سلام
من این سوال رو از سایت اندیشه قم پرسیدم واین جواب رو دادند(تحلیلش با شما)(البته باید نظرات علمای مختلف،رو دید،)
جواب :
پاسخ سؤال شما مبنی بر حشر حیوانات، مثبت است و بیشتر مفسران این مطلب را پذیرفتهاند كه تمام انواع جانداران دارای رستاخیر و جزا و كیفر هستند(1) و برای این ادعا دلایل عقلی و نقلی زیادی وجود دارد:
1. عقل حكم میكند كه با توجه به حكیم بودن خداوند تعالی، جهان خلقت در همه سطوح و لایههای آن هدفدار و در مسیر تكامل خلق شده باشد.
قرآن كریم نیز بر این نكته تأكید دارد و میفرماید:
"وما خلقنا السماء والارض وما بینهما باطلاً ذلك ظن الذین كفروا فویل للذین كفروا من النار"(2) ما آسمان و زمین را و آن چه را كه در بین آن دو است باطل نیافریدیم. این خیالی است كه كفار برای خود ساختهاند، پس وای بر كسانی كه كفر ورزیدند از آتش جهنم.
و در آیات بعد، یكسان شمردن خوبیها و بدیها و برخورد مساوی با هر دو را، ملازم با باطل بودن خلقت میداند. از سوی دیگر قرآن كریم همه حیوانات را امتهایی مثل انسان ها میداند كه در قیامت محشور خواهند شد: "وما من دابة فی الارض ولاطائر یطیر بجناحیه الا امم امثالكم مافرطنا فی الكتاب من شی"(3) هیچ جنبدهای در زمین و پرندهای كه با دو بال خود میپرد نیست، مگر آنكه آنها نیز مانند شما امتهایی هستند، ما در كتاب از بیان چیزی فروگذار نكردیم.
لازمه این كه همه جنبدهها مثل انسان ها، امتهایی هدفدار باشند این است كه آنها هم درك و اراده داشته باشند، هر چند این درك و اراده ضعیف باشد و در نتیجه این درك و اراده، ظلم و یا نیكوكاری در حق آنها معنی پیدا كند.
مرحوم صدرالمتألهین در این رابطه میفرماید: تمامی ممكنات به حسب نهاد غریزی، خواهان خداوندند و به سوی او در حال حركت؛ حركتی معنوی كه مشتاق و راغبِ رسیدن و لقاء او هستند... و از اینجا دانسته میشود كه هر طبیعت نوعی، روزی به غایت اصلی خود میرسد.(4)