سلام
1- ایشون در خطبه شام دارن معرفی میکنن که از چه سلاله ی پاکی هستند
در ضمن آن ,حمزه(سید الشهدا) و جعفر طیار را جز خانواده خویش میدانند
و در این صحبت آخرین امام را نیز معرفی میکنند(منجی عالم)
2- میگن هیچ کسی از جای ایشان(ع) اطلاعی ندارد مگر کسانی که به امر ایشان(ع) خدمتگذاریشان را می کنند
که بنظر می آید منظور "اوتاد" باشند که همواره در خدمت امام عصر(عج) به سر مى برند، هر كدام از آنها كه از دنیا بروند، فرد شایسته دیگرى جانشین او مى گردد.
بنظر حقیر, چون قبل کلمه خدمتگزاری از اطلاع داشتن مکان و از کلمه متصدی استفاده کرده است
منظور کسانی هستند که ارتباط خاص دارند
[quote=jtayebe;393644;371890]
[quote=dehkade2010;591792;371734]
سلام
میشه بزرگواران انجمن پاسخ بِدن؟!! :)
و در خطبه معروف خود در مسجد جامع شام در حضور یزید بن معاویه فرمود: «رسول خدا، و وصى او على ـ علیه السلام ـ ، سید الشهداء (حمزه)، جعفر طیار، دو سبط این امت و مهدى [این امت] از ماست.»
این چی داره میگه؟؟؟؟
:)
همچنین درباره مخفی بودن مکان آن حضرت فرمود: «لا یَطَّلِعُ عَلی مَوْضِعِهِ اَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَلاغَیْرِهِ اِلّا الَّذی یَلی اَمْرَهُ؛هیچ کس از دوست و غیر دوست از اقامتگاه او مطّلع نمی شود، به جز کسی که متصدّی خدمتگزاری اوست.»
این خدمتگزار، منظورش خدمتگزاری آقاست... یا نه، من و شمایی که عملی انجام می دیم به نیت خدمت برای اماممون هم شاملش می شیم؟!
سلام
ممنون... متوجه شدم.
در مورد اوتاد هم... بخونیم از بخش اندیشه همین سایت تبیان:
گروههای مختلف یاران امام مهدی(علیهالسلام)
از روایات و سخنان یاد شده دانستیم که یاران امام مهدی(علیهالسلام) در دوران غیبت، همه در یک سطح نیستند و به گروههای مختلفی تقسیم میشوند. در اینجا به اجمال هر یک از این گروهها را بررسی میکنیم:
الف) اوتاد ب) ابدال ج) نجبا
د) صلحا(صالحان) ه) نقبا (نقیبان) و) رجال الغیب
اما در مورد اوتاد:
در قسمتی از «حدیث معراج» خدای متعال، خطاب به رسول گرامی اسلام(ص) میفرماید:
«ای احمد! میدانی به خاطر چه چیز تو را بر دیگر پیامبران برتری دادم؟» رسول گرامی اسلام عرض میکند: به خدا سوگند، نه. پس خداوند میفرماید: «به خاطر [نوع] آفرینش، خوش خلقی، بخشندگی و مهربانی نسبت به مردمان. این چنین هستند اوتاد زمین و کسی از جملة اوتاد نمیشود مگر به واسطة وجود این صفات».1
امام علی(علیهالسلام) در یکی از خطبههای خود در وصف اوتاد میفرماید:
«ای بندگان خدا! دوست داشتنیترین بندگان خدا بندهای است که خداوند وی را علیه نفس یاری دهد. پس اندوه را شعار خود سازد و خوف از عذاب را تنپوش خویش، از این رو چراغ هدایت در دلش افروخته و برای روز قیامت خود توشهای مهیا کرده، مرگی را که دیگران دورش میپندارند نزدیکش انگاشته، تن به سختیها سپرده، نگریسته و نیکو نگریسته، خدا را یاد کرده و فراوان یاد کرده ... .
به مرحلهای از یقین رسید که چهره یقین را که چون آفتاب تابان بود مشاهده کرد. خود را وقف برترین کارها یعنی فرمان خدا کرد تا هر وظیفه که بر عهده اوست به انجام رساند و هر فرعی را به اصلش باز گرداند... .
او یکی از معادن دین و اوتاد زمین است. خود را ملزم ساخته به داد رفتار کند و نخستین گام در این راه نفی هواهای نفسانی است از خود...»2
شیخ کفعمی(ره) نیز اوتاد را این گونه توصیف میکند:
«آنها گروهی هستند که یک چشم بر هم زدن هم از پروردگارشان غافل نمیشوند و از مال دنیا مگر به اندازه لازم و ضروری جمع نمیکنند و لغزشهای بشری از آنها سر نمیزند در آنها عصمت شرط نشده، ولی در قطب شده است.»3
1) شیخ حر عاملی، الجواهر السنیـة فی الأحادیث القدسیـة، قم، مكتبـة المفید، ص 200.
2) نهج البلاغه، ترجمه: محمَدمهدی فولاوند، چاپ سوم، تهران، صاائب، 1384، صص 98 و 99.
3) المصباح، ص 534؛ همچنین ر.ك: بحارالأنوار، ج 53، ص 301.
می تونید متن کامل رو در لینک پایین مشاهده کنید
کلیـــــــــــــــک کنید