[quote=SOHA_1990;373781;353981]سلام.
مطالب من هم انشالله اماده می شه و قرار خواهم داد دل همسنگرانم قرص
بسم الله الرحمن الرحیم
غفلت رو می شه خودم نظری بذارم ولی ترجیح می دم از لابه لای سخنان رهبر عزیزم شروع کنم و تا اتنها هم پیش برم؛
غفلت رو من ابتدا گمان می کردم که سو برداشتی هست که اگر فرد رو مطلع کنیم
از کارش از کرده و کردارش برمی گرده و سریع توبه و انابه به درگاه حق.
اما به نظر می رسه غفلت حالتی هست که اگر انسان بخواد کسی رو از گناهش یا
خطاش یا کاری که نادرست هست برگردونه باز اونطرف به همین راحتی بر نمی
گرده؛ چون اصلا اعتقادی نداره به اینکه داره خطا میکنه بلکه خودش رو حق می
دونه؛
رهبر عزیزما که اتفاقا بیاناتشون در رمضان هم بوده دو عامل رو بر می شمرند
که اگر از خودمان دور کنیم باعث بدست اوردن و توفیق استغفار می شود که یکی
را غفلت و دیگری را غرور تعریف می کند که فعلا ما به غفلت کار داریم، امام
خامنه ای می فرمایند:
«
غفلت، یعنى انسان بهكلّى متوجّه و متنبّه نباشد كه گناهى از او سر
مىزند؛ مثل بعضى از مردم. حالا عرض نمىكنم بسیارى - كار به كم و زیادش
ندارم - ممكن است در بعضى از جوامع، كمتر باشند. به هر حال، این نوع آدمها
در دنیا و در میان افراد انسانها هستند كه غافلند و گناه مىكنند؛ بدون این
كه متوجّه باشند خلافى از آنها سر مىزند. دروغ مىگوید، توطئه مىكند،
غیبت مىكند، ضرر مىرساند، شرّ مىرساند، ویرانى درست مىكند، قتل مرتكب
مىشود، براى انسانهاى گوناگون و بىگناه پاپوش درست مىكند، در افقهاى
دورتر و در سطح وسیعتر، براى ملتها خوابهاى وحشتناك مىبیند، مردم را گمراه
مىكند، اصلاً متنبّه هم نیست كه این كارهاى خلاف را انجام مىدهد. اگر
كسى به او بگوید كه گناه مىكنى، ممكن است از روى بىخیالى، قهقههاى هم
بزند و تمسخر كند: گناه؟ چه گناهى!»
بیانات رهبر انقلاب در خطبههاى نماز جمعهى تهران28/10/1375
بیانات
بالا به نظر من ِ حقیر امد که می تواند تا حدی برای سوال اول مفید باشه،
اما برای سوال دوم که تاثیر غفلت مطرح هست؛ حضرت اقا در ادامه هم به انسان
غافل اشاره می کنند و هم به ویژگی های انسان غافل؛ ایشان می فرمایند:
«بعضى
از این افراد غافل، اصلاً به ثواب و عِقاب عقیدهاى ندارند. بعضى به ثواب و
عقاب هم عقیده دارند؛ اما غرق در غفلتند و اصلاً ملتفت نیستند كه چه كار
مىكنند. اگر این را در زندگى روزمرّه خودمان قدرى ریز كنیم، خواهیم دید كه
بعضى از حالات زندگى ما شبیه حالات غافلان است. غفلت، دشمنى بسیار عجیب و
خطر بزرگى است. شاید واقعاً براى انسان، هیچ خطرى بالاتر و هیچ دشمنى
بزرگتر از غفلت نباشد. بعضیها، اینطورند.
انسانِ غافل هرگز به فكر استغفار نمىافتد. اصلاً به یادش نمىآید كه گناه
مىكند. غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمى است كه در
خواب حركتى انجام مىدهد.»
بیانات رهبر انقلاب در خطبههاى نماز جمعهى تهران28/10/1375
در
بالا حرف از ندانستن هست ملتفت نبودن ، به عبارت دیگه جاهل بودن، انسانی
که به درستی و نادرستی رفتار و گفتارش جاهل هست؛ چنین فردی چه تاثیری بر
جامعه خواهد داشت؟ خب سوال روشنی هست و می شه ادعا کرد که چنین فردی در هر
مقطعی از هرجایی صدایی شنید که منطبق بر خواسته ها و امیال درونی و دنیاییش
باشه همون سمتی حرکت خواهد کرد و هرروزی یک دین و هرروز یک موضع گیری فکری
رو برخواهد گزید و تصورش را بکنید که کشور پر باشه از چنین افرادی ...
جامعه در چنین حالتی که غفلت زده باشد اماده ی پذیرش هر ایده لوژی جدید، هر
عرفان جدید ...
که باید اضافه کنم حضرت اقا در جایی دیگر در بیاناتشون از غفلت به عنوان درد بزرگ و عذاب یاد کرده اند که می فرمایند:
«
برادران غفلت نكنیم. بزرگ ترین عذاب خدا بر یك ملت این است كه آن ملت
غافل بشوند. بدترین درد براى یك جامعه، غفلت آن جامعه است. از خدا غافل
نشویم. در دل و جان ما و در یكایك تصمیمگیریها و حركات ما، كار ادارى،
كار سیاسى، كار نظامى، كار مدیریت، وقت پول خرجكردن، وقت اعتبار
تخصیصدادن، وقت قانون گذراندن، وقت قضاوت كردن، در تمام مراحل باید خدا به
یاد ما باشد. ما باید براى خدا كار كنیم. اینطورى این جامعه پیش خواهد
رفت.»
در دیدار اعضاى هیأت دولت 8/6/1384
برای سوال سوم که دامن زدن به غفلت جامعه ایا سلاحی هست که دشمن به ان دل بسته باید عرض کنم از نظر حقیر جواب مثبت هست.
رهبر بصیر و اگاه کشورما، در بیاناتشون در جمع زائران حرم امام خمینی ره در
سال 80 به چهار مسئله اشاره می فرمایند که از انها به عنوان چهار عنصری
یاد می کنند که دشمن انها رو هدف گرفت برای ضربه ی نظام.
می فرمایند :
« عمده تلاش آنها این است كه یا 1 عنصر اسلامیّت را از نظام بگیرند؛ یا 2تكیه بر مردم را - با همان معناى وسیع و بدیعى كه امام به آن توجّه داشت - از نظام سلب كنند؛ یا 3در بناى قانونى نظام خدشه كنند؛ یا 4هشیارى و بیدارىِ دائمى در مقابل دشمن را از نظام بگیرند و بیدارى را به خوابآلودگى و غفلت تبدیل كنند.»
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380
خب
ملاحظه می کنید چهار محور بیان شده که اگر بخواهیم مبحث بعدی را ایجاد
کنیم و بحث کنیم خود چهار بحث مفصل می شود که چنانچه هرکدام ضربه بخوره چه
رخ خواهد داد؟
اما ما فعلا به مورد چهارم نیاز داریم؛ امام خامنه ای می فرمایند که
هشیاری و بیداری دائمی، یعنی مقطعی نیست چون دشمن مدام در حال دامن زدن به
استراتژی حمله ی خود هست از طریق تکنولوژی که در اختیار دارد و هزینه های
هنگفتی که می کند.
رهبر مقتدر انقلاب اسلامی؛ در ادامه این بیانات به این مباحث رو شرح می دهند از جمله همین مورد چهارم را که من در ادامه می اورم؛
می فرمایند:
«
عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاهسازى دائمى
مردم. خود امام در سنین بالاى عمر - با حال پیرمردى - از هر فرصتى استفاده
كرد براى اینكه حقایق را براى مردم بیان كند. در دستگاههاى تبلیغاتى
جهانى، نقش تحریف و گمراهسازى، نقش فوقالعاده خطرناكى است كه امام به آن
توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فكرىِ نامطمئن و وابسته به دشمنان كشور و ملت،
امام را وادار مىكرد كه هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و
هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه كند كه حقایق را به مردم
بگویند و افكار آنها را نسبت به حقایقى كه دشمن سعى مىكند آنها را مكتوم
نگهدارد، آشنا كنند. اینكه ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبونهاى
مختلف توصیه مىكنیم كه هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند،
براى این است.»
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره)14/3/1380
ایشان
با اشاره به نوع غفلت زدایی امام سعی در تفهیم این مسئله دارند که گویی
استراتژی دشمن در ایجاد تحریف و گمراه سازی و ایجاد زمینه ی خواب رفتن مردم
(غفلت) این بوده و هست که حقیقت را به گونه ای بگویند که ناقص باشد و یا
قسمتی را بگویند و قسمتی رو مسکوت رها کنند، و تا اینجا فکر کنم در دیدگاه
رهبری هم به غفلتی که امروز توسط رسانه ها و ایادی شان در درون کشور ترویج
می شود؛ یک دید تهاجمی بوده و هست و ایشان هم مشق عشق را محضر روح ا...
بوده اند و همین توصیه ی به بصیرت و تهذیب نفس اقا در مواقع مختلف نشان از
دغدغه ی ایشان برای جوانان هست.
اما ایشان در ادامه ی صحبت هایشان وظیفه ی کسانی که دستشان می رسد که کاری بکنند می فرمایند :
«
امروز همه افراد - چه كسانى كه بیاناتشان در حوزههاى وسیع كاربُرد دارد،
چه كسانى كه در حوزههاى كوچكتر سخنانشان مؤثّر واقع مىشود؛ مثل مدرسه و
كلاس و دانشگاه و محیطهاى كارگرى و غیره - مسؤولند و اگر دیدند حقایق و
محكمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار مىگیرد، وظیفه دارند تبیین كنند؛
نباید سكوت كنند. امام به این نكته بسیار توجه مىكرد. و این یكى از
چیزهایى است كه راز استحكام و ماندگارى و پایدارى نظام در آن مندرج است.»
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380
پس تا اینجا راه مقابله را هم حضرت اقا نشان دادند، یعنی تبیین حقایق، و ایستادن جلوی تحریف ها.
و اما برای سوال چهارم و اخر هم می خواهم بر اساس نظر رهبرم جواب بدهم.
سخنانی از اقا در صحن استان قدس رضوی در فروردین سال 79 رو برای این مطلب مطالعه می کردم که مناسب دیدم برای این بحث.
ایشان می فرمایند :
«
قرآن مىخواهد مردم مسلمان غافل نباشند، بلكه متوجّه باشند. نقطه مقابل
این خواستِ الهى و قرآنى، خواستِ كسانى است كه مست قدرت یا شهوتند، كه در
آیه شریفه قرآن در سوره «نساء» نسبت به اراده پروردگار، این گونه
مىفرماید: «یرید اللَّه لیبیّن لكم و یهدیكم سنن الّذین من قبلكم.»
یعنى خدا مىخواهد كه شما هدایت شوید؛ راه را پیدا كنید؛ چشمهاى شما ببیند و قلب شما آگاه باشد.
اما در آیه بعد، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان
تمیلوا میلاً عظیماً.» اما كسانى كه مست قدرت و شهوتند، دچار غفلت هستند و
مىخواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان
را پیدا نكنید. لذا، صاحبان قدرت و گردنكلفتهاى عالم كه قدرت و شهوت و
مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و كسانى كه
بیدارند و دلهایشان به هدایت الهى نورانى است برخورد مىكنند، مىخواهند
آنها را هم مانند خود دچار غفلت كنند و از راه راست منحرف نمایند. خداى
متعال، بر ما به عنوان یك ملت، منّت گذاشته و بیدارمان كرده است. ما هم
قبلاً در خواب غفلت بودیم. ما هم در سایه نا مبارك نظامهاى طاغوتى و
سلطنتى، راه را نمىشناختیم. ما هم از اخلاق اسلامى بركنار بودیم. خدا بر
ما منّت نهاد، بیدارمان كرد و دلهایمان را روشن نمود.»
امام خامنه ای با اشاره ای که به این ایه ی شریفه کردند دیگر حرفی برای من ِ حقیر باقی نگذاشتند.
ایشان قدرتمندان امروز جهان رو که داعیه ی سلطه بر جهان رو هم دارند
جریانی تعریف می کنند که خود مست قدرت و شهوتی هستند که انها را به خواب
غفلت برده است، و می توان گفت که اصلا شالوده ی حکومت های استکباری بر جهل و
غفلت مردم نسبت به حقیقت بوده و هست و برای همین می توان ادعا کرد که مردم
مناسب برای بقای حکومت زورگویان و ادم کشهای امروز جهان، مردمی غرق در
شهوترانی، سرکشی، و گرفتار به بیماریهای مختلف روانی ناشی از کنار گذاشتن
برخی از سنت های انسانی، هستند.
بیداری چشم ها و اگاهی قلب های مردم، مناسب حکومتی هست که منتظر ظهور کسی
هست، که وعده ی حکومت کریمه اش داده شده پس حتی می توان اگاه سازی اقشار
مردم در این دوره را هم از کارکردهای نظام مقدس اسلامی کشورمان دانست.
راجع به تضاد هم می شود از همین بیانات اقا استفاده کرد؛ اما نکته ی ظریفی
در بیانات اقا بود که اشاره ای به اقدام حضرت ابراهیم خلیل الله داشتند که
در ادامه می اورم و بعدش هم برداشت خودم از این صحبت های اقا؛
می فرمایند:
«یك
نكته مربوط به همین مطلب در زندگى ابراهیمِ خلیل الرّحمن علیهالصّلاة
والسّلام وجود دارد كه آیات مربوط به این مطلب در سوره انبیا قابل توجّه
است. ابراهیم علیهالسّلام به عنوان یك جوان داعى توحید و تنها دعوت كننده
به معرفت پروردگار در یك جامعه غفلتزده و شركآلود، وارد میدان دعوت شد؛
اما دلها همه خواب و مغزها متحجّر شده بود. ابراهیم علیهالسّلام، به تدبیر
الهى باید تكانى به دلها، فكرها و ذهنهاى مردم مىداد تا در سایه این
تكانِ شدید، مىتوانست حرف خود را به اعماق جان مردم برساند. آن تكانِ
شدید، این گونه به وجود مىآمد كه ابراهیم علیهالسّلام، بتخانه و مركز
ایمان كوركورانه و جاهلانه آن مردم را به هم بریزد.
او
وارد بتخانه شد، بتها را شكست و تنها یك بت را كه بت بزرگ بود، سالم نگاه
داشت؛ براى اینكه از همین نقطه بتواند استفاده كند و ذهنها را متوجّه
حقیقت سازد.
بعد از آنكه مردم فهمیدند این حركت، كارِ ابراهیم خلیلاللَّه است، گفتند: آیا تو این كار را با خدایانمان كردى؟!
«قالوا ءَانت فعلت هذا بالهتنا یا ابراهیم.»
و ابراهیم علیهالسّلام به آنان جواب داد: «قال بل فعله كبیر هم هذا
فاسئلوهم ان كانو ینطقون.» از اینجا مجاهدت فكرى ابراهیم علیهالسّلام كه
یك نفر بود در برابر یك دنیا، شروع شد. نكته، اینجاست.
یك دنیاى ظلمانى در برابر ابراهیم علیهالسّلام بود؛ كه در آن قدرتهاى پر
تلألؤ مادّى بودند، ثروتمندان درجه یك بودند، داعیان و گویندگان تابع قدرت
بودند و او تنها بود.
این، درس است.
یك ملت وقتى كه در مقابل یك دنیاى مخالف قرار مىگیرد چه حالى دارد؟ امروز
شما به ملت ایران نگاه كنید! ملت ایران حرفى مىزند كه هیچ یك از قدرتهاى
جهانى آن را دوست نمى دارند.»
ان
کار تکان دهنده ی حضرت ابراهیم رو به نظرم رسید در دنیای غفلت زده ی امروز ما
این انقلاب هست، این انقلاب به مثال شکستن همه ی بت هایی بود امروزه می بینید منبع الهام
خیزش و اسلام خواهی خیل کثیر مردم مسلمان شده، بتهایی که برای مردم مستضعف و
مسلمان ساخته شده بود و مردم رو با اون ها خواب کرده بودند با همین
روشنگری انقلابی امام خمینی یک به یک شکسته شدند، امام بت قدرت حکومت فاسد
پهلوی، بت قدرت نظامی غرب و شرق در 8 سال دفاع مقدس، بت تلقین های جاهلانه ی
روشن فکرانی که گمان نمی کردند که ایران بتواند، و هزاران بتی که در پیش
است.
اون مرحله ی که انسان از خواب غفلت بیدار می شود، یقظه، نیاز به یک تکان
شدید در اعتقادات جامعه ی غافل جهانی و مسلمان داشت،ان هم همین انقلاب
اسلامی بود؛
شاید راجع به تضاد ها در ادامه همین عرایضم نکات بیشتری رو اضافه کنم.
یا حق