• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2214)
يکشنبه 26/4/1390 - 23:16 -0 تشکر 341048
*(منظور از آرامش قلب حضرت ابراهیم چیست؟)*

بسم الله الرحمن الرحیم

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی كَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى

قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن

قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی

قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَكَ سَعْیًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ

﴿۲۶۰﴾بقره

 

و (یاد كن‏) آنگاه كه ابراهیم گفت‏:

(پروردگارا، به من نشان ده‏؛ چگونه مردگان را زنده مى‏كنى‏؟)

فرمود: (مگر ایمان نیاورده‏اى‏؟)

گفت‏: (چرا، ولى تا دلم آرامش یابد.)

فرمود: (پس‏، چهار پرنده برگیر، و آنها را پیش خود، ریز ریز گردان‏؛ سپس بر هر كوهى پاره‏اى از آنها را قرار ده‏؛ آنگاه آنها را فرا خوان‏، شتابان به سوى تو مى‏آیند، و بدان كه خداوند توانا و حكیم است‏.)  

 

 

 --------

 

سلام

منظور ازینکه تا قلبم مطمئن شود چیست؟

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 27/4/1390 - 1:13 - 0 تشکر 341067

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

بحث خوبیه

راستش منم خودم دوست دارم در این مورد بیشتر بدونم

دوستان با همفکری و استفاده از منابع پیگیر بشیم ببینیم آخر بحث چی میشه

با تشکر از انتخاب این بحث

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

سه شنبه 28/4/1390 - 8:0 - 0 تشکر 341384

به نام خدا
بر حسب تفسیر شریف المیزان سبب آن چنین بیان شده:
(قال اولم تؤمن قال بلی ولکن لیطمئن قلبی ):
(خداوند فرمود:آیا ایمان نداری ؟ گفت آری باور دارم ،ولیکن می خواهم با مشاهده آن دلم آرام گیرد)
کلمه (بلی )رد هر گونه نفی است و درجمله منفی معنای اثبات می دهد،پس ابراهیم علم و باور به این مسأله داشته است ، اما خواهان (طمأنینه ) یعنی آرامش نفس بعد از اضطراب و تشویش آن بوده و در واقع درخواست ابراهیم (ع ) از مشاهده کیفیت فعل خداست که امری نامحسوس است ، پس درخواست ایشان در خواست حق الیقین بوده

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 28/4/1390 - 8:1 - 0 تشکر 341385

بر حسب تفسیر تسنیم:
حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) از خداوند خواست تا چگونگی حشر اکبر و زنده کردن مردگان را به وی نشان دهد و خداوند متعالی انگیزه پرسش او را جویا شد، زیرا انسان موحّد معتقد به آفریدگار جهان، درباره معاد و روز رستاخیز شبهه‏ای ندارد تا زمینه‏ای برای سؤال وی باشد.
حضرت ابراهیم در پاسخ، به ایمان پیشین خود (به علم الیقین و عین‏الیقین از راه علم حصولی و مرتبه پایین علم حضوری و شهودی) به مبدأ و معاد اذعان می‏کند و قصد وصول به حق‏الیقین را که مرتبه والای علم حضوری است اعلام می‏دارد که نه تنها فهمیده‏ام که خداوند بر احیای مردگان قدرت دارد، بلکه آن را یافته‏ام و اکنون می‏خواهم که مظهر مُحیی و مُمیت باشم و به مرحله بالایی از اطمینان قلب برسم.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 28/4/1390 - 8:2 - 0 تشکر 341386

تنها از یگانه ابر مرد تاریخ پس از رسول خدا صلى الله علیه وآله، یعنى على علیه السلام نقل شده است که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً» اگر پرده‏ها کنار روند، بر یقین من افزوده نمى‏شود. ولى سایر مردمان همه دوست دارند که شنیده‏ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عینى مشاهده نمایند. چنانکه همه مى‏دانند قند را از چغندر مى‏گیرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده کنند.
برگرفته از سایت تدبر

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 28/4/1390 - 11:39 - 0 تشکر 341424

بنام خدای بزرگم
سلام
ممنون ولایت گرامی, از نکاتی که ذکر کردین
اما یک سوال:
حق الیقین دقیقا چیست که حضرت خواستند به اون برسن؟
پس هر کسی چنین درخواستهایی داشته باشه ینی میخواد به حق الیقین برسه؟
مرسی
***
تفسیر نور:
در تفاسیر آمده است:
حضرت ابراهیم از كنار دریایى مى‏گذشت،
مردارى را دید كه در كنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشكى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه‏ى خود قرار داده‏اند.
حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یكجا جمع و زنده مى‏شوند.
لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه‏ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند.
خداوند نیز با این نمایش، ابراهیم را به نور یقین واطمینان رهسپار نمود. 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 28/4/1390 - 12:23 - 0 تشکر 341434

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

در مورد پرسش حضرت ابراهیم در ذیل آیه در تفسیر المیزان بحث ادبی – لغتی صورت گرفته که اصولا در خواست آون حضرت شامل چه چیزی میشه

و آیا متعلق در خواست حضرت زنده شدن مردگان است یا قدرت خداوند ( خیلی این دو با هم فرق دارن)

اما پذیرش اینکه حضرت این درخواست رو کرده باشن بخاطر رسیدن به حق الیقین خیلی بعیده زیرا پیامبران باید واجد حق الیقین باشن و این مرتبه برای ایشان باید ملکه شده باشه

انسان های عادی نیز تا این مرحله رو یم تونن طی کنن و بعدی است از پیامبر بزرگی همچون ابراهیم (ع) به این مرتبه نرسیده باشد

ولی چیزی که به نظر خوب میادش همون بحث مظهریت هستش

یعنی حضرت مظهریت برخی از اسماء و صفات رو خواسته باشن

اصلاعات تکمیلی پس از مطالعات بیشتر

موفق باشید

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

سه شنبه 28/4/1390 - 15:10 - 0 تشکر 341479

بســـــــــــم رب المــهــدی

صادق جان خیلی زیبا گفتید .

اگر منظور ، مَظهر شدن قدرت مُظهر (خدا) بوده باشه هیچ منافاتی با مقام نبی بزرگی چون ابراهیم که درجه ی امامت رو نیز دارا بوده نداره و پیدا نمیکنه .

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 28/4/1390 - 16:28 - 0 تشکر 341504

بنام خدای خوبم
سلام
ممنون از صدرا و حیات طیبه
خب مگر قدرت خدا برای حضرت به اثبات نرسیده بود؟
بنا به آیاتی که ازایشون در قرآن هست
معلومه که رسیده
پس میخواستن چی به ظهور برسه؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 28/4/1390 - 17:36 - 0 تشکر 341532

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;341504]

بنام خدای خوبم
سلام
ممنون از صدرا و حیات طیبه
خب مگر قدرت خدا برای حضرت به اثبات نرسیده بود؟
بنا به آیاتی که ازایشون در قرآن هست
معلومه که رسیده
پس میخواستن چی به ظهور برسه؟

بســـــــــــم رب المــهــدی


من برداشتها و اطلاعات شخصیم رو عرض میکنم .

مسلم هست که اثبات شده هست .
منتها باز ابراز قدرت خداوند و به معرض ظهور درآمدنش جلاوت خداوند رو بیش از پیش نشان میده .
و آن چیزی که نهایت نداره و نامحدود است ، کمال خداوند است که اگر چه اعتقاد کامله ی انبیاء نسبت بهش وجود داره اما دیدن به عین و  به تبعش منتقل شدن آن برای عموم امت دنیا که نسبت بهش آگاهی نسبی پیدا کنند ، چیزی فراتر از اعتقاد قلبی و روحی یک نبی است.
مثال ساده ترش اینکه ، اونهایی که اعتقاد و باور قطعی دارند که منطقه ی شمال کشور ، خوش آب و هوا و با صفاست ، وقتی با چشم خود به صورت حقیقی و فیزیکی به اون مکان میرند ، لذت اعتقادیشون رو در معرض ظهور میبینن.

یک مسئله ی مهم دیگری که این وسط هست رابطه ی محبت بین خالق و پیامبرش هست .
پیامبران محبت وعلاقه شان رو نسبت به خدا به شکلی ابراز میکردند که دائم با او صحبت کنند و طبعا خدا نیز جواب ولی منتخب خودش رو هم به زیبایی و کمال میده .
همانگونه که موسی به کور طور میرفت و مسائل اتفاق افتاده رو به شکلی با خدا مطرح میکرد که در نگاه اول شاید به ذهن ها خطور کنه که مگه خدا از اتفاقات به وجود اومده پیرامون حضرت موسی اطلاع نداشت !؟
اما به نقل از یک عالم دینی ، حضرت موسی لذت میبرد از اینکه با خداوند مصاحبه و گفتگو داشته باشه حتی به شکل کوچکترین لغات و کلمات.

مطلب آخری که به ذهن من میرسه اینه که خود الله تعالی میفرماید : كنت كنزا مخفیا فأحببت أن أعرف .....
یعنی : من گنج مخفی ای بودم که دوست داشتم شناخته شوم  و از این رو خلق کردم تا شناخته شوم.
خدا خودش قدرت خودش رو میشناسه ، آگاه هم هست ، اعتقاد خداوند به قدرت خودش نیز انکار ناپذیر و لاتوصیفه ، اما خلق میکنه تا شناخته بشه و انجام میده تا قدرت نمایی کنه . مصداق درخواست حضرت ابراهیم نیز میتونه به معرض ظهور درآمدن چنین قدرت عظیمی بوده باشه . چرا که خواست نبی ، همان خواست خداست :) 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 28/4/1390 - 20:54 - 0 تشکر 341601

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

ممنون از توضیح دوستان

علم الیقین: می دانم که آتش می سوزاند

عین الیقین: می دانم و می بینم که آتش می سوازند

حق الیقین: می دانم و می بینم و خود نیز می سوزم در آتش

شاید این مثالش راحت درک بشه

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.