چهارده معصوم مأموران عشق به خداوند روی زمین بودند
غلامحسین ابراهیمیدینانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره همسویی عشق و معرفت گفت: هیچ چیز فوق معرفت وجود ندارد و برخی به اشتباه عشق را بالاتر از معرفت میدانند درحالیکه عشق منهای معرفت معنای واقعی آن حماقت است. وی افزود: کسی که عاشق باشد اما نفهمد عشق او نسبت به چه کسی، چه چیزی است و اینکه چرا عاشق است در واقع معرفت به عشق خود نداشته باشد به واقع عاشق نیست بنابراین اگر معرفت را با سُرنگ از عشق بیرون بکشیم یک غریزه شهوانی از آن باقی میماند. نویسنده کتاب “دفترعقل و آیت عشق” با بیان اینکه در ذات عشق معرفت نهفته است، تصریح کرد: اما گاهی شناختی وجود دارد که در آن عشق نیست لذا ما میتوانیم شناخت منهای عشق داشته باشیم اما عشق منهای معرفت وجود ندارد.
دینانی در ادامه سخنان خود به روایت “عین القضات” از زبان ابوسعید ابوالخیر اشاره کرد و گفت: ابوسعید گفته است ابن سینا مقامش در عشق از من بالاتر است چون او بار تکفیر را در راه محبت و معرفت به دوش کشیده است.
این استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه متاسفانه کمتر به نظر ابن سینا درباره عشق توجه شده است، افزود: ابن سینا در کتاب “فی سریان عشق فی کل الموجودات” بنیانهای عشق را مطرح میکند و عرفان را از فلسفه بالاتر میداند چرا که نتیجه فلسفه، عرفان است و تقریبا تمامی حکمای ما به عرفان دسترسی داشتهاند. وی خاطرنشان کرد: عشق بدون عقل حرکت نمیکند و شکل نمیگیرد و حتی عشقهای مجازی هم بدون معرفت نیست. به این معنی که عاشق، عشق مجازی هم میتواند از کمالات معشوق زمینی خود صحبت کند. عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در ادامه سخنان خود به تعریف عشق و رابطه آن با حسن ازلی خداوند پرداخت و گفت: با استناد به آیه امانت در قرآن کریم ماموریت عشق هم مشخص شد. اما ماموریت اصلی عشق آن است که همه عالم را عاشق خداوند کند. صبغه الهی ببخشد و آنها را به سوی خدا دعوت کند و این ماموریت در انسان کامل تجلی پیدا کرده است؛ که چهارده معصوم (ع) این ماموریت سنگین را در عالم آفرینش داشته و دارند.
دینانی با تاکید بر اینکه عشق را به بیضابطگی و شوریدگی متهم میکنند، خاطرنشان کرد: ولی در واقع ما باید به دنبال آن عشق متعهد و واقعی که برای انجام ماموریت سنگینی پا به عالم وجود گذاشته است حرکت کنیم.
……………
منبع: برنا