• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 489)
سه شنبه 15/6/1390 - 20:49 -0 تشکر 363225
تبلیغات صدا و سیما مایه خجالت است

گلایه رئیس مرکز جامع صادراتی ایران

 تبلیغات صدا و سیما مایه خجالت است

بیش از 90% تیزرهای تبلیغاتی شرکتها که از طریق صدا و سیما پخش میشوند موجب خجالت و شرمساری است که نه تنها تمسخر عوام و افسوس کارشناسان و صاحب نظران را به دنبال دارد بلکه موجب میگردد تا اقتصاد کشور از دید ناظر بیرونی ضعیف وبی هویت جلوه گردد .

محمدرضا سبزعلیپور رییس مرکز جامع صادراتی ایران گفت: اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی به خصوص بعد از جنگ تحمیلی رشد چشمگیری داشته و به طبع آن شرکت های بزرگ و کوچک تولیدی و تجاری مختلفی تاسیس و در امر تولید، واردات و صادرات کالاهای سنتی و صنعتی فعال شده اند .

وی افزود: سرمایه گذاریهای کلانی از طرف بخش های خصوصی در جهت ساخت و راه اندازی صنایع مختلف به اجرا درآمده که حاصل آن کارخانجات ریز و درشتی هستند که امروزه عموم مردم با نام و محصولات تولیدی آنها کم و بیش آشنایی دارند .

علیپور افزود: سرمایه گذاری، ساخت، راه اندازی و به تولید رسانیدن واحدهای تولیدی و صنعتی یکطرف معادله بوده اما انتخاب نام شرکت، شناساندن و جا انداختن نام تجاری محصولات تولیدی (برند یا ترید مارت) در جامعه و اذهان عموم و بدنبال آن سرپا نگه داشتن کارخانه و سودآوری آن، بعد دیگر معادله میباشد.

وی اظهار داشت: یک واحد تولیدی اگر محصولات قابل قبول و با کیفیتی را تولید نماید اما ناشناخته و گمنام باشد کمتر کسی حاضر به خرید محصولات آن خواهد بود اما برعکس چنانچه نام شرکت و محصولات تولیدی و تجاری آن برای مردم شناخته شده باشد غالب مصرف کنندگان چشم بسته حاضر به خرید کالاها و محصولات تولیدی آن واحد خواهند بود چه بسا که تولیدات آن شرکت بی کیفیت یا گرانقیمت تر از انواع مشابه باشد زیرا برای مردم، اسم و برند تجاری شرکتها مهمتر از کیفیت و قیمت محصولات آنها میباشد.

علیپور با اشاره به اهمیت بسیار بالای برند یا نام تجاری معتبر و شناخته شده تصریح کرد: معرفی، شناساندن و جا انداختن یک نام تجاری در سطح جامعه و اذهان عموم و بوجود آوردن برندی معتبر کاری سخت و دشوارتر از ساخت  یک کارخانه میباشد زیرا این کار بسیار زمان بر و پرهزینه بوده و ابزارهای خاص خود را طلب میکند. شناساندن نام تجاری از طریق تبلیغات گوناگون دیداری و نوشتاری بقدری گرانقیمت است که بعضاً بودجه ای معادل و یا بیش از کل مبلغ سرمایه گذاری شده جهت ساخت و راه اندازی همان واحد تولیدی نیاز دارد.

رییس مرکز جامع صادراتی ایران در ادامه افزود: بطور مثال اگر کارخانه ای با حجم سرمایه گذاری معادل پانصد میلیارد ریال راه اندازی شده باشد مطمئنا شناساندن و معرفی کارخانه و نام تجاری آنشرکت نزدیک به همان میزان سرمایه گذاری نیاز دارد. پس با یک بررسی کارشناسانه و توجه به ارقام ذکر شده به این نتیجه خواهیم رسید که کار تبلیغات چقدر حساس، با اهمیت و هزینه بر است.
 
 در همین راستا شرکتها برای معرفی محصولات تولیدی و تجاری خود به ابزارها و راه های مختلف و گوناگونی متوسل میشوند که از جمله برگزاری  سمینارها و جلسات تبلیغاتی، استفاده از رسانه های گروهی دیداری و نوشتاری، تبلیغات خیابانی، چاپ کاتالوگ و بروشور، شرکت در نمایشگاهها و دهها مورد دیگر اما در بین موارد اشاره شده سهم و اهمیت رسانه های گروهی بویژه رادیو و تلویزیون و شبکه های ماهواره ای  بدلیل گستردگی و وسعت پخش و بالا بودن مخاطب آنها بیش از سایرین است .

وی خاطرنشان کرد: برهمین مبنا تمامی شرکتهای علاقمند داخلی و خارجی جهت معرفی نام تجاری خود از طریق رادیو و تلویزیون، اقدام به ساخت پیامهای بازرگانی و تیزرهای گوناگونی مینمایند که با سلایق شخصی مدیران ارشد شرکتها و یا صاحبان صنایع، این تیزرها را ساخته و پس از تایید نهایی توسط مسئولین صدا و سیما جهت پخش به قسمت مربوطه ارسال میگردد.
 
همین امر موجب شده است که تبلیغات و ساخت و پخش تیزرهای تلویزیونی به یک تجارت مستقل و پرسود تبدیل گردد و شرکتهای زیادی را در این تجارت پردرآمد فعال نماید. از این رو هریک از شرکتهای داخلی و یا خارجی جهت ساخت تیزرهای تلویزیونی خود میبایست با یک و یا تعدادی از همین شرکتهای تبلیغاتی سازنده تیزر قرارداد بسته و با آنها کار کنند.
 
 بحث اصلی اینجاست که نوع و شکل تیزر و تبلیغات تلویزیونی هر شرکت مبین و مشخص کننده وضعیت و شخصیت کلی و طرز تفکر مدیران آنشرکت میباشد. هرچند که درحال حاضر امکانات کافی جهت ساختن و پخش آگهی های بازرگانی آنهم در سطح عالی درکشور مهیا است اما متأسفانه دائماً از طریق رادیو و تلویزیون دیده و شنیده میشود که اکثرهای داخلی شرکتها مبادرت به پخش تبلیغاتی بسیار ضعیف، سطح پایین، لوس و خجالت آور می کنند که نه تنها تمسخر عوام و بهت و تعجب صاحب نظران را بدنبال دارد بلکه موجب میگردد تا اقتصاد کشور از دید بیرون ضعیف وبی هویت جلوه گردد.
 
 برهمین اساس به جرأت میتوان گفت که بیش از 90% تیزرهای تبلیغاتی شرکتهای داخلی موجب خجالت و شرمساری است که خود جای گلایه دارد.

به گفته وی استفاده از اعضاء خانواده مدیران و صاحبان صنایع در تیزرهای تلویزیونی و یا خنداندن مردم با اعمال نسنجیده و خارج از عرف جدای از اینکه افتخار محسوب نمیگردد بلکه مایه تأسف نیز میباشد.
 
اصولا مشخص نیست که این تیزرها را چه کسانی و بر چه مبنایی تولید میکنند؟
 واقعاً این نوابغ با خود چه فکری کرده و مردم شریف ایران را چه فرض میکنند که این تیزرهای سطح پایین را به اجبار به خوردشان میدهند؟
 
 البته مقصر اصلی شرکتهای سازنده تیزر نیستند بلکه مدیران شرکتهای سفارش دهنده تیزرها تقصیر دارند که چشم بسته و با شوق و ذوق هر تیزری را که ساخته میشود بدون هیچ اعتراضی قبول کرده و هزینه آنرا بی کم و کاست می پردازند، اما از همه مهمتر صدا و سیما را باید تقصیرکار دانست که پیش از پخش تیزرها بررسی لازمه را انجام نداده و به راحتی آنها را از فیلتر خود عبور داده و روانه پخش میکند و ظاهراً درآمد حاصله از پخش پیامهای بازرگانی را با اهمیت تر از کیفیت آنها میداند.
 
 البته لازم بذکر است که تبلیغات چند شرکت تولیدی و خدماتی که برخی از آنها در این ایام نیز در حال پخش میباشند راضی کننده بوده و اثر مثبتی را نیز بر بیننده گان و مخاطبین خود میگذارد.
 
ضمناً بهره بردن از کودکان نازنین کم سن و سال و همچنین تصاویر کارتونی و عروسکی در ساخت تیزرهای بازرگانی خیلی بهتر و تأثیرگذارتر از هنرنمائی خانمها و آقایان بی انگیزه و مثلاً هنرمند برای بازاریابی شرکتها و عدم خستگی مردم جواب میدهد.

رییس مرکز جامع صادراتی ایران گفت: امید بر این است که مسئولین شرکتها با تماشا و بررسی تیزرها و تبلیغات تجاری شرکتهای موفق جهان بنحوی اقدام نمایند تا نه تنها هزینه های گزاف و هنگفت صرف شده جهت ساخت تیزرها و تبلیغات بازرگانی را بدرستی مدیریت کرده باشند بلکه با حرکتهای سنجیده و مدبرانه خود موجب تاثیرگذاری مثبت در اذهان مردم و سربلندی نام و اقتصاد ایران گردند.

منبع: تابناک

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.