• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 6744)
دوشنبه 6/4/1390 - 19:52 -0 تشکر 337617
ارزشیابی کیفی - توصیفی چیست؟

با نام خدا و سلام

در سالهای اخیر در مقطع ابتدایی طرحی به نام ارزشیابی کیفی مطرح است.

ارزشیابی توصیفی(کیفی)چیست؟

درباره آن چه می دانید؟

مزایا و معایب اجرای این طرح چیست؟

« در ادامه بحث اطلاعاتی درباره این طرح ارائه می شود .»

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 20/4/1390 - 21:22 - 0 تشکر 338140

با نام خدا و سلام
ارزشیابی کیفی - توصیفی نوعی ارزشیابی هست در مقابل ارزشیابی کمی - نمره ای . با توجه به آنچه در تفکر و ذهن پیشنهادکنندگان این نوع ارزشیابی هست مزایای زیادی دارد
آیا هیچکدام ازدوستان در این رابطه اطلاعاتی دارند؟

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 3/5/1390 - 0:30 - 0 تشکر 343388

با سلام
با توجه به اینکه از کپی کردن کامل یک مطلب خوشم نمیاد به اختصار یه توضیحی میدم انشا الله جناب teachman معلم نمونه تبیانی عرایض بنده رو اصلاحش میکنند .
ارزشیابی کیفی - توصیفی مدلی از ارزشیابیه که همین الان در مدارس ابتدایی انجام میشه(در شهر ما که هست ولی فراگیری اون در کل کشور رو نمیدونم) و دیگه مثل زمان ما به دانش آموز نمره نمیدن (از صفر دو گوش تا بیست) و به جای نمره با کلماتی و توصیفاتی مثل عالی ، خوب و یا نیاز به تمرین بیشتر و .. استفاده میشه یعنی عبارانی توصیفی در مورد یک دانش آموز نشون میده که اون دانش آموز در امتحان (یا ارزشیابی) چه درجه ای داره و دیگه با عدد یا کمیت نشون داده نمیشه . اگرچه عموم مردم شاید ارزیابی کمی را واضح تر بدونند و برای مقایسه نمره های عددی را ترجیح بدهند ولی باید گفت مطمئنا ارزیابی توصیفی تخصصی تر و کامل تر هستش .
در مورد ارزشیابی کیفی هم میتوان گفت :
به طور مثال در یک آزمون طرح 5 سوال 4 نمره ای با جوابهای حفظی از قبل معلوم و عین کتاب یا 20 سوال یک نمره ای به صورت جای خالی یا تستی را میتوان نمونه یک ارزشیابی کمی دانست ولی در مقابل یک آزمون نوآورانه مثل توضیح یک رخداد یا تعریف شخصی از یک پدیده یا گزارش نویسی از یک روند یا سنجش ابزارهای ذهنی دانش آموز یا مصاحبه و تحقیق و ... رو میشه به عنوان یه ارزشیابی کیفی مثال زد .
در مورد مزایاش هم در هنگام اجرای این طرح در مدارس صحبتهای زیادی شده مثلا :
بهبود یادگیری دانش آموزان - جلوگیری از ایجاد یک رقابت ناسالم و همچنین جلوگیری از اضطرابهای حاصل از آن - باز بودن دست معلم برای توصیف وضعیت دانش آموز خودش - روشن شدن وضعیت دانش آموز برای خودش (مخصوصا اگر دانش آموز کمکاری داشته باشد ) و افزایش روحیه پذیرش انتقاد و اشکال گیری در دانش آموز ، افزایش مشارکت دانش آموزان ، ادامه فعالیتهای کلاسی دانش آموز در خانه و وارد شدن والدین در روند آموزش دانش آموز و ... .

به دلیل ضعف اعصاب ناشی از سروکله زدن با یکی از مدیران تبیانی که ما رو کفری کرده ، ذکر معایب بماند و جناب teachman هم تا همینجا رو یه ارزیابی کیفی!! بفرمایند تا بعد.

 همین الان خدا رو شکر کن ، به خاطر همه چی ! 
دوشنبه 3/5/1390 - 14:28 - 0 تشکر 343609

چه مبحث جذابی ، اصلا جا نیست ما پاسخ بدیم !

 همین الان خدا رو شکر کن ، به خاطر همه چی ! 
دوشنبه 3/5/1390 - 23:21 - 0 تشکر 343811

ارزشیابی توصیفی ارزشیابی است که به بچه ها نمره داده نمیشود به نظر من اصلا طرح خوبی نیست چون بچه ها اصلا درس نمی خوانند

دوشنبه 3/5/1390 - 23:22 - 0 تشکر 343812

سلام به نظر من اصلا طرح خوبی نیست چون بچه ها به درس خواندن اهمیت نمیدهند

سه شنبه 4/5/1390 - 13:16 - 0 تشکر 343979

با نام خدا و سلام
ممنون از لوبیای گرامی بابت توضیحاتشون تا اینجای توضیحات عالی بود
ممنون از مامان سکینه گرامی از اینکه به ما سر زنید تشکر و از اظهار نظرتون ممنون
خیلی مشاتق نظرات راهگشای شما همکار عزیز برای رونق بیشتر انجمنمون هستیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 4/5/1390 - 20:19 - 0 تشکر 344137

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;337617]

با نام خدا و سلام

در سالهای اخیر در مقطع ابتدایی طرحی به نام ارزشیابی کیفی مطرح است.

ارزشیابی توصیفی(کیفی)چیست؟

درباره آن چه می دانید؟

مزایا و معایب اجرای این طرح چیست؟

« در ادامه بحث اطلاعاتی درباره این طرح ارائه می شود .»


عالیه.......

جمعه 7/5/1390 - 17:19 - 0 تشکر 345175

با نام خدا و سلام
من خودم سه ساله که با این نوع ارزشیابی کار می کنم و بنظرم علی رغم سخت تر شدن کار معلم کاملا مناسبه اگر معلمین عزیز با محاسن و معایب این نوع ارزشیابی آشنا تر باشن و نیز والدین کیفیت آموزش پایین نمیاد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 8/5/1390 - 11:52 - 0 تشکر 345491

ارزشیابی کیفی به شرطی مفید است که بع از انجام آن از نتایج بدست آمده استفاده شود و تفییری به وقوع بپیوندد.
این کارهایی که آموزش و پرورش انجام میدهد صرفا برای افزایش بیلان کاری است . و هیچ ارزش مادی و معنوی دیگری ندارد. البته برای خود مسولان آموزش و پرورش ارزش مادی دارد.
ارزشیابی کیفی و توصیفی خیلی خلاصه یعنی این کارهایی که تا کنون انجام شده و مثلا این درسها به درد خورده یا نه ؟ به عنوان مثال درس زبان انگلیسی در راهنمایی و دبیرستان؟

شنبه 8/5/1390 - 18:37 - 0 تشکر 345691

با نام خدا و سلام
mrj285گرامی خیلی خوش آمدین و ممنون از اظهار نظرتون
البته شاید در برخی مواقع کارها برای گزارش و بقول شما برای افزایش بیلان کاری باشه ولی اینکه همه کارها را اینجور بدونیم شاید درست نباشه البته نظر شما برای ما و همه مورد احترامه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.