به تدریج دستهای پنهانی از تصاویر و مشخصات مجری سوءاستفاده میكند و با ارسال مشخصات مجری برای یكی از سایتهای مستهجن نام وی را در گروه افراد عضو سایت قرار میدهد...
گرداب- در ماههای گذشته سایتها و وبلاگهایی فعالیت خود را آغاز كردهاند كه به سایتهای "هوادار" شهرت دارند. این مجموعه سایتها برای هواداری از چهرههای مشهور و جوان پسند مانند "فوتبالیستها"، "مجریان تلویزیون" و "بازیگران" راهاندازی شده است.
در لینكها و پیوندهای این سایتها مشخصات كامل، تصاویر برنامهها و حتی عكسهای خصوصی از این چهرهها به ویژه بازیگران و مجریان زن قرار گرفته و بهراحتی در دسترس میلیونها كاربر اینترنتی است. این در حالی است كه به باور بسیاری از كارشناسان، ادامه این روند زمینه بسط و گسترش آسیبهای اجتماعی مختلفی از جمله جسور شدن افراد مزاحم، خودشیفتگی چهرههای مشهور و دردسرهای اینترنتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
این روزها فقط كافی است در زمان جستوجو در سایتها و وبلاگهای اینترنتی، واژه "هوادار را در كنارنام یكی ازچهرههای فوتبالی، رسانهای یا بازیگر" جستوجو كنید، با انبوهی از سایتهایی مواجه میشوید كه در آنها عكس ها، تصاویر و مشخصات مجری مورد نظرتان خودنمایی میكند. به این ترتیب تمام مشخصات یك بازیگر، فوتبالیست یا مجری تلویزیون از تاریخ تولد گرفته تا برخی تصاویر خانوادگی و علاقهمندیهای فرد موردنظر در دسترس شما قرار دارد.
هدف چیست
اما این مجموعه سایتها از سوی چه فرد یا گروهی راه اندازی میشود و بهدنبال چه اهدافی هستند؟ و از آن مهمتر آیا چهرههای مشهور در جریان راهاندازی این سایتها هستند؟ برای بررسی این موضوع و كسب اطلاعات بیشترتصمیم گرفتیم كه در یك دوره زمانی مشخص، فعالیت یكی از این سایتها را تحتنظر داشته باشیم و به عنوان یكی از هواداران مجری مورد نظر در سایت ثبتنام كنیم.
بهروز رسانی هوادارها
فعالیت این سایتها به صورتی است كه در مناسبتهای مختلف بهویژه تاریخ تولد یك چهره یا تاریخ ازدواجش پیامهای تبریك در سایت قرار گرفته و برای كاربران عضو فرستاده میشود. جالب اینجاست كه گردانندگان سایت از كاربران میخواهند تا در مورد شیوه بازی یك چهره سینمایی در برنامههای مختلف نظرات خود را اعلام كنند و از طریق سایت با مجری مورد نظر در ارتباط باشند.
تكاپوی این سایتها برای ارتباطگیری و معرفی یك چهره به همینجا ختم نمیشود و لینكهای این سایتها در شبكههای اجتماعی فیس بوك و توییتر هم قرارگرفته و به صورت مداوم دعوتنامههایی برای عضویت در فیس بوك هواداران بازیگر یا مجری تلویزیون برای كاربران فرستاده میشود. در مواردی هم تصاویر بازیگران زن در شبكه اجتماعی فیسبوك به اشتراك گذاشته میشود و از مخاطب طی پرسشهایی خواسته میشود درباره محبوبیت مجری مورد نظر امتیاز دهد.
كسب درآمد با چهرهها
اما این تمام ماجرا نیست و گردانندگان اینگونه سایتها برای خود سفره درآمدی هم پهن كردهاند و طی این شگرد از كاربران میخواهند برای ارسال تصاویر بیشتر از یك چهره سینمایی یا مجری رسانهای، مبالغی را به شماره حساب درج شده در سایت واریز كنند تا عكسهای دیگری از طریق ایمیل برایشان ارسال شود.
خطر خودشیفتگی!
اما درباره این حركت برخی سایتها و وبلاگهای اینترنتی، بسیاری از كارشناسان اجتماعی معتقدند كه ادامه این روند آسیبهای مختلفی را درحوزه اجتماعی برای چهرههای مشهور در پی خواهد داشت. به باور "احمد معتمدی"، روانشناس، این روند باعث میشود تا از یك طرف مشكلات روانشناختی، اجتماعی و بهداشت روانی در زندگی فرد ایجاد شود و از سوی دیگر تهدیدی برای امنیت اجتماعی و اخلاقی برای بازیگران و چهرههای رسانهای باشد.
به اعتقاد معتمدی، تبلیغ برای مجریان تلویزیون و راه اندازی سایت برای هواداری در مقوله "اعتیاد اینترنتی" تعریف میشود كه میتواند زندگی فرد و كسانی را كه با او سر و كار دارند به شدت تحت تاثیر قرا دهد.
به باور این روانشناس، در این ماجرا، دو موضوع مطرح است. از یك طرف چنانچه بازیگر و مجری جوان تلویزیون به شخصه اقدام به راه اندازی سایت كند و به دنبال معرفی و چهرهسازی برای خود با استفاده از ابزارهای اینترنتی باشد، درمقوله "امراض خودشیفتگی" تعریف میشود.
از سوی دیگر، افرادی كه هیچ شناختی از چهره ندارند و اقدام به راهاندازی سایتی تحت عنوان هواداران و طرفداران یك بازیگر میكنند، طبق اصول و قواعد روانشناسی در مقوله "اختلال روانی" قرارمی گیرند.
به تصریح معتمدی، گروه دوم هم برای خود و هم برای دیگران مشكلساز میشوند چراكه در اثر اعتیاد به اینترنت، پیوسته به دنبال این هستند كه از شخص مورد علاقه خود تصاویری را در سایت قرار دهند و این موضوع باعث میشود تا به تدریج جریانی برخلاف عفت و اخلاق عمومی و علیه مجری مورد نظر شكل بگیرد.
سایتهایی برای دردسر
اما "محمد محبی"، كارشناس انتظامی، با بیان اینكه راهاندازی اینگونه سایتها در موارد بسیاری برای مجریان زن در رسانه ملی مشكل ساز بوده، میگوید: «پروندههای بسیاری در ادارات مختلف نیروی انتظامی وجود دارد كه در این پروندهها یكی از بازیگران یا مجریان زن علیه راهاندازی سایت یا وبلاگ از سوی افراد ناشناس اعلام شكایت كرده و خواستار رسیدگی و برخورد با عاملان این موضوع بوده است.»
به گفته این كارشناس انتظامی، مواردی وجود داشته كه زندگی خانوادگی یك چهره سینمایی تا مرز فروپاشی و سقوط پیش رفته و حتی باعث شده تا مجری از كار در صدا و سیما محروم شود.
محبی ضمن واكاوی یكی از پروندههای چند ماه گذشته با موضوع شكایت یكی از مجریان رسانه ملی میافزاید: «در بررسی این پرونده مشخص شد كه در ابتدا مجری جوان تلویزیون برای اینكه برای خود چهرهسازی كند، سایتی را راهاندازی میكند و مشخصات كامل خود را در آن قرار میدهد اما به تدریج دستهای پنهانی از تصاویر و مشخصات مجری سوءاستفاده میكند و با ارسال مشخصات مجری برای یكی ازسایتهای مستهجن نام وی را درگروه افراد عضو سایت قرار میدهد و نام این مجری در گروه كاربران سایت مبتذل قرار میگیرد.»
به باور وی، مجریان رسانه ملی به ویژه مجریان زن بیشتر از چهرههای بازیگر در كمین شارلاتانهای مجازی هستند. چرا كه دائماً در رسانه حضور دارند و برنامه اجرا میكنند. این كارشناس انتظامی، بهترین راه مقابله با این موضوع را خودداری مجریان از انتشار تصاویر و مشخصات خود در فضای مجازی میداند و معتقد است كه پیشگیری در این گونه پروندهها تا ۹۰ درصد مشكلات موجود را كاهش میدهد.
به گفته محبی، افرادی كه در این موارد سوءاستفاده میكنند و حیثیت و آبروی یك فرد را به بازی میگیرند، حتماً شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند و نیروی انتظامی در این مورد هیچ نگرانی ندارد و مدافع حیثیت و آبروی افراد در صنف و مشاغل مختلف است.
علی البرزی
منبع: جوان