اصفهان زیرپای «بی آر تی»
خبرگزاری ایمنا،خطوط «بیآرتی» دیگر نام آشنایی برای اصفهانیهاست اما در
ابتدای كار هیچ شهروندی چیزی درباره آن نمیدانست. حتی مسئولان هم نامی از
آن نشنیده بودند و با دیده تردید به آن می نگریستند. هم اكنون خطوط بیآرتی
در حال راه اندازی و گسترش در سطح شهراصفهان هستند.
| |
به گزارش ایمنا،برای اولین بار در در نیمه اول سال جاری و در حدفاصل قائمیه تا میدان آزادی سامانه تندرو اتوبوس رانی شهر اصفهان یا همان «بیآرتی» معروف گشایش می یابد و به مرور این خط افزایش خواهد یافت و قرار است این خطوط نقاط دیگر اصفهان را هم تحت پوشش خود قرار دهد. پیش بینی می شود استقبال از این خطوط به حدی باشد كه نزد مردم اصفهان به علت ازدحام مسافران این خط به اصطلاحات دیگری نیز معروف شود.
بهگفته مدیر پروژه BRTشهر اصفهان عملیات اجرایی اولین خط اتوبوس سریع السیر موسوم به BRT از قائمیه تا میدان آزادی آغاز و و در هفته آتی اصلاح هندسی این محور انجام می شود همچنین قرارداد احداث ایستگاه های این خط صورت گرفته و تا اواخر تابستان تکمیل خواهد شد.
مهندس
علیرضا صلواتی با اشاره به این که هزینه اولیه اجرای عملیات عمرانی فاز
اول خط اتوبوسهای تندرو به 30میلیارد ریال پیش بینی شده است، تصریح
کرد:این هزینه به غیر از احداث ایستگاهها و خریداری 40 دستگاه اتوبوس دو
کابین خارجی مختص این طرح است .
با یك اتوبوس از غرب به شرق رهسپار شوید
اولین
خط سامانه تندرو ، خط قائمیه تا آزادی بود كه دارای 10 ایستگاه است. سه تا
از این ایستگاهها در محدوده تقاطعها میباشد و مابقی به صورت غیر همسطح و
با پلهای عابر پیاده مکانیزه در ارتباط است.
نوع ایستگاه های این سامانه اولین تمایزی است كه این خط را از خطوط دیگر اتوبوس رانی اصفهان شاخص
كرد. ایستگاه های سرپوشیده كه می توانست مسافران را از باد، باران و تابش
مستقیم آفتاب در امان نگاه دارد، همراه با نصب سیستم بلیت اعتباری برای
شهروندان اصفهانی جذابیت خواهد داشت.
اما
جذابیت این خطوط تنها به ایستگاه های آن نیست. در مسیری كه همیشه ترافیك
خلق و خوی مسافران را تنگ می کند و ساعتها باید از قائمیه سوار اتوبوس
میشوند دیگر با احداث این خط هیچ یك از این دردسرها را نخواهد داشت. بدون
ماندن پشت ترافیك و اعصاب خردكنیهای آن می شود با یك اتوبوس از غرب به شرق رهسپار شد.
امکانات داخل اتوبوسها
اتوبوسهای
بی آرتی دارای سیستم «جیپیاس» هستند که با استفاده از آن،سامانه سخنگوی
داخل اتوبوس میتواند200 متر مانده به ایستگاه و در خود ایستگاه نام آن را
بگوید تا مسافرین را نسبت به موقعیت مکانی که خودرو در آن است، آگاه سازد
اگرچه كمتر راننده اتوبوسی از این سیستم استفاده میكند.
از
دیگر امکانات داخل این اتوبوسها سامانه موقعیت یاب جهانی است که به مرکز
کنترل خط اجازه میدهد تا مکان هر اتوبوس را مشخص نموده و برای رعایت فاصله
زمانی رسیدن هر اتوبوس به ایستگاه که دو دقیقه است برنامه ریزی كند.
همچنین نقشههایی در اتوبوس قرار دارد که نشانگر مسیر و ایستگاهها و
خیابانهای فرعی در اطراف ایستگاهها هستند.
از دیگر اتوبوسهایی که در خط سامانه تندرو اصفهان فعالیت
میکنند،اتوبوسهای دو کابینه 18متری ساخت شرکت آلمانی «نئومان» هستند.
این اتوبوسها توانایی تبدیل به اتوبوسهای 25متری و سه کابینه شدن را نیز
دارند.
سیستم
گرمایشی و سرمایشی این اتوبوسها به وسیله سنسورهایی کنترل میشود و
اتوماتیک دمای هوا تنظیم میشود. سیستم گرمایشی این اتوبوس میتواند 32
هزار کیلوکالری هوای گرم بر ساعت و سیستم سرمایشی آن 46 هزار کیلوکالری
هوای سرد بر ساعت تولید کند. یکی دیگر از امکانات این اتوبوس سیستم جلوگیری
از ترمز ناگهانی است. به طوری که وقتی این اتوبوس ترمز ناگهانی میکنند،
سرنشینان آن هیچ حسی نمیکنند.همچنین این اتوبوس برای شرایط جوی ایران
سفارش داده شدهاست.
این
اتوبوس دارای سه در است. از امکانات این درها مجهز بودن به سامانه
مونیتورینگ میباشد که راننده میتواند در صفحه مونیتور در جلوی خود، ورود و
خروج مسافرین را تحت نظر داشته باشد. همچنین به وسیله دوربینی که در عقب
خودرو تعبیه گشتهاست،راننده میتواند در هنگام دنده عقب گرفتن،فضای پشت
خودرو را نیز ببیند.
احداث 50 کیلومتر خط BRT در اصفهان
به
گفته مصطفی نوریان معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در مطالعات
جامع حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان احداث 50 کیلومتر خط BRT در قالب 4خط پیش بینی شده و احداث نخستین خط اتوبوسرانی تندرو در سیاست گذاری طرح ها ، مصوب شده است.
وی خاطر نشان کرد: نخستین خط تندرو از شمال غربی تا جنوب غربی شهر اصفهان امتداد خواهد داشت و طول آن حدود 10 کیلومتر است.
معاون
شهردار اصفهان ادامه داد: در مرحله نخست به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم
برای احداث خطوط تندور هستیم و پس از احداث، به مرور تجهیزات و امکانات
دراین خطوط تکمیل خواهد شد.
وی
اضافه کرد: این سامانه امكان جابهجایی سریع، راحت و ایمن مسافران را با
در نظر گرفتن حق تقدم نسبت به سایر وسایل نقلیه با امكان خدماترسانی مناسب
به مسافران فراهم میكند.
وی
اظهار داشت:اولین خط اتوبوس های تندرو از قائمیه تا میدان قدس در دو فاز
اجرا می گردد،که فاز اول آن از قائمیه تا میدان آزادی می باشد همچنین مرحله دوم نخستین خط اتوبوس های تندرو یعنی از میدان آزادی تا قدس در تابستان اجرا خواهد شد.
نوریان
بهبود وضع ترافیک شهری، کاهش آلودگیهای محیط زیستی و کم شدن
مصرف سوخت را از جمله نتایج گسترش حمل و نقل عمومی ذکر کرد و
ادامه داد: افزایش سطح خدمات سرعت و حجم جابجایی مسافران در خطوط
پرسرعت اتوبوس باعث ترجیحپذیری این شبکه و رضایتمندی شهروندان
میشود.
وی گفت: پس از تجهیز و تکمیلاولین خط، راهاندازی شبکهای به هم پیوسته از خطوط سریع اتوبوسی در مسیرهای پرتردد در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.
45 دستگاه اتوبوس دوکابین برای شهر اصفهان
مدیر
عامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه اعلام کرد:با توجه به استقبال مردم از
حمل و نقل عمومی، به ویژه تراکم جمعیت در خطوط ناوگان اتوبوسرانی ، تامین
ناوگان برای راه اندازی اولین خط BRT انجام شده است.
سید
عباس روحانی اظهار کرد: موضوع خرید اتوبوس های دوکابین از اولویت های کاری
و مورد تاکید ما است در این راستا تاکنون 15 دستگاه این نوع اتوبوس ها
خریداری شده و 30 دستگاه دیگر به این کلان شهر وارد می شود.
وی خاطر نشان کرد: با افزایش و ورود اتوبوس های دوکابین جدید می توانیم با سرعت راه اندازی و توسعه خطوط BRT در اصفهان را دنبال کنیم تا دسترسی به شبکه خطوط اتوبوس های تندرو برای شهروندان به راحتی میسر شود.
روحانی افزود:عملیات اجرایی اولین خط اتوبوس سریع السیر اتوبوس های تندرو موسوم به BRT از قائمیه تا میدان آزادی با احداث 10 ایستگاه و بکارگیری 30 دستگاه اتوبوس چپ در دو کابین راه اندازی می شود
انتهای پیام/.