• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 900)
جمعه 3/4/1390 - 8:41 -0 تشکر 336752
“ما که تعلق خاطري به اين درسها نداريم&rd

“ما که تعلق خاطري به اين درسها نداريم”، “ما که ميرويم دانشگاه”، “ما که هنر برايمان مهمتر شده” “بايد برويم سر کار”. اينها جملات صحيح و غلطي هستند که اين در اين چند روز به شکل عجيب و غريبي، فراوان ميشنوم. مشکلم اينجاست که دوستان اينها را به عنوان استدلال براي جدايي ناگزير طلاب از درسهاي حوزه مطرح کردند و مدعي شدند که بسياري از طلاب از حوزه جدا ميشوند. براي شفاف شدن موضوع و اعلام نظرم لازم ميدانم چند نکته را به اين دوستان يادآوري کنم: ?_ تعلق خاطر: لطفاً همه را با يک چوب نرانيد . به عنوان يک حوزوي که به درسهاي حوزه علاقه مند است اعلام ميکنم شما هم? حوزه را تشکيل نميدهيد. تعداد زيادي از طلاب هنوز به اين فقهي که دليلي بر پويايي اش نداريم علاقه مندند. اين را اضافه کنيد به طلابي که بعد از اتمام مقدمات وارد موسسات تخصصي حوزه ميشوند. به نظرم اين دو گروه در مجموع اکثريت محصلين را تشکيل ميدهند. گذشته از اين عد? زيادي از طلاب هم به تبليغ روي مياورند که اين نشان ميدهد از طلبگي جدا نشده اند. ?_ دانشگاه: به دانشگاه رفتن دليل بر جدا شدن از حوزه نيست. يعني همانطور که بسياري از حوزويان با به دانشگاه رفتن کلاً دروس حوزه را کنار ميگذارند، بسياري هم کنار نميگذارند. در واقع منافاتي وجود ندارد. هرچند چون فعلاً طلبگي يک مفهوم ظاهري و عرفي است و تعريفي جامع و مانع برايش وجود ندارد، بسياري از حوزويان دانشگاهي طلبه شناخته نميشوند. ?_ هنر: اين مساله نياز به تقسيم دارد. به نظرم طلابي که در وادي هنر پرسه ميزنند به چند دسته تقسيم ميشوند. ?_ کساني که هنر برايشان تفريح يا فعاليتي جنبي ست. ?_ کساني که در هنر جدي اند و به ديد? تبليغ به مساله نگاه ميکنند. ?_ کساني که فقط جدي اند. با دست? اول کاري ندارم؛ چون اگر اهيتي داشته باشند به خاطر هنرشان نيست. گروه دوم هم، همناطور که مشخص است به هنر به ديد? منبر نگاه ميکنند. اينها هنري اند چون حوزوي اند. احتمال جداييشان از حوزه همان قدر است که در بقي? طلاب هست. ميماند آنها که جدي اند و نگاه تبليغي به هنر ندارند. در ابتدا بايد عرض کنم که بسياري از اين دوستان معتقدند: «تبليغ هر تفکري با هنر به منزل? بريدن گوشت با چاقوي پلاستيکي است. هم چاقو از بين ميرود هم گوشت.» اکثرآً معتقدند آن چه در اثر هنري حرف ميزند، جهان بيني هنرمند است و اگر قرار باشد در مورد چيزي که در گوشت و پوستش رسوخ نکرده حرف بزند، اثري خلق ميکند که يا بي اثر است يا زود گذر يا هر دو. از اين تفصيلات که بگذريم بسياري از اين دوستان براي حفظ ماهيت معنوي خود و آثارشان حس ميکنند بايد در حوزه بمانند. اکثراً هم ميمانند. هرچند به همان دليلي که در بند قبل عرض کردم، با بلند شدن تار مويي ايشان را خارج از زي طلبگي ميدانيم. ?_کار: همه زن وبچه دارند؛ حوزوي و دانشگاهي هم ندارد. دانشگاهياني که ادم? تحصيل ميدهند چکار ميکنند؟ به اضاف? اين که طلبه ها کمک هزين? تحصيلي (شهريه) هم ميگيرند که آنها نميگيرند. بسياري از طلبه ها (چون مطمئن نيستم نميگويم اکثر) هم درس ميخوانند هم کار ميکنند. نويسنده: محمدعلي سلطان مرادي منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 3/4/1390 - 13:38 - 0 تشکر 336810

ممنون

___________________________________________________________________________________________________
یا امام حـــــــــــــین
مهدی جــــــــــــــان بیا
دوشنبه 6/4/1390 - 16:19 - 0 تشکر 340602

به نظرم تفاوت دسته ي دوم و سوم در مورد هنر رو خوب توضيح داده اما جمله هايي كه واسه معرفي شون انتخاب كرده مناسب نيست چون مسلما گروه سوم هم به خود هنر اصالت نمي دن و از اون به عنوان وسيله اي براي بيان عقايدشون استفاده مي كنن اما تفاوتشون با گروه قبلي در انتخاب شيوه و قالبيه كه واسه اين كار انتخاب مي كنن

تو وبلاگم منتظرتونم:

 مينيمال هاي آبي من  

قلم سركش

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.