• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 399)
جمعه 8/7/1390 - 15:22 -0 تشکر 371226
توجه و یادگیری

 

توجه و یادگیری  

توجه تا حد زیادی بر آنچه یاد می گیریم اثر می گذارد. از نظر روان شناسان، توجه شامل سه فرایند مرتبط با یکدیگر است. اول، انسان برای تحلیل اطلاعات نیاز به تمرکز گیرنده های حسی خود بر منبع اطلاعات( تحریک ) دارد. گاه این نوع توجه را سوگیری توجه یا سوگیری گیرنده می نامیم. دوم، حتی وقتی که افراد توجه خود را بر منبع اطلاعاتی مفروضی متمرکز می کنند، تنها بخشی از اطلاعات ارائه شده را به طور انتخابی پردازش می کنند. این نوع توجه که به ساختار فکری فرد بستگی دارد، توجه انتخابی نامیده می شود. سوم، به دلیل محدودیت ما در پردازش اطلاعات، قادر به کنار آمدن با انبوهی از اطلاعات و یا موضوعات پیچیده نیستیم. یکی از روش های کنار آمدن با انبوهی از اطلاعات، یافتن ساختار زیربنابی اطلاعات است. ما از میان دیگر چیزها ، در جست و جوی چیزهایی هستیم که قابل گروه بندی و یا قطعه قطعه شدن باشند. یکی از دلایل استخدام راهنما به هنگام سفر آن است که راهنما به ما در کنار آمدن با پیچیدگی های محیط جدید کمک می کند. راهنما کمک می کند تا بر آنچه باید ببینیم و یاد بگیریم تمرکز کنیم( توجه انتخابی ) . علاوه بر این، آنها اغلب اطلاعاتی را در اختیارمان قرار می دهند که به سازماندهی و معنا بخشیدن به اطلاعاتی می انجامد که بر گیرنده های ما تاثیر می گذارند. برای رساندن این مفهوم که به ویژگی های سازمان یافته موقعیت پی ببریم، از کلماتی چون دریافت، معنی و درک استلفاده می کنیم. آنچه به خاطر می آوریم تصاویر، موضوهات، و داستان هاست؛ گاه بخش هایی از اطلاعات نامربوط را به طور تصادفی به خاطر می آوریم.

 

 

آیا توجه به طور ارادی قابل کنترل است؟  

فقط بخشی از توجه به طور ارادی کنترل می شود. برای مثال، هنگامی که در محیط چیز جدیدی ارائه می شود، توجه به طور معمول به سوی این منبع جدید تحریک معطوف می شود. اگر به خاطر ناتوان بودن از درک اطلاعات قادر به پردازش آن نباشیم، توجه ما احتمالا تغییر جهت می دهد. در مواجهه با اطلاعاتی که قبلا پردازش کرده ایم نیز توجه ما به چیز دیگری معطوف می شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احساس یکنواختی می کنیم. اگر در توجه فرد تغییر ایجاد شود، در یادگیری او نیز تغییر ایجاد می شود. لذا کنترل توجه ، کلید یادگیری موثر است.
 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.