و سلام
ادامه مطلب :
13- صدا و سیمای یک معلم خوب ، بیشتر از برنامه های صدا وسیما انسان ساز است.

مواظب سر و وضع خود باشد.

۱۴- موقع ورود به کلاس حتما در بزنید و با چهره ای گشاده ، متبسم ، با لبخند و به آرامی وارد شوید.

۱۵- آیا می دانید که : اول لباس شما حرف می زند بعد خود شما.

لطفا مواظب وضعیت ظاهری خود باشید.

۱۶- بچه ها ، معلمان تمیز ، نظیف ، آراسته ، با لباس روشن ، خوش بو و معطر را خیلی دوست دارند.

در این حالت قدرت نفوذ کلام شما فوق العاده بیشتر است.

۱۷- همچنان که پرنده برای رسیدن به بلندای مقصدش بال می خواهد ، معلم برای رسیدن به هدفش حال می خواهد.

۱۸- بیایید تصمیم بگیریم ، استعداد های بچه ها را به بازی نگیریم ، بلکه با بازی آنها را تقویت کنیم .

بازی در تدریس ، بازی در آموزش ، بازی در تربیت ، بازی در زندگی و...

۱۹- به بچه ها یاد ندهید ، اما راههای یادگیری و اکتشاف را یاد بدهید. زیرا اگر یک ماهی به کسی بدهید یک وعده غذا به او داده اید و اگر دو ماهی بدهید دو وعده غذا داده اید . اما اگر ماهیگیری به او یاد بدهید یک عمر او را از غذا بی نیاز کرده اید.

۲۰- بچه ها در مدرسه ، خواندن ، نوشتن و حساب کردن را یاد میگیرند ، اما آنچه شخصیت آنها را پرورش می دهد ، کاردستی ، ورزش ، تئاتر ، نقاشی ، بازی و فعالیت های گروهی است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی