• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 3268)
پنج شنبه 10/6/1390 - 23:32 -0 تشکر 361519
1 سوال

سلام

1سوال برام پیش اومده تاحالا جواب هایی که دادن قانع کننده نبوده:

ما همه اینو قبول داریم که حضرت علی(ع) اینقدر در نماز متوجه خداوند بودن که حتی در یکی از جنگها (فک کنم صفین باشه) با توجه به این مسئله تیر رو در نماز از پاشون میکشن. از طرفی  حضرت علی توی مسجد در نماز به فقیری که ازشون چیزی طلب میکردن انگشترشون رو میدن. به نظر شما این موضوع با مورد بالا تناقض نداره؟ لطفا کمکم کنید.

اگر مشکلی در حرفام هست بگین

ممنون

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

جمعه 11/6/1390 - 0:21 - 0 تشکر 361582

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

 شهید مطهری (ره) در کتاب امامت و رهبری، در پاسخ به این شبهه و سؤال، دو جواب داده اند که خلاصه آن چنین است:


1 - پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) حالاتشان در تمام زمانها یکسان نبوده؟ گاهی دیده می شود خود پیغمبر (ص)، وقتی نماز می خواندند، حسن و حسین (ع) بر دوش او سوار می شدند و حضرت سجده را طولانی می کردند تا این که طفل بلند شود و گاهی تیر از پای امیرالمؤمنین (ع) در می آوردند، چون حالت «جذبه » و «محو» قوی است، متوجه نمی شدند، پس همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده و شدت و ضعف داشته است .


2 - از دیدگاه عارفان وقتی حالت انجذاب کامل شد، در آن حالت، برگشت است; یعنی شخص در عین حال که با خدا هست با ماوراء هم هست، این همانند خلع بدن می باشد، بعضی در همه احوال در حال خلع بدنند و بعضی لحظاتی خلع بدن می کنند; در این صورت، نزد عرفا حالت هنگام بیرون کشیدن تیر از بدن، ناقصتر و پایین تر از حالت به فقیر صدقه دادن می باشد . چرا که به قدری توجه اش به خدا کامل است که در آن حال، تمام عالم را می بیند .

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

جمعه 11/6/1390 - 0:26 - 0 تشکر 361583

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

بدون شک دادن انگشتری به سائل از چنان شدت درجه‌ی اخلاصی برخوردار بوده که نه تنها خداوند کریم در کلام وحی بدان اشاره نموده است، بلکه این عمل را از نشانه‌های «ولی شناسی» قرار داده است. چنان چه می‌فرماید:

إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاه وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون‏ (المائده – 55)

جز این نیست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مؤمنانى كه نماز مى‏خوانند و هم چنان كه در ركوع‌اند انفاق مى‏كنند.

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است http://philsoph.parsiblog.com/

جمعه 11/6/1390 - 0:28 - 0 تشکر 361584

سلام این لینک رو مشاهده کنین
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=278201&forumID=451
در ادرس خود کپی کنین.هرچند زیاد قانع کننده نبود.همین بحث شماست

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

جمعه 11/6/1390 - 0:44 - 0 تشکر 361589

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم
با سلام

تفسیرنور:

1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى كرد، این آیه مى‏فرماید: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّكم اللَّه...»
2-
از اینكه به جاى «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و على‏علیهما السلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّكم»
3-
معمولاً در قرآن نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیخته‏اند. (دادن زكات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزكاة و هم راكعون»
4-
كسانى كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّكم اللَّه...» («انّما»، نشانه‏ى انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5 -
براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزكاة و هم راكعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
6-
ولایت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه‏ى نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است)
7-
هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستى كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّكم اللَّه...» (كلمه «انّما» علامت حصر است)
8 -
توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزكاة و هم راكعون»
9-
كسى كه نسبت به فقرا بى‏تفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّكم اللَّه... و یؤتون الزكاة»
10-
كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمى‏كند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزكاة و هم راكعون»
11-
در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مى‏شود. «یؤتون الزكاة»
12-
ولایت‏ها در طول یكدیگرند، نه در برابر یكدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّكم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
13-
حضرت على‏علیه السلام در زمان خود پیامبرصلى الله علیه وآله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّكم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یكبار بكار برده شده كه یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه مى‏باشد)
ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است http://philsoph.parsiblog.com/

جمعه 11/6/1390 - 0:46 - 0 تشکر 361590

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;361582]

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

 شهید مطهری (ره) در کتاب امامت و رهبری، در پاسخ به این شبهه و سؤال، دو جواب داده اند که خلاصه آن چنین است:


1 - پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) حالاتشان در تمام زمانها یکسان نبوده؟ گاهی دیده می شود خود پیغمبر (ص)، وقتی نماز می خواندند، حسن و حسین (ع) بر دوش او سوار می شدند و حضرت سجده را طولانی می کردند تا این که طفل بلند شود و گاهی تیر از پای امیرالمؤمنین (ع) در می آوردند، چون حالت «جذبه » و «محو» قوی است، متوجه نمی شدند،و ش پس همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده دت و ضعف داشته است .


2 - از دیدگاه عارفان وقتی حالت انجذاب کامل شد، در آن حالت، برگشت است; یعنی شخص در عین حال که با خدا هست با ماوراء هم هست، این همانند خلع بدن می باشد، بعضی در همه احوال در حال خلع بدنند و بعضی لحظاتی خلع بدن می کنند; در این صورت، نزد عرفا حالت هنگام بیرون کشیدن تیر از بدن، ناقصتر و پایین تر از حالت به فقیر صدقه دادن می باشد . چرا که به قدری توجه اش به خدا کامل است که در آن حال، تمام عالم را می بیند .

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/


سلام

ممنون از جوابتون

میشه این جمله رو :« همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده شدت و ضعف داشته است»  یکم بازترش کنید. درس متوجه نشدم.

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

جمعه 11/6/1390 - 1:6 - 0 تشکر 361593

faghih_f گفته است :

سلام

ممنون از جوابتون

میشه این جمله رو :« همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده شدت و ضعف داشته است»  یکم بازترش کنید. درس متوجه نشدم.

sadra2554 گفته است :
[quote=faghih_f;701758;361590][quote=sadra2554;391884;361582]

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

 شهید مطهری (ره) در کتاب امامت و رهبری، در پاسخ به این شبهه و سؤال، دو جواب داده اند که خلاصه آن چنین است:


1 - پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) حالاتشان در تمام زمانها یکسان نبوده؟ گاهی دیده می شود خود پیغمبر (ص)، وقتی نماز می خواندند، حسن و حسین (ع) بر دوش او سوار می شدند و حضرت سجده را طولانی می کردند تا این که طفل بلند شود و گاهی تیر از پای امیرالمؤمنین (ع) در می آوردند، چون حالت «جذبه » و «محو» قوی است، متوجه نمی شدند،و ش پس همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده دت و ضعف داشته است .


2 - از دیدگاه عارفان وقتی حالت انجذاب کامل شد، در آن حالت، برگشت است; یعنی شخص در عین حال که با خدا هست با ماوراء هم هست، این همانند خلع بدن می باشد، بعضی در همه احوال در حال خلع بدنند و بعضی لحظاتی خلع بدن می کنند; در این صورت، نزد عرفا حالت هنگام بیرون کشیدن تیر از بدن، ناقصتر و پایین تر از حالت به فقیر صدقه دادن می باشد . چرا که به قدری توجه اش به خدا کامل است که در آن حال، تمام عالم را می بیند .

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

سلام

بحثش مفصله

بطور خلاصه یعنی گاهی قربشون به خدا شکل فنای مطلقه و گاهی خیر.

جمعه 11/6/1390 - 2:33 - 0 تشکر 361605

سلام
اینکه در آن لحظه امام متوجه طلب فقیر شدند فقط به اذن خدا بوده ...یعنی یک آزمایش الهی به اذن خدا تا اثبات بشه که تا چه قدر به حال نیازمندان توجه دارند ....وگرنه مثل همیشه به هیچ وجه متوجه نمیشدند که اطرافشان چه خبره!
پس اگر خدا نمیخواست امام هیچی متوجه نمیشدند مثل همانروزی که تیر از پای مبارکشان خارج کردند و متوجه نشدند
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

جمعه 11/6/1390 - 8:42 - 0 تشکر 361614

در جوابتون می تونیم اینو اضافه كنیم كه
در هر دو حالت توجه به خدا وجود داشته. دادن انگشتری به فقیر به معنای عدم توجه به معبود حین نماز نیست. سرچشمه این عمل (اكرام به فقیر) خدایی است و همونطور كه صدرا گفتن مقوله "سیر از حق به خلق" می باشد.
می دونید كه سیر و سلوك مراتبی دارد
یكی اش سیر "از خلق به حق" و بالاتر از آن از حق به خلق (رجعت) است. می شه انگشتر دادن رو اینطوری تعبیر كرد...

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

جمعه 11/6/1390 - 9:41 - 0 تشکر 361621

سلام
بنده قصد دارم به موضوع از منظری دیگر نگاه کنم یعنی یک سوال جدید آیا برخورد یک تیر در بدن باعث خونریزی نمی شود ؟ وآیا این خونریزی مبطل نماز نیست؟وخارج کردنش از بدن باعث خونریزی بیشترآن هم در نماز نمی شود؟
یکی از جوابهایی که به این شبهه داده شده همین است اصل وجود چنین ماجرایی مشکوک است.....

جمعه 11/6/1390 - 20:1 - 0 تشکر 361834

nasimesahri گفته است :
[quote=nasimesahri;331665;361621]سلام
بنده قصد دارم به موضوع از منظری دیگر نگاه کنم یعنی یک سوال جدید آیا برخورد یک تیر در بدن باعث خونریزی نمی شود ؟ وآیا این خونریزی مبطل نماز نیست؟وخارج کردنش از بدن باعث خونریزی بیشترآن هم در نماز نمی شود؟
یکی از جوابهایی که به این شبهه داده شده همین است اصل وجود چنین ماجرایی مشکوک است.....

سلام

راسش من خودمم یکم مشکوک بودم. یکی از دلایل پرسیدن این سوال همین بود اما دوستان اشاره ای نکردند..

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.