• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 350)
دوشنبه 12/2/1390 - 17:24 -0 تشکر 313956
دختران هم حق پیشنهاد دارند!

امام رضا (علیه السلام) فرمود : حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانت‏دارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى‏خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم ، به من گفت : از پشت‏سر من، مرا راهنمایى کن تا مبادا به قامت من چشم بدوزد


سیماى سوره‏ى قصص‏


سوره مبارکه قصص چهل و نهمین سوره است که بعد از سوره نمل نازل گردید ، در ترتیب فعلى قرآن مجید ، سوره بیست و هشتم است ‏.


این سوره هشتاد و هشت آیه دارد . تعداد کلمات آن : هزار و چهار صد و چهل و یک کلمه وتعداد حروف آن : پنج هزار و هشتصد حرف است و قبل از هجرت ، در مکّه نازل شده است .


به مناسبت ورود کلمه « قصص » در آیه‏ى 25، این سوره نیز « قَصص » نام گرفته است که به معناى «بیان سرگذشت » مى‏باشد . در روایات نبوى « طسم القصب » نامیده شده و در روایات اهل بیت (علیهم السّلام) « الطواسین الثلاث » ذکر شده است که مراد از آن « شعراء و نمل و قصص » است .


آیات 3 تا 46 این سوره بطور مفصّل به ماجراى حضرت موسى و فرعون و آیات انتهایى آن نیز به داستان قارون مى‏پردازد و به سرنوشت صابران نیکوکار و فاسدان گناهکار اشاره مى‏فرماید .


اگر چه در سى و چهار سوره از سوره‏هاى قرآن کریم به نحوى از ماجراى حضرت موسى و فرعون سخن رفته ولى تنها در این سوره است که به تمام زوایاى زندگى آن حضرت از تولّد ، کودکى ، جوانى تا ازدواج ، نبوّت و دعوت به یکتاپرستى توجّه شده است . (تفسیر فی ظلال القرآن)


دختران حقّ پیشنهاد دارند !!


« قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ ؛ یکى از آن دو (دختر شعیب ، خطاب به پدر) گفت : اى پدر! او (موسی) را استخدام کن ، زیرا بهترین کسى که (مى‏توانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است . »(قصص26)


نکته‏های آیه :


امام رضا (علیه السلام) فرمود : حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانت‏دارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى‏خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم ، به من گفت : از پشت‏سر من، مرا راهنمایى کن تا مبادا به قامت من چشم بدوزد . (بحارالأنوار ، ج 13 ، ص 44)


برداشتهایی از آیه :


1ـ دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت ، حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگران ندارند ؛ « قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ »


2ـ روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده ، یک ارزش است ؛ « یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ »


3ـ همه‏ى اعضاى خانه در نقش پیشنهاد دهنده می باشند ، ولى تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است ؛ « اسْتَأْجِرْهُ »


4ـ زنان عفیفه بدنبال آنند تا کمتر از منزل خارج شوند ؛ « اسْتَأْجِرْهُ » (براى کارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود .)


5 –کار کردن ، عار نیست ، اولیاى خدا نیز کار مى‏کرده‏اند ؛ « اسْتَأْجَرْتَ »


6ـ در گزینش‏ها ، به بهترین‏ها توجّه کنیم ؛ « خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ »


7ـ براى استخدام ، دو عنصر توانایى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد) ، لازم است ؛ « الْقَوِیُّ الْأَمِینُ »


8ـ توانایى‏ها و امانتدارى‏ها را باید در شرایط عادّى و بدون توجّه طرف ، شناسایى و احراز کرد ؛ « الْقَوِیُّ الْأَمِینُ » (غالب افراد با تصنّع ، تملّق و ریاکارى ، واقعیّت خود را مى‏پوشانند . امّا حضرت موسى در یک صحنه طبیعى ، با یک کار حمایتى و برخورد عفیفانه ، خود را نشان داد .)
دعا و کار


مسئله کار و کارگرى‏


خداوند از مردم ، عمران و آبادى زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمى‏شود ؛ « هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها » (وسائل الشیعه ، ج 12 ، ص 43)


ـ انبیاى الهى، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بوده‏اند .


ـ کار در اسلام عبادت و به منزله‏ى جهاد است.(وسائل، ج 12، ص 43)


ـ دعاى بیکار مستجاب نمى‏شود .


ـ کار وسیله‏ى تربیت جسم و روح ، پرکردن ایّام فراغت ، مانع فساد و فتنه ، عامل رشد و نبوغ و ابتکار ، توسعه‏ى اقتصادى ، عزّت و خودکفایى و کمک به دیگران مى‏باشد .


قرآن مى‏فرماید : ما زمین را براى شما رام قرار دادیم ، پس از پشت آن بالا روید و از رزق آن بخورید ؛ « هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ » (ملک ، 67)


اسلام براى بازویى که کار می کند ، احترام ویژه‏اى قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضاى او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او را از ملزمات این دین معرفی کرده است .


مقام و ارزش کشاورز در نگاه دین اسلام


دین اسلام برمسأله ی کشاورزى سفارش نموده تا آنجا که برای سیراب کردن درخت ، پاداش سیراب کردن مؤمن را قرار داده است .


حضرت على (علیه السلام) به استاندارش سفارش مى‏کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان بشود .


کارهای فکری نیز ارزش دارند !


کارهاى فکرى نیز از ارزش بالایى برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعت‏ها عبادت بهتر است .


تنبلی و سهل انگاری را فراموش کنید !


اسلام توجّه خاصّى به کیفیّت کار دارد نه به مقدار و کمیت آن !


کم‏کارى و سهل‏انگارى در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود : خداوند دوست دارد هر کس کارى انجام مى‏دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد .


قرآن مى‏فرماید : هر گاه از کار مهمى فارغ شدى به کار مهم دیگرى بپرداز ؛« فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ » (انشراح، 7) بنا بر این بیکارى ، ممنوع!


بیکارى موجب خستگى ، تنبلى ، فرسودگى ، فرصتى براى نفوذ شیطان ، ایجاد فتنه و گسترش گناه مى‏باشد .


البتّه اسلام براى کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانى که در ایّام تعطیل کار مى‏کنند ، لقب متجاوز داده است ؛ « الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ » (بقره ، 65)


روزت را تقسیم کن !


امام رضا (علیه السلام) فرمود : مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند : ساعتى براى کار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسیدگى به امور اجتماعى که در غیر این صورت انسان به صورت عنصرى حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایى که درباره حرص است، قرار مى‏گیرد.


« أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا » (هود ، 7)


به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث مى‏خوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد . (وسائل، ج 12، ص 37) ونیز امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسى که در کار دنیایش تنبل باشد ، در کار آخرتش تنبل‏تر است. (وسائل الشیعه ، ج 12، ص 37)


در جستجوی ابزاز کار باشید !


در حدیث مى‏خوانیم : شخص فقیر و بیکارى نزد پیامبر آمد و تقاضاى کمک کرد . حضرت فرمود : آیا کسى در منزل تبرى دارد ؟ یک نفر گفت : بله ، او تبر را آورد و پیامبر چوبى که در کنارش بود ، دسته‏ى آن تبر قرار داد و به آن شخص بیکار تحویل داد و فرمود: این ابزار کار ، امّا تلاش با خودت .


از این حرکت چند نکته استفاده مى‏شود:


1ـ انبیا در فکر زندگى مردم نیز هستند .


2ـ ضعیف‏ترین فرد جامعه مى‏تواند با شخص اوّل جامعه ملاقات کند.


3ـ جامعه نیاز به تعاون و همکارى دارد . تبر از یک نفر و چوب آن از دیگرى ، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پیامبر.


4ـ براى مبارزه با فقر، باید ابزار تولید را در اختیار نیروهاى فعّال جامعه قرار داد.


منابع:


1- تفسیر نور، ج 9
2- تفسیر اثنی عشری ، ج 10
3- تفسیر احسن الحدیث ، ج 8
4- وسائل الشیعه ، ج 12


چهارشنبه 14/2/1390 - 21:18 - 0 تشکر 314721

جالب بود به قول آقای قرائتی می شود آموزه های مدیریتی و صنعتی هم از لابلای این سوره ها بیرون كشید

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

پنج شنبه 15/2/1390 - 13:39 - 0 تشکر 314969

با نام خدا و سلام
چه دین کاملی داریم و حیف که به اون عمل نمیکینیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی