• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
وبلاگ نویسان (بازدید: 1293)
چهارشنبه 4/3/1390 - 10:0 -0 تشکر 321158
آموزش گام به گام وبلاگ نویسی

با نام و یاد خدا

اینكه چرا تا امروز این مبحث پیش نكشیده شده بود را نمی دانم اما این را می دانم كه هنوز میلیون ها اییرانی هستند كه دوست دارند برای خودشان وبلاگ داشته باشند اما چیز زیادی از وبلاگ نویسی نمی دانند . اگر شما هم می خواهید یك وبلاگ نویس حرفه ای شوید تا پایان دوره آموزش ها با ما همراه باشید ...

پنج شنبه 5/3/1390 - 11:3 - 0 تشکر 321717

انواع وبلاگ از حیث شیوه ی انتشار مطالب

1 – وبلاگ های نوشتاری : بیشتر وبلاگ نویسان از این نوع سرویس استفاده می نمایند و در آن مطالب دلخواه خود را قرار می دهند .

2 – فوتو بلاگ : مخصوص قرار دادن تصاویر كاربران و ساختن آرشیو های تصویری . این نوع سرویس هم طرفداران خاص خودش را دارد .

3 – ویدئو بلاگ (فلش بلاگ) : ویدئو بلاگ های این امكان را برای وبلاگ نویس فراهم می كنند كه توسط وب كم بصورت ویدئویی مطالبش را به مخاطبان عرضه كند . در این وبلاگ ها معمولا رابطه ی مخاطب و وبلاگ نویس صمیمی تر است و مخاطبان شناخت بیشتری از نویسنده ی وبلاگشان دارند .

4- پادكست ( صدا بلاگ ) : این نوع نیز یك آرشیو صوتی است كه وبلاگ نویس مطالبی را كه می خواهد تایپ كند را از رو می خواند و بجای متن پست ها صدای ضبط شده ی خودش را در معرض استفاده كاربران قرار می دهد . صرفه جویی در وقت از مهم ترین خصایص این نوع است .

پنج شنبه 5/3/1390 - 11:13 - 0 تشکر 321720

درس اول - بخش پایانی : ویژگی های سرویس پادكست

پادکستینگ نیز مانند روش‌های دیگر ارائهٔ محتویات رسانه‌ای بر روی اینترنت (به‌عنوان مثال پخش رادیویی و Online Audio/Video streaming) از ارسال پرونده استفاده می‌کند. اما پادکستینگ دارای چند تفاوت عمده با این روش‌هاست :

1- پادکستینگ بر خلاف سایر روش‌های ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌گیرد. در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه‌های پخش غیر از رایانه نیز استفاده می‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل‌اند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

2- محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدودهٔ خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.

3- در این روش، نیازی به مراجعه به وب‌گاه‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم‌افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.

يکشنبه 8/3/1390 - 10:44 - 0 تشکر 323208

 همه چیز درباره ی وبلاگ

واژه‌ی Weblog اولین‌بار توسط "یورن بارگر" استفاده شد که ترکیبی از دو  واژه Web و Log است. واژه Log، واژه‌ای‌ یونانی است که از ریشه‌ی کلمه Logos که در قرون میانه به معنای "دفتر گزارش سفر کشتی‌ها" به کار می‌رفته؛‌ گرفته شده است. Log  در زبان تخصصی رایانه به پرونده‌هایی گفته می‌شود که گزارش وقایع رخ‌داده در رایانه را ثبت می‌کنند.

بدون توجه به تاریخچه و اینکه وبلاگ اساساً اولین بار در کجا رواج پیدا کرد؛ همه معمولاً شروع وبلاگ نویسی را به نویسندگان و روزنامه نگاران نسبت می‌دهند و از این رو در این دو را با هم مقایسه کرده‌اند که کدام بر کدام تاثیر دارد و یا اینکه چه عواملی باعث تقویت هر کدام می‌شود.

البته همانطور که "والتر شاپیرو" نویسنده سیاسی روزنامه "یو اس ای تودی" گفته است؛ زوایای این تاثیر هنوز کاملا مشخص نشده است. او می‌گوید اگرچه گاهی از این پدیده نو استقبال می‌شود و گاهی نیز در برابر آن موضع گرفته می‌شود؛ اما وبلاگها اثری قطعی بر روزنامه نگاری دارند. در حالی که ما امروز به نوعی در "قرون وسطای وبلاگی" به سر می‌بریم؛ اما تحقیقات اخیر نشان داد‌ه‌اند که بار مسئولیت "روزنامه نگاری شهروندی" بر دوش وبلاگ است.

"لی راینی" بنیانگدار موسسه پیو (pew) در واشنگتن شش نقش برای وبلاگ نویسی قائل است:

1. گزارشگران بطور فزاینده‌ای احساس می‌کنند که ناچار از مطالعه وبلاگ‌ها هستند؛ چرا که به این ترتیب قادرند نبض مردم را در رابطه با موضوعات مورد علاقه‌شان در دست بگیرند و از مطالب وبلاگ‌ها بعنوان منبع الهام ایده‌های گزارشی و جایگزینی آن با مصاحبه‌های خیابانی و بازخورد فعالیت خودشان استفاده کنند؛
2. وبلاگ‌ها احتمالا موضوعات جدیدی را برای مطرح شدن توسط سازمانهای خبری معرفی خواهند کرد؛
3. مهمترین خاصیت وبلاگها در آن است که باعث می‌شوند تا میلیونها فرصت تجاری ثمربخش شوند؛
4. وبلاگها منبع استاندارد اطلاعات برای گزارش اخبار دست اول و مهم هستند؛
5. وبلاگ نویس‌ها همچنان نقش تحلیلگران ریزبین و افراد نکته سنج و موشکاف از لحاظ پوشش خبری را بازی خواهند کرد؛
6. وبلاگ نویسان شکاف لاجرم موجود در پوشش خبری را برطرف و شرح خبر را غنی‌تر می‌کنند.

وی معتقد است وبلاگها نوع تازه‌ای از روزنامه نگاری را خلق کرده‌اند، ما در آینده شاهد نرم افزارهای پیچیده‌ای برای وبلاگ نویسی خواهیم بود که به افراد این امکان را خواهند داد که نه تنها خبر و نظر، بلکه گرافیک، ویدیو، صدا را هم به کار بگیرند. از این رو بی‌تردید غفلت جامعه رسانه‌ای ما از این مهم و بی‌توجهی به مجموعه امکانات ارتباطی فضای مجازی، روزنامه‌نگاری کشور را در عصر فن آوری‌های جدید ارتباطی با ضعفهای کیفی مواجه خواهد ساخت. به بیان "استفان میلر" روزنامه نگار روزنامه نیویورک تایمز "روزنامه نگاری، امروز یک حرفه متفاوت است. تغیر عمده جایی است که اطلاعات قرار دارد و اینکه روزنامه نگاران چگونه آنرا به دست می‌آورند." او معتقد است که بسیاری از خبرنگاران برای روزنامه نگاری بهتر، از تکنولوژی استفاده می‌کنند. 

"اسکات روزنبرگ"، مدیر عامل مجله‌ی "سالن" در کتابی با عنوان "همه چیز درباره وبلاگ" به چگونگی پیدایش وبلاگ‌ها در دنیای روزنامه نگاری می‌پردازد و اینکه چه نقشی می‌توانند در آینده و حال این رشته ایفا کنند و همانطور که در صفحات اول کتابش می‌نویسد؛ اعتقاد دارد وبلاگ‌ها جهان رسانه‌ها را گسترش می‌دهند.

آنها موجودات زنده‌ی این جهان محسوب می‌شوند که ساکن وب (اینترنت) هستند و خصوصیت جدیدی را به جهان رسانه‌ها بخشیده‌اند، خصوصیتی ارزشمند که پیش از شکل گیری وب، نمی‌توانسته وجود داشته باشد. باید آشکار شده باشد که وبلاگ ها با سازمان های حرفه‌ای روزنامه نگاری رقابت نمی‌کنند، بلکه مکمل آنها هستند. ملاک کار برای حرفه‌ای‌ها آن است که محتاط، بی‌طرف و متحد باشند و منطبق با سلیقه و گرایش‌های عمومی حرکت کنند. 

وبلاگ ها در اکو سیستم روزنامه‌نگاری یک واقعیت انکارناپذیر هستند. با توجه به مجموعه دیدگاههایی که شرح مختصری از آنها رفت، بهتر است به جای آن که به وبلاگ نویسی و روزنامه نگاری سنتی به عنوان دو رقیب نگاه کنیم، در این مهم به تفاهم برسیم که در حال وارد شدن به عصری هستیم که در آن این دو یکدیگر را کامل می‌کنند، مانع از اشتباه و انحراف هم می‌شوند.

بی شک مجموعه قواعد و اصول روزنامه نگاری _ دقت، اعتبار، قابل اطمینان بودن و صداقت داشتن با مخاطب _ مجموعه دستورات و نکاتی هستند که هر وبلاگ نویسی باید آن ها را سرلوحه کار خود قرار دهد تا این همکاری و مشارکت عمیق‌تر شود و شکل بهتری به خود گیرد.

شفافیت حاکم بر فضای وبلاگ نویسی موجب شده است که سازمان‌های خبری تا حدی تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشند، چیزی که به آن نیاز دارند. این نیاز فقط برای حفظ مخاطب نیست بلکه اساسا تولید محتوای رسانه‌ای امروزه مستلزم انواع متنوعی از همکاری است. این همکاری ممکن است از سهیم شدن در اطلاعات خبری رسانه‌های مختلف تا پیشرفته‌ترین اشکال ادغام و همکاری در پوشش خبری را پوشش می‌دهد. 

روزنامه نگاران باید مخاطبان خود را با روند و نحوه تولید اخبار آشنا کنند. این نوع رویکرد به شکل موثری آغاز نوع جدیدی از ارتباط میان روزنامه نگاران و شهروندان است. این رویکردی است که در آن، مخاطبان فرصت می‌یابند درباره اصولی که روزنامه نگاران بر پایه آن‌ها فعالیت می‌کنند، قضاوت کنند. بسیاری از روزنامه‌نگارانی که وبلاگ می‌نویسند، در واقع همین کار را انجام می‌دهند. آنها مواد خام گزارش‌های در حال تکمیل خود را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند، نظرات آنان را جویا می‌شوند، متن کامل مصاحبه‌های خود را به همراه متن چاپ شده‌ی گزارش در وبلاگ خود ثبت (پست) می‌کنند و مطالب تکمیلی را بر اساس راهنمایی‌ها، نظرات و پیشنهاد‌های دیگران ارائه می‌دهند.

وقتی به خوانندگانی که وبلاگ دارند با اجازه دادن به آنها برای این که واکنش و نظر ارزشمند خود را درباره‌ی "لید" گزارش‌ها ارائه کنند؛ امکان حضور در روند ویرایش و پردازش مطالب داده می‌شود، درک آن‌ها از این حرفه و علاقه‌ی آنان افزایش می‌یابد و ترغیب می‌شوند که تجربیات مثبت خود را در اختیار همگان قرار دهند. 

به این دلیل است که گفته می‌شود روزنامه نگاری دستخوش یک انقلاب خاموش شده است، چون مخاطبان تمایل دارند خود بخشی از فرآیند خبری باشند. به تعبیر اسکات وجود وسایل دیجیتالی تنها یک موقعیت استفاده از تکنولوژی نیست. یک راه فکر کردن است. نویسنده کتاب به نقل از یک سرباز آمریکایی که در عراق خدمت می‌کرد و حوادث روزانه خود از طریق وبلاگ خود منتشر می‌کرد می‌نویسد: "این تکنولوژی بسیاری شگفت آور است چرا که می‌توانید افکار خود را به دیگر افراد دنیا نیز منتقل کنید و بدون اینکه از کسی اجازه بگیرید پایه گذار حرکتی نو و ریشه کن حرکت های قدیمی باشید به همین سادگی ..." 

يکشنبه 8/3/1390 - 22:41 - 0 تشکر 323708

اوه شما می خواهید کامل توضیح دهید

___________________________________________________________________________________________________
یا امام حـــــــــــــین
مهدی جــــــــــــــان بیا
دوشنبه 9/3/1390 - 13:45 - 0 تشکر 324097

سلام!
ممنون تا اینجا که عالی بود!

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.