• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 7053)
سه شنبه 1/6/1390 - 14:24 -0 تشکر 357357
معلم کودکان استثنایی

من به عنوان معلم دانش آموزان استثنایی  دوست دارم در این باب اطلاع رسانی کنم چه قدر دوست دارید با این گروه آشنا شوید؟

سه شنبه 1/6/1390 - 17:8 - 0 تشکر 357414

با نام خدا و سلام
ضمن عرض خوشامد به شما !!! من یکی که خیلی مشتاقم بقیه رو نمیدونم!!!!!!!!!!!!

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 1/6/1390 - 18:8 - 0 تشکر 357448

golbanukhanom گفته است :
[quote=golbanukhanom;334358;357357]

من به عنوان معلم دانش آموزان استثنایی  دوست دارم در این باب اطلاع رسانی کنم چه قدر دوست دارید با این گروه آشنا شوید؟


سلام
خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم .(البته در شبکه اجتماعی)
واقعا بهتون خدا قوت می گم ،شما یکی از بنده های دوست داشتنی خدا هستید .
منم منتظرم تا ازاین بحث استفاده کنم .
التماس دعا


يکشنبه 6/6/1390 - 11:4 - 0 تشکر 359237

با نام خدا و سلام
ما همچنان چشم به راهیم تا کسی بیاد و بهمون بگه اینجا کسی نیست!!!!!!!!!!!!!

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 6/6/1390 - 16:1 - 0 تشکر 359309

سلام

شاید از طریق شبکه اجتماعی بشه خبری از ایشون گرفت .

دوشنبه 7/6/1390 - 8:58 - 0 تشکر 359620

سلام دوستان

با بررسی پاسخ‌هاتون متوجه شدم برخی از شما دوست دارید با حرفه من (معلم کودکان استثنایی)در شبکه اجتماعی آشنا بشید

ایرادی نداره لطفا golbanukhanom را در شبکه اجتماعی سرچ کنید و به من اطلاع رسانی کنید که  از کدوم انجمنید منم اونجا یک سر اطلاعاتراجع به حرفه‌ام در اختیارتون می گذارم

اما کسانی که نمی خواهند وارد شبکه اجتماعی بشوند راجع به ما همین قدر بدونید ما با افرادی که از نظر شنوایی،بینایی،جسمیو حتی ذهنی و رفتاری مشکلاتی دارند سر و کار داریم کارمون هر چند سخت و طاقت فرساست اما زیباست.آموزش سخن گویی به یک ناشنوا،آموزش بریل به یک نابینا و....خیلی لذت بخشه.بازم بیشتر می خواهید بدونید؟

دوشنبه 7/6/1390 - 16:22 - 0 تشکر 359909

با نام خدا و سلام
ممنون میشویم اگر بصورت مفصل تر درباره اینگونه کودکان در همین تاپیک مطلب بزنید تا در بخش مسابقه انجمن هم از مطالبتون استفاده کنیم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 10/6/1390 - 20:19 - 0 تشکر 361410

با سلام : دوستان الان به شما می گم از نظر آموزشی به چه گروهی استثنایی می گن و آموزش آنان چگونه هست این طوری به وظایف ما معلمان ویژه این دانش اموزان کمی آشنا می شوید. در مبحث بعدی هم انواع آموزش آنها را که شامل انفرادی،تلفیقی و .. شرح می دهم. امیدوارم خوب اطلاع رسانی کرده باشم و مفید و جذاب بوده باشد. به طور کلی در آموزش٬ما کودکانی را که دارای خصوصیات مشابهی می باشند٬برای هدف های درسی در یک گروه قرار می دهیم.به عنوان مثال کودکان شش ساله را در کلاس اول قرار میدهیم.به همین ترتیب و به خاطر همین هدف ما کودکان استثنایی را نیز گروه بندی می کنیم٬گروه بندی های زیر از شیوع بیشتری برخوردارند1.تفاوت های هوشی٬شامل کودکانی که از نظر هوشی در سطح بالایی قرار دارند و کودکانی که در کار یادگیری کند می باشند.

:2.تفاوت های ارتباطی٬شامل کودکانی که دارای ناتوانی های یادگیری ویا نقایص گفتاری و زبانی می باشند.
3.تفاوت های حسی٬شامل کودکانی که مبتلا به نقص شنوایی و یا نقص بینایی می باشند.
4.تفاوت های رفتاری٬شامل کودکانی که دچار آشفتگی های عاطفی و یا نارسایی های اجتماعی می باشند.
5.معلولیت های چندگانه و شدید٬شامل کودکانی که به نقایص مضاعف مبتلا می باشند(مانند فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی به طور همزمان و ناشنوایی و نابینایی)
6.تفاوت های جسمانی٬شامل کودکانی که با وجود عدم نقایص غیر حسی٬نمی توانند از نظر فیزیکی حرکت کنند و فاقد انرژی می باشند.
مطالعه درباره ی کودکان استثنایی٬مطالعه درباره ی تفاوت ها است.کودک استثنایی به طریقی با کودک معمولی متفاوت است.به زبان ساده تر٬این چنین کودکی دارای مسائل و برخوردار از استعدادهای ویژه ای است که در نحوه ی تفکر٬دیدن٬شنیدن٬صحبت کردن٬اجتماعی شدن٬ویا حرکات او تاثیر می گذارد.

جهت آموزش یک معلم ویژه دانش آموز استثنایی به ویژه در گروه کم توان ذهنی و ناشنوا باید این اقدامات را انجام بدهد:1-ساده ساختن مفاهیم وموضوعات آموزشی در سطح درک کودکان 2-استفاده از روش های مجسم وعینی جهت ملموس ساختن مفاهیم 3-بازی ها وسرگرمی های مختلف دررابطه با عناوین آموزشی مورد نظر4-استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب به ویژه نرم افزارهای گوناگون مرتبط با موضوعات آموزشی5-روش های متنوع تکرار وتمرین6-تلفیق مفاهیم درسی همراه با وسایل کمک آموزشی مناسب به ویژه نرم افزارهای گوناگون7-استفاده از روش های آموزشی چند حسی به دانش آموز به ویژه به دانش اموزان معلولCP(cp یعنی فلج مغزی)8-استفاده از وسایل مخصوص توانبخشی به کودکان معلول9-استفاده از ویندوز با زبان فارسی جهت آموزش به این کودکان چنانچه بخواهیم در امر آموزش از رایانه استفاده کنیمآموزش وپرورش کودکان استثنایی برنامه خاصی نیست که کلا با برنامه های عادی آموزش و پرورش تفاوت داشته باشداز نظر آموزش و پرورش کودکی استثنایی است که برای تامین حداکثر نیازهای تربیتی و آموزشی او تغییراتی در شیوهای تربیتی وآموزشی خانواده و در برنامه های مدارس عادی داده شود.
آموزش و پرورش استثنایی به جنبه های از تعلیم و تربیت گفته می شود که جنبه استثنایی (ویژگی ها و تفاوت های فردی) و فوق العاده در آن رعایت شده باشد.به عنوان مثال کودکی که نارسائیهای در تکلم دارد علاوه بر اینکه دروس عمومی را توسط معلم در کلاس عادی همراه با سایر دانش آموزان میاموزد،در اصلاح و رفع نارسائی خود در صحبت کردن نیاز به برنامه آموزشی ویژهای دارد و این نیاز میبایست توسط یک معلم متخصص تحت برنامه ای فوق العاده (استثنایی)تامین گردد.
مقدار ونوع آموزش و پرورش ویژه ای که کودک استثنایی بدان نیازمند است بستگی به عوامل متعددی از جمله درجه، میزان وچگونگی تفاوتی است که کودک با دیگر کودکان همسال خود در توانایی ها واستعدادها و رشد طبیعی دارد.هر چه میزان تفاوت و اختلاف در رشد وتوانایی ها بیشتر باشد نیاز به اموزش وپرورش استثنایی بیشتر خواهد بود.عدم تعادل و هماهنگی بین جنبه های مختلف رشد در خود کودک وهمچنین تاثیری که ویژگی ذهنی یا جسمی کودک به جنبه های مختلف کارایی و بروز استعداد های وی میگذارد از عوامل بسیار مهمی است در تعیین چگونگی برنامه های آموزش و پرورش استثنایی.
توزیع فراوانی کودکان استثنایی
مطابق آمار تایید شده سازمان های بین المللی از جمله یونسکو تعداد تقریبی افرادی که به لحاظ تفاوت های محسوس فردی نیاز به برنامه های آموزشی ویژه ای دارند در هر جامعه بین 13 تا 15 درصد می باشند وبه طور متوسط حدود13 درصد از کودکان و دانش آموزان سنین مدرسه نیاز به بهره گیری از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی دارند:
1-کسانیکه دارای ناتوانی های تکلمی هستندحدود 2 درصد
2-گروه ناسازگاران اجتماعی وهیجانی حدود 2 درصد
3 -گروه عقب ماندگان ذهنی حدود2/2-5درصد
4 -گروه کودکان سرآمدحدود 2 درصد
5-گروه نابینایان (نیمه نابینا و نابینا) حدود 5/2 درصد
6-گروه معلولان جسمیحدود 5/1 درصد
7-گروه نا شنوایان و سخت شنوایان حدود 5/1 درصد
8- دانش آموزانی که دارای اختلالات خاص یادگیری هستندحدود 1 درصد
9-گروهی که دارای بیماری های ویژه ای هستند(مثل صرع،قند و...) حدود 5/1 درصد
ضرورت آموزش و پرورش استثنایی

هر کوددک باید به حقوق خود در امر آموزش وپرورش مطابق حداکثر توانایی ها و ظرفیت خود برسد.باید این نکته را در نظر داشت که کودک استثنایی اول یک کودک است وبعد کودکی است با استثناها و تفاوتهایی. باید محدودیت های این کودکان را به حداقل رسانید بنحوی که کودک همراه با دیگر همسالان سالمش در رسیدن به هدفهای زندگی و بهره وری از آموزش وپرورش موفق شود.
علاوه بر اینکه این گروه از کودکان می توانند برای جامعه مفید واقع گردند ومشاغلی داشته باشند،دانش وآگاهی ما را نیزبیشتر کرده وهمچنین مارا قادر به آموختن برنامه ها و روش های موثر در آموزش وپرورش کودکان و دانش آموزان مدارس عادی می کنند.
فلسفه بنیادی آموزش و پرورش کودکان استثنایی
در کشوری که رشد همه جانبه کلیه افراد هدف آموزش وپرورش باشد طبعا باید کودکان استثنایی نیز از امکانات مختلف تربیتی و آموزشی جهت رشد هر چه بیشتر توان های بالقوه خود برخوردار گردند.نیل به این هدف مستلزم وجود مفاهیم و تعهدات معینی در برنامه ریزی های آموزش وپرورش می باشد،که موارد زیر را شامل می شود:
1-کلیه کودکان استثنایی می توانند و باید برای بارور تر شدن آموزش وتربیت یابند.
2-پیاده کردن برنامه موثر تربیتی برای کودکان استثنایی وجود افراد متخصص و شایسته ای را که دارای دانش و تجربیات مناسب هستند، ایجاب می کند.از آنجا که معلم مهمترین عامل در پیاده کردن برنامه های تربیتی است،گزینش وایجاد وسایل و امکانات رشد معلمان باید از اولویتی خاص برخوردار باشد.
3-به کار بستن روشهای پیشگیری و یا آموزش و پرورش کودکان استثنایی در جهت ایجاد حداکثر امکانات برای خود شناسی و خود یاری آنان ضرورت دارد.
4-آموزش این کودکان باید انفرادی باشد چون اغلب دارای درجات گوناگون و سطوح مختلف عقب ماندگی وپیشرفت تحصیلی هستند.
5-هنگامیکه ادغام کودکان استثنایی در کلاس های معمولی ممکن و مفید تشخیص داده شود باید این شیوه هر چه بیشتر مورد تاکید قرار داده و بدان عمل شود.
6-در برنامه های تحصیلی کودکان استثنایی پایگاه اقتصادی واجتماعی آنان مشکلات خاصی را فراهم می آورد که باید بدان رسیدگی کرد.
7-آموزش وپرورش کودکان استثنایی باید آموزش جسمی وتوجه به تفریحات سالم بدنی کودک را نیز شامل شود.
8-آموزش شغلی و حرفه ای باید در برنامه های تربیتی این کودکان گنجانده شود.
9 - علاوه بر رشد شناختی و روان جنبشی کودک استثنایی،باید به رشد عاطفی در رابطه با خود مثبت کودک و خویشتن بینی کودک توجه داشت.
10-درجه ناتوانی الزاما تعیین کننده درجه عقب ماندگی نیست. اغلب کودکان استثنایی در طبقه بندی بیشتر بهنجارند تا نابهنجار،و بیشتر دنیای خود را در عقب ماندگی سپری می کنند.بنابراین باید برنامه های به وجود آید تا بتوان آنان را در سازگاری با محیط فیزیکی و اجتماعی شان یاری داد واثرات عقب ماندگی را به حد اقل رساند.
11-ممکن است کودک دردوره ای زندگی خود و نه همیشه نشانه هایی از نارسایی در خود بروز دهد یعنی الزاما دارای عقب ماندگی دائمی نیستند و در بسیاری از موارد می توان آموزش ویژه موقت را مورد توجه قرار داد.

جهت آموزش دانش آموزان نابینا و نیمه بینا

الف)توجه کامل به تفاوت های فردی در کلاس و آموزش انفرادی:با در نظر گرفتن میزان نارسایی بینایی،سن وقوع نقص بینایی،سوابق و وضعیت خانوادگی،تفاوت های هوشی و... همگی بیانگر اینست که معلم دانش آموزان نابینا باید در کلاس به امر آموزش انفرادی توجه کامل داشته باشد.بنابراین بهتر است تعداد دانش آموزان در هر کلاس حدود شش تا هشت نفر باشد.
ب)تدارک اشیا و وسایل ملموس در برنامه های آموزشی:چون این افراد عمدتا از طریق شنیدن و لمس کردن تحصیل میکنند، ضروری است که به هنگام آموزش از اشیا و وسایلی که قابل لمس می باشد استفاده کنند. وسایلی چون نقش های برجسته برای مطالعات اجتماعی واشیایی برای شمارش جهت تسلط بر مفاهیم ریاضی برای این کودکان به کار می رود. پ)توجه به کلیت وجامعیت برنامه های آموزشی:برای وسعت حوزه فعالیت و تداعی ذهنی نابینا معلم باید کلیت و یکپارچگی موضوعات را مورد توجه قرار دهد.مثلا به جای بحث از یک اداره واحد،از مجموعه واحد های یک شهر صحبت کند.
ت)ایجاد محرک ها و انگیزه های فوق العاده:از آنجا که تقریبا هیچ شی نظر کودک نابینا را به خود جلب نمی کند،امکان جنب و جوش کودک نیز کم میشود.لذا عدم ایجاد انگیزه و تحریکات کافی در کودک نابیناعمدتا به دلیل ضعف فعالیت های مطلوب ذهنی و همچنین نقصان تحریکات جسمانی لازم می گردد و این از موجبات اصلی فقر فرهنگی است.
آموزش ویژه جهت کودکان مبتلا به ناتوانایی شنوایی
از آنجا که وظایف و مسئولیت های زیادی بر عهده معلمان برای شناسایی و ارزیابی دانش آموزان بخصوص آنانکه دارای اختلالات شنوایی است،مدرسه امکاناتی را فراهم میکند که اینگونه دانش آموزان را از طریق تست و وسایل دقیق شنوایی سنجید.
از زمان های قدیم روش های زیادی در تعلیم وتربیت کودکان ناشنوا بوده و اما همه معلمان عقیده بر این دارند که صحبت کردن و لب خوانی دانش آموزان از اهمیت بسزایی برخورداراست.امروزه روش های متداولی درآموزش ناشنوایان وجود دارد که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
الف-روش زبانی(شفاهی (
metob oral : (oralism)
با این روش سعی میشود که دانش اموزان ناشنوا صحبت کردن و لب خوانی را بیاموزند و تحصیلات خود را با استفاده از این روش طی نمایند. این روش امروزه،متداول ترین روش های آموزشی دانش آموزان ناشنوا است و بیشترین طرفداران را دارد.مدافعان این روش اعتقاد دارند که میبایست که تمامی تماس ها و برقراری ارتباط با کودکان و دانش آموزان ناشنوا،در کلاس درس،خانواده،اجتماع و در میان جمع ناشنوایان منحصرا به وسیله صحبت کردن و لب خوانی باشد.
پیشروان وپیروان این روش را عقیده و اصرار بر این است که همه کودکان ناشنوا قادراند به خوبی مهارت های زبانی(صحبت کردن)را بیاموزند.آنها اعتقاد دارند که استفاده از روش هجی کردن با انگشتان و زبان اشاره باعث کندی ویا وقفه در رشد طبیعی و تحصیل مهارت های زبانی و صحبت کردن می شود.
تربیت شدگان این روش در اثر تقویت حس گویایی و تمرین مستمر در حرف زدن به سهولت قادر خواهند بود که با همه مردم در اجتماع احساس همرنگی و راحتی نموده وبه سادگی متوجه صحبت کردن دیگران شده (لب خوانی)و صحبت نمایند.
ب-زبان اشاره وروش هجی کردن با انگشتان(روش دستی):
spelling finger (manualism)
در این روش تاکید بر استفاده از الفبای دستی و زبان اشاره به عنوان وسیله آموزش و پرورش دانش آموزان نا شنوا درکلاس درس و شیوه برقراری ارتباط بین افراد ناشنوا می باشد. کودکان و دانش آموزان با آموزش زبان اشاره فقط از طریق اشاره قادر به بیان مقصود خود و تفهیم ان به مخاطب هستند. اگر چه ناشنوایان با زبان اشاره میتوانند بین خودشان ارتباط برقرار کنند اما از سازگاری با اجتماع وبرقراری روابط موثر با دیگران باز خواهند ماند.زیرا همه مردم زبان اشاره را نمی دانند.پس بهتر است که افراد ناشنوا صحبت کردن با دیگران را بیاموزند.
ج-روش مختلط یا جامع(ترکیبی)
metob comdineb (comunication total):
در این روش سعی می شود با ترکیب پیوسته و واحدی از مفاهیم روش زبانی و شیوه زبان اشاره هجی کردن با دست،به طور جامع با دانش آموزان ناشنوا برقرار نمود ودر امر آموزش و یادگیری او کوشید. در واقع تاکیدی است بر حقوق معلم ودانش آموز ناشنوا که با استفاده از همه روش های برقراری ارتباط در توسعه و رشد مهارت های زبانی(صحبت کردن)و در ترک معانی و مفاهیم وبیان مطالب بکوشند.این شیوه آموزش شامل اشارات ابداعی شاگرد،تشریح وتفضیل مطالب،صحبت کردن،لب خوانی،هجی کردن با دست،علایم رسمی،خواندن و نوشتن می باشد.مدافعان این روش ها عقیده بر اینست که استفاده از این شیوه آموزشی به علت جامع بودن آن،بر نیاز ها و توانایی های فردی دانش آموزان ناشنوا مبتنی است و تسهیلات و فرصت های لازم برای حداکثر رشد توانایی ها و مهارت های زبانی و صحبت کردن دانش آموزان ناشنوا فراهم میگردد.

آموزش ویژه کودکان عقب مانده جسمی و یا دارای نقص عضو

کودکان عقب مانده جسمی جمعیت نامتجانسی را تشکیل می دهند،بنابراین تعمیم دادن این کودکان هرگز مجاز نخواهد بود.کودکان تحت این پوشش وسیع می توانند افرادی که مبتلا به ضربه مغزی هستند تا کودکانی که بدون دست یا مبتلا به آسم میباشند را شامل گردد.بنابراین به علت گوناگونی مشکلات،این گروه به یک سلسله خدمات تربیتی نیازمند میباشند.این خدمات با قرار دادن کودک بطور تمام وقت در کلاس های عادی تا برنامه های خاص در بیمارستان های توان بخشی می تواند متفاوت باشد.طرح و تنظیم برنامه های آموزشی برای دانش آموزان معلول جسمی-حرکتی،زمانی میتواند متناسب و مفید باشدکه بر اساس یک ارزیابی دقیق از وضعیت دانش آموز معلول و نیاز های خاص او انجام پذیرد.
ارزیابی پزشکی،روانی،ذهنی،اجتماعی،شغلی وحرفها از مهمترین وظایف و مسئولیت های دست اندکاران امور کودکان و دانش آموزان معلول جسمی-حرکتی است.براساس ارزیابی دقیق و مشخص نمودن محدودیت ها و توانایی ها و شایستگی های فرد معلول است که می توان برنامه های آموزشی مناسب و خدمات توانبخشی موثری را تدوین نموده و مدارس، مراکز یا موسسات آموزشی و حرفه ای متناسبی را برای جایگزینی مطلوب او پیشنهاد نمود.

خوب در مبحث بعدی راجع به آموزش تلفیقی صحبت می کنم.امیدارم مفید بوده باشه.

جمعه 11/6/1390 - 10:51 - 0 تشکر 361651

سلام
من به خاطر واحد درسی "روانشناسی کودکان استثنایی " که داشتم از نزدیک زحمات شما عزیزان رو دیدم ، واقعا شما فرشته اید .
خدا قوت

جمعه 11/6/1390 - 11:16 - 0 تشکر 361661

با نام خدا و سلام
مطلبتون و توضیحاتتون عالی بود و کمی طولانی
ممنون

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 11/6/1390 - 20:34 - 0 تشکر 361843

sadatmousavi2 گفته است :
[quote=sadatmousavi2;646937;361651]سلام
من به خاطر واحد درسی "روانشناسی کودکان استثنایی " که داشتم از نزدیک زحمات شما عزیزان رو دیدم ، واقعا شما فرشته اید .
خدا قوت
ممنونم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.