اما در میان آثار این هنرمندان اثر مرتضی درهباغی با رویكردی متفاوت نسبت به آثار هنرمندان دیگر كشورهای جهان و حتی تمامی هنرمندان شركتكننده ایرانی در این رویداد جهانی خلق شده است كه احتمالا توجه بسیاری از رسانههای داخلی و خارجی را به خود جلب خواهد كرد. مرتضی درهباغی اثر «روشنایی و صلح» را با تكنیك لایت باكس و چاپ روی آینه به طول 4 متر و عرض و ارتفاع 2 متر برای پنجاه و چهارمین دوسالانه ونیز ارائه كرده است. این اثر برگرفته از تصاویر240 هزار شهید ایرانی است كه در جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران شهید شدهاند و با روشنایی و نور از آنها یاد میشود. تصاویر در این اثر روی آینه چاپ و بسته به موقعیت سنی در ارتفاعی مشخص نصب شدهاند و اگر كسی از این اثر دیدن كند، در تراز چشم خود تصویر شهیدی را خواهد دید كه به خاطر آینهای بودن سطح، انعكاس صورت خود را نیز مشاهده میكند.
بر همین اساس محمدمهدی و منیر قانبیگی با اثر مكعبهای سفالی و محسن راستانی با تعدادی اثر فتو آرت در پنجاه و چهارمین دوسالانه بینالمللی ونیز شركت میكنند. درخصوص انتخاب هنرمندان ایرانی، فراخوانی در دی سال گذشته منتشر شد و 235 اثر به موزه هنرهای معاصر تهران رسید كه از سوی شورای انتخاب و داوری آثار متشكل از اصغر كفشچیانمقدم، بهروز دارش، تاها بهبهانی، عبدالمجید حسینیراد، غلامعلی طاهری و ایرج اسكندری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
محمدمهدی و منیر قانبیگی (به طور مشترك) 12 مكعب سفالی را در پنجاه و چهارمین دوسالانه ونیز ارائه میكنند كه این آثار را با الهام از مكعبهای كشف شده در نزدیكی شاهرود (مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد) و تاثیرگیری از معماری خانه خدا ساخته شده است. محسن راستانی هم با 4 اثر عكس در دوسالانه ونیز شركت میكند كه در این آثار افسانههای گذشته را كنار آدمهای امروزی و قصههای جدیدشان قرار داده است كه گاهی بیخبر از هم كنار هم ایستادهاند و گاهی با یكدیگر كار مشتركی را انجام میدهند.
غرفهای دائمی برای هنر ایران
ایران در دوره بعدی دوسالانه ونیز به دنبال اجاره غرفهای كنار بزرگان هنر معاصر جهان در مركز فرهنگی جیاردینی خواهد بود.
محمود شالویی، رئیس مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی خبر از اجاره غرفه در این نگارخانه مورد توجه هنرمندان و منتقدان هنر معاصر جهان میدهد كه براساس آمارها در سالهای قبل استقبال گستردهای از غرفه ایران در این رویداد صورت گرفته است.
به گفته شالویی، با توجه به موضوع نمایشگاه امسال كه نور و روشنایی انتخاب شده است، همه تلاش مسوولان مركز هنرهای تجسمی ارشاد بر این بوده تا آثاری كه از سوی ایران در این رویداد مهم جهانی به نمایش درمیآیند، متناسب با این موضوع و ارزشهای دینی كشور ما باشد.
او میگوید آثاری كه امسال از ایران در این رویداد به نمایش درمیآید، اشارات خوبی از تاثیرات نور و روشنایی در زندگی روزمره و آموزههای دینی ما دارند و از سوی هنرمندان باسابقه و شناخته شده كشورمان پدید آمدهاند.
شالویی در این باره توضیح میدهد: آنچه در 2 دوره اخیر جهانیان را در مواجهه با هنر ایرانی حیرتزده كرده، همان اندیشه بلند معرفتی است كه در پشت هر اثر ایرانی میتوان یافت.
وی در پایان میگوید: استقبال از هنر ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی و دوسالانه معماری ونیز باعث شده تا تدابیر تازهای برای میزبانی از منتقدان و هنردوستان جهانی در غرفه كشورمان در این رویداد هنری بیندیشیم.
به گفته رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، هر چند غرفه ایران در ونیز اكنون در یكی از پر رفت و آمدترین خیابانهای این شهر واقع شده، اما اجاره یا خرید غرفهای بزرگ در مراكز معتبری مانند جیاردینی و آرتناله این شهر برای دوره بعدی این دوسالانه در دست بررسی است.
به دنبال عصاره هنر ایرانی بودیم
غلامعلی طاهری، نقاش و استاد دانشگاه كه یكی از 5 داوری است كه آثار ارسالی به این دوسالانه از سوی ایران را داوری كرده، در مورد آثار ارسالی به این دوسالانه میگوید: یكی از گزینههای هیات داوران برای انتخاب آثار برای ارسال به این جشنواره، معرفی هنرمندانی بود كه بتوانند در عین ایرانی بودن با ابزارهای نوین جهانی به خلق اثر بپردازند.
به گفته او، یكی از ویژگیهای حضور یك اثر در چنین رویداد معتبری این است كه اثرشان برآیند هنر ایرانی باشد و در عین حال به هنر معاصر جهان نزدیك باشد. خلاقیت و نوآوری و پیوند با هویت ایرانی از جمله نكات دیگری است كه طاهری از آن به عنوان ویژگیهای دیگر انتخاب آثار یاد میكند.
او میگوید: هنرشناسان جهان با رویكرد اخیر هنر ایرانی هر سال به دنبال تماشای بخش دیگری از هنر واقعی ایران هستند كه شاید سالها در مجامع جهانی آنطور كه باید معرفی نشده بود و این دوسالانه بهترین فرصت برای عرض اندامی دوباره برای معرفی هنر و هنرمند امروز ایران در بالاترین سطح جهانی خواهد بود.
منبع جام جم