• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 10143)
پنج شنبه 20/5/1390 - 10:45 -0 تشکر 350981
چرا سود بانکی حرام یا حلال است؟

با سلام.

علمای اهل سنت سود بانکی رو حرام میدانند. در صورتی که علمای شیعه آنرا حلال میدانند. این مسئله از یک طرف باعث تعجب من شده و از طرفی دیگر نمیدانم با حساب بانکی خود که سود روی آن میرود چکار کنم. من یک سنی هستم.

لطفآ حرام یا حلال بودن آنرا با دلیل ذکر کنید. با تشکر.

جمعه 21/5/1390 - 1:15 - 0 تشکر 351376

سلام
البته همه علمای شیعه حلال نمیدونن...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 21/5/1390 - 9:45 - 0 تشکر 351474



بســـــــــــم رب المــهــدی


چندان سخت نیست .
اگه علمائتون گفتن حرامه ، پولتو در حسابهایی بگذار که سود ده نیست. یعنی حسابهایی که به سپرده ش سود تعلق نمیگیره.

یا ع ل ی مدد.

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 22/5/1390 - 17:35 - 0 تشکر 352073

به نام خدا
با سلام و خوش آمدگویی به شما دوست گرامی
بزرگوار از کجا چنین صحبتی می کنی که مراجع عظام شیعه حلال می دونن؟!
رباخواری حرام است و سود بانکی اگر مصداق ربا باشد، حرام است.ربا چه از اشخاص باشد و چه از بانک حرام است.
مّا ربا چیست و آیا سود بانکی ربا است؟
فقها ربا را دو گونه دانسته‏اند:(1) ربای قرضی و معاملی.
1- ربای قرضی این است که شخصی یا بانک پولی را به دیگری به مدّت یک سال قرض الحسنه میدهد، به شرط این که بیش از آن پول دریافت کند. شرط اضافه باعث ربای قرضی میشود. اگر کسی صد هزار تومان به دیگری قرض بدهد به شرط این که موقع باز پرداخت صد و ده هزار تومان به صاحب پول بدهد، این اضافه حرام است.
2- ربا معاملی این است که در معاملات اجناسی که با وزن وکیل کردن خرید و فروش و مبادله میشوند، اگر جنس با همان جنس خرید و فروش یا مبادله شود، نباید یکطرف اضافه‏تر باشد، مثلاً صد کیلو گندم را نمیتوان به صد و ده کیلو گندم فروخت یا ده کیلو برنج ایرانی را به بیست کیلوی برنج خارجی خرید و فروش کرد، بلکه یا اصلاً نباید این طور معامله کرد و یا اگر جنس به همان جنس معاوضه و مبادله شد، باید هر دو هموزن باشند.در این موارد می تواند دو کیلو برنج را به دو هزار تومان بخرد و بیست کیلو برنج خارجی را به ده هزار تومان بفروشد که در حقیقت برنج با پول فروخته شده، نه برنج با برنج.
امّا سود بانک‏ها (بر اساس مصوّبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان و با اعتماد بر بانک‏ها که به شرایط مصوّب عمل می کنند) نه از نوع ربای قرضی است و نه از نوع ربای معاملی؛ یعنی بانک‏ها پول به کسی قرض الحسنه نمی دهند تا اضافه گرفتن آن‏ها ربا باشد، بلکه معاملات بانکی انجام می دهند، مثلاً بانک یک میلیون تومان به عنوان جعاله به شخصی که می خواهد خانه‏اش را تعمیر کند می پردازد و به صورت قسطی (ماهانه) یک میلیون و پانصد هزار تومان به مدت سه سال دریافت می کند، یا این که بانک سه میلیون تومان برای ساخت و ساز خانه به شخص به عنوان شرکت در ساختمان آن خانه پرداخت می کند، در نتیجه بانک با صاحب خانه به اندازه سه میلیون تومان شریک هستند و بعد بانک سهم خودش را به صاحب خانه به طور قسطی به مدّت ده سال به قیمت هفت میلیون تومان می فروشد. در این صورت‏ها سود بانکی نه ربای قرضی است و نه ربای معاملی. همین طور سودی را که بانک به صاحبان سپرده پرداخت می کند، چون صاحبان سپرده کوتاه مدت یا دراز مدّت پولشان را به بانک قرض الحسنه نمی دهند تا اضافه‏ای بگیرند و ربا باشد. فقها و مراجع فعلی می فرمایند: اگر بانک و سپرده گذاران و سپرده گیرندگان به شرایط مندرج در قرارداد عمل کنند، از نظر شرعی بدون اشکال است.(2)
پی نوشت‏ها: 
1. تحریرالوسیله، ج 1، ص 536.2. آیت اللَّه فاضل، جامع المسائل؛ آیت اللَّه خامنه‏ای، اجوبة الاستفتائات؛ آیت اللَّه مکارم، استفتائات جدید.
منبع:پرس و جو
http://www.porsojoo.com/en/node/49329/print

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.