به نام خدا - سلام .
تناقض ظاهری بین آیه59 سوره احزاب وآیه 31سوره نور با توجه به معانی جلباب وخمار چیست؟
هیچ گونه تناقضی میان این دو آیه دیده نمی شود . برای روشن شدن این مطلب بهتر است به ترجمه این دو آیه دقت کنیم .
خدا در در سوره نور، فرمود:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ
إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ
أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ
أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا
یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا
إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
﴿31﴾
به بانوان با ایمان بگو چشم های خود را فرو پوشند . عورت های خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند . زینت های خود را جز آن مقداری كه ظاهر است، ننمایند . زینت های خود را آشكار نسازند، مگر برای شوهران شان، پدران شان، پدر شوهران شان، پسران همسران شان، برادران شان، پسر برادران شان، زنان هم كیش شان، كنیزان شان، مردان سفیهی كه تمایلی به زنان ندارند، یا كودكانی كه از امور جنسی بی اطلاع اند (غیرممیز). و پاهای خود را بر زمین نكوبند تا زینت های پنهان شان آشكار شود. همگی به سوی خداوند باز گردید، ای مؤمنان! باشد كه رستگار شوید
در سوره احزاب فرمود:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ
وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى
أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿59﴾
"ای پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان با ایمان بگو كه روپوش خود را برگیرند تا به عفاف و حریت شناخته شوند . مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگیرند. خداوند، آمرزنده و مهربان است"
حکم پوشش در سوره نور به طور کلی و به عنوان یک حکم ثابت و واجب برای زنان وضع شده است .
اما آیه 59 سوره احزاب از فلسفه و فواید حجاب بعد از وجوب آن می گوید، یعنی از فواید حجاب این است که شخص به عفاف و حریت شناخته شده؛ علاوه بر آن، در مقابل نامحرم مصونیت پیدا می کند. پس آیه شریفه ناظر به اصل حجاب و بیان حکم آن نیست، تا با آیه 31 سوره نور که بحث وجوب را مطرح می کند، تناقض داشته باشد.
در نتیجه بین حکم حجاب که در سوره نور آمده و فلسفه آن که در سوره احزاب آمده، تناقضی دیده نمی شود.
حتی اگر چنین سخنی صحیح باشد، باز دلیل بر تناقض نیست. تناقض در جایی است كه یكی واجب باشد و دیگری حرام. یا یكی جایز باشد و دیگری حرام.
در آیات قرآن موضوعاتی مانند حرمت شراب وجود دارد كه ابتدا منع در موارد خاص وارد شده، یا بهتر بودن ترك شراب خوری آمده، اما در ادامه آیه ای با صراحت و به طور كل حكم به حرمت آن نازل شده است.