شعر نو در موسیقی ایرانی
ورود به حوزه آهنگسازی بر اشعار سپید و نو فارسی، از آنجا كه توانایی خاصی از سوی آهنگساز میطلبد، كمتر از سوی موسیقیدانان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است. اما در تازهترین آلبوم منتشر شده در این عرصه با عنوان «محاق» هوشنگ كامكار بخوبی از عهده این كار سخت برآمده است.
عنوان این آلبوم كه از نخستین قطعه آن برآمده ، «محاق» است كه بر 3 شب آخر ماه قمری كه در آن ماه باریك شده و روشنیاش پنهان و به آخر میرسد، دلالت میكند. «محاق» اثری است به سبك موسیقی ملی ایرانی كه برای اجرای اركستر سمفونیك، گروه كر و آواز، به همراهی برخی از سازهای سنتی نوشته شده است. در این مجموعه، اشعار شاعران معاصر ایران چون سهراب سپهری، احمدرضا احمدی، بیژن جلالی و احمد شاملو دكلمه و خوانده میشود.
احمدرضا احمدی و صبا كامكار دكلمه این اشعار را به عهده دارند و امید نیكبین آنها را میخواند كه اجرای مناسب آنان توانسته پل ارتباطی مناسبی میان شنونده و مفاهیم و معانی نهفته در اشعار برقرار سازد. «محاق» سروده احمد شاملو «و پیامی در راه» از سهراب سپهری، «شما كه خواب مرا به كوچه بردید» و «هزار دوزخ» از احمدرضا احمدی و«راز ابدیت» سروده بیژن جلالی قطعات شكل دهنده این آلبوم هستند.
«محاق» با دكلمه احمدرضا احمدی و آواز امید نیكبین شروع مناسبی برای این آلبوم است كه با «و پیامی در راه» پی گرفته میشود. نقش ملودی در این نوع قطعات و استفاده مشترك از سازهای كلاسیك غربی و سنتی ایرانی بسیار حائز اهمیت است كه كامكار بخوبی از عهده آن بر آمده است. همچنین شناخت و درك شعر و چگونگی درآوردن كلام در موسیقی را هم نباید فراموش كرد كه از این بابت هم این 2 قطعه بینقص هستند. این ملودیهای دلنشین با همراهی دكلمه احمدرضا احمدی و آواز امید نیكبین و صبا كامكار، زیبا و تاثیرگذار است. قطعه سوم از این آلبوم با عنوان «شما كه خواب مرا به كوچه بردید» نیز بسیار خوب اجرا شده است كه متاسفانه در ادامه با این قدرت ادامه پیدا نمیكند و در «هزار دوزخ» و «راز ابدیت» دچار افت میشود.
هوشنگ كامكار كه در عرصه موسیقی ملی ایران زیاد كار كرده و آلبوم «گلستانه» او روی اشعار سهراب سپهری و با آواز شهرام ناظری ماندگار شده است، اینجا نیز با به كارگیری علم موسیقی جهانی، جاری كردن كلام در فرهنگ موسیقایی ایران و همراهی با سازهای ایرانی موفقیت خود را ادامه داده است. او در این آلبوم با تركیب موسیقی غربی و ایرانی، توانسته ربع پردههای موسیقی دستگاهی را به كار گیرد و اثری هماهنگ را پدید آورد.
منبع جام جم