• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 783)
شنبه 12/6/1390 - 13:36 -0 تشکر 362039
*سری هفتم دهگانه* گزینه ج

سلام خدمت همه ی دوستان

 

با سری هفتم دهگانه در خدمتتون هستیم.

 

پاسخ ها رو به ایمیل انجمن به نشانی anjoman.ketab@tebyan.com ارسال کنید لطفا، و در قسمت عنوانش حتما نام مسابقه و شماره مسابقه رو ذکر کنید (سری هفتم دهگانه) و در ابتدا یا پایان متن ایمیل ارسالی هم نام کاربری خود رو ذکر کنید.

و یا از طریق شبکه پاسخها رو ارسال کنید فقط در اینجا ذکر کنید که من گیج نشم:) 

 

تا ساعت 24 روزر یکشنبه مهلت دارید.

در این تاپیک هم ذکر کنید که پاسخ ها ارسال شده.

لطفا اینجا پاسخ ندید. هرکس پاسخ رو در این تاپیک قرار بده از کل مسابقه حذف میشه.

 

میتونید در ایــــــــــــــــــــــــن تاپیک وضعیت نتایج رو پیگیری کنید. 


بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللَّهَ لا یَستَحْىِ أَن یَضرِب مَثَلاً مَّا بَعُوضةً فَمَا فَوْقَهَافَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْوَ أَمَّا الَّذِینَ كفَرُوا فَیَقُولُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاًیُضِلُّ بِهِ كثِیراً وَ یَهْدِى بِهِ كَثِیراًوَ مَا یُضِلُّ بِهِ إِلا الْفَسِقِینَ‏(26)

 

26 -خداوند از اینكه مثال ( به موجودات ظاهرا كوچكى مانند ) پشه و حتى بالاتر از آن بزند شرم نمى‏كند ( در این میان ) آنها كه ایمان آورده‏اند مى‏دانند حقیقتى است از طرف پروردگارشان ، و اما آنها كه راه كفر را پیموده‏اند ( این موضوع را بهانه كرده ) و مى‏گویند منظور خداوند از این مثل چه بوده است ؟ ! ( آرى ) خدا جمع زیادى را با آن گمراه و عده كثیرى را هدایت مى‏كند ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى‏سازد .

 

 

شان نزول:

جمعى از مفسران از ابن عباس در شان نزول نخستین آیه فوق چنین نقل كرده‏اند : هنگامى كه خداوند در آیات گذشته پیرامون منافقین ، دو مثال براى آنها بیان كرد ( مثلهم كمثل الذى استوقد نارا ... - و - او كصیب من السماء ... ) منافقین گفتند خداوند برتر و بالاتر از این است كه چنین مثالهائى بزند ، و از این راه در وحى بودن قرآن اظهار تردید كردند ، در این موقع آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت .

بعضى دیگر گفته‏اند : هنگامى كه در آیات قرآن ، مثلهائى به ذباب ( مگس ) و عنكبوت نازل گردید ، جمعى از مشركان این موضوع را بهانه قرار داده زبان به انتقاد گشودند و مسخره كردند كه این چگونه وحى آسمانى است كه سخن از عنكبوت و مگس مى‏گوید ؟ آیه فوق نازل شد و با تعبیراتى زنده به آنها جواب داد.

 

 

تفسیر : آیا خدا هم مثال مى‏زند ؟ !

نخستین آیه مى‏گوید : خداوند از اینكه به موجودات ظاهرا كوچكى مانند پشه و یا بالاتر از آن مثال بزند هرگز شرم نمى‏كند ( ان الله لا یستحیى ان یضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها ) .

 

چرا كه مثال باید موافق مقصود باشد ، و به تعبیر دیگر ، مثال وسیله‏اى است براى تجسم حقیقت ، گاهى كه گوینده در مقام تحقیر و بیان ضعف مدعیان است بلاغت سخن ایجاب مى‏كند كه براى نشان دادن ضعف آنها ، موجود ضعیفى را براى مثال انتخاب كند.

مسلما اگر در این گونه موارد بجاى این مثالهاى كوچك ، مثلهاى بزرگى از آفرینش كواكب و آسمانهاى پهناور قرار داده شود ، بسیار نامناسب خواهد بود ، و هرگز با اصول فصاحت و بلاغت سازگار نیست.

 

اینجا است كه خداوند مى‏فرماید : ما ابا نداریم از اینكه مثال به پشه بزنیم و یا بالاتر از آن ، تا حقایق عقلانى را در لباس مثالهاى حسى بریزیم و در اختیار بندگان قرار دهیم .

 

خلاصه اینكه هدف رساندن مطلب است ، مثالها نیز باید قبائى باشد درست متناسب قامت مطالب.

 

در اینكه منظور از فما فوقها ( پشه یا بالاتر از آن ) چیست ؟ مفسران دو گونه تفسیر كرده‏اند : گروهى گفته‏اند منظور بالاتر از آن در كوچكى است ، زیرا مقام ، مقام بیان كوچكى مثال است ، و برترى نیز از این نظر مى‏باشد ، این درست به آن میماند كه گاه به كسى بگوئیم تو چرا براى یك تومان اینهمه زحمت مى‏كشید ، شرم نمى‏كنى او مى‏گوید شرمى ندارد من براى بالاتر از آن هم زحمت مى‏كشى ، حتى براى یك ریال ! بعضى دیگر گفته‏اند : مراد بالاتر از نظر بزرگى است ، یعنى خداوند هم مثالهاى كوچك را مطرح مى‏كند و هم مثالهاى بزرگ را ، درست مطابق مقتضاى حال.

ولى تفسیر اول مناسبتر به نظر مى‏رسد.

 

سپس در دنبال این سخن مى‏فرماید : اما كسانى كه ایمان آورده‏اند مى‏دانند كه آن مطلب حقى است از سوى پروردگارشان ( فاما الذین آمنوا فیعلمون انه الحق من ربهم).

 

آنها در پرتو ایمان و تقوا از لجاجت و عناد و كینه‏توزى با حق دورند.

و مى‏توانند چهره حق را به خوبى ببینند ، و منطق مثلهاى خدا را درك كنند.

 

ولى آنها كه كافرند مى‏گویند خدا چه منظورى از این مثال داشته كه مایه تفرقه و اختلاف شده ، گروهى را به وسیله آن هدایت كرده ، و گروهى را گمراه ؟ ! ( و اما الذین كفروا فیقولون ما ذا اراد الله بهذا مثلا یضل به كثیرا و یهدى به كثیرا).

 

این خود دلیل بر آن است كه این مثلها از ناحیه خدا نیست ، چرا كه اگر از ناحیه او بود همه آن را پذیرا مى‏شدند ! ! ولى خداوند در یك جواب كوتاه و قاطع به آنها پاسخ مى‏گوید كه تنها فاسقان و گنهكارانى را كه دشمن حقند به وسیله آن گمراه مى‏سازد ( و ما یضل الا الفاسقین).

 

بنابر این تمام این سخنان ، سخنان خدا است و نور و هدایت است ، چشم بینا مى‏خواهد كه از آن استفاده كند ، و اگر این كوردلان به مخالفت و لجاج بر مى‏خیزند بر اثر نقصان و كمبود خودشان است ، و گرنه در این آیات الهى نقصى وجود ندارد .

 

نكته‏ها:

1-اهمیت مثال در بیان حقایق

مثالهاى مناسب ، نقش فوق العاده حساس و غیر قابل انكارى براى روشن.

ساختن حقایق و دلنشین كردن مطالب مختلف دارد : گاه مى‏شود ذكر یك مثال مناسب آنچنان راه را نزدیك و میان بر مى‏كند كه زحمت استدلالات فلسفى زیادىرا از دوش گوینده و شنونده بر مى‏دارد.

و مهمتر اینكه : براى تعمیم و گسترش مطالب پیچیده علمى در سطح عموم راهى جز استفاده از مثالهاى مناسب نیست.

نقش مثال را در خاموش كردن افراد لجوج و بهانه‏گیر نیز نمى‏توان انكار كرد.

و به هر حال تشبیه معقول به محسوس یكى از طرق مؤثر تفهیم مسائل عقلى است.

(البته همانگونه كه گفتیم مثال باید مناسب باشد و گرنه گمراه كننده و به همان اندازه خطرناك و دور كننده از مقصد خواهد بود).

 

روى همین جهات در قرآن به مثالهاى زیادى برخورد مى‏كنیم كه هر یك از دیگرى جالبتر و شیرینتر و مؤثرتر است ، چرا كه قرآن كتابى است براى همه انسانها در هر سطح و هر پایه‏اى از تفكر و معلومات ، كتابى است در نهایت فصاحت و بلاغت .

 

 

2- چرا مثال به پشه ؟

گر چه بهانه‏جویان ، خردى و كوچكى پشه یا مگس را وسیله استهزاء و ایراد به آیات قرآن قرار داده بودند ، اما اگر آنها كمى انصاف و درك و شعور مى‏داشتند و در ساختمان این حیوان بسیار كوچك مى‏اندیشیدند مى‏فهمیدند كه یك دنیا دقت و ظرافت در ساختمان آن به كار رفته كه عقل در آن حیران مى‏ماند.

 

امام صادق (علیه‏السلام‏) در باره آفرینش این حیوان كوچك مى‏فرماید : خداوند به پشه مثال زده است با اینكه از نظر جسم بسیار كوچك است ، ولى از نظر ساختمان همان دستگاههائى را دارد كه بزرگترین حیوانات ( خشكى ) یعنى فیل دارا است و علاوه بر آن دو عضو دیگر ( شاخكها و بالها ) در پشه است كه فیل فاقد آن است خداوند مى‏خواهد با این مثال ظرافت آفرینش را براى مؤمنان بیان كند ، تفكر در باره این موجود ظاهرا ضعیف كه خدا آن را شبیه فیل آفریده است انسان را متوجه عظمت آفریدگار مى‏سازد .

 

مخصوصا خرطومش همانند خرطوم فیل ، تو خالى است و با نیروى مخصوصى خون را به خود جذب مى‏كند ، این لوله ظریفترین سرنگهاى دنیا است و سوراخ درون آن فوق العاده باریك است .


 

خدا نیروى جذب و دفع و هضم و همچنین دست و پا و گوش مناسب به او داده بالهائى به او مرحمت كرده تا در طلب غذا پرواز كند ، این بالها آنچنان به سرعت بالا و پائین مى‏شود كه حركت آن با چشم قابل رؤیت نیست ، این حشره به قدرى حساس است كه به مجرد تكان خوردن چیزى احساس خطر مى‏كند و به سرعت خود را از منطقه خطر دور مى‏سازد و عجب این است كه در عین ناتوانى بزرگترین حیوانات را عاجز مى‏كند.

 

امیر مؤمنان على (علیه‏السلام‏) در نهج البلاغه بیان عجیبى در این زمینه دارد : اگر همه موجودات زنده جهان ... جمع شوند و دست به دست هم بدهند هرگز توانائى بر ایجاد پشه‏اى ندارند ، بلكه عقول آنها در راه یافتن به اسرار آفرینش این حیوان متحیر مى‏ماند ، و نیروى‏هاشان ناتوان و خسته مى‏شود و پایان مى‏گیرد ، و سرانجام پس از تلاش ، شكست‏خورده ، اعتراف مى‏نمایند كه در برابر آفرینش پشه‏اى درمانده‏اند و به عجز خود اقرار مى‏نمایند و حتى به ناتوانیشان از نابود ساختن آن .

 

 

3- هدایت و اضلال الهى

ظاهر تعبیر آیه فوق ، ممكن است این توهم را بوجود آورد كه هدایت و گمراهى جنبه اجبارى دارد و تنها منوط به خواست خدا است ، در حالى كه آخرین جمله این آیه حقیقت را آشكار كرده و سرچشمه هدایت و ضلالت را اعمال خود انسان مى‏شمارد .

 

توضیح اینكه : همیشه اعمال و كردار انسان ، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى دارد ، از جمله اینكه اگر عمل نیك باشد ، نتیجه آن ، روشن‏بینى و توفیق و هدایت بیشتر به سوى خدا و انجام اعمال بهتر است.

 

شاهد این سخن آیه 29 سوره انفال است كه مى‏فرماید : یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لكم فرقانا : ... اگر پرهیزگارى پیشه كنید خداوند حس تشخیص حق از باطل را در شما زنده مى‏كند و به شما روشن‏بینى عطا مى‏فرماید .

 

و اگر دنبال زشتیها برود ، تاریكى و تیرگى قلبش افزون مى‏گردد ، و به سوى گناه بیشترى سوق داده مى‏شود و گاه تا سر حد انكار خداوند مى‏رسند ، شاهد این گفته ، آیه 10 سوره روم مى‏باشد كه مى‏فرماید : ثم كان عاقبة الذین اسائوا السوآى ان كذبوا بایات الله و كانوا بها یستهزئون : عاقبت افرادى كه اعمال بد انجام مى‏دهند به اینجا منتهى شد كه آیات خدا را تكذیب كردند و مورد استهزاء قرار دادند ! و در آیه دیگر مى‏خوانیم : فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم : هنگامى كه از حق برگشتند خداوند دلهاى آنها را برگردانید ( سوره صف آیه 5 ) .

 

در آیه مورد بحث نیز شاهد این گفته آمده است آنجا كه مى‏فرماید : و ما یضل به الا الفاسقین : خداوند گمراه نمى‏كند جز افراد فاسق و بد كردار را.

 

بنابر این انتخاب راه خوب یا بد از اول در اختیار خود ما است ، این حقیقت را وجدان هر انسانى قبول دارد ، سپس باید در انتظار نتیجه‏هاى قهرى آن باشیم.

كوتاه سخن اینكه : هدایت و ضلالت در قرآن به معنى اجبار بر انتخاب راه درست یا غلط نیست ، بلكه بشهادت آیات متعددى از خود قرآن هدایت به معنى فراهم آوردن وسائل سعادت و اضلال به معنى از بین بردن زمینه‏هاى مساعد است ، بدون اینكه جنبه اجبارى به خود بگیرد .

 

و این فراهم ساختن اسباب ( كه نام آنرا توفیق مى‏گذاریم ) یا بر هم زدن اسباب ( كه نام آنرا سلب توفیق مى‏گذاریم ) نتیجه اعمال خود انسانها است كه این امور را در پى دارد ، پس اگر خدا به كسانى توفیق هدایت مى‏دهد و یا از كسانى توفیق را سلب مى‏كند نتیجه مستقیم اعمال خود آنها است.

 

این حقیقت را در ضمن یك مثال ساده مى‏توان مشخص ساخت هنگامى كه انسان از كنار یك پرتگاه یایك رودخانه خطرناك مى‏گذرد هر چه خود را به آن نزدیكتر سازد جاى پاى او لغزنده‏تر و احتمال سقوطش بیشتر و احتمال نجات كمتر مى‏شود و هر قدر خود را از آن دور مى‏سازد جاى پاى او محكمتر و مطمئن‏تر مى‏گردد و احتمال سقوطش كمتر مى‏شود ، این یكى هدایت و آن دیگرى ضلالت نام دارد.

از مجموع این سخن پاسخ گفته كسانى كه به آیات هدایت و ضلالت خرده گرفته‏اند به خوبى روشن مى‏شود.

 

 

4- منظور از فاسقین كسانى هستند كه از راه و رسم عبودیت و بندگى پا بیرون نهاده‏اند زیرا فسق از نظر ریشه لغت به معنى خارج شدن هسته از درون خرما است سپس در این معنى توسعه داده شده و به كسانى كه از جاده بندگى خداوند بیرون مى‏روند اطلاق شده است .

سوال هفتم

در مورد هدایت و ضلالت کدام(ها) درست است؟

الف) اگر پرهیزگارى پیشه كنید خداوند حس تشخیص حق از باطل را در شما زنده مى‏كند

ب) هدایت و ضلالت در قرآن به معنى اجبار بر انتخاب راه درست یا غلط نیست

ج) الف و ب

د) هدایت و ضلالت، اجباری از سوی خداست

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 12/6/1390 - 16:14 - 0 تشکر 362089

سلام بر دهکده گرامی
به شبکه ارسال شد.
متشکرم

:-)

 

جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

 

http://img1.tebyan.net/Big/1391/09/fbc019f9a0b44c799f5f3ee58ba495e3.jpg 

 

شنبه 12/6/1390 - 16:38 - 0 تشکر 362115

سلام
منم به شبكه ارسال كردم
ممنونم

هر كس كه با زندگي ميسازد ميبازد. بازندگي نساز زندگي را بساز.
شنبه 12/6/1390 - 17:8 - 0 تشکر 362145

منم جوابو ارسال کردم.............درام درام

 

بیاید شاهد پرواز پروانه ها باشیم....

شادی را هدیه کن حتی به کسانی که آن را از تو گرفتند. عشق بورز به آنهایی که دلت را شکستند.دعا کن برای آنهایی که نفرینت کردندو بخند که خدا هنوز آن بالا با توست.

خدایا رهایم مکن

 

 

شنبه 12/6/1390 - 19:16 - 0 تشکر 362227

دینگ دینگ
منم به شبکه ارسال کردم.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

شنبه 12/6/1390 - 19:53 - 0 تشکر 362239


سلام
منم فرستادم
ببینید دوستان محترمانه بگم من تو عمرم جایزه نبردم...اینجا هم نبرم دیگه .....دیگه.... نمیدونم چیکار کنم جایزه ببرم

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

شنبه 12/6/1390 - 20:7 - 0 تشکر 362246

به نام خدا
سلام
منم که فکر کنم اول فرستادم
ولی فکر نکنم برنده شم

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

شنبه 12/6/1390 - 21:58 - 0 تشکر 362283

سلام.
به ایمیل ارسال کردم.

                                                               ایران-ایران

تبلاگ پایتخت معنوی ایران: mashhad0511.tebyan.net

شنبه 12/6/1390 - 22:5 - 0 تشکر 362289

سلام
به شبکه فرستادم

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
شنبه 12/6/1390 - 23:8 - 0 تشکر 362325

سلام
به شبکه ارسال شد
مرسی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 12/6/1390 - 23:30 - 0 تشکر 362343

با سلام
به شبکه ارسال کردم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.