• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1014)
يکشنبه 11/2/1390 - 18:58 -0 تشکر 313687
!!!!!توجه در نماز!!!!!!

با نام خدا و سلام

اینکه نماز یکی از اصول دین است و اینکه یکی از اساسی ترین وظایف ما نسبت به خالق و معبودمان هست را همه می دانیم اما آیا صرفا خواندن نماز با هر حالت و بدون توجه کافیست؟مسلما خیر.

نبی مکرم اسلام (ص)می فرمایند:

«من عرف من علی یمینه و شماله متعمدا فی الصلوه ؛فلا صلوه له»

هرکس در نماز از روی عمد بفهمد چه کسی در طرف راست و چپش قرار گرفته ؛ نمازش نماز نیست.

چرایی و چگونگی توجه در نماز از نظر شما؟

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 11/2/1390 - 19:48 - 0 تشکر 313705

سلام

چه مبحث خوبی...ممنون

خب...نمیدونم حدیثه روایته یا سخن بزرگان...اما میگن اگه می خوای نمازت با حضور قلب باشه در غیر نماز باید حضور قلب داشته باشی...یعنی به نوعی در غیر نماز اگه خوب باشی و به یاد خدا در نمازت خودشو بروز میده..در نمازت هم توجهت به خداست

یه چیز دیگه هم شنیدم....میگن اگه بعد نماز دیدی اخلاق و رفتارت با قبل نمازت فرقی نكرده پس بدون این نماز اون نمازی كه باید باشه نیست..یعنی با اون حال و حضورش نبوده...

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 12/2/1390 - 23:5 - 0 تشکر 314130

با نام خدا و سلام
الگوی ما در توجه در نماز مولا علی(ع)است که در نماز تیر از پایشان میکشند ومتوجه نمیشن.ولی چجوریه که در تاریخ اومده که امام علی(ع)در نماز متوجه فقیر میشن و انگشترشون رو میبخشن.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 13/2/1390 - 9:20 - 0 تشکر 314175

سلام

والا آقای معلم خجالتم میومد بیام جواب بدم....ولی خب بااجازه مثل همیشه باید سرك بكشم و اثری از خودم باقی بذارم:)

اینی كه فرمودید در مورد اینكه حضرت علی چطور متوجه ی حضور فرد فقیر میشن واسه این بوده كه كمك به فقرا و زكات دادن مطابق با رضایت الهی بوده..بخاطر همین حضرت علی اینو متوجه میشن و پرداخت میكنن...ولی در مورد زخم پاهاشون خب ربطی نداشته ایشونم نمازشونو خوندن....

اینو جایی خونده بودم....اگر در بیانش نقصی بود شرمنده.

درپناه حق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 13/2/1390 - 11:23 - 0 تشکر 314214

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;314130]با نام خدا و سلام
الگوی ما در توجه در نماز مولا علی(ع)است که در نماز تیر از پایشان میکشند ومتوجه نمیشن.ولی چجوریه که در تاریخ اومده که امام علی(ع)در نماز متوجه فقیر میشن و انگشترشون رو میبخشن.

بسم الله

با سلام

و تشکر

خب در قرآن معمولا ( شک از طرفه ماست) هر جا امر به صلاة شده در کنارش امر به زکات هم شده است

یعنی این دو در کنار هم آمده اند.

در عبادت توجه به خدا و حضور قلب داشتن اصل قبول عبادات می باشد و نماز و پرداخت زکات هم همینگونه هستند

یعنی در این دو هم توجه به خدا از شروط قبول می باشد و حضرت امام علی علیه السلام هم این اصل رو مورد توجه داشتند یعنی همانگونه که در نماز تنها خدا را می دیدند در پرداخت زکات در حین نماز هم تنها خدا مد نظرشان بوده فلذا ایرادی پیش نمی آید 

با تشکر

سه شنبه 13/2/1390 - 11:26 - 0 تشکر 314216

با سلام
یه نکته
ما در عبادات دو امر داریم
یکی شرایط قبول عبادات
دومی شرایط صحت عبادات
شرط صحت یعنی اینکه اجزاء و اداب عبادات رو رعایت کنیم
اما قبول یعنی همون توجه و حضور قلب

سه شنبه 13/2/1390 - 11:42 - 0 تشکر 314223

سلام

ذکر شده که اون نماز نماز مستحبی بوده.

بقیه صحبتها هم همونی که صدرا گفتن.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 13/2/1390 - 11:54 - 0 تشکر 314229

به نام خدا

با تشکر از teachman گرامی

چرایی توجه خب واضح و روشنه

وقتی شما با یه بزرگی صحبت می کنید سراپا توجه شما به ایشونه

بسته به شغل شما مثلا رییس آموزش و پرورش

خداوند عالم که بالاتراز همه این مقامات هست آیا شایسته هست محو در عبادت نباشیم؟

اما چگونگی سایت جواب زیر نظر مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی راه کارهایی بیان کرده

من جمله: 

برای حضور قلب در نماز باید از راه‏های زیر استفاده کنید:
1- دقت در انجام مقدمات نماز، مانند وضوی با معنویت، انجام مستحباتی چون اذان، اقامه و...
در کتاب‏های حدیث آمده است:شخصی از پیامبر(ص) درخواست کرد که راهی به او بنمایاند تا حضور قلب بیشتری در نماز پیدا کند حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان دادند. بنابراین وضوی شاداب و با آداب خود در حضور قلب انسان در نماز مؤثر است.
2- گزینش مکان مناسب برای نماز، دوری ازجاهای شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر آنچه که موجب انحراف توجه از خداوند شود.
3- گزینش وقت مناسب و تا آن جا که ممکن است اول وقت خواندن نماز.
4- تاحد امکان در مسجد و باجماعت نماز خواندن (به ویژه در جماعاتی که بعد معنوی بیشتری دارد).
5- نماز را با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانی آن خواندن.
6- در حال ایستاده به مهر نگریستن و در رکوع پایین پا و در تشهّد به دامن خود نظر نمودن.
7- تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوی وآن را مالامال از عشق خدا ساختن. توضیح:ذهن انسان همواره متوجه چیزی است که به آن عشق می‏ورزد؛ همانند عاشقی که آنی از فکر معشوق خود بیرون نمی‏رود. این که ما در نمازهایمان همواره به فکر مسائل دیگر هستیم، به خاطر تعلق شدید نفس به دنیا و حب آن است. اما آن که عاشق حق شد، در هر حال و در هر کاری به یاد خدا خواهد بود به طوری که گویی همیشه در نماز است.
8- توجه به این که مبدأ و منتهای انسان خداوند است وآنچه در این بین است برای امتحان آدمی و ابزاری جهت رشد و کمال اوست.
9- ضبط قوه خیال. توضیح :پرنده لجام گسیخته خیال، چکاوکی است که هر آن بر شاخساری می‏نشیند. ازاین‏رو همیشه افکار انسان به این طرف وآن طرف متوجه است و قرار و آرامی ندارد؛ اما اگر آدمی با دقت و هوشیاری در کنترل آن بکوشد، پس از چند صباحی رام و مطیع شده و به هر سو که اراده شود متوجه می‏گردد. بنابراین انسان باید در نماز ازاول با قاطعیت بنا را بر این بگذارد که تمام توجه خود رابه سوی پروردگار معطوف دارد و هر گاه پرنده خیال از چنگ او گریخت، بلافاصله آن رابه همان جهت برگرداند. اگر چندین مرتبه در ایام متوالی چنین کند، کم‏کم ذهنش عادت خواهد کرد.
10- توجه به عظمت و هیبت پروردگار و فقر و فاقه خود. روشن است اگر آدمی بداند با چه بزرگی روبه‏رو است و خود در مقابل او هیچ بلکه عین احتیاج و فقر و فاقه است، با تمام وجود و ذهن و اندیشه خاضع خواهد گردید.
یکی از اولیای خدا توصیه‏ای در این باره نموده‏اند که به محضر شما می‏رسانیم.
در مرحله اول مدتی قبل از شروع نماز حداقل 15 دقیقه به حسابرسی و تخلیه درون بپردازید و به صورت ارادی عوامل پریشانی خاطر را تعدیل بخشید. مثلاً اگر کار ناشایستی انجام داده‏اید (مثل فریاد زدن بیهوده) از کرده خود اظهار ندامت کنید منظور این است پیش از این که آن چه در باطن شما رسوب کرده و با نماز برانگیخته می‏شود، با اختیار خود شما مورد ارزشیابی و حسابرسی قرار گیرد و برای موارد مشابه تصمیم معقول بگیرید که رفتار خود را کنترل کنید. پس منظور از این مرحله این است که خود را برای نماز مهیا سازید.
مرحله دوّم همان طور که در ابتدای سخن، ذکر شد شرایط را فراهم کنید. در طول مدت نماز، ابتدا همان اذکار و اوراد نماز را در درون حاضر کنید و سپس الفاظ را ادا نمائید. امام خمینی(ره) این عمل را این گونه تشبیه می‏نمایند که نمازگذار اذکار نماز را به درون خود تلقین کند، مثل این که طفلی در درون او هست و یک یک اذکار را به او عرضه می‏کند.
البته این راهکار برای ابتدای راه، در حضور قلب مؤثر است. برای مراحل بعد توصیه‏های دیگری لازم است که انشاءالله در فرصت‏های بعد به سمع و نظر شما خواهد رسید.
مطالعه پیرامون کیفیت نمازهای اهل بیت(ع) و همچنین مطالعه کتاب‏هایی همچون «آداب الصلوه» یا «پرواز در ملکوت امام خمینی» و «اسرار الصلوه» مرحوم میرزا جواد آقا ملکی بسیار نافع است.
در پایان توجه شما را به یک خاطره از علامه طباطبایی جلب می کنیم.
یکی از شاگردان علامه طباطبایی(ره) از نداشتن خشوع در نماز و عدم حضور قلب رنج می‏برد به خدمت علامه(ره) رسید و راهکاری خواست. ایشان نخست از پاسخ خودداری کردند، پس از چند بار اصرار به شاگرد خود رو کردند و فرمودند:«شما نمی‏توانی!» شاگرد گفت:آقا شما بفرمایید حداقل اگر کسی پرسید به او بگویم.
علامه(ره) فرمودند:«فکر در نماز دنباله افکار شبانه‏روز است. کسی که صبح تا ظهر به یاد خدا نبوده نمی‏تواند هنگام نماز یاد خدا را استمرار دهد.»
بنابراین توصیه می‏شود محیط زندگی و خوابگاه را از حالت یکنواختی و خسته‏کننده بیرون آورید و با یک برنامه‏ریزی مناسب به کارهای شخصی، درسی و روابط خوب با دیگران بپردازید، و به همه کارهای روزانه خود رنگ خدایی بدهید و پیش خود بگویید:«خدایا من در خوابگاه و کلاس و در طول روز آن چه تو دوست‏داری انجام می‏دهم. تو هم قلب مرا از محبت خود پر گردان و نگرانی آینده را از دل من بر گردان. چنین رازگویی و نیازخواهی صادقانه با خدا دریچه‏ای از نور و عرفان به سوی انسان می‏گشاید. و تداوم این عهد و پیمان، مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف می‏سازد.
دو کتاب دیگر نیز در این مورد پیشنهاد می‏کنیم:
1. حضور قلب در نماز، علی اصغر عزیزی تهرانی
2. حضور قلب در نماز، محمد بدیعی

موفق باشید 

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 13/2/1390 - 11:59 - 0 تشکر 314232

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;314223]سلام

ذکر شده که اون نماز نماز مستحبی بوده.

بقیه صحبتها هم همونی که صدرا گفتن.

علیکم السلام ورحمة الله 

جی طیبه گرامی بالفرض که نماز واجب بوده

آیا منافاتی داره با روح نماز؟؟؟ 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 13/2/1390 - 12:14 - 0 تشکر 314252

سلام
راستش راهی پدرم وقتی راهنمایی واسم گفت : فرض کن توی یه کشتی هستی و طوفان هم شدیده و کشتی هم شکسته و تو تنهایی ... تو اون لحظه نمازتو چه جوری می خونی؟ ... خب من واقعا وقتی تصور کردم دیدم راست می گه ...
خودش می گفت تو جبهه که بوده نمازاشون رو به نیت اخرین نماز می خوندن ...

راستش نمی دونم چه قدر ربط به بحث داشت ولی من اینجوری حواسم جمع می کنم ...

سه شنبه 13/2/1390 - 12:20 - 0 تشکر 314255

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;314252]سلام
راستش راهی پدرم وقتی راهنمایی واسم گفت : فرض کن توی یه کشتی هستی و طوفان هم شدیده و کشتی هم شکسته و تو تنهایی ... تو اون لحظه نمازتو چه جوری می خونی؟ ... خب من واقعا وقتی تصور کردم دیدم راست می گه ...
خودش می گفت تو جبهه که بوده نمازاشون رو به نیت اخرین نماز می خوندن ...

راستش نمی دونم چه قدر ربط به بحث داشت ولی من اینجوری حواسم جمع می کنم ...

علیکم السلام ورحمة الله

موید قول حضرتعالی 

کلام رسول مکرم اسلام

قال رسولُ الله صلى اللهُ علیهِ وَ آلهِ: صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنکَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:

آنچنان نماز بگذار که گویى آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازى نخواهى خواند.
بحارالانوار ، ج 84 ، ص264  

منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.