• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 264)
يکشنبه 18/2/1390 - 6:0 -0 تشکر 315831
روحانیت باشد یا نباشد؟

 

در قیام های پیشین ملت ایران آن روز که روحانیت مبارز کنار گذاشته شد آغاز مرحله شکست بود، آیا از گذشته‏ عبرت آموخته‏ ایم؟ این روزها در مجالس و محافل از «روحانیون» و «روحانیت» زیاد سخن گفته می‏ شود، برخی به عنوان مخالف‏ با به کار بردن واژه‏ هایی چون: تعصب‏ انحصارطلبی،دیکتاتوری نعلین، ارتجاع‏ استبداد جدید و…به روحانیت حمله‏ می‏ کنند و هر کجا فرد معممی دیدند-حتی‏ روی صفحه تلویزیون-فریاد انتقاد و اعتراضشان بلند می‏ شود و اگر هم مجال‏ سخن نداشته باشند؛ با اخم و ترشرویی‏ عکس العمل نشان می‏دهند. و گروهی نیز با سرسختی از هر معممی دفاع می‏کنند و کوچکترین انتقاد به هر فرد عمامه بسر را اهانت به مقدسات و توهین به اسلام و در حد کفر به حساب می‏آورند!.

شاید نیازی به توضیح نباشد که این بینشها و حرکتهای تعصب‏ آلود و افراطی به نفع یا علیه افراد و گروهها و اقشار از جاهای دیگری آب می‏خورد و جزیی از برنامه‏ های تفرقه‏ افکنی و بدبین ‏سازی از سوی دشمنان انقلاب‏ است ولی این سئوالات را می‏توان مطرح‏ کرد:

 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 6:1 - 0 تشکر 315832

1-تاکنون نسبت به تمام افراد کدام گروه‏ کدامین شغل و ساکنان کدام شهر و محل و کارکنان چه کارگاه، و مؤسسه، می‏توان‏ داوری یکسانی کرد و همه افراد و اعضای‏ آن‏را خوب یابد دانست؟
2-وقتی سخن از خوبی و بدی روحانیون‏ یا لزوم دخالت یا کناره‏ گیری آنان از امور پیش می‏آید، آیا منظور افراد و اشخاص‏ هستند یا نوع وصنف؟اگر افراد مورد نظر باشند، باید نسبت به‏ هر فردی داوری جداگانه‏ ای کرد و حساب‏ کشید آیا این فرد صالح است یا ناصالح؟ قابل تمجید است یا درخور توبیخ؟و..

و اگر منظور نوع است باید روحانیت و روحانی را تفسیر کرد و شناخت و اصولا باید ببینیم چه کسی را می‏توان«روحانی» نامید؟

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 6:2 - 0 تشکر 315833

اگر هر عمامه به سر یا هر لباس بلندپوش را روحانی بدانیم و برای او امتیازات خاصی‏ قایل گردیم هیچ ملاکی برای پذیرفتن چنین‏ روحانی و چنین روحانیتی در اسلام نداریم‏ ولی اگر منظور از روحانی کسی باشد که به‏ تزکیه روح مردم می‏پردازد و مردم را از نظر روحی پرورش می‏دهد،به آنان بینش‏ مذهبی صحیح می‏دهد،فضایل اخلاقی را زنده می‏سازد و..چنین کسی چگونه از احترام‏ برخوردار نباشد؟چنین کسی را چگونه از صحنه اجتماع و سیاست مملکت بیرون برانیم؟ و چرا جامعه را از برکات وجود این افراد محروم سازیم و به چه مجوزی چنین ستمی‏ را بر مردم روا بداریم؟

براساس این تعریف،روحانی کسی است‏ که از یکسو آگاهیها و اطلاعات کافی از مبانی و مسایل اسلامی داشته باشد و از سوی‏ دیگر،خود نیز پایبند و متعهد به رعایت‏ وظایف دینی و آراسته به اخلاق انسانی و اسلامی باشد و بطور خلاصه خود نمونه‏ای‏ باشد برای نشان دادن اسلام راستین.

و در این صورت لباس مطرح نیست،تن‏ پوش او کت و شلواری باشد یا قبا و ردایی‏ سر را با عمامه پوشیده باشد یا نباشد که:

«گفت:در سر عقل باید بی‏کلاهی عار نیست»!

در ضمن باید توجه داشت که لباس‏ مخصوص روحانیون تاکنون یک اونیفورم‏ خاص نبوده است و بسیارند معممینی که‏ روحانی نیستند خود نیز چنین ادعایی ندارند بلکه برحسب انگیزه‏هایی به پوشیدن این‏ لباس علاقه‏مند شده‏اند.

با این حساب معممین کشورمان را به چند دسته می‏توان تقسیم کرد:

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 6:3 - 0 تشکر 315834

۱٫آنان که این لباس را به پیروی از یک‏ سنت محلی یا یک عادت فردی پسندیده‏ اند. (همچون برخی از روستائیان و بازاریان)و.. و در گذشته اگر جنایت و خلافی از این‏گونه‏ افراد سر می‏زد عکس نیمه تنه‏ای از او را در جراید چاپ می‏کردند و در کنار اسمش کلمه‏ «شیخ»را نیز می‏افزودند!تا مردم را به‏ پوشندگان این لباس بدبین سازند..

۲٫آنان که بدون داشتن معلومات دینی و آگاهی های مذهبی این لباس را به تن نموده، این‏گونه افراد را معمولا مردم می‏شناسند و سطح انتظار و توقعشان از آنان نیز بیش از میزان معلوماتشان نیست.

۳٫آنان که مقداری -کم یا زیاد- درس‏ خوانده‏ اند و چیزهایی هم آموخته ‏اند اما تقوائی نیندوخته ‏اند و این لباس را وسیله‏ ای‏ برای دست یافتن به مقام و موقعیت اجتماعی‏ می‏دانند در حقیقت برای دسترسی هدفهای‏ مادی خود،از دین و قرآن بعنوان نردبان‏ استفاده می‏کنند و آنها در اقلیتند.

خصیصهء راحت‏طلبی یا مقام‏پرستی این‏ روحانی‏نمایان از طرز رفتارشان آشکار است

۴٫آنانکه هم درس خوانده و دانشی‏ اندوخته‏ اند و بینش اسلامی دارند و ضوابط احکام شرع را می‏دانند و هم به زیور تقوی و تعهد آراسته ‏اند و این تقوی و تعهد باعث‏ می‏شود تا بیش از آن اندازه که به خود و زندگی خویش فکر می‏کنند،به اسلام و اهداف‏ اسلامی بیاندیشند و وظیفهء خود را در هر شرایطی انجام دهند.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 6:4 - 0 تشکر 315835

کمبودهای زندگی شخصی نه تنها برای‏ این‏گونه افراد مهم نیست بلکه خوش ندارند کسی متوجه این کمبودهای آنان گردد که:

«یحسبهم الجاهل اغنیا عن التعفف»

بدون تردید دانشمندی که با چنین روحیاتی‏ وارد میدان عمل شود،می‏تواند منشأ آثار پربرکتی گردد و جامعه به وجود این‏ گونه افراد نیاز دارد تا هم از فکر و اخلاق‏ عملی آنان الهام گیرد و هم از نفوذ معنوی‏ که بین توده‏ های مردم دارند -مخصوصا در جوامع مذهبی- استفاده کند.

کنار زدن و منزوی ساختن اینان زیانی‏ جبران‏ناپذیر دارد و تا اسلام هست و مردم‏ مسلمانند به وجود چنین روحانیتی نیاز هست‏ و اسلام منهای روحانیت -به این معنی- همانند این است که بگوییم:دانشگاه منهای‏ استاد!!

چرا؟که شناخت اسلام راستین بوسیله‏ اینگونه اسلام‏شناسان میسر است. اسلام به واسطه این قشر تا کنون باقی مانده است.

بویژه در زمان ما که با گذشت حدود ۱۴ قرن از عمر اسلام،قسمتی از تاریخ زندگانی‏ پیشوایان اسلام و پاره ‏ای از سخنان آنان‏ که قسمتی از متون تعالیم اسلام است‏ در طول این مدت دستخوش تحریف شده،با روایات ساختگی درآمیخته و گم شده است‏ و پیدا کردن و یافتن قسمتهای اصیل آن و نیز تفسیر و توجیه صحیح آنها نیاز به- تخصصی دارد که بدون یک کوشش مداوم‏ چند ساله و بدون تحقیق و بررسی دقیق میسر نیست.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 6:5 - 0 تشکر 315836

گرچه-همانگونه که یادآور شدیم‏ نظر خاصی نسبت به طرز لباس افراد نیست‏ بلکه منظور بیان نقشی است که دانشمندان‏ اسلامی دارند ولیکن تردیدی نیست که در زمان ما اکثر دانشمندان اسلامی این لباس‏ ویژه را به تن دارند و ما همین افراد معمم را نه تنها در شهرها و روستاها در متن زندگی‏ مردم و مشغول گره ‏گشایی از کارها و هدایت‏ و ارشاد آنان می‏بینیم . وضع ظاهری آنان طوری است که هرکس از زندگانی آنان آگاهی ندارد آنان‏ را ثروتمند می‏پندارد.

از جنبش تنباکو گرفته تا نهضت مشروطیت‏ از قیام ملی شدن نفت گرفته تا انقلاب اسلامی ملت‏ ایران در همه این نهضتها همین علما را می‏ بینیم‏ که بر فراز منبرها و در شبستان های مساجد و حسینیه‏ ها و در حجره ‏های مدارس علمیه‏ و در میدان های عمومی شهرها،با استفاده از آیات قرآن و ارائه روش زندگی و نقل سخنان‏ پیامبر اسلام(ص)و ائمه این انگیزه‏ های‏ دینی را در مردم پدید آورده‏ اند، نیروهای آنان‏ را در راه نهضت و انقلاب بسیج کرده ‏اند و با قلم و بیان و با تحمل شکنجه و زندان، انقلاب را به پیش رانده ‏اند.

تاریخ نشان داده که زمانی که روحانیت از متن مسائل سیاسی کنار گذاشته شده است حرکت انقلابی به شکست انجامیده است مثل مشروطیت یا ملی شدن صنعت نفت و … از سوی دیگر روحانیت باید پشتوانه اعتقادی و دینی جامعه باشد و نیازی نیست حتما در همه امور اجرایی کشور دخالت داشته باشد بلکه باید نظارت داشته باشد. به تعبیر آخر همکاری اجرایی متخصصان و نظارتی روحانیت زمینه رشد و توسعه هماهنگ فرهنگ و تمدن کشور است.

منبع: روات حدیث 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 19/2/1390 - 19:59 - 0 تشکر 316354


به نظر من در تاریخ ایران هر جا که مقاومت و بیداری و مبارزه با ظلم و جهل وجود داشته، نقش روحانیون در آن حرکت غیر قابل انکار بوده.

خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.