• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 2807)
چهارشنبه 2/6/1390 - 0:10 -0 تشکر 357534
3 راز برای افزایش هوش

با رموز افزایش توانایی هوش آشنا شوید،سه راز عجیب و باور نکردنی!!
از خوردن شکلات تیره لذت ببرید،به اندازه کافی رابطه جنسی داشته باشید،گوشت سرد و ماهی در صبحانه خود مصرف کنید چرا که به این ترتیب می توانید توانایی مغز خود را بالا ببرید.اینها توصیه هایی است که دو پژوهشگر در کتابی با عنوان «خود را آموزش دهید: تمرین هایی برای مغز شما» برای بهبود کارایی مغز انسان پیشنهاد کرده اند.
تری هورنه،روانشناس ادراکی و سیمون ووتون،بیوشیمیست که نویسنده مشترک این کتاب هستند، معتقدند که نوع انتخاب شیوه زندگی در حفظ وضعیت ذهن نقش مهمی دارد.
آقای هورنه می گوید:شیوه زندگی افراد می تواند توانایی ذهنی آنها را بالا ببرد،اینکه چگونه زندگی می کنید،می تواند به پدید آمدن حالت های شیمیایی در مغز شما کمک کند. مغز انسان بیشتر شبیه یک کارخانه مواد شیمیایی است تا رایانه.
به گفته این روانشناس، « شما می توانید شرایط مطلوبی را برای مغزتان فراهم کنید تا اینکه قربانی ژن های ناشناخته خود باشید.»نویسندگان این کتاب به مجادله با کسانی پرداخته اند که معتقدند کاهش توانایی ذهنی افراد از سن ۱۷ سال به این سو اجتناب ناپذیر است.هورنه اظهار عقیده می کند که «شما می توانید یک استعداد ذهنی دیگری خلق کنید.»
این نویسندگان لیست تحریک کننده ای از آنچه که باید انجام داد یا نباید دنبال کرد ارائه می کنند و تاکید دارند که مردم می توانند در حفظ قدرت انتقال داده ها توسط مغز خود کوشا باشند.
نکته جالب در توصیه های این روانشناس و بیوشیمیست این است که به خوانندگان خود توصیه می کنند تا از دیدن نمایش های تلویزیونی یا رادیویی کم ارزش خودداری کنند.
برخی از توصیه های آنها بسیار عام است از جمله اینکه،استرس برای فکر کردن مضر است و باید از مصرف بیش از اندازه الکل و دخانیات اجتناب کرد.
کتاب این دو نویسنده پر است از نکات عملی در این خصوص که چگونه می توان مغز را تقویت کرد.آنها می گویند که این نکات نتیجه تحقیقات دنباله داری است که در سراسر جهان انجام شده است.
به باور آنها، مصرف گوشت سرد و ماهی در وعده غذایی صبحانه مفید است.همچنین خوردن شکلات تیره از این بابت توصیه می شود که سرشار از بسیاری از مواد شیمیایی است که می تواند مغز افراد را برای فکر کردن به خوبی بکار اندازد.شکلات تیره سبب می شود که ماهیچه های اطراف رگ های خون احساس راحتی کنند و باعث بهبود جریان خون به سمت مغز شود.
این دو پژوهشگر سپس به تاثیر روابط جنسی در افزایش توانایی مغز می پردازند و می گویند که در چهار مرحله از هفت مرحله روابط جنسی ، فعل و انفعالات شیمیایی به روند فکر کردن کمک می کند.

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

چهارشنبه 2/6/1390 - 14:33 - 0 تشکر 357708

به نام خدا - سلام .

تیتان خانم دستت درد نکنه .
مطلب جالبی بود .

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

پنج شنبه 3/6/1390 - 0:23 - 0 تشکر 357923

خواهش میکنم!

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

سه شنبه 8/6/1390 - 2:19 - 0 تشکر 360142

ممنون منم خوندم.جالب بود

          کربلای جبهه ها یادش به خیر       سرزمین نینوا یادش به خیر               

 

       "شادی روح امام و شهدا صلوات"          

 

                                               

 
 
دوشنبه 14/6/1390 - 22:59 - 0 تشکر 362957

برای سال های متمادی تصور بر این بود که IQ ( ضریب هوشی ) نماینده میزان موفقیت افراد است. در مدارس معیار اهدای جوایز به دانش آموزان تست هوش بود و حتی بعضی از شرکت ها برای پاداش از تست هوش استفاده می‌کردند. در دهه اخیر محققان در یافتند که IQ تنها شاخص ارزیابی موفقیت یک فرد نیست. آن ها در حال حاضر مشغول تحقیق درباره EQ ( هوش عاطفی ) هستند.

هوش یکی از مهمترین سازه های فرضی است که از زمان مطرح شدن آن توسط "آلفرد بینه" در اویل قرن بیستم همواره برای تبیین موفقیت شغلی و کارآیی به کار رفته است. هوش عاطفی زمانی مورد توجه قرار گرفت که "دنیل گولمن" در سال 1995 کتاب خود را با عنوان " چرا هوش عاطفی می تواند مهمتر از IQ باشد؟ " به چاپ رساند.

درابتدای پیدایش این سازه، روانشناسان بیشتر بر روی جنبه های شناختی همانند حافظه و حل مساله تاکید می کردند . اما خیلی زود دریافتند که جنبه های غیر شناختی مانند عوامل عاطفی و اجتماعی نیز دارای اهمیت زیادی هستند. بعضی پژوهشگران بر این عقیده اند که IQ در خوش بینانه ترین حالت 10 الی 25 درصد از واریانس متغیر عملکرد را تبیین می کند.

علم به این که احساسات شما چیست و چگونه باید از آن ها در جهت تصمیم گیری به نحو احسن استفاده کنید می گوید :
- هوش عاطفی، توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنش ها و انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف است.
- هوش عاطفی، در حقیقت راهی است برای زیرک بودن.
- هوش عاطفی، همدلی است، درک این که اطرافیان شما چه احساسی دارند.
- هوش عاطفی، یک نوع مهارت اجتماعی است، همراهی با مردم، مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران.

هوش عاطفی یا هوش اجتماعی شامل 4 مهارت است :

خود ( Self )
دیگران (Others )
آگاهی (Awareness )
اقدام ( Action)

که با ترکیب این ها, مؤلفه های بنیادی هوش عاطفی به دست می آید:


1-خودآگاهی ( شامل: خود ارزیابی، اعتماد به نفس )

2- خودگردانی ( شامل: خویشتن داری و قابل اعتماد بودن، وجدان سازگاری، انگیزه پیشرفت و ابتکار )

3- آگاهی اجتماعی ( شامل: همدلی، ‌آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت )

4- مهارت های اجتماعی (شامل: توان تاثیرگذاری، رهبری، مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی )

1- خودآگاهی ( Self Awareness) :
یک نوع توانایی فردی است برای درک احساسات و حالات خلقی. خودآگاهی به شخص کمک می کند تا همیشه بر افکار و احساسات خود نظر داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد کمک می کند.

2- خودگردانی( Self Management) یا مدیریت عواطف( Managing Emotions ):
مهارتی است که به افراد کمک می کند تا احساسات خود را به صورت مناسب و جامعه پسندانه نشان دهند. به زبان دیگر به فرد درکنترل عصبانیت، ناراحتی و ترس کمک می‌کند.

3- آگاهی اجتماعی ( Social Awareness ):
عبارت است از توانایی درک احساسات دیگران و استفاده از احساسات خود در جهت دستیابی به اهداف.
*

4- مهارت های اجتماعی (Social Skills ):
عبارت است از ارتباط با دیگران در موقعیت های مختلف اجتماعی و در اصل به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه به احساسات افراد یا همان ظرفیت اجتماعی است.

تحقیقات نشان داده است که EQ عامل مهمی در ایجاد تغییرات اساسی در زندگی است. اگرچه کودکان با سرشت و فطرت گوناگون به دنیا می آیند و چگونگی برخورد آن ها با مسایلی چون برخوردهای اجتماعی، اشتیاق، ‌خجالت و غیره متفاوت است، اما هوش عاطفی به والدین و مربیان کمک می‌کند تا بر روی قابلیت ها و یا عدم وجود آن ها کار کرده و بنابراین کودکان را برای رویارویی با جامعه بیرونی آماده کنند. برای مثال والدین به جای جلوگیری از برخورد بچه های خجالتی با دنیای بیرون، باید آن ها را با چالش های جدیدی مثل دیدار با دوستان جدید و قرارگرفتن در فضاهای تازه روبرو نمایند. گرچه این تشویق نباید به هیچ عنوان بچه ها را دلزده یا ترسوتر نماید بلکه باید به آن ها تجربه های جدید بیاموزد.

مثال دیگری که می توان در این مورد مطرح کرد این است که برای مثال تحقیقات نشان داده که بچه های کلاس دومی که عصبی بوده و همیشه با مشکل مواجه هستند، شش تا هشت بار بیشتر از بچه های دیگر در معرض ابتلا به خشونت در نوجوانی و ارتکاب جنایت می‌باشند. دخترانی که در سنین راهنمایی از احساسات سردرگم، خستگی و عصبانیت توام با گرسنگی رنج می‌برند، احتمال می‌رود که در سنین نوجوانی دچار اختلالات گوارشی شوند. این بچه ها از احساسات خود و این که اصولا این احساسات چه هستند، بی خبرند. اما اگر در شرایطی قرار بگیرند که بتوانند از هوش عاطفی خود بهره مند شوند، مسلما به هیچ یک از این موارد دچار نخواهند شد.

نمونه هایی وجود دارد که باعث عدم استفاده از هوش عاطفی خواهد شد:
ترس و نگرانی، تصویر منفی از خود، توقعات غیر واقعی از زندگی و سرزنش دیگران. بنابراین زمانی که این موانع به وجود می آید و هوش عاطفی مورد استفاده قرار نمی گیرد، حرکات افراد به سمت موفقیت متوقف می شود.

پس نتیجه می گیریم که هدف از تقویت هوش عاطفی، آگاهی از احساسات و تربیت آن ها برای غلبه بر موانع زندگی است.

اولین قدم برای افزایش هوش عاطفی، خودآگاهی است. خودآگاهی یعنی شما چه احساسی دارید و چرا دچار آن احساس شده اید. اگرچه ممکن است این کار در بدو امر برای بعضی از افراد مشکل باشد، اما زمانی که فرد شروع به درک خود می کند، می تواند دیگر مهارت های احساسی اش را نیز توسعه دهد و در نهایت به هوش عاطفی بالایی دست یابد.

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

دوشنبه 14/6/1390 - 23:3 - 0 تشکر 362958

  فرا شناخت به معنای شناسایی و دانش انسان نسبت به فرایند ها و تولیدات شناختی خود به كار رفته است .به عبارت ساده تر ، نگرش فرا شناختی به شناخت و آگاهی انسان از شناسایی ها و آگاهی های وی اطلاق می شود . سه مولفه زیر جزء ابعاد اساسی فرا شناخت تلقی می گردند :1- دانش بیانی ( دانشی كه با حقاق و اطلاعات سر و كار دارد ) . 2- دانش رویه ای ( دانش مشتمل بر عملیات و فعالیتهایی كه برای انجام كار یا وظیفه انجام می گیرد و آن چگونه دانستن است ). 3- دانش بافتی و زمینه ای ( دانش كه مربوط به دانستن چرایی ها در یك بافت و زمینه است ) فلاول ( 1978 ،7 197، 1976) یكی از پایه گذاران و پیشگامان در امر مطالعه فرا شناخت ، این تعریف را ارائه می دهد : فرا شناخت به دانش یك فرد در خصوص فرایند ها و تولیدات شناختی در مورد خود و مسایل مربوط به آن اطلاق می شود ؛ به عنوان مثال : من وقتی درگیر فرا شناخت ی شوم كه توجه كنم در یا د گیری موضوع «الف » نسبت به موضوع«ب» مشكلات بیشتری دارم اگر این مشكل به من صد مه بزند كاملاً ضروری است كه یادگیری موضوع «پ» را قبل از پذیرش به عنوان یك حقیقت كنترل نمایم .

دانش فرا شناختی ما را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن امور ، پیشرفت خود را زیر نظر بگیریم . همچنین این دانش به ما كمك می كند تا نتایج تلاشهایمان را ارزیابی كنیم و میزان تسلط خود را بر مطالبی كه خوانده ایم بسنجیم .برای اینكه نظام خبر پردازی با اثر بخشی كامل عمل كند باید از خودش آگاه باشد . دانش فرا شناختی به ما می گوید كه راههای مختلفی برای سازمان دادن مطالب به منظور سهولت بخشیدن به یاد گیری و یاد آوری آنها وجود دارند .

از كتاب "اصطلاحات روانشناسی"

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

دوشنبه 14/6/1390 - 23:6 - 0 تشکر 362960

 نویسنده:امید صفات

هوش هیجانی به قابلیت فرد در ادراک و مدیریت احساسات و هیجانات خود و دیگران دلالت دارد. تحقیقات مستقل متعدد، هوش هیجانی را از مهم­ترین عوامل پیشرفت و عملکرد بالا افراد به شمار آورده اند. پژوهش ها نشان داده اند که هوش هیجانی بیش از هوش­بهر (IQ)، پیش گویی کننده موفقیت فرد در زندگی است.  افرادی که دارای کفایت هیجانی بالا هستند، مهارت های اجتماعی بهتر، روابط دراز مدت پایاتر و توانایی بیشتری برای حل تعارضات دارند و قادرند با پیچیدگی های محیط و اجتماع، موثرتر مواجه شوند.محققان مختلف، در مدل­های خود به جنبه های مختلفی از هوش هیجانی اشاره نموده اند اما ابعاد خود آگاهی، خودمدیریتی، خود انگیزشی و مهارت های اجتماعی در اکثر آن­ها دیده می شود. بررسی ها نشان داده اند که هوش هیجانی بالا با موفقیت تحصیلی وشغلی هم بستگی معناداری دارند.

باران  (Bar-on)از محققانی می باشد که مدلی در زمینه هوش هیجانی ارائه کرده است. در مدل او 5 حیطه و 15 مولفه در ارتباط با هوش هیجانی شناسایی شده اند. در شکل  پایین صفحه، مدل پیشنهادی بار-ان برای بررسی هوش هیجانی نشان داده شده است. تحقیقات مختلف بیان گر ارتباط معنادار بین نمرات هوش هیجانی در مدل بار-ان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده اند.

از مهم­ترین شعارهای کانون ، برنامه ریزی، خودآموزی ، خودباوری و مدیریت خود است که مجموعه آموزه­ها و روش­های آن بر همین اصول استوار است.این مولفه ها از مهمترین عوامل هوش هیجانی به شمار می آیند. در تحقیقی که برروی گروهی از دانش آموزان کانون انجام شد مشخص گردید که بین شرکت در آزمونهای برنامه ای و هوش هیجانی رابطه مثبتی وجود دارد. هر چه دانش آموزان بیشتر در آزمونهای کانون شرکت کرده بودند ، هوش هیجانی بالاتری نیز داشتند . در بیشتر آموزه های کانون و روش قلم چی ، تاکید بر مولفه های هوش هیجانی دیده می شود.

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.