• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 600)
شنبه 5/6/1390 - 11:55 -0 تشکر 358883
آفتهاى مدرک گرایى در حوزه

تأملى بر رهایى از آفتهاى مدرک گرایى در حوزه

محمدرضا حکیمی

مدرک گرایى آفتى بزرگ و ضد رشد علمى حوزه است. از طرفى دیمى بودن و بى ضابطه و درجه بندى دقیق پایگاه هاى درسى طلاب نیز, کارى نامعقول و ارتجاعى است; بویژه در این روز و روزگار؟
بنابراین, باید راهکار یا ساز و کارهایى جست وجو کرد که درجه بندى و جایگاه درسى و علمى طلاب را مشخص سازد, و مدرک گرایى بى محتوا را میان طلاب رایج نکند, و درس خوانده ها و درس نخوانده هاى آنان را مشخص سازد.

در ضرورت مدرک که سخنى نیست, لیکن افزون بر آن باید معیارهایى در حوزه رسمیت یابد, و قانونى شود که طلاب افزون بر مدارج و مدارک صورى, خویش را به آن معیارها و مدارج واقعى برسانند, وگرنه فاقد اعتبار اصلى و عالى حوزوى گردند, و در عینیت و عمل هم بسیارى از امتیازها را از کف بدهند.
این معیارها, باید بررسى گردد که اینها عوامل و زمینه هاى تعالى و رشد علمى و علم گرایى را در حوزه پدید مى آورد, یا نه؟
برابر این پیشنهاد, اگر معیارها و شرایط بدین گونه در حوزه محور طبقه بندى طلاب قرار گیرد, علم گرایى در عین مدرک گرایى رشد مى کند.
این معیارها عبارت اند از:

۱٫ تدریس خوب و فنى کتب حوزوى, در سطوح مختلف کتابهاى درسى: یعنى اگر دو طلبه که هر دو مدرکى همپایه دارند, یکى رشته یا کتابى درسى را خوب تدریس مى کند و دیگرى نه, آن که مى تواند خوب تدریس کند, امتیاز بیش تر داشته باشد, و کار او مورد ارزیابى و امتیازدهى بیش تر قرار گیرد. البته سطح تدریس نیز باید منظور باشد.
۲٫ سخنرانى خوب و فنى و علمى, نه منبرهاى حرفه اى و پرهیاهو و بى محتوا. اگر کسانى اضافه بر مدارک حوزوى, سخنرانى علمى و منطقى خوبى دارند, و در این رشته زحمت کشیده اند, امتیاز بگیرند.
۳٫ دانستن زبان یا زبانهاى خارجى. این نیز موجب امتیاز جدى باشد.
۴٫ نوشتن مقاله یا مقالات و نشر در روزنامه ها و مجلات کشور.
اگر کسانى در کار نویسندگى تلاش کردند, و توانستند مقاله هایى کوتاه یا بلند, و با محتوا و غنى, و از نظر لفظ و معنى استوار, بنویسند, موجب امتیاز و ارزشیابى باشد و همپایگى مدرک را تحت الشعاع قرار دهد.
۵٫ مشارکت در پروژه هاى تحقیقاتى. این نیز بسیار مهم است و باید مورد سنجش قرار گیرد.
۶٫ نوشتن کتاب یا کتابهایى در زمینه هاى گوناگون اسلامى.
نوشتن کتاب و خلق آثار علمى, اجتماعى, تربیتى, آموزشى و… حتى داستانى و نمایشنامه و… باید ارزشیابى گردد و موجب امتیاز باشد. البته کتابهایى که از نظر نگارش و زنده و به روز بودن تایید شود, رونویسى و سرقت علمى, و بى اصول و بى محتوا نباشد. نیز کتابها, تکرار درسهاى اصول و فقه و… نباشد.

این کتابها درجه بندى مى شود و به نویسندگان مدارک و امتیازهایى متناسب با کارشان داده مى شود; مثلاً:
۱٫ پایه یکم نگارش
۲٫ پایه دوم نگارش
و…
۷٫ در رشته هایى افزون بر درسهاى حوزوى, کار کرده و اطلاعاتى دقیق دست آورده باشد. مثلاً در رشته علوم تربیتى و اخلاق, یا فلسفه اى جدید, یا کلام روز, یا اقتصاد, یا جامعه شناسى یا علوم سیاسى, یا هنر, فیلم, سینما, یا تاریخ, یا مناظره و پاسخ به سؤالات, و… اگر طلبه اى در یکى از این رشته ها تخصص یافت, و مورد قبول اساتید این رشته ها بود, امتیازات و مدارکى افزون بر مدارک رسمى حوزه دریافت کند.
شناخت ادیان چون یهودیت, مسیحیت, بودائیسم, هندوئیزم و… نیز در این راستا قرار دارد. که مجموع این اطلاعات موجب امتیازهاى اساسى و جایگاههاى مناسب حوزوى و اجتماعى گردد.
بویژه مسائل و شبهات جدید و کلام جدید و پاسخ گویى به سؤالهاى مورد نیاز نسل امروز, باید از پایگاه و جایگاه بالایى در حوزه برخوردار باشد. و مدیریتهاى حوزوى بکوشند با دقت و بررسى, شرایط رشد این گونه طلاب را بیش تر فراهم سازند و ابزار کار لازم را در اختیارشان قرار دهند و این گونه نباشد که طلبه اى براى اطلاع بیش تر از این دست مسائل نیاز به کتاب یا سفرى داشته باشد و نتواند و توان مالى او اجازه ندهد؟

باید دانست و نیک توجه داشت که بررسى صرف این امتیازها و یک کارت آفرین به آنها دادن, هیچ گونه ارزشى نمى تواند داشته باشد, بلکه حتى ریشخند نیز به شمار مى رود, بلکه امتیازهاى اضافى حوزوى و اجتماعى, باید بر محور امتیازهاى اضافه و بیرون از برنامه هاى رسمى, استوار گردد.
براى نمونه: مسکن, سطح حقوق, معرفى نامه دادن به مراکز غیرحوزوى, و دیگر مسائلى که به گونه اى تسهیلات و امکانات است, بویژه تأمین بودجه و شرایط رشد هریک از این طلاب.

با این گونه ارزشیابیها و ارزشگراییها باید طلاب را به برنامه هاى جنبى و اضافى حوزه تشویق کرد, و آنان را به علم گرایى تشویق نمود, و از هدف شدن مدرک کاست.

منبع: پورتال نشریات حوزه

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.