• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 973)
سه شنبه 15/6/1390 - 12:23 -0 تشکر 363056
*سری نهم دهگانه* گزینه د

سلام خدمت همه ی دوستان

 

با سری نهم دهگانه در خدمتتون هستیم.

 

پاسخ ها رو به ایمیل انجمن به نشانی anjoman.ketab@tebyan.com ارسال کنید لطفا، و در قسمت عنوانش حتما نام مسابقه و شماره مسابقه رو ذکر کنید (سری نهم دهگانه) و در ابتدا یا پایان متن ایمیل ارسالی هم نام کاربری خود رو ذکر کنید.

و یا از طریق شبکه پاسخها رو ارسال کنید فقط در اینجا ذکر کنید که من گیج نشم:) 

 

تا ساعت 12 روز چهار شنبه مهلت دارید.

در این تاپیک هم ذکر کنید که پاسخ ها ارسال شده.

لطفا اینجا پاسخ ندید. هرکس پاسخ رو در این تاپیک قرار بده از کل مسابقه حذف میشه.

 

میتونید در ایــــــــــــــــــــــــن تاپیک وضعیت نتایج رو پیگیری کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

كَیْف تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كنتُمْ أَمْوَتاً فَأَحْیَكُمْثُمَّ یُمِیتُكُمْ ثُمَّ یحْیِیكُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏(28) هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فى الأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ استَوَى إِلى السمَاءِ فَسوَّاهُنَّ سبْعَ سمَوَتٍوَ هُوَ بِكلّ‏ِ شىْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏(29)

28 -چگونه به خداوند كافر مى‏شوید در حالى كه شما اجسام بى‏روحى بودید و او شما را زنده كرد ، سپس شما را مى‏میراند ، و بار دیگر شما را زنده مى‏كند ، سپس به سوى او باز مى‏گردید ( بنابر این نه حیات و زندگى شما ، از شما است و نه مرگتان ، آنچه دارید از خدا است ) .

29 -او خدائى است كه همه آنچه ( از نعمتها ) در زمین وجود دارد ، براى شما آفریده سپس به آسمان پرداخت ، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است.

 

تفسیر : نعمت اسرار آمیز حیات

 

قرآن در دو آیه فوق با ذكر یك سلسله از نعمتهاى الهى و پدیده‏هاى شگفت انگیز آفرینش انسانها را متوجه پروردگار و عظمت او مى‏سازد ، و دلائلى را كه در گذشته ( آیه 21 و 22 همین سوره ) در زمینه شناخت خدا ذكر كرده بود تكمیل مى‏كند .

 

قرآن در اینجا براى اثبات وجود خدا از نقطه‏اى شروع كرده كه براى احدى جاى انكار باقى نمى‏گذارد و آن مساله پیچیده حیات و زندگى است.

 

نخست مى‏گوید : چگونه شما خدا را انكار مى‏كنید در حالى كه اجسام بى‏روحى بودید و او شما را زنده كرد و لباس حیات بر تنتان پوشانید ( كیف تكفرون بالله و كنتم امواتا فاحیاكم).

 

قرآن به همه ما یادآورى مى‏كند كه قبل از این شما مانند سنگها و چوبها و موجودات بى‏جانمرده بودید ، و نسیم حیات اصلا در كوى شما نوزیده بود.

 

ولى اكنون داراى نعمت حیات و هستى مى‏باشید ، اعضاء و دستگاههاى مختلف ، حواس و ادراك به شما داده شده ، این هستى و حیات را چه كسى به شما عطا كرده آیا خود به خویشتن دادید ؟ بدیهى است هر انسان منصفى بدون هیچ تردید اعتراف مى‏كند كه این نعمت از خود او نیست ، بلكه از ناحیه یك مبدء عالم و قادر به او رسیده است ، كسى كه تمام رموز حیات و قوانین پیچیده آن را مى‏دانسته ، و بر تنظیم آن قدرت داشته ، آنگاه جاى این سؤال است كه پس چرا به خدائى كه بخشنده حیات و هستى است كفر مى‏ورزید ؟ .

 

 

اینجا است كه مى‏گوئیم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خدا است كه پیرامون آن كتابها نگاشته‏اند ، و قرآن در آیه فوق مخصوصا روى همین مساله تكیه كرده است ، كه ما فعلا با همین اشاره كوتاه از آن مى‏گذریم.

 

پس از یادآورى این نعمت ، دلیل آشكار دیگرى را یادآور مى‏شود و آن مساله مرگ است مى‏گوید : سپس خداوند شما را مى‏میراند ( ثم یمیتكم).

 

انسان مى‏بیند اقوام و خویشان و بستگان و آشنایان یكى پس از دیگران مى‏میرند و جسد بى‏جان آنها زیر خاكها مدفون مى‏شود ، اینجا نیز جاى تفكر و اندیشه است ، چه كسى هستى را از آنها گرفت ؟ اگر هستى آنها از خودشان بود ، باید جاودانى باشد ، اینكه از آنها گرفته مى‏شود دلیل بر این است كه دیگرى به آنها بخشیده .

 

آرى آفریننده حیات همان آفریننده مرگ است ، چنانكه در آیه 2 سوره مالك مى‏خوانیم : الذى خلق الموت و الحیاة لیبلوكم ایكم احسن عملا : او خدائى است كه حیات و مرگ را آفریده كه شما را در میدان حسن عمل بیازماید.

 

قرآن پس از ذكر این دو دلیل روشن بر وجود خدا و آماده ساختن روح انسان براى مسائل دیگر در دنباله این بحث به ذكر مساله معاد و زنده شدن پس از مرگ پرداخته ، مى‏گوید : سپس بار دیگر شما را زنده مى‏كند ( ثم یحییكم ) .

 

البته این زندگى پس از مرگ به هیچوجه جاى تعجب نیست ، چرا كه قبلا نیز انسان چنین بوده است و با توجه به دلیل اول یعنى اعطاى حیات به موجود بى‏جان ، پذیرفتن اعطاى حیات پس از متلاشى شدن بدن ، نه تنها كار مشكلى نیست بلكه از نخستین بار آسانتر است ( هر چند آسان و مشكل براى وجودى كه قدرتش بى انتها است مفهومى ندارد ! ).

 

عجب اینكه گروهى بودند كه در حیات دوباره انسانها تردید داشته و دارند در حالى كه حیات نخستین را كه از موجودات بیجان صورت گرفته مى‏دانند .

 

جالب اینكه قرآن در آیه فوق ، پرونده حیات را از آغاز تا انتها در برابر دیدگان انسان گشوده ، و در یك بیان كوتاه آغاز و پایان حیات ، و سپس مساله معاد را در برابر او مجسم ساخته است.

 

و در پایان این آیه مى‏گوید : سپس به سوى او بازگشت مى‏كنید ( ثم الیه ترجعون).

 

مقصود از رجوع به سوى پروردگار همان بازگشت به سوى نعمتهاى خداوند مى‏باشد ، یعنى در قیامت و روز رستاخیز به نعمتهاى خداوند بازگشت مى‏كنید شاهد این گفته آیه 36 سوره انعام است كه مى‏فرماید : و الموتى یبعثهم الله ثم الیه یرجعون : خداوند مردگان را برمى‏انگیزد سپس به سوى او بازگشت مى‏كنند .

 

ممكن است منظور از رجوع به سوى پروردگار حقیقتى از این دقیقتر و باریكتر باشد و آن اینكه همه موجودات در مسیر تكامل از نقطه عدم كه نقطه صفر است شروع كرده و به سوى بى‏نهایت كه ذات پاك پروردگار است پیش مى‏روند ، بنابر این با مردن ، تكامل تعطیل نمى‏شود و بار دیگر انسان در رستاخیز به زندگى و حیات در سطحى ، عالیتر باز مى‏گردد و سیر تكاملى اوادامه مى‏یابد.

 

پس از ذكر نعمت حیات و اشاره به مساله مبدء و معاد ، به یكى دیگر از نعمتهاى گسترده خداوند اشاره كرده مى‏گوید : او خدائى است كه آنچه روى زمین است براى شما آفریده ( هو الذى خلق لكم ما فى الارض جمیعا).

 

و به این ترتیب ارزش وجودى انسانها و سرورى آنان را نسبت به همه موجودات زمینى مشخص میكند ، و درست از اینجا در مى‏یابیم كه این انسان را خدا براى امر بسیار پر ارزش و عظیمى آفریده است ، همه چیز را براى او آفریده او را براى چه چیز ؟ آرى او عالیترین موجود در این صحنه پهناور است و از تمامى آنها ارزشمندتر .

 

تنها این آیه نیست كه مقام والاى انسان را یادآور مى‏شود ، بلكه در قرآن آیات فراوانى مى‏یابیم كه انسان را هدف نهائى آفرینش كل موجودات جهان معرفى مى‏كند ، چنانكه در آیه 13 سوره جاثیه آمده است : و سخر لكم ما فى السماوات و الارض : آنچه در آسمانها و هر چه در زمین است مسخر شما قرار داد.

 

و در جاى دیگر به طور مشروحتر مى‏خوانیم : و سخر لكم الفلك....

 

و سخر لكم الانهار....

 

و سخر لكم اللیل و النهار....

 

و سخر لكم البحر....

 

و سخر لكم الشمس و القمر ... : كشتى‏هارا مسخر شما ساخت ... نهرها را مورد تسخیر شما قرار داد ... شب و روز را مسخر فرمانتان كرد ... شما را بر دریاها و اقیانوسها مسلط ساخت ... خورشید و ماه را نیز فرمانبردار و در خدمت شما قرار داد ... ( بحث بیشتر در این زمینه را در جلد دهم ، صفحه 120 ، ذیل آیه 2 سوره رعد و نیز در همان جلد ذیل آیات 32 و 33 سوره ابراهیم ، صفحه 349 ، مطالعه مى‏فرمائید).

 

بار دیگر به دلائل توحید باز گشته مى‏گوید : سپس خداوند به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود ، و او به هر چیز آگاه است ( ثم استوى الى السماء فسواهنسبع سماوات و هو بكل شى‏ء علیم).

 

جمله استوى از ماده استواء گرفته شده كه در لغت به معنى تسلط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبیر است ، ضمنا كلمه ثم در جمله ثم استوى الى السماء الزاما به معنى تاخیر زمانى نیست بلكه مى‏تواند به معنى تاخیر در بیان و ذكر حقایقى پشت سر هم بوده باشد.

سوال نهم

از کدام آیه یا آیات به اثبات خدا پرداخته شده؟

الف) و كنتم امواتا فاحیاكم

ب) و سخر لكم الفلك....

ج) الذى خلق الموت و الحیاة

د) گزینه های الف و ج

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 15/6/1390 - 13:19 - 0 تشکر 363077

سلام.
به ایمیل ارسال کردم.

                                                               ایران-ایران

تبلاگ پایتخت معنوی ایران: mashhad0511.tebyan.net

سه شنبه 15/6/1390 - 14:6 - 0 تشکر 363084

سلام
به شبکه فرستادم
ممنون

 

                

            اللهم انّا نَشکوا إلیکَ فَقد نبیّنا و غَیبةَ وَلیّنا...

                         اللهم عجل لولیک الفرج

سه شنبه 15/6/1390 - 15:39 - 0 تشکر 363154

خسته نباشی جوووون
به شبکه رسوندمش.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

سه شنبه 15/6/1390 - 16:53 - 0 تشکر 363173

سلام
به شبکه فرستادم

سه شنبه 15/6/1390 - 22:34 - 0 تشکر 363265

سلام
ارسال شد

چهارشنبه 16/6/1390 - 0:4 - 0 تشکر 363295

سلام
به شبکه فرستادم

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
چهارشنبه 16/6/1390 - 0:29 - 0 تشکر 363302

سلام به شبکه ارسال شد
مرسی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 16/6/1390 - 9:59 - 0 تشکر 363347

به شبكه ارسال شد

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

چهارشنبه 16/6/1390 - 10:10 - 0 تشکر 363350

سلام
از طریق شبكه ارسال كردم

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

چهارشنبه 16/6/1390 - 22:57 - 0 تشکر 363513

سلام
من که اولین نفر فرستادم برچی نوشتین نفرستادم؟

                                                               ایران-ایران

تبلاگ پایتخت معنوی ایران: mashhad0511.tebyan.net

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.