افکار عمومی مانع از آتش زدن در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است!!!!؟
اینجانب گاهی که با علمای عامه بحث کرده ام که چرا غاصبان خلافت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را به آتش کشیدند؟در جواب گفتند،هدف مهاجمان ،بازداشت علی علیه السلام بوده و به فاطمه سلام الله علیها کاری نداشتند.زیرا افکار و محبوبیتی که آن حضرت در نزد مردم آن زمان داشت اجازه تعرض به او را نمی داد.
بنابراین گفته عمر در پاسخ کسی که گفت:فاطمه سلام الله علیها در خانه است ،گفت:اگر چه فاطمه در خانه باشد ،یک سخن طبیعی است ،بدین معنی که ما کاری نداریم بلکه می خواهیم با دستگیری معارضه را سرکوب کنیم.یعنی هدف عمر فقط دستگیری علی علیه السلام بوده و کاری با حضرت زهرا سلام الله علیها نداشته است.
سوال
اگر سخنان و سفارشات پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد فاطمه زهرا سلام الله علیها مانع بوده که این کار را نکنند پس چرا آن همه سفارش در مورد علی علیه السلام را فراموش کردند؟؟؟
سوال
اگر افکار عمومی وجود دارد ،چرا آنها را از این سخن زشت باز نداشت و کنار بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت هذیان گوئی را به آن حضرت دادند و کسی آنها را ملامت و سرزنش نکرد؟؟؟
(زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله در بستر لحظات آخر را طی می نمود ،در حالتی که عده ای از صحابه اطراف بستر آن حضرت در حجره جمع بودند فرمود:
((ایتونی بدوات و بیاض لا کتب لکم کتابا لا تضلوا بعدی))
((دوات و سفیدی (کاغذی)برای من بیاورید تا برای شما بنویسم چیزی را که بعد از من گمراه نشوید))
عمربن الخطاب برای جلوگیری از امر وصیت آن حضرت ،گفت:
((دعو الرجل فانه لیهجر!!!!!حسبنا کتاب الله))
((واگذارید این مرد (رسول خدا صلی الله علیه و اله)را ،زیرا که او هذیان می گوید ،کتاب خدا ما را بس است)).
گذشته از اجماع علماء شیعه ،اکابر اهل سنت به عبارات و الفاظ مختلفه واقعه بیماری آن حضرت و موضوع منع از وصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و جسارت نمودن به آن حضرت را هنگام ارتحال از این عالم نقل نموده اند از جمله:
1-صحیح بخاری ،کتاب العلم ،باب کتابه العلم ،ج 1 ص 39 و ج 2 ص 118 و ج 4
باب قول المریض از کتاب المرضی ص 5 و ج 6 باب مرض النبی و وفاته ص 11
و ج 4 کتاب الجهاد باب جوائز الوفد ص 85
2-صحیح مسلم ،ج 6 کتاب الوصیه باب ترک الوصیه ص 76
3-شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید ج 2 ص 563 و ج 2 ص 20
4-کامل ،ابن اثیر ج 2 ص 217
5-تاریخ طبری ج 3 ص 193
6-کنز العمال ،متقی هندی ج 3 ص 138
7-جامع الاصول ،ابن اثیر ج 11 ص 69 و 71
8-طبقات الکبری ،ابن سعد ج 2 ص 37
اعتراف عمر در جلوگیری از وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله
قال عمر بن الخطاب:((ان رسول الله صلی الله علیه و آله اراد امرا و اراد الله
غیره!!!! فنفذ مراد الله تعالی و لم ینفذ مراد رسوله ،ان کلما اراد رسول الله
صلی الله علیه و آله کان!!! ان رسول الله صلی الله علیه و آله اراد ان یذکره
للامر فی مرضه فصددته عنه.
عمر بن الخطاب به ابن عباس می گوید:
((پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خواست در حال مریضی ،علی علیه السلام
را به جانشینی خود نصب کند ولی من نگذاشتم و چون او مراد مرا دانست
اظهار نکرد ،البته او اراده کرد ،ولی خدا اراده نکرده بود!!!!و اراده پیامبر صلی
الله علیه و اله بدون اراده خدا چه فایده دارد؟))
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج12 ص 78و79)
سوال
اگر با فاطمه زهرا سلام الله علیها کاری نداشته است ،پس چرا از او نخواست که خانه ای را که هیزم آورده تا آن را با ساکنانش آتش بزند را ترک کند؟بلکه به جای این ،در پاسخ اینکه فاطمه زهرا سلام الله علیها در خانه است ،گفت:اگر چه فاطمه در خانه باشد؟!
یادگار یگانه و دفن شبانه
((ابن سعد))که از متقدمین علمای رجال اهل سنت است ،در کتاب ((طبقات))چنین آورده:
((علی بن الحسین گوید:از ابن عباس پرسیدم:کی فاطمه سلام الله علیها را
دفن کردید؟گفت هنگامی که پاره ای از شب گذشته بود.گفتم :پس چه
کسی بر او نماز خواند؟گفت علی علیه السلام))
(طبقات الکبری ،ابن سعد ج 8 ص 29)
صحیح بخاری کتابی است که به گمان و اعتراف علماء اهل تسنن صحیح ترین کتاب ها بعد از قرآن کریم است و معتقدند تمام روایاتی که در این کتاب نقل شده صحیح و درست می باشد.
روایات زیر در صحیح بخاری و بسیاری از کتب مهم و معتبر دیگر اهل سنت موجود است که در این روایت آمده:
ابوبکر بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله ((فدک))که ملک شخصی حضرت زهرا سلام الله علیها و هدیه خداوند برای آن حضرت بود
(مفسرین شیعه و اهل سنت در ذیل آیه شریفه ((و آت ذالقربی حقه))روم آیه 38 ،نوشته اند:
((وقتی که یهود فدک را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هدیه کردند
،جبرئیل فرود آمد و این آیه را آورد:حق نزدیکانت را ادا کن .و گفت خداوند می
فرماید :فدک را به فاطمه سلام الله علیها ببخش ))
(تفسیر در المنثور ،ج 5 ص
273 ذیل آیه 26 سوره اسراء ،دار الفکر ،بیروت) )
و بعضی چیزهایی دیگر که ارث پیامبر صلی الله علیه و آله برای حضرت زهرا سلام الله علیها بود را غصب نمود و حضرت را از آنها منع کرد.
طبق این روایت که بخاری آنرا از عایشه نقل می کند ،حضرت فاطمه سلام الله علیها بدنبال ابوبکر فرستاد و از او خواست آنها را به او برگرداند ،ولی ابوبکر چنین نکرد.عایشه گوید:
((فوجدت فاطمه علی ابی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت فلما
توضیت دفنها زوجها علی لیلا و لو یوذن بها ابا بکر و صلی عیها))
((فاطمه سلام الله علیها در این باره بر ابوبکر خشمگین و غضبناک شد و با او علنا قهر و قطع رابطه نمودو دیگر با ابوبکر سخن نگفت تا آنکه از دنیا رفت.پس هنگامی که از دنیا رفت شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن نمود و ابوبکر را از آن مطلع نساخت و خود بر جنازه او نماز گذاشت))
صحیح بخاری ،ط دار الفکر کتاب المغازی ،باب غزوه خیبر ،ج 5 ص 82و ط
مطابع الشعب ،ج 5 ص 177 و ط دار احیاء الکتب ج3 ص 55 و ط المعاهد ج3ص38 و
ط الشرفیه ج3 ص 39 و ط الفجاله ج 5 ص 115 و ط المیمنیه ج 5 ص 35 و ط
بمبئی ج5 ص 20 و ط المطبعه الخیریه مصر ج3 ص40 و کتاب الجهاد و السیر
باب فرض الخمس ،ط دار الفکر ج 4 ص 42 و کتاب الفرائض باب قول النبی
لانورث ، ط دار الفکر ج 8 ص 3 و صحیح مسلم ط محمد علی صبیح کتاب الجهاد و
السیر باب قول النبی لانورث ج 5 ص 252 و ط مکتبه التجاریه ج 5 ص
153 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 2 ص 18 و صواعق المحرقه ابن حجر
مکی ص 13 و تاریخ طبری ج 3 ص 208
ابن کثیر دمشقی مورخ بزرگ سنی گوید:
((قول صحیح و درست همان است که در صحیح بخاری از عایشه نقل شده که...فاطمه سلام الله علیها شبانه دفن شد))
البدایه و النهایه ابن کثیر ج 6 ص 338 ط بیروت داراحیاء التراث العربی
نماز بر جنازه صحابه از شئونات خلیفه وقت بوده است
نمازخواندن بر جنازه اموات ،آن هم بزرگان دین و صحابه در آن زمان از شئونات خلیفه و کارهای مربوط به امیر مدینه به حساب می آمد و کسی حق تقدم بر خلیفه را نداشت ،مگر اینکه اجازه خاص داشته باشد و برای همین وقتی عبد الله مسعود صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت و عمار یاسر رحمه الله علیه بر جنازه او نماز خواند و بدون اطلاع عثمان او را به خاک سپردند ،عثمان بسیار ناراحت شد و عمار را طلب کرده و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد ولی در عین حال ابوبکر در قضیه نماز و دفن حضرت فاطمه سلام الله علیها خبر نشد.
سوال
چرا امیر مومنان علیه السلام بر حسب وصیت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ابوبکر را در مراسم تشییع و تدفین فاطمه زهرا سلام الله علیها خبر دار
نکرد؟آیا این عملکرد حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما السلام نشانه مرود
شمردن خلافت او نیست؟
ادامه دارد انشاءالله
سوالات ما
تالیف حسین تهرانی
ص945 تا 949