در
روز 20 شهریور 90 معاون سیما و مدیر شبكه سه در سالن همایشهای بینالمللی
صداوسیما از عوامل و دستاندرکاران «خنده بازار» تقدیر كردند.
به
گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، در این مراسم ابتدا علی اصغر پورمحمدی ـ مدیر
شبکه سه سیما ـ گفت: ان شاءالله این جمع بتوانند برنامهای بهتر و جذابتر
بسازند و موجب شادی خاطر مردم باشند. جمعی که جمع شدهاند نمایندگان یک
گروه 70 ـ 80 نفره هستند که شبانه روز تلاش کرده اند تا «خنده بازار» تولید
و موجب شادی مردم شود.
وی ادامه داد: یکی از دلایل
موفقیت، همکاری، هماهنگی همدلی، بستر دوستانه و محیط خوب برنامه بوده که در
وقت کم، کار خوب تولید کردهاند. این برنامه از ایدههای جذاب، متن خوب،
نویسندگی خوب، طراحی دکو ، صحنه خوب، گریم خوب، کارهای کامپیوتری،
کارگردانی خوب و در نهایت تهیهکنندگی خیلی خوب برخوردار بود.
مدیر شبكه سه ادامه داد: در
برنامه «خنده بازار» قصد توهین به هیچ کس را نداشتیم و از آقای جیرانی و
فردوسی پور در این جلسه تشکر میکنم که صبوری این انسان بزرگوار برای ما
درس هست که ناراحت نشدند و کمک هم دادند که اگر اینطور باشد بهتر است.
مدیر گروه اجتماعی شبكه سه
سپس شریعت پناهی ـ مدیر گروه
اجتماعی شبكه سه ـ با تشکر از گروه «خنده بازار» گفت: ما در ابتدای راه
هستیم و کار تابستان نسبت به نوروز خیلی بهتر بود. امیدوارم کار آتی بهتر
از قبلی باشد. از آنهایی که فکر میکردند به تمسخر گرفته شدهاند عذرخواهی
میکنم.
فریدون جیرانی: به سازندگان تبریك می گویم
در این مراسم فریدون جیرانی گفت:
به نویسندگان، تهیهکننده و کارگردان تبریک میگویم که توانسته اند ارتباط
خوب برقرار کنند. برنامه های طنز در تلویزیون سطحش پایین آمده بود که این
برنامه سطح آنها را ارتقاء داد. نمایندگان صنوف تحمل نقد را ندارد اگر ما
خودمان هم تحمل نقد را نداشته باشیم واویلا است.
عادل فردوسی پور: فرهنگ نقدپذیری بالا رود
عادل فردوسی پور هم گفت: فرهنگ
نقدپذیری باید بالا رود؛ باید آستانه تحمل مسؤولان و مدیران را بالا ببریم.
خودم شخصا استقبال میکنم. نفس عمل خیلی خوب است. اما بین انتقاد و تحقیر
مرز باریکی است. اگر این مرز رعایت شود مشکل پیش نمیآید.
معاون سیما: چشمانی هست که کارهای خوب را میبیند
سپس علی دارابی ـ معاون سیما ـ ضمن قدردانی از هنرمندان و دستاندرکاران گروه «خنده بازار» گفت:
جلسه امروز با این هدف برگزار شده
که با صدای بلند اعلام کنیم چشمانی هست که کارهای خوب را میبیند. اولین
برنامهای که بعد از تابستان و ماه مبارک رمضان مورد تقدیر قرار دادهایم،
«خنده بازار» است. صمیمانه از همه به خصوص آقای شب خیز که نقش پررنگ و
بزرگتری دارند و میبینیم با چه دلسوزی این کارها را انجام میدهند تشکر
میکنم. از آقای قادری که متنهای خوب و آقای عباسی که کارگردانی خوب
کردهاند و بقیه عزیزان صمیمانه تشکر میکنم. قدر جمع خودتان را بدانید و
بیش از هر کسی خودتان هستید که باید صیانت از خودتان را داشته باشید. اگر
میخواهید در طول سالیان آینده هم موفق باشید باید مراقبت داشته باشید و
گرفتار حاشیه نشوید و اهمیت کار در رسانه را بر هر چیزی ترجیح دهید.
معاون سیما اظهار كرد: گاهی
وقتها بعضی پیشنهادهای مادی و زودگذر موجب میشود دچار برخی حاشیه ها
شویم. اما واقعاً در عمر هنری تجربه کرده اید که به مثابه سراب هست؛ به
عنوان برادر کوچک می گویم قدر همدلی خودتان را بدانید از همین امروز تصمیم
بگیرید این جمع جمعی باشد برای کار بزرگ. طنز جز مطالبات راهبردی معاونت
سیما هست. «خنده بازار» باید علاوه بر پخش هفتگی، برای نوروز 91، رمضان 91،
نوروز 92 آماده و مهیا شود.
دارابی از عزت الله ضرغامی به
عنوان حامی اصلی این برنامه تشکر كرد و خطاب به عوامل «خنده بازار» افزود:
شجاعت ایشان در حمایت از برنامه باعث شد بعضی انتقادها به سمت شما نیاید.
اعتقاد داریم که در کار طنز باید شجاعت را با هنرمندی و اخلاق توأم کنیم.
از الان که وقت دارید باید برای کار بهتر برنامهریزی کنید.
او گفت: از آقای جیرانی و فردوسی
پور تشکر می کنم. این دو عزیز را به عنوان نمایندهی کسانی که در «خنده
بازار» با آنها شوخی شد دعوت کردیم.
سریال ماه رمضان شبكه سه طنز باشد
معاون سیما تاكید كرد: بحث در
مورد کل مسأله طنز است. علاوه بر اینکه در رسانه به عنوان راهبرد معاونت
سیما اعلام کردیم شبکه سه در کنار کارهای نمایشی دیگر همواره طنزش برپا
باشد. در نقاط مثبت، نوآوریهای این برنامه بسیار فراوان بود. در ماه مبارک
رمضان هر 30 شب به غیر از ایام قدر این برنامه پخش شد. به آقای پورمحمدی
گفتهایم که سریال نمایشی ماه رمضان آینده باید طنز باشد. طنز نشانه انفتاح
فرهنگی سیاسی جامعه است. اگر تخلیه هیجانی جامعه صورت بگیرد دغدغه نداریم.
دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید به مثابه یک اتاق فکر کار کنند. باید
کار پژوهشی جدی تری در این مورد انجام شود. هم اینك در مدل و الگو برای طنز
مشکل داریم، و الان تکرار خودمان در گذشته بازآفرینی میشود و معمولا دیده
می شود كه یک پارادایم که حاکم بر تولید باشد وجود ندارد.
دكتر دارابی اعلام كرد: تولید
بدون پژوهش و تحقیق در معاونت سیما ممنوع است. بیشترین توجه را به گروه
نویسندگان خواهیم داشت. مرز کمدی را از هجو جدا کنیم. اینکه میگویند حرکت
بر میدان مین، همین جاست. بتوانیم بخندانیم بدون رنجش خاطر و ناراحتی
دیگران؛ در حوزه طنز به پایبندی به اخلاق باید توجه کنیم.
فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی ضعیف است
معاون سیما خاطرنشان كرد: نکتهی
دیگر این است که فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی و مدارای سیاسی در جامعه ضعیف
است. انتقاد پذیری بسیار دشوار است. برخی خطوط قرمز نیز خودساخته است و
اصلا وجود ندارد. آنجایی که مسالهی اخلاق این انقلاب است با کسی شوخی
نداریم ولی اینطور نیست که مسؤولی مظهر نظام شود و اگر در مورد او صحبت
کنیم بگوید شما نظام را تضعیف کردید؛ نه اینطور نیست.
او ادامه داد: در برنامهی طنز
لازم نیست با صدای بلند فریاد بزنیم كه جدی نگیرید و دلخور نشوید. کاری که
ما می کنیم، در حوزه طنز است، مخاطبان ما باید این را بفهمند. هنر شما این
است که افکار عمومی را متوجه معضلات کنید؛ بنابراین در حوزه طنز هدف
سازندگی است. نگاه، نگاه خصمانه بر پدیدهها نیست.
وی اظهار كرد: یکی از کارهای مهم
این است که مبادا نگاه طبقاتی داشته باشیم. ظرفیتسازیهای خودمان را تخریب
نکنیم. بعضی از محدودیتها که خدا قرار داده مثل لکنت زبان، حق نداریم
تمسخر کنیم. بهتر است یک رفتار یا تصمیم غلط را نقد کنیم. ما اجازه نداریم
در رسانه کرامت افراد را خدشه دار کنیم. امام صادق (ع) به کعبه چسبید و گفت
تو خیلی حرمت داری ولی حرمت مومن بالاتر از پرده کعبه است. طنز مثل نیشتری
است که بر یک زخم برای اصلاح می زنید و برای جلوگیری از عفونت بدن است.
ایسنا