تعلیم و تربیت (بازدید: 1092)
جمعه 28/5/1390 - 22:56 -0 تشکر 355701
«سهم معلم ؛شیوه معلم»

با نام خدا و سلام

عنوان این تاپیک نام کتابی است از دکتر علی رؤوف

که شامل 18 مقاله بلند و کوتاه است در باره تعلیم و تربیت و نقش معلم در آن.

چند وقت پیش این کتاب را خریدم و در نظر دارم ضمن مطالعه آن در این فصل تعطیلات برداشت خودم را بصورت یادداشت هایی برای دوستان بگذارم شاید که مفید باشد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 29/5/1390 - 1:11 - 0 تشکر 355728

سلام
مرسی
انشاالله همراه هستیم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 30/5/1390 - 0:5 - 0 تشکر 356201

به نام خدا
سلام
خیلی عالیه

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 30/5/1390 - 5:55 - 0 تشکر 356319

با نام خدا و سلام
اما قسمت اول از مقاله اول:تعریف خلاقیت و نکاتی درباره آن
خلاقیت یعنی توان کشف پدیده ای نامعلوم یا ایجاد پدیده ای نویا ترکیب پدیده های موجود
ظهور خلاقیت با تفکر آزاد و ادراکفردی فراهم میشود تا فرد بتواند قالبهای و باورها و عادات موجد را بشکند و باصطلاح بت شکن باشد
خلاقیت با آرایش مجدد دانش ها بوجود می آید.
افراد خلاق در زندگی روزمره و در تقابل با فرهنگ موجود کشمکش زیادی دارند چون بسیار دیر باور و شک گرا هستند
در نظریه های امروزی آموزش شامل سه عنصر اساسی است:
1 - تخیل 2 - دقت 3- ترکیب

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 31/5/1390 - 5:29 - 0 تشکر 356804

با نام خدا و سلام
درباره افراد خلاق چنین میتوان گفت:
بین هوش و خلاقیتشون همبستگی زیادی وجود دارد ولی مطلق نیست یعنی نمیتونیم بگیم هرکه خلاق است از هوش بالایی هم حتما برخورداره افراد خلاق نسبت به محیط پیرامونشون بسیار حساس هستند توانیی زیادی در قبول و آزمایش راههای مختلف و استفاده های متفاوتی از اشیاء دارند نسبت به ایده ها و نظرات مختلف بسیار شکاکندو برای ایجاد طرح نو پشتکار زیادی دارند با وضع موجود خیلی سازگار و هم نوا نیستند و به دنبال فرصتی برای ایجاد وضعیتی جدیدن و می دانند که اگر فرصتی بیابند می توانند طرحی نو بیارن و این باعث اعتماد به نفس اونا میشود

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 31/5/1390 - 15:30 - 0 تشکر 356956

سلام
منتظر می مونیم

سه شنبه 1/6/1390 - 12:40 - 0 تشکر 357298

با نام خدا و سلام
اما ادامه مقاله (1):
ویژگیهی دانش آموزان خلاق: کمترین سازش را همگنان دارند....موقعیت گرا و معلم گرا و محافظه کار نیستند ..در زمینه های انضباطی واگرایی بیشتری دارند......انزوا طلب و خرده گیر هستند.......کارهای خلاقانه ای که دارند سخت مورد ارزشیابی قرار می گیرند .....ناسازگار با ریشه های عصبی و روانی نیستند البته این شرایط بسته به شرایط کلاس مدرسه مدیر و معلم دستخوش تغییراتی می شود
اما موانع خلاقیت: جلوگیری از تخیلات کودکان توسط بزرگترها کتابها و اسباب بازیها......معلمین با توجه بسیار به مبحث نظم کلاس و کار ..... همسالان با عدم همراهی و گرفتن موضع مخالف ......تاکید بیش از حد به کسب دانش در مدرسه و دانشگاه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 1/6/1390 - 12:43 - 0 تشکر 357299

راههای پرورش خلاقیت:
تخیل و توجه به داستانها یا نقاشیهای تخیلی.........واداشتن دانش آموز به کنجکاوی و کنکاش ذهنی با طرح سولات باز پاسخ ........تشویق ابتکارها و برانگیختن شور و شوق ....... آموزش نوپذیری و نو یابی با روشهایی نظیر بارش ذهنی و اندیشه آزاد ....... مطالعه آثار افراد خلاق و نیز نوشتن خلاقانه و یا حتی نوشتن معمولی

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 3/6/1390 - 12:39 - 0 تشکر 358053

با نام خدا و سلام
مقاله(2) درباره فعالیتهای گروهی و کارکردهای آن:
در روشهای آموزشی تدریس به 2 نوع روش بر میخوریم روش معلم محور و روش دانش اموز محور
در روش معلم محور دایره کار معلم بسیار فعال و پرکاره و لی فراگیران بسیار منفعل و کم کارن و در تمام مدت کار فقط شنونده و بیننده محض هستند
اما در روش کار دانش آموز محور دایره کار فراگیر بسیار فعال و پرکار هست و معلم تناه نطارت و راهنمایی را برعهده دارد
در روش جدیدی با عنوان روش آموزش راستین هم معلم و هم شاگرد در فرآیند اموزش فعال و درگیرند و با هم تعامل زیادی دارند در ضمن اینکه کودکان هم با خودشان تعامل دارند و این بهترین شیوه کار است چون در بسیاری از موارد کودکان از خودشون بیشتر و بهتر و راحت تر از معلمشون یاد می گیرند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 3/6/1390 - 16:29 - 0 تشکر 358150

با نام خدا و سلام
اما در باره انواع گروه بندی:
گروه بندی بر اساس پیشرفت تحصیلی و اون اینه که درس خوانها در یک گروه متوسط ها در گروه بعدی و .... واین نوع گروه بندی اصلا مناسب نیست چون بعضی موفق می مانند و برخی ناموفق
بهترین نوع گروه بندی اینه که معلم براساس علاقه دانش اموزان به موضوع اونا را گروه بندی کنه که این میزان علاقه مندی را در رفتار کودکان میتونیم مشاهده کنیم
در کار گروهی یک سری اصول را باید رعایت کرد:
همکاری در گروه ضامن اموزش بهتر ..... عدم تحقیر همدیگر .... گوش دادن به هم ..... احترام به نظرهم حتی اگر مخالف همدیگر باشد ....انتخاب منشی برای یادداشت برداری از فعالیت گروه .....معلم ناظر است و اگر گروهی از بحث خارج شد متذکر میشود
گروه های می توانند 2 نفره یا بیشتر یا حتی یک گروه از تمام نفرات کلاس باشد مهم این است که اصول کار گروهی رعایت بشود و همه در مقوله و فرایند یاددهی - یاددهی دخیل باشند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 25/6/1390 - 10:12 - 0 تشکر 366336

با نام خدا و سلام
موضوع بعدی : درس هنر و انواع دیگاه های مرتبط با آن
1 - دیدگاه معلم محور:تاکید بر اصول و قوانین و مهارتهای پایه هنری توسط معلم بویژه با کاردستی .دانش آموزان باید با تمرکز و توجه اصول را بیاموزند و سپس با توجه به استعدادشون ان را بکار ببندند
2 -دیدگاه شاگرد محور:تاکید بر ایجاد فرصت و مجال برای بیان خودشان با هنر. در این روش معلم نیازها و ضرورتهای را کشف می کند و به کودک فرصت می دهد تا احساسات و تجربیات خود را بروز دهد.
با توجه به مطالب فوق اگر معلم تلفیقی از این دو دیدگاه را بکارببندد بسیار مناسب است.
3 - پیشروی بسوی هنرمرکزی:تاکید بر نمایش اثار هنری هنرمندان بزرگ و میراثهای فرهنگی برای ایجاد انگیزه . البته برخی معتقدند که تماشای این آثار نوعی دلسردی در کودک ایجاد می کند چون نمی تواند مثل انها را ایجاد کند ولی با توجیه مناسب می توان این عیب را برطرف و آن را برای تشویق و ترغیب کودک به تلاش بیشتر برای رسیدن به مرحله ای بالاتر استفاده کرد.
البته این روش مشاهده صحیح کودک را تقویت می کند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی