گرچه در سالهای گذشته، مسابقههای عكاسی و نقاشی متعددی از سوی نهادهای غیرمرتبط با حوزه فرهنگ و هنر به صورت موضوعی برای گروه سنی كودك و نوجوان در كشور برگزار شده، اما هیچ یك از آنها به جریانی هنری تبدیل نشده و بیشتر كاركردی آماری و اداری داشته است. اینك كارشناسان و فعالان عرصه هنر و آموزش كشور به جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی كودكان و نوجوانان كه در رشتههای طراحی، نقاشی، كلاژ، تصویرسازی، كاریكاتور و خوشنویسی برگزار میشود، چشم دوختهاند تا شاید بتواند در سالهای آینده موجی تازه در این عرصه ایجاد كند. هر چند محمود شالویی، رئیس مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته در نشست خبری این جشنواره، پیشاپیش برگزاری این رویداد را رفعكننده یكی از خلأهای موجود در زمینه آموزش هنر به كودكان برشمرد و بر موفقیت آن مهر تضمین زد.
شالویی كه ریاست شورای سیاستگذاری این جشنواره را نیز به عهده دارد، با تاكید بر این كه این رویداد فرهنگی به دنبال كشف استعدادهای كودكان برای پرورش جنبه هنری آنان است، گفت: هنرمندان خردسال این جشنواره با پایان این رویداد به فراموشی سپرده نمیشوند، بلكه شناسایی شده و با دعوت از آنان در جشنوارههای مختلف هنری سعی میكنیم تا شخصیت هنریشان را پرورش دهیم.
او در این باره افزود: میخواهیم زمینه ورود منتخبان این جشنواره را به هنرستانها فراهم كنیم و آنان را به سمت جشنوارههای حرفهایتر و همچنین دوسالانههای هنری سوق دهیم و مطمئن هستیم كه این اتفاق روزی خواهد افتاد.
این نكتهای بود كه سیدعلیرضا حسینی، مدیركل ارشاد استان اصفهان نیز بر آن تاكید كرد. او در این باره گفت: ما میتوانیم با شناخت استعدادهای كودكان و نوجوانان زمینه را برای شناسایی نابغههای هنری فراهم كنیم و خوشبختانه امسال كودكانی از 4 كشور جهان نیز به اصفهان میآیند تا در این چند روز شاهد برپایی كارگاههای هنری آنان و نمایش آثارشان در كنار كودكان ایرانی باشیم. در نخستین دوره این جشنواره، آثار كودكان و نوجوانان هنرمند در موضوعاتی چون مردان الهی، نماز و دعا، طبیعت، احترام به خانواده، ورزش و نشاط، آسمان آبی، هوای پاك و باران رحمت الهی در 2 گروه سنی 6 تا 9 سال و 10 تا 14 سال از امروز در اصفهان به نمایش درمیآید كه 5 مرداد برگزیدگان آن در مراسمی معرفی میشوند.
آموزش هنر در ایران، اصولی نیست
برگزاری این رویداد هنری گرچه برای كودكان و نوجوانان اتفاق بزرگی به شمار میرود، اما در مقابل، این یك حقیقت است كه آموزش نقاشی به این گروه سنی در مدارس دولتی و آموزشگاههای آزاد آنطور كه باید مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر به صورت یك امر فانتزی درآمده است. كارشناسان معتقدند در این حوزه یا آموزشی وجود ندارد یا آن كه آموزشها به صورت غیراصولی و با نگاهی دمدستی انجام میشود. این موضوع را یاسمین سینایی، نقاشی كه سالهاست در داخل و خارج از كشور در حوزه آموزش به كودكان نیز فعال است، تایید میكند.
سینایی از آموزش نقاشی به كودكان در ایران با تعبیر معضل بزرگ یاد میكند كه كمترین توجه را در مدارس كشور به خود معطوف داشته و زنگ هنر را به زنگ تفریح دانشآموزان تبدیل كرده است.
او در گفتوگو با «جامجم» در این باره گفت: در كشورهای باسابقه در زمینه آموزشهای هنری به كودكان، فعالیت هنری با فراگیری مهارتهای علمی و كسب دانش همراه است كه در دوره راهنمایی و دبیرستان شدت میگیرد، در حالی كه ما در ایران شاهد هستیم با زنگ هنر در مقاطع مختلف آموزشی با حضور دبیران غیرمرتبط، برخوردی غیرجدی صورت میگیرد.
سینایی ادامه داد: آموزش هنر، تنها یاد دادن یك مهارت نیست، بلكه آموزش دیدگاه و نگاه به دنیای اطراف است كه میتوان از آن به عنوان آموزش زندگی یاد كرد.
او به ضعف شدید كودكان ایرانی در شناخت هنر معاصر و گذشته كشورمان اشاره كرد و افزود: كتاب هنر در مدارس ما تبدیل به یك كتاب بیمصرف شده است كه حتی بسیاری از مربیان هنر نیز نمیدانند به دنبال چه نتایجی از تدریس آن هستند. به گفته این استاد نقاشی كودكان، علاوه بر اینها در حال حاضر نگاه غلطی از سوی خانوادهها در فرآیند كسب مهارتهای هنری كودكان وجود دارد كه این امر باعث افراط و تفریط در این حوزه میشود.
او در این باره با ذكر مثالی گفت: در معیارهای جهانی، كودكان تنها از سنی خاص میتوانند با قلم مو به فعالیت بپردازند، اما در ایران به دست كودكان 4 ساله هم قلم مو میدهند تا روی بوم به شیوه رنگ و روغن نقاشی بكشند.
در حالی كه بزرگترین گردهمایی كودكان و نوجوانان هنرمند در ایران از امروز به مدت 4 روز در اصفهان كلید میخورد، همه كارشناسان منتظرند ببینند آیا این رویداد میتواند در بحث آموزش هنر به این گروه سنی در كشور تحولی ایجاد كند یا نه؟ منبع جام جم