• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 789)
دوشنبه 24/5/1390 - 0:59 -0 تشکر 352866
آثار وتبعات غفلت بر روند تکاملی انقلاب اسلامی


  

بــــــسم الله الرحــــمن الرحـــــیم

                                                        

 

تز ژورنالیسم حرفه ای، اكنون مانیفست یك مبارزه ی پنهان سیاسی با انقلاب اسلامی است.

وجود و بقای انقلاب به دین و دین داری مردم رجوع دارد ، پس هر چه انسان را به «غفلت» بكشاند، می تواند اسباب یك مبارزه ی سیاسی با انقلاب اسلامی واقع شود.

نوشتار بالا منبع الهام مبحثی هست كه بنا داریم اینجا در موردش بحث كنیم.

«غفلت»؛ شهید اوینی، به غفلت كشاند و دامن زدن به غفلت را به عنوان یه تهدید و یک سلاح برای مبارزه با انقلاب اسلامی قلمداد می كند.

  از آنجایی كه طرح محورهای مباحثه می تونه نظراتمان را انسجام دهد، در ادامه چند  پرسش مطرح خواهد شد و دوستان اگر احساس كردند كه پرسش های بیشتری می شه مطرح كرد بفرمایند تا اضافه كنیم.


1. غفلت، رو  چه جوری برای خودتون تعریف می كنید؟[*]

2. غفلت در مردم چه تاثیراتی خواهد داشت؟[*]

3. ایا واقعا دشمن به گسترش غفلت به عنوان یك تاكتیك حمله نگاه می كند؟[*]

4.مردم مطلوب دشمن، چه در نظام سیاسی خودشون چه در نظام سیاسی ما، چه جور مردمی هستند؟ اگاه و بصیر یا غفلت زده و گیج؟[**]

5. ایا می توان نتیجه گرفت كه، تضاد انقلاب اسلامی با نظام استكبار جهانی در مورد نگاه به اگاهی مردم بر سر غفلت یا بصیرت مردم هست؟[***]

سه شنبه 25/5/1390 - 19:46 - 0 تشکر 353878

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

"غفلت" را بعضی به معنای فراموشی گرفته اند فراموشی ای که تبعات آن شبیه به تبعات عملکرد افراد نادان است بعضی دیگر معتقدند که غفلت مانند پرده ای است که بر تفکر انسان قرار گرفته ومانع از درک واقعیات می شود و این آیه از قرآن مجید، غافلان را اینگونه معرفی می کند: « ولقد ذرانا لجهنم كثیرا من الجن والانس لهم قلوب لا یفقهون بها ولهم اعین لا یبصرون بها ولهم آذان لا یسمعون بها اولیك كالانعام بل هم اضل اولیك هم الغافلون» و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‏ایم [چرا كه] دلهایى دارند كه با آن [حقایق را] دریافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمی ‏بینند و گوشهایى دارند كه با آنها نمی شنوند آنان همانند چهارپایان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏مانندگاند اعراف (۱۷۹)

شهید آوینی معتقد است هر آنجه که انسان را به غفلت می کشاند می تواند اسباب یک مبارزه با انقلاب اسلامی باشد

قرآن مجید برخی از عومل غفلت زا اینگونه معرفی کرده است :

1- اموال و فرزندان: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلاَ أَوْلاَدُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» "ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، اموال و ثروت شما و فرزندان شما، شما را از یاد خدا غافل نكند، هر كس چنین كند، او زیانكار است." منافقون آیه 9

2- شیطان: تسلط شیطان بر انسان یکی دیگر از عوامل غفلت است «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُالشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولئِكَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلاَإِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ»؛ "شیطان بر آنان (= منافقین) مسلط شد، و یاد خدا را از خاطر آنها برد و آنها را به فراموشی انداخت آنان حزب شیطانند آگاه باش كه حزب شیطان همان زیانكارانند" والبته تسلط شیطان نیازمند وجود زمینه در افراد است و بر اساس این آیه نفاق یکی از این زمینه ها برای تسلط شیطان می باشد.

3- فساد: ذکر ویاد خدا نقطه مقابل غفلت می باشد وقرآن مجید یکی دیگر از عوامل غفلت از یاد خدا را فساد (اعم از قمار وشراب )می داند «إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ »/همانا شیطان مى‏خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنى و كینه ایجاد كند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست برمی ‏دارید مائده(۹۱)

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

چهارشنبه 26/5/1390 - 0:42 - 0 تشکر 353981

سلام.
مطالب من هم انشالله اماده می شه و قرار خواهم داد دل همسنگرانم قرص

چهارشنبه 26/5/1390 - 5:29 - 0 تشکر 354028

ما دلمون قرصه شما خیالتون راحت

چهارشنبه 26/5/1390 - 6:55 - 0 تشکر 354046

nasimesahri گفته است :
[quote=nasimesahri;331665;354028]ما دلمون قرصه شما خیالتون راحت

چهارشنبه 26/5/1390 - 7:15 - 0 تشکر 354049

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;353981]سلام.
مطالب من هم انشالله اماده می شه و قرار خواهم داد دل همسنگرانم قرص


بسم الله الرحمن الرحیم

غفلت رو می شه خودم نظری بذارم ولی ترجیح می دم از لابه لای سخنان رهبر عزیزم شروع کنم و تا اتنها هم پیش برم؛
غفلت رو من ابتدا گمان می کردم که سو برداشتی هست که اگر فرد رو مطلع کنیم از کارش از کرده و کردارش برمی گرده و سریع توبه و انابه به درگاه حق.
اما به نظر می رسه غفلت حالتی هست که اگر انسان بخواد کسی رو از گناهش یا خطاش یا کاری که نادرست هست برگردونه باز اونطرف به همین راحتی بر نمی گرده؛ چون اصلا اعتقادی نداره به اینکه داره خطا میکنه بلکه خودش رو حق می دونه؛
رهبر عزیزما که اتفاقا بیاناتشون در رمضان هم بوده دو عامل رو بر می شمرند که اگر از خودمان دور کنیم باعث بدست اوردن و توفیق استغفار می شود که یکی را غفلت و دیگری را غرور تعریف می کند که فعلا ما به غفلت کار داریم، امام خامنه ای می فرمایند:

« غفلت، یعنى انسان به‌كلّى متوجّه و متنبّه نباشد كه گناهى از او سر مى‌زند؛ مثل بعضى از مردم. حالا عرض نمى‌كنم بسیارى - كار به كم و زیادش ندارم - ممكن است در بعضى از جوامع، كمتر باشند. به هر حال، این نوع آدمها در دنیا و در میان افراد انسانها هستند كه غافلند و گناه مى‌كنند؛ بدون این كه متوجّه باشند خلافى از آنها سر مى‌زند. دروغ مى‌گوید، توطئه مى‌كند، غیبت مى‌كند، ضرر مى‌رساند، شرّ مى‌رساند، ویرانى درست مى‌كند، قتل مرتكب مى‌شود، براى انسانهاى گوناگون و بى‌گناه پاپوش درست مى‌كند، در افقهاى دورتر و در سطح وسیعتر، براى ملتها خوابهاى وحشتناك مى‌بیند، مردم را گمراه مى‌كند، اصلاً متنبّه هم نیست كه این كارهاى خلاف را انجام مى‌دهد. اگر كسى به او بگوید كه گناه مى‌كنى، ممكن است از روى بى‌خیالى، قهقهه‌اى هم بزند و تمسخر كند: گناه؟ چه گناهى!»

 بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌28/10/1375

بیانات بالا به نظر من ِ حقیر امد که می تواند تا حدی برای سوال اول مفید باشه، اما برای سوال دوم که تاثیر غفلت مطرح هست؛ حضرت اقا در ادامه هم به انسان غافل اشاره می کنند و هم به ویژگی های انسان غافل؛ ایشان می فرمایند:

«بعضى از این افراد غافل، اصلاً به ثواب و عِقاب عقیده‌اى ندارند. بعضى به ثواب و عقاب هم عقیده دارند؛ اما غرق در غفلتند و اصلاً ملتفت نیستند كه چه كار مى‌كنند. اگر این را در زندگى روزمرّه خودمان قدرى ریز كنیم، خواهیم دید كه بعضى از حالات زندگى ما شبیه حالات غافلان است. غفلت، دشمنى بسیار عجیب و خطر بزرگى است. شاید واقعاً براى انسان، هیچ خطرى بالاتر و هیچ دشمنى بزرگتر از غفلت نباشد. بعضیها، این‌طورند.

انسانِ غافل هرگز به فكر استغفار نمى‌افتد. اصلاً به یادش نمى‌آید كه گناه مى‌كند. غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمى است كه در خواب حركتى انجام مى‌دهد.»

 بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌28/10/1375

در بالا حرف از ندانستن هست ملتفت نبودن ، به عبارت دیگه جاهل بودن، انسانی که به درستی و نادرستی رفتار و گفتارش جاهل هست؛ چنین فردی چه تاثیری بر جامعه خواهد داشت؟ خب سوال روشنی هست و می شه ادعا کرد که چنین فردی در هر مقطعی از هرجایی صدایی شنید که منطبق بر خواسته ها و امیال درونی و دنیاییش باشه همون سمتی حرکت خواهد کرد و هرروزی یک دین و هرروز یک موضع گیری فکری رو برخواهد گزید و تصورش را بکنید که کشور پر باشه از چنین افرادی ... جامعه در چنین حالتی که غفلت زده باشد اماده ی پذیرش هر ایده لوژی جدید، هر عرفان جدید ...
که باید اضافه کنم حضرت اقا در جایی دیگر در بیاناتشون از غفلت به عنوان درد بزرگ و عذاب یاد کرده اند که می فرمایند:

« برادران غفلت نكنیم. بزرگ‌ ترین عذاب خدا بر یك ملت این است كه آن ملت غافل بشوند. بدترین درد براى یك جامعه، غفلت آن جامعه است. از خدا غافل نشویم. در دل و جان ما و در یكایك تصمیم‌گیری‌ها و حركات ما، كار ادارى، كار سیاسى، كار نظامى، كار مدیریت، وقت پول خرج‌كردن، وقت اعتبار تخصیص‌دادن، وقت قانون گذراندن، وقت قضاوت كردن، در تمام مراحل باید خدا به یاد ما باشد. ما باید براى خدا كار كنیم. این‌طورى این جامعه پیش خواهد رفت.»

در دیدار اعضاى هیأت دولت 8/6/1384

برای سوال سوم که دامن زدن به غفلت جامعه ایا سلاحی هست که دشمن به ان دل بسته باید عرض کنم از نظر حقیر جواب مثبت هست.

رهبر بصیر و اگاه کشورما، در بیاناتشون در جمع زائران حرم امام خمینی ره در سال 80 به چهار مسئله اشاره می فرمایند که از انها به عنوان چهار عنصری یاد می کنند که دشمن انها رو هدف گرفت برای ضربه ی نظام.

می فرمایند :
« عمده تلاش آنها این است كه یا 1 عنصر اسلامیّت را از نظام بگیرند؛ یا  2تكیه بر مردم را - با همان معناى وسیع و بدیعى كه امام به آن توجّه داشت - از نظام سلب كنند؛ یا  3در بناى قانونى نظام خدشه كنند؛ یا  4هشیارى و بیدارىِ دائمى در مقابل دشمن را از نظام بگیرند و بیدارى را به خواب‏آلودگى و غفلت تبدیل كنند.»

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380

خب ملاحظه می کنید چهار محور بیان شده که اگر بخواهیم مبحث بعدی را ایجاد کنیم و بحث کنیم خود چهار بحث مفصل می شود که چنانچه هرکدام ضربه بخوره چه رخ خواهد داد؟
اما ما فعلا به مورد چهارم نیاز داریم؛ امام خامنه ای می فرمایند که هشیاری و بیداری دائمی، یعنی مقطعی نیست چون دشمن مدام در حال دامن زدن به استراتژی حمله ی خود هست از طریق تکنولوژی که در اختیار دارد و هزینه های هنگفتی که می کند.
رهبر مقتدر انقلاب اسلامی؛ در ادامه این بیانات به این مباحث رو شرح می دهند از جمله همین مورد چهارم را که من در ادامه می اورم؛

می فرمایند:
« عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاه‏سازى دائمى مردم. خود امام در سنین بالاى عمر - با حال پیرمردى - از هر فرصتى استفاده كرد براى این‏كه حقایق را براى مردم بیان كند. در دستگاههاى تبلیغاتى جهانى، نقش تحریف و گمراه‏سازى، نقش فوق‏العاده خطرناكى است كه امام به آن توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فكرىِ نامطمئن و وابسته به دشمنان كشور و ملت، امام را وادار مى‏كرد كه هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه كند كه حقایق را به مردم بگویند و افكار آنها را نسبت به حقایقى كه دشمن سعى مى‏كند آنها را مكتوم نگه‏دارد، آشنا كنند. این‏كه ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبونهاى مختلف توصیه مى‏كنیم كه هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند، براى این است.»

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره)14/3/1380

ایشان با اشاره به نوع غفلت زدایی امام سعی در تفهیم این مسئله دارند که گویی استراتژی دشمن در ایجاد تحریف و گمراه سازی و ایجاد زمینه ی خواب رفتن مردم (غفلت) این بوده و هست که حقیقت را به گونه ای بگویند که ناقص باشد و یا قسمتی را بگویند و قسمتی رو مسکوت رها کنند، و تا اینجا فکر کنم در دیدگاه رهبری هم به غفلتی که امروز توسط رسانه ها و ایادی شان در درون کشور ترویج می شود؛ یک دید تهاجمی بوده و هست و ایشان هم مشق عشق را محضر روح ا... بوده اند و همین توصیه ی به بصیرت و تهذیب نفس اقا در مواقع مختلف نشان از دغدغه ی ایشان برای جوانان هست.
اما ایشان در ادامه ی صحبت هایشان وظیفه ی کسانی که دستشان می رسد که کاری بکنند می فرمایند :

« امروز همه افراد - چه كسانى كه بیاناتشان در حوزه‏هاى وسیع كاربُرد دارد، چه كسانى كه در حوزه‏هاى كوچكتر سخنانشان مؤثّر واقع مى‏شود؛ مثل مدرسه و كلاس و دانشگاه و محیطهاى كارگرى و غیره - مسؤولند و اگر دیدند حقایق و محكمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار مى‏گیرد، وظیفه دارند تبیین كنند؛ نباید سكوت كنند. امام به این نكته بسیار توجه مى‏كرد. و این یكى از چیزهایى است كه راز استحكام و ماندگارى و پایدارى نظام در آن مندرج است.»
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380

پس تا اینجا راه مقابله را هم حضرت اقا نشان دادند، یعنی تبیین حقایق، و ایستادن جلوی تحریف ها.

و اما برای سوال چهارم و اخر هم می خواهم بر اساس نظر رهبرم جواب بدهم.
سخنانی از اقا در صحن استان قدس رضوی در فروردین سال 79 رو برای این مطلب مطالعه می کردم که مناسب دیدم برای این بحث.
ایشان می فرمایند :

« قرآن مى‏خواهد مردم مسلمان غافل نباشند، بلكه متوجّه باشند. نقطه مقابل این خواستِ الهى و قرآنى، خواستِ كسانى است كه مست قدرت یا شهوتند، كه در آیه شریفه قرآن در سوره «نساء» نسبت به اراده پروردگار، این گونه مى‏فرماید: «یرید اللَّه لیبیّن لكم و یهدیكم سنن الّذین من قبلكم
یعنى خدا مى‏خواهد كه شما هدایت شوید؛ راه را پیدا كنید؛ چشمهاى شما ببیند و قلب شما آگاه باشد.
اما در آیه بعد، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً.» اما كسانى كه مست قدرت و شهوتند، دچار غفلت هستند و مى‏خواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان را پیدا نكنید. لذا، صاحبان قدرت و گردن‏كلفتهاى عالم كه قدرت و شهوت و مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و كسانى كه بیدارند و دلهایشان به هدایت الهى نورانى است برخورد مى‏كنند، مى‏خواهند آنها را هم مانند خود دچار غفلت كنند و از راه راست منحرف نمایند. خداى متعال، بر ما به عنوان یك ملت، منّت گذاشته و بیدارمان كرده است. ما هم قبلاً در خواب غفلت بودیم. ما هم در سایه نا مبارك نظامهاى طاغوتى و سلطنتى، راه را نمى‏شناختیم. ما هم از اخلاق اسلامى بركنار بودیم. خدا بر ما منّت نهاد، بیدارمان كرد و دلهایمان را روشن نمود.»

امام خامنه ای با اشاره ای که به این ایه ی شریفه کردند دیگر حرفی برای من ِ حقیر باقی نگذاشتند.
ایشان قدرتمندان امروز جهان رو که داعیه ی سلطه بر جهان رو هم دارند جریانی تعریف می کنند که خود مست قدرت و شهوتی هستند که انها را به خواب غفلت برده است، و می توان گفت که اصلا شالوده ی حکومت های استکباری بر جهل و غفلت مردم نسبت به حقیقت بوده و هست و برای همین می توان ادعا کرد که مردم مناسب برای بقای حکومت زورگویان و ادم کشهای امروز جهان، مردمی غرق در شهوترانی، سرکشی، و گرفتار به بیماریهای مختلف روانی ناشی از کنار گذاشتن برخی از سنت های انسانی، هستند.
بیداری چشم ها و اگاهی قلب های مردم، مناسب حکومتی هست که منتظر ظهور کسی هست، که وعده ی حکومت کریمه اش داده شده پس حتی می توان اگاه سازی اقشار مردم در این دوره را هم از کارکردهای نظام مقدس اسلامی کشورمان دانست.
راجع به تضاد هم می شود از همین بیانات اقا استفاده کرد؛ اما نکته ی ظریفی در بیانات اقا بود که اشاره ای به اقدام حضرت ابراهیم خلیل الله داشتند که در ادامه می اورم و بعدش هم برداشت خودم از این صحبت های اقا؛

می فرمایند:

«یك نكته مربوط به همین مطلب در زندگى ابراهیمِ خلیل الرّحمن علیه‏الصّلاة والسّلام وجود دارد كه آیات مربوط به این مطلب در سوره انبیا قابل توجّه است. ابراهیم علیه‏السّلام به عنوان یك جوان داعى توحید و تنها دعوت كننده به معرفت پروردگار در یك جامعه غفلت‏زده و شرك‏آلود، وارد میدان دعوت شد؛ اما دلها همه خواب و مغزها متحجّر شده بود. ابراهیم علیه‏السّلام، به تدبیر الهى باید تكانى به دلها، فكرها و ذهنهاى مردم مى‏داد تا در سایه این تكانِ شدید، مى‏توانست حرف خود را به اعماق جان مردم برساند. آن تكانِ شدید، این گونه به وجود مى‏آمد كه ابراهیم علیه‏السّلام، بتخانه و مركز ایمان كوركورانه و جاهلانه آن مردم را به هم بریزد.

او وارد بتخانه شد، بتها را شكست و تنها یك بت را كه بت بزرگ بود، سالم نگاه داشت؛ براى این‏كه از همین نقطه بتواند استفاده كند و ذهنها را متوجّه حقیقت سازد.

بعد از آن‏كه مردم فهمیدند این حركت، كارِ ابراهیم خلیل‏اللَّه است، گفتند: آیا تو این كار را با خدایانمان كردى؟!
«قالوا ءَانت فعلت هذا بالهتنا یا ابراهیم.»
و ابراهیم علیه‏السّلام به آنان جواب داد: «قال بل فعله كبیر هم هذا فاسئلوهم ان كانو ینطقون.» از این‏جا مجاهدت فكرى ابراهیم علیه‏السّلام كه یك نفر بود در برابر یك دنیا، شروع شد. نكته، این‏جاست.
یك دنیاى ظلمانى در برابر ابراهیم علیه‏السّلام بود؛ كه در آن قدرتهاى پر تلألؤ مادّى بودند، ثروتمندان درجه یك بودند، داعیان و گویندگان تابع قدرت بودند و او تنها بود.
این، درس است.
یك ملت وقتى كه در مقابل یك دنیاى مخالف قرار مى‏گیرد چه حالى دارد؟ امروز شما به ملت ایران نگاه كنید! ملت ایران حرفى مى‏زند كه هیچ یك از قدرتهاى جهانى آن را دوست نمى ‏دارند.»

ان کار تکان دهنده ی حضرت ابراهیم رو به نظرم رسید در دنیای غفلت زده ی امروز ما این انقلاب هست، این انقلاب به مثال شکستن همه ی بت هایی بود امروزه می بینید منبع الهام خیزش و اسلام خواهی خیل کثیر مردم مسلمان شده، بتهایی که برای مردم مستضعف و مسلمان ساخته شده بود و مردم رو با اون ها خواب کرده بودند با همین روشنگری انقلابی امام خمینی یک به یک شکسته شدند، امام بت قدرت حکومت فاسد پهلوی، بت قدرت نظامی غرب و شرق در 8 سال دفاع مقدس، بت تلقین های جاهلانه ی روشن فکرانی که گمان نمی کردند که ایران بتواند، و هزاران بتی که در پیش است.
اون مرحله ی که انسان از خواب غفلت بیدار می شود، یقظه، نیاز به یک تکان شدید در اعتقادات جامعه ی غافل جهانی و مسلمان داشت،ان هم همین انقلاب اسلامی بود؛

شاید راجع به تضاد ها در ادامه همین عرایضم نکات بیشتری رو اضافه کنم.

یا حق

چهارشنبه 26/5/1390 - 11:30 - 0 تشکر 354133

سلام

ممنون ... سخنای حضرت آقا روشن تره و مفهوم تر.. منم انشاءالله با کلام مولاعلی میام

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 26/5/1390 - 20:26 - 0 تشکر 354462

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

در فرهنگ های لغت برای کلمه غفلت معانی زیر آورده شده است:

فراموش کردن، بی خبر گشتن، نادانستن چیزی، نسیان، نادانی

نکته قابل عرض اینجاست که غفلت به معنای صرف فراموشی نیست بلکه فراموشی ای را غفلت میگویند که فرد به نوعی در آن فراموشی دخیل باشد و بستر سازی آن را از قبل مهیا ساخته باشد. از این رو می توان فغلت را به فراموشی همراه با نادانی دانست. فلذا در قرآن کریم غافلان مورد سرزنش قرار می گیرند.

نکته ای در فرمایشان حضرت آقا دیدم که بیانش می تونه به بحث کمک کنه

حضرت آقا جهاد فی سبیل الله را دارای دو فاکتور معرفی می کنند:

1- در آن تلاش و کوشش باشد

2- در مقابل با دشمن باشد

با توجه به این تعریف، حضرت آقا مبارزه با غفلت و روشنگری را نوعی جهاد می دانند و می فرمانید:

« . . . یکی از جهاد ها هم جهاد فکری است. یعنی چون دشمن ممکن است ما را غافل کند و فکر ما را منحرف کند و دچار خطا و اشتباه بکند، هر کس در راه روشنگری فکر مردم یک تلاشی بکند، از یک انحرافی جلو گیری بکند، از یک سوء فهمی مانع بشود، چون در مقابله با دشمن است، جهاد است. شاید جهاد مهمی هم امروز محسوب بشود. »

از این بیانات نکاتی در مورد خود غفلت و غفلت مد نظر در بحث به دست می آید:

1- غفلت از ابزار دشمن است

2- غفلت همراه با انحراف است

3- در بستر غفلت امور مشتبه می شود و افراد دچار خطا و اشتباه و سوء فهم می شوند

4- مبارزه با غفلت جهاد است

5- راه مبارزه با غفلت روشنگری است

6- مبارزه با غفلت امروز جهاد مهمی محسوب می شود

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

شنبه 29/5/1390 - 22:47 - 0 تشکر 356163

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

معانی و عوامل غفلت در کلام امیر المومنین علیه اسلام و راه های مقابله با آن

می توان با دقیق شدن در این احادیث معانی دقیقتری از غفلت را استخراج نمود

الغفلة فقد = غفلت، ره گم کردن است

الغافل وسنان = غفلت زده خواب است

الغفلة غرور = غفلت فریبنده است

الغفلة اضر الاعداء = غفلت زیان بار ترین دشمن است

الغفلة شیمة النوکی = غفلت روش بی خردان است

الغفلة ضد الحزم = غفلت، دشمن دوراندیشی است

الغفلة تکسب الاغترار = غفلت غرور آورد و به هلاکت نزدیک سازد

احذروا الغفلة فإنها من فساد الحس = از غفلت بپرهیز که تباهی فهم است

احذروا منازل الغفلة و الجفاء و قلة الاعوان علی طاعة الله = از خانه های غفلت و جفا و کمی یاران بر فرمانبری خدا بپرهیزید

ایاک و الغفلة و الاغترار بالمهلة فإن الغفلة تفسد الاعمال و الآجال تقطع الآمال = از غرور و غفلت به روزگار بپرهیز که غفلت اعمال را فاسد و روزگار آرزو را قطع نماید

ان کنتم للنجاة طالبین فأرفضوا الغفلة و اللهو و الزموا الاجتهاد و الجد = اگر خواستار رستگاری هستید پس از غفلت و سبکسری دوری و کوشش را پیگیری کنید

بالمواعظ تنجلی الغفلة = با نصیحت، زنگ غفلت زدوده شود.

بدوام ذکر الله تنجاب الغفلة = به ادامه یاد خدا غفلت دور گردد

تداو من داء الفترة فی لبک بعزیمة و من کری الغفلة فی ناظرک بیقظة = بیماری سستی دل خود را به تصمیم و غفلت بینش خود را به بیداری درمان کن

شیمة العقلاء قلة الشهوة و قلة الغفلة = روش خردمندان کم کردن شهوت و غفلت است

ضادوا الغفلة بالیقظه = با هوشیاری با غفلت بستیزید

فی السکون الی الغفلة اعترار = آرامش در غفلت، فریب خوردن است

کفی بالغفله ضلالاً = گمراهی را غفلت (از خداوند) کافی است

من طالت غفلته تعجلت هلکته = هر کس غفلتش طولانی شود هلاکتش نزدیک گردد

من غلب علیه الغفلة مات قلبه = غفلت بر هر که غلبه کند دلش بمیرد

من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد= هر که روزگار را بشناسد از آمادگی غفلت نکند

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

يکشنبه 30/5/1390 - 17:50 - 0 تشکر 356634

جهاد اکبر انقلاب
امام خامنه ای درپیامی که به مناسبت چهلمین روز در گذشت امام خمینی صادر کردند تهدیدات پیش روی انقلاب را در شروع دوره سازندگی را سه غفلت در بعد داخلی یعنی 1- غفلت از آرمانهای انقلاب (اهداف) 2-جهت گیری ی ها 3- به فرمواشی سپرده شدن روحیه انقلابی وویک غفلت  در بعد خارجی یعنی غفلت از استکبار جهانی را اینگونه گوشزد می کنند :
در این مرحله از انقلاب، هدف عمده عبارت است از ساختن كشورى نمونه كه در آن، رفاه مادى همراه با عدالت اجتماعى و توأم با روحیه و آرمان انقلابى، با برخوردارى از ارزشهاى اخلاقى اسلام تأمین شود.
روحیه و آرمان انقلابى، بدین معنى است كه میل به زندگى راحت و مرفه، جامعه و مسؤولان را به سازشكارى و تسلیم در برابر زورگویى قدرتهاى جهانى و غفلت از توطئه‌ى استكبار و بى‌اعتنایى به پیام جهانى انقلاب نكشاند. آن روزى كه خداى نخواسته جمهورى اسلامى، رفاه و آبادى را هدف عمده‌ى خویش قرار داده و در این راه حاضر به چشم‌پوشى از آرمانهاى انقلابى و جهانى و فراموشى از پیام جهانى انقلاب شود، روز انحطاط و زوال همه‌ى امیدها خواهد بود؛ و خدا چنین روزى را ان‌شاءالله هرگز نخواهد آورد. بى‌شك، ملت ایران براى دفاع از اسلام عزیز و استقلال ملى آماده است كه همه چیز خود را فدا كند خدا آن روز را نیاورد كه این ملت و برگزیدگانش، از تهاجم عنودانه‌ى خباثت‌آمیز استكبار جهانى و در رأس آنها امریكا، دچار غفلت بشود.
ودر فرمایشات خود در آغاز به کار دولت سازندگی بار دیگرغافل نبودن از جهت گیری های انقلابی نظام را مورد تاکید قرار می دهند :
اگر در مسائل رفاه زندگى عمومى و ایجاد تسهیلات و رفع مشكلات غرق شویم، به طورى كه جهتگیریهاى انقلابى را به دست غفلت بسپریم، به ابهت و هیبت انقلاب ضربه زده‌ایم و جاذبه‌ى آن را در دنیا مخدوش كرده‌ایم و این، مطمئنا به كارایى ما ضربه خواهد زد. بنابراین، این دو در كنار هم مطرحند.
شاید بتوان گفت این بیانات هشداری است برای آغاز جهاد اکبر در انقلاب. درست در زمانی که جنگ تحمیلی به پاان رسیده ودولت وملت درفکر شروع زندگی جدید وساختن آینده ای نو برای خود هستند وجهاد اکبر انقلاب حفظ دستاورد های انقلاب و دفاع مقدس در غالب روحیه انقلابی در نظر داشتن آرمانهای انقلاب در مسیر سازندگی وغافل نشدن وسازش نکردن با استکبار جهانی در مسیر سازندگی می باشد حفظ روحیه انقلابی غافل نبودن از دشمن وآرمانگرایانه  اندیشدن در در جنگ  امری است ساده وشاید یکی از دلایل اینکه امام در مورد دفاع مقدس می فرمایند ما یک لحظه هم به خاطر جنگ نادم وپشیمان نیستیم ویا ما با جنگ انقلابمان را صادر کردیم و...به همین دلیل باشد اما انقلابی بودن در زمانی که چرب وشیرین دنیا به سمت ما روی می آورد وبرای ساختن دنیای جدید خودرا نیازمند امکانات وتکنولوژی ای که در دست دشمنان دیرینه انقلاب می باشد می بینیم  امری است بس دشوار وهشدارهای رهبر معظم انقلاب نیز این خطر را نشانه رفته وبه مردم ومسئولان گوشزد می کنند

ادامه دارد

دوشنبه 31/5/1390 - 15:28 - 0 تشکر 356951

به نام خدا
غفلت نداشتن یعنی هوشیاری دائم و همیشه در حال تصمیم گیری و انتخاب بهترین راه و رفتار بودن یعنی پیشبینی و تبیین دقیق راهها و هشدار به موقع، دلنشین و تأثیر گذار که در این صورت انسانهای سالم و عاقل همیشه بهترین راه را انتخاب میکند و از روی غفلت به چاه نمیفتند ممنون
یا علی
در پناه حق

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.