• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 986)
دوشنبه 7/6/1390 - 14:47 -0 تشکر 359832
کجروی در اسامی الله

 

کجروی در اسامی الله
 

 

 

 

 

تجویز یک ذکر عرفانی در برنامه تلویزیونی «این شب ها» در شبکه یک سیما در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان، با واکنش آیت الله مکارم شیرازی مواجه شد. مهدی طیب، مهمان برنامه که از مریدان مرحوم اسماعیل دولابی بود، پیشنهاد کرد که مردم برای صفای باطن ذکر «یا طُهرُ یا طاهرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار» را به تعداد مشخصی تکرار کنند(+). این دستورالعمل ظاهرا منسوب به مرحوم قاضی است (+) که استاد حسن زاده آملی آن را در نکته ۷۹۲  از کتاب “هزارویک نکته” بیان کرده اند (+).

در پی پخش این برنامه، آیت الله مکارم شیرازی ضمن اعتراض به صدا و سیما فرمودند: «اخیراً در یکی از برنامه های تلویزیون صفاتی مانند طیهور و طیهار را به خداوند نسبت داده‌اند که در جست و جویی که ما در لغات عرب کردیم چنین لغتی به هیج عنوان وجود ندارد. این مهملاتی است که برخی اوقات به خداوند نسبت داده می‌شود و لازم است اندیشمندان و روحانیون بر این برنامه ها نظارت کنند تا چنین موضوعاتی پدید نیاید»(+).

روات حدیث ضمن احترام به همه عالمان دینی از هر طیف فکری، نکات زیر را به عنوان تذکر به خوانندگان تقدیم می‌کند.

الف- ظاهرا از آیات قرآن مجید بر می‌آید که اسمای الهی توقیفی‌اند. حتی اگر توقیفی بودن اسمای الهی را قبول نکنیم، قبول اینکه زیباترین اسمای الهی همانها هستند که الله برای خود در قرآن روا داشته است، دور از ذهن نیست. چنانچه در آیه ۱۸۰ سوره اعراف آمده است:

وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمائِه‏

نیکوترین نام‌ها، ویژه الله است. او را با آن نامهای نیکو بخوانید و کسانى را که در نام‏هاى وى کجروى مى‏کنند واگذارید.

 روایتی از توحید صدوق در ذیل این آیه جلب نظر می‌کند (توحید صدوق، باب العرش و صفاته):

پس بدانید که برای او مانندی و مثلی نیست و کسی نیز همطراز او نیست. بلکه برای او اسامی زیبایی است که غیر از او با آنها خوانده نمی‌شوند. آن اسامی همانهایی است که خدا آن را در قرآن توصیف کرده است: “فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمائِهِ” آنان که در اسامی خدا از روی جهل کفر می‌ورزند، از جهلشان است، در حقیقت مشرک است و به خدا کافر شده، اگر چه حقیقت را نمی‌داند و می‌انگارد که کاری نیکو انجام می‌دهد. هم چنان که فرموده:” وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ بیشتر ایشان ایمان نمى‏آورند به خدا مگر اینکه مشرکند (و خیال مى‏کنند ایمان دارند)” و همین‏هایند آن کسانى که در اسماء خدا الحاد ورزیده و آنها را در غیر مواردش بکار مى‏برند.

بنابراین حتی اگر به توقیفی بودن اسامی الهی معتقد نباشیم (که بعید نیست ظاهر آیه بدان دلالت کند)، اینکه اسامی زیبای الهی را در غیر موارد قرآنی بیابیم کمی بدسلیقگی است.

ان للَّه عز و جل تسعة و تسعین اسما من دعا اللَّه بها استجاب له و من احصاها دخل الجنة

حال که این ۹۹ اسم زیبای الهی در دسترس ماست، چه نیازی به سایر اسما است؟

ب- مفضل گوید از امام رضا علیه‌السلام، مطلبى در مورد صفت خدا پرسیدم، فرمود: از آنچه در قرآن است تجاوز نکنید. (کافی: بَابُ النَّهْیِ عَنِ الصِّفَةِ بِغَیْرِ مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ تَعَالَى‏)

ج- پس او را بآنچه خود توصیف نموده بستائید و از غیر آن باز ایستید (از پیش خود چیزى نگوئید). (کافی: بَابُ النَّهْیِ عَنِ الصِّفَةِ بِغَیْرِ مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ تَعَالَى‏).

د- یکی از معانی «اسم»، نشانه است. چرا که در پرتو دلالت آن نشانه، به مسمی می‌رسیم. تا زمانی که آن اسم و نشانه برای مخاطب آن بی‌معنا باشد، انسان را به مسمی نخواهد رساند. به نظر می‌رسد بر خواندن الله با اسامی مبهم از زبان‌های دیگر، در رسیدن به معبود جلّ شأنه فایده‌ای مترتب نباشد.

ه- همانطور که استاد مکارم فرمودند، این اسامی قطعا به زبان عربی نیست. ظاهرا در میان اسامی خدا، به جز اسم شریف الله که در ریشه آن اختلاف است، بقیه اسامی عربی خالص هستند. از میان اسامی عربی خدا که از زبان عربی اخذ شده اند می‌توان طاهر، طهر، طهور، مطهر نام برد.

و- فضای عرفانی، فضای ویژه ای است که گسترش آن هرگز به سود جامعه نیست. مردم، از فقها پیروی می‌کنند و خواهند کرد. در چنین فضایی چه ضرورتی وجود دارد که این اذکار ویژه قطعا موضع‌گیری فقها را در پی دارد، در فضای عمومی مطرح شود؟ صدا و سیما باید دقت کند که تامین نظر فقها مهم‌ترین هدف برنامه‌های مذهبی باشد.

منبع:روات حدیث 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 7/6/1390 - 16:52 - 0 تشکر 359929

عاقبت ظاهر پرستی همینه دیگه...

یه عمر یه ذکری رو میگفته که اصلا نه معنیشو میدونسته نه تو زبان عربی هست!

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

سه شنبه 8/6/1390 - 15:32 - 0 تشکر 360378

سلام

از این برنامهه بعید بود... خیلی مخاطب داشت

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 10/6/1390 - 1:7 - 0 تشکر 361065

توضیحات علی درستكار به حاشیه‌های «این شب‌ها»
«به اندازه‌ی شدت اشتباه برخورد كنیم»

علی درستكار در پی موضعگیری «صرفا جهت اطلاع» در اشتباه دانستن سخنان یكی از كارشناسان مذهبی برنامه‌ی «این شب‌ها» و هشدار برخی از مراجع به برخی از سخنان مطرح شده در این برنامه پاسخ داد: «این شب‌ها» یك برنامه علمی است و در این سال‌ها بدون تاثیر پذیری از هر جوی برای تبیین دین و روشنفكری جامعه عمل كرده است.

این كارشناس ـ مجری برنامه‌های مذهبی تلویزیون كه با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا گفت‌وگو می‌كرد، با بیان این كه ذكر آن مطلب در رسانه عمومی اشتباه بوده است در عین حال متذكر شد: این برنامه سیصد و چندمین برنامه‌ از این شب‌ها بود و به راحتی می‌شد آن را درمان كرد تا كار به نتایج و پیامدهای فاسد و پرهزینه نكشد و دشمن كه امروز از هر جهت می‌خواهد از ما ایراد بگیرد، طعمه‌ای شیرین به دستش نرسد.

درستكار به ایسنا گفت: بعضی مسائل در لحظه‌ی مصاحبه مساله نیست، اما در نتیجه واكنش‌هایی كه رخ می‌دهد، به مساله تبدیل می‌شود اتفاقی كه در برنامه ما افتاد از این دست بود.

وی سپس به معرفی «مهدی طیب» ـ مهمان شب قدر این شب‌ها ـ پرداخت و گفت: او فردی شناخته شده است كه سابقه روشنی دارد. ما برای مسائل ماه رمضان امسال، ذیل عنوان عرفان‌، فهرستی از كارشناسان را به مدیر گروه معارف شبكه اول سیما دادیم و در چرخه اداری رایج صدا و سیما،‌ ایشان هم به عنوان مهمان برنامه تائید شد؛ بنابراین دعوت از او یك دعوت شخصی و سلیقه‌یی نبود، بلكه طبق روال اداری سازمان پیش رفتیم.

درستكار در شرح اتفاقی كه رخ داد، خاطرنشان كرد: ابتدای برنامه كارشناس ـ میهمان بدون این كه من سوالی كنم یا چیزی بخواهم‌، گفت كه می‌خواهم ذكری را به مردم هدیه دهم بعد هم من گفتم درباره‌ی این رفتار شما و این سبك ذكر گفتن در رسانه عمومی سوالی دارم، بعد وارد بحث اصلی برنامه شدیم تا این كه در اواخر برنامه فرصتی شد و من درباره منبع ذكر سوال كردم آقای طیب جوابی داد كه بحث منحرف شد وقتی دوباره سوال را پرسیدم او گفت اجازه دهید منبع را نگویم من هم دیگر سوال نكردم، چون معتقد بودم بیننده خودش متوجه می‌شود، اما گفتم این رفتار چه توضیحی دارد كه یك ذكر خاص را به این صورت به عموم مردم بدهیم . او توضیح داد مگر همه حرف‌های ائمه و انبیا را مردم شنیده‌اند؟ البته من سوالات دیگری روی این موضوع داشتم كه وقت برنامه اجازه نداد.

مجری برنامه «این شب‌ها» به واكنش برخی از مراجع و بخش خبری «20 و 30» اشاره كرد و گفت: آنها بدون این كه با من یا سایر عوامل برنامه به صورت منابع دست اول ارتباط بگیرند، به شنیده‌ها اعتماد كرده‌اند، بعد هم سایت‌های مختلف و حتی رسانه‌های خارجی معارض این مساله را مستمسك قرار دادند تا این كه یك شب قبل واحد مركزی خبر در خبر 20 و 30 و آیتم «صرفا جهت اطلاع» خبری تهیه می كند و صدا و تصویر برنامه را بازیرنویسی مبنی بر این كه مردم مراقب باشند پخش می‌كند و عملا میهمان برنامه را به عنوان فریبكار معرفی می‌كنند و به بیننده این طور القا می كنند كه این آقا نماد عرفان كاذب است! من به عنوان مجری این برنامه و یك شهروند می گویم این اقدام عجولانه، نسنجیده و شتابزده، در این حد وسیع، كاملا نادرست و غیراخلاقی و غیراصولی است و باعث ناراضیتی و تحریك احساسات گروهی است كه با این فرد به عنوان استاد سروكار دارند در حالی كه می شد با روش‌های بسیار درست‌تر مفیدتر و موثرتر با این مساله برخورد كرد. حتی اگر جمله ایشان هم غلط بود می شد مناظره و بحث و گفت‌وگو برقرار كرد. «این شب‌ها» یك برنامه علمی است و در این سال‌ها بدون تاثیرپذیری از هر جوی كه در كشور بوده برای تبیین دین و روشنفكری جامعه عمل كرده است.

درستكار تاكید كرد:‌ بعد از این ماجرا هم آقای طیب در پیامكی به من منبع این ذكر را معرفی كرد و گفت این ذكر از كتاب‌های «هزار و یك نكته» و «جمع پراكنده» آیت‌الله حسن‌زاده آملی بوده است و محققی دیگری هم برای آن اسنادی یافته‌اند اما ذكر آن را در رسانه عمومی اشتباه دانسته‌اند. باید با هر كسی به اندازه‌ی شدت اشتباهش برخورد كنیم انتظار نمی‌رفت این طور برخورد شود. همه باید در این زمینه پاسخ‌گو باشیم تا اعتماد سلب نشود. خبر 20 و 30 می‌توانست در استودیو حاضر شود با من، تهیه‌كننده یا آقای طیب صحبت كند.

درستكار در پایان متذكر شد:‌ در این كه كشور ما مثل سایر نقاط دنیا تحت هجوم مشرب‌های فریبنده و به اصطلاح عرفانی است و بزرگان و رسانه‌ها موظف‌اند مردم را هوشیار كنند تردیدی نیست. اصل انتخاب این موضوع در «این شب‌ها» نیز هوشیار ساختن بیش از پیش جامعه است اما روشی كه در این مساله پیش گرفته شد اشتباه بود. 


خدا در همین نزدیکی است
شنبه 2/7/1390 - 22:48 - 0 تشکر 369831

سلام
باید این فرهنگ جا بیفته من که تخصصی در مورد پزشکی ندارم در کار پزشک دخالت نکنم.
فقیه که کارش استنباط احکام ظاهری شرع است را چه به درافتادن با علم ذکر و عرفان و دستورالعمل
موقعی که یک علامه ی ذوالفنون و صاحب جمیع علوم زمان این ذکر را نقل میکنند چه نیازه که آقای مکارم اظهار نظر کند

يکشنبه 3/7/1390 - 16:7 - 0 تشکر 369997

ttaahhoorraa گفته است :
[quote=ttaahhoorraa;716105;369831]سلام
باید این فرهنگ جا بیفته من که تخصصی در مورد پزشکی ندارم در کار پزشک دخالت نکنم.
فقیه که کارش استنباط احکام ظاهری شرع است را چه به درافتادن با علم ذکر و عرفان و دستورالعمل
موقعی که یک علامه ی ذوالفنون و صاحب جمیع علوم زمان این ذکر را نقل میکنند چه نیازه که آقای مکارم اظهار نظر کند

با سلام

دوست عزیز طرز سخن گفتن شما صحیح نیست. من نمیگم صحبتهای آیت الله مکارم درست بودند ولی اشتباهی که به نظر من جناب طیب انجام دادند اینه که اولا ذکر خاصی رو در تلویزیون مطرح کردند. مهمتر از اون منبعش رو مطرح نکردند. واقعا چرا منبعش رو ذکر نکردند؟ خب اگه ایشون همون موقع به ذکر منبع اقدام میکردند دیگه نیازی نبود که بعد از اون همه هیاهو، مجبور بشند که منابع را ریز به ریز ذکر کنند. در هر حال شما ایشون رو علامه ی ذوالفنون و صاحب جمیع علوم زمان میدونید و این نظر شخصی شماست ولی من حرف شما رو قبول ندارم و مطمئنم که در این بخش از صحبتهاتون اغراق نمودید و این صحیح نیست.

توصیه میکنم صحبتهای استاد عابدی رو در مورد عرفان در برنامه این شبها (حدود 10 روز پیش فکر کنم) رو حتما گوش بدهید.

 موفق باشید.

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 3/7/1390 - 16:16 - 0 تشکر 370000

با سلام وادب
خب منتظر بودم یه جوابیه ای از طرف شما کاربران داده بشه
باheaven_hبزرگوار
موافقم .و از ttaahhoorraaگرامی می خوام
در این مورد دقت بیشتر کنند
الحمدلله حضرت امام که درود و رضوان خدا بر او باد با عمل و عرفانش
در حیات ما ،به ما نشان دادند که یک مرجع در تمام ابعاد می تواندوارد شود
از فقاهت گرفته که این جنبه اشو دوستمون دیدند تا عرفان و سیاست و....
فقهای کنونی ما هم الحمدلله در این سیر شناخته شده اند
باشد که با دقت نظر بیشتر در حال این بزرگان به این مطلب برسیم
موفق باشید

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.