نگارخانهها صنف ميخواهند، مردم هنر ارزان نگارخانهاي يك تابلوي نقاشي را 15 ميليون قيمت ميگذارد و همان اثر در نگارخانه ديگر 2 ميليون تومان برچسب زده ميشود. اين قيمتها در حالي است كه نقاش آن اثر در ابتدا بر كارش 700 هزار تومان قيمت گذاشته بود. اين روزها نبود يك تشكل صنفي براي نگارخانهها موضوعي مهم به شمار ميرود كه ميتواند روند قيمتگذاري تابلوهاي هنري را نيز در ايران سامان دهد. اين يك واقعيت است كه در سالهاي اخير مردم ايران آشتي دوبارهاي با هنر داشتهاند. وقتي در حراجيهاي محلي، تابلوهاي كپي شده ارزانقيمت مناظر طبيعي به تعداد زياد فروخته ميشود يا در سر هر چهارراهي، مجسمهفروشي آثار هنري ارزانقيمتي را عرضه ميكند، نشان ميدهد مردم هنر را دوست دارند. در اين ميان، هنر ارزان قيمت بيشتر باب ميل آناني است كه چندان راهي به نگارخانهها نمييابند، يا اگر بيابند، پولشان براي خريد كم ميآيد. نگارخانه داران هم اين موضوع را به نبود صنفي مشخص نسبت ميدهند كه از آنان حمايت و حتي قيمتگذاري آثار هنري را هدايت كند. مسوولان هم دنبال هنر ارزان هستند محمود شالويي، مديركل مركز هنرهاي تجسمي نيز به عرضه ارزان هنر معتقد است. او براي تحقق اين هدف از حمايت همه جانبه نگارخانهداران سخن ميگويد. او براي مثال تاكيد ميكند برگزاري يك رويداد بزرگ مانند اكسپوهاي فروش آثار هنري ميبايست در اختيار بخش خصوصي و به ميزباني نگارخانهداران باشد؛ موضوعي كه هيچ وقت عملي نشد تا نبود تشكل صنفي براي نگارخانهداران بيشتر از هميشه به چشم بيايد. شالويي در اين زمينه معتقد است: نگارخانه داران بخش مهمي از چرخه اقتصاد هنر را تشكيل ميدهند، اما نبود يك تشكل صنفي باعث شده است اين چرخه در بخشي از فعاليتهاي خود داراي نقص شود. اين مقام مسوول از عدم اعتقاد به برگزاري آرت اكسپوهاي (بازارهاي هنري) دولتي به عنوان يك دستورالعمل ياد ميكند و ميگويد: ما تنها كار نظارتي رويدادهايي از اين دست را بر عهده داريم و معتقديم نگارخانهداران بايد خود به صحنه بيايند تا نمايشگاههاي بزرگ فروش را هدايت كنند. البته در اين چرخه بحث قيمتگذاري آثار هنري نيز بخشي از همان اعمال نظارت به شمار ميرود تا قيمتهاي نامتعارف روي آثار هنري گذاشته نشود. علي تن؛ مدير امور نگارخانههاي كشور در دفتر هنرهاي تجسمي نيز به اين امر اعتقاد دارد و ميگويد: نداشتن تشكل صنفي يكي از مشكلات نگارخانههاست و ضرورت دارد تا يك تشكل و شورايي منتخب از نگارخانهها براي بر طرف كردن موانع و مشكلات و پيگيري حقوق و درخواستهاي اين صنف ايجاد شود. تشكل صنفي، ياري دهنده حضور در بازارهاي هنري منوچهر نيازي، نقاش پيشكسوت و مدير نگارخانه نيازي نيز حرفهايش در اين زمينه شنيدني است. او كه سالها در ايران و خارج از ايران به نگارخانه داري پرداخته است، اعتقاد دارد كه تشكل صنفي نگارخانهداران باعث برون رفت از ركود حاكم بر فضاي اقتصاد هنر در كشور خواهد شد. او نيز در تشريح ارتباط تشكل صنفي نگارخانهداران و قيمتگذاري آثار هنري ميگويد: اكنون قيمت بالاي تابلوهاي هنري يكي از مهمترين مواردي است كه ميتواند به عنوان مشكل صنفي با آن برخورد شود. او از ديدگاه هنر ارزان براي ديده و خريده شدن دفاع ميكند و ميافزايد: وقت آن رسيده نگارخانههاي ايراني نيز مانند تمامي مشاغل ديگر داراي صنف شوند. ناصر پلنگي؛ نقاش قديمي كشورمان و مدير نگارخانه امين نيز با اشاره به رشد جريان هنري در خاورميانه ميگويد: ضرورت دارد نگارخانهها براي حضور در بازار منطقه به بهترين نحو ممكن تلاش كنند و هنر و هنرمندان ايران را معرفي كنند كه براي كاهش هزينههاي اين حضور، تشكلي صنفي لازم است تا از موازيكاريها و تكرار تجربههاي گذشته پرهيز شود. منبع جام جام جم