سوال: تفسیر این حدیث شریف چیست كه مى فرماید: «یـا أَحْمَدُ! لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ هان اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى آفریدم.( الجنّة العاصمة، ص149 با اندك تفاوت در واژهها؛ ضیاء العالمین، ص187 وكشف اللئالى عن جابر بسند وثیق وفى ذیله ثم قال جابر هذا من الاسرار التى امرنا رسولاللّه صلى الله علیه وآله بكتمانه الا عن اهله؟ وملتقى البحرین، ص14، والجنة العاصمه، ص149 ومجمع البحرین.)
جواب: باسمه جلت اسمائه
«أللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَة وَ أَبِیْها وَ بَعْلِها وَ بَنِیْها وَ السِّرِ الْمُسْتِوْدِعِ فِیْها»؛ من در سخنان همه علماى شیعه و بسیارى از دانشمندان أهل سنّت پژوهش نمودم و دریافتم كه سرمایه و موادّ اصلى دنیاى وجود ظاهرى صدّیقه طاهره فاطمه زهرا علیهاالسلام از موادّ این جهان خاكى و فناپذیر نیست، بلكه بخش مادى و ظاهرى آن وجود گرانمایه، از بهشت پرطراوت و زیباى خدا و از بلندترین درختان و برترین میوه هاى آن است. امّا روح ارجمند آن بانوى بزرگ نیز كه از سوى خداوند حكیم متناسب و هماهنگ با این جسم مبارك برگزیده شده، از رازها و اسرار الهى است كه ما حقیقت آن را درنمى یابیم و نمى شناسیم. تنها چیزى كه ما در این مورد درمى یابیم، همان چیزى است كه به وسیله روایات، رسیده و بیانگر آن است كه روح تابناك فاطمه علیها السلام از فروغ عظمت و شكوه خدا آفریده شده است. چنین مفهوم و سخنى را برخى از كتابهاى روایى از جمله كتاب «معانى الْأخبار صدوق» از امام صادق و او نیز از نیاى گرانقدرش سالار پیامبران خدا آورده است كه فرمود: «خُلِقَ نِورُ فاطِمَة قَبْلَ أنْ یُخْلقَ الْأرْضُ وَ السَّماءُ...»( صدوق، معانى الْأخبار، ص396) نور وجود فاطمه پیش از آفرینش آسمان و زمین آفریده شد! برخى از مردم پرسیدند: اى پیامبر خدا! آیا گوهر وجود فاطمه علیهاالسلام از انسانها نیست؟ پیامبر فرمود: فاطمه حوریهاى است در سیماى انسان، و خدا او را پیش از آفرینش آدم و عالم و دیگر ارواح انسانها... از فروغ تابناك خود آفرید.
«فاطِمَةُ حَوْراءٌ إنْسِیّة خَلَقَهَااللّهُ عزَّ وَ جَلَّ مِن نُورِهِ قَبْلَ أنْ یُخْلَقَ آدَم...». (صدوق، معانى الأخبار، ص396.) با این بیان، با نگرش به محتواى این حدیث شریف قدسى كه در بسیارى از مجموعه هاى روایى آمده است، این معمّا حل مىشود كه: «لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ اگر تو نبودى، جهان را نمى آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، شما را پدید نمى آوردم، یعنى چه؟ و نیز روشن مى گردد كه چرا در روز رستاخیز به هنگام ورود فاطمه علیهاالسلام به بهشت پرطراوت و زیباى خدا، پیامبران از آدم گرفته تا دیگران به زیارت او مى شتابند، و حتى سالار پیامبران خدا حضرت محمّد صلى الله علیه وآله به دیدار دخت فرزانه خویش مى رود. و نیز روشن مى شود كه چرا پیامبر پس از برانگیخته شدن مردم و پایان حسابرسى از آنان، نخستین كسى است كه به سوى بهشت خدا مى رود و تنها یك گروه از او پیشى مى گیرد كه آن گروه ارجمند نیز گروه فاطمه علیهاالسلام است.
لینک مطلب: http://www.istefta.net/question/5561