• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1546)
دوشنبه 22/1/1390 - 18:9 -0 تشکر 306485
*قرآن و عترت و سال جهاد اقتصادی*

سلام

در این بحث آیات و روایات و احادیثی كه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری و نام گذاری امسال مبنی بر سال جهاد اقتصادی دارد را پیگیری میكنیم.

باشد كه اینگونه بهتر به اهدافی كه مد نظر رهبر عزیزمون بوده برسیم

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 22/1/1390 - 18:18 - 0 تشکر 306488

سرمشق از سخنان حضرت على (علیه السلام)

اخلاق وجهاد اقتصادی

قال على (علیه السلام):

«فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ كُنُوزُ الاَْرْزاقِ»;

«اخلاق خوش كلید گنج هاى روزى است».

 میزان الحكمة، باب 1114، حدیث 5079، (جلد سوم، صفحه 151).

شرح و تفسیر

حسن خلق، خوشرویى، ادب، برخورد مناسب با مردم، از اساسى ترین مسایل اسلام است. روایات زیاد با تعبیرات كم نظیر و تأكیدات فراوان نشان مى دهد كه پیامبر (صلى الله علیه وآله)اهمیّت بسیار زیادى براى حُسن خُلق قایل بوده است. متأسّفانه در میان گروهى از مسلمانان یا به این مسأله اهمیّت داده نمى شود، یا بر خلاف آن عمل مى شود تا آن جا كه بعضى خیال مى كنند كه آدم خوب باید عبوس، ترشرو، خشن، خشك و بداخلاق باشد! در حالى كه این اشتباه بزرگى است.

در واقع آنچه در این روایت آمده یكى از فواید دنیوى اخلاق خوش است. تجربه نشان داده كسانى كه اخلاق خوشى داشته اند، كار و زندگى   ق از سخنان حضرت على (علیه السلام) آن ها هم رونق داشته است. چهل سال قبل آمارى از رونق كسب و كار برخى از كسبه دیدم كه طبق آن آمار، كسبه خوش اخلاق 70% و كسبه بداخلاق 30% موفّق بودند; یعنى سهم خوش اخلافى 40% است! چرا كه حسن خلق مردم را به سوى خود مى كشاند و اخلاق بد دافعه دارد.

همه مسلمانان مخصوصاً كسانى كه با مردم برخورد بیش ترى دارند باید اخلاقى نیكو داشته باشند، كه اخلاق خوش هم جامعه را آباد مى سازد و هم باعث طول عمر مى شود، چنانكه در حدیث آمده است: «اِنَّ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدّیارَ وَ یَزیدانِ فِى الاَْعْمارِ».

سؤال: چرا حسن خلق باعث وسعت روزى مى شود؟

پاسخ: در مثال فوق مشترى زمانى از یك كاسب جنس مى خرد كه به او اعتماد كند. اگر نسبت به كاسب مشكوك و بدبین باشد از او فرار مى كند. بنابراین كاسب باید اعتماد مشترى را جلب كند و یكى از طرق جلب اعتماد برخورد خوب است. مشترى حسن خلق فروشنده را به حساب درستى و امانت و صداقت و اعتماد او مى گذارد.

شخصى نقل مى كرد كه براى معالجه به یكى از كشورهاى غربى رفته بودم، پس از پایان معالجه و پذیرایى بسیار شایسته، درخواست صورت حساب كردم، آن ها در كمال ادب و احترام گفتند: در این باره عجله نكنید، شما به سلامت به ایران بازگردید، آن گاه ما صورت حساب را براى شما ارسال مى كنیم و شما هزینه بیمارستان را سر فرصت به شماره حسابى كه درون آن نامه است ارسال دارید!

در مقابل، بیمارستان هایى در كشور اسلامى ما وجود دارد كه تا پول نگیرند، بیمار را اساساً پذیرش نمى كنند! این كجا و آن كجا؟

متأسّفانه آنچه را حضرت على (علیه السلام)نسبت به آن بیمناك بود ـ سبقت دیگران در عمل به اسلام ـ در برخى از امور تحقّق یافته است!.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 22/1/1390 - 18:46 - 0 تشکر 306492


سلام سلام

سعی و تلاش و دوری از سستی و كسالت

در سال جهاد اقتصادی

قال على (علیه السلام):

«اِنَّ الاَْشْیاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتِ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ، فَنَتَجَ مِنْها الْفَقْرُ»;

«هنگامى كه هر چیزى با دیگرى ازدواج كرد، «كسالت» با «ناتوانى» ازدواج نمود و حاصل این ازدواج فقر و نادارى شد!».

 بحار الانوار، جلد 75، صفحه 59.

شرح و تفسیر

تعبیرى كه در این روایت آمده بسیار زیباست. حضرت طبق این روایت مى فرماید: در آغاز خلقت، اشیاء مختلف با یكدیگر ازدواج كردند و در كنار یكدیگر قرار گرفتند، هر چیزى با كفو و چیز متناسب خویش ازدواج كرد و سنخیّت ها و تناسب ها در نظر گرفته شد، «كسالت» كفو و متناسب و هم سنخ «عجز» شناخته شد و با او ازدواج نمود و ثمره ازدواج آن ها «فقر» و «تنگدستى» و بدبختى بود.

در حقیقت در این روایت دو عامل و ریشه مهمّ فقر، كه قابل اجتناب هم هستند، بیان شده است:

عامل اوّل تنبلى است; تنبلى راهى است كه بدون شك به فقر و تنگدستى منتهى مى گردد.



و عامل دوم ناتوانى است; كه این خود دو رقم است:

الف) ناتوانى هاى طبیعى، مثل این كه شخصى از بدو تولّد نابینا بوده است.

ب) ناتوانى هاى خود خواسته كاذب، كه فراوان است. نیروى واقعى هر انسانى ده برابر نیرویى است كه به كار گرفته مى شود. این ادّعا به هنگام عصبانیّت قابل لمس است.

اگر در جامعه اى عجز و ناتوانى ها از بین برود، ناتوانى هایى كه بر اثر تلقین به نفس منجر به إنزوا و سستى و خمودى مى گردد، و افراد جامعه باور كنند كه توانا هستند، بدون شك تحوّلى عجیب رخ خواهد داد، و كلّ جامعه، افرادى متحرّك و پویا خواهند شد.

فقر و ناتوانى آثار سوء فراوانى به دنبال خواهد داشت، دین و ایمان و آبروى انسان را بر باد مى دهد، عزّت و استقلال را متزلزل مى كند و انسان را وابسته مى نماید. ایران در زمان شاه سلطان حسین آن قدر ضعف و سستى از خود نشان داد كه افغان ها تمام كشور را اشغال كردند و ثروت آن را به یغما بردند. ولى همین ملّت عاجز و درمانده وقتى فرماندهى همچون «نادر» پیدا كرد و ضعف و سستى را كنار گذاشت، موفّق شد كشور خود را از لوث بیگانگان نجات داده و آن ها را بیرون كند.

در عصر و زمان خود ما، ملّت ایران قبل از انقلاب ذلیل و ناتوان بود، امّا با قیام امام خمینى (رحمه الله)آن نیروى پنهان در وجود مردم بسیج شد و همچون سیلى پرخروش بنیان طاغوت را برانداخت.

در عصر پیامبر (صلى الله علیه وآله)، آن حضرت با همان عرب هاى وحشى عصر جاهلیّت، كه انواع ذلّت و زبونى در جامعه آنان دیده مى شد، پس از مدّت كوتاهى قسمت عمده دنیا را فتح كرد!.

ژاپنى ها در جنگ جهانى دوم تمام هستى خود را از دست دادند، امّا اراده و پشتكار خود را حفظ كرده و با تمام قوا به فعالیّت پرداختند، تا آن جا كه هم اكنون قسمت عمده بازارهاى دنیا را در اختیار گرفته اند!.

انسان هاى موفّق قبل از طلوع آفتاب فعالیّت خویش را آغاز مى كنند و تا دیر هنگام نمى خوابند، تعطیلات فراوان ندارند و اساس برنامه آن ها بر كار و فعالیّت و عدم تعطیل است.

در روایتى مى خوانیم كه: «عطسه از سوى خدا و خمیازه از شیطان است!»(1) فلسفه آن روشن است; زیرا انسان پس از عطسه سر حال و آماده فعالیّت مى شود، ولى هنگامى كه خمیازه مى كشد، نشان از تنبلى و خستگى و میل به خواب دارد.

آخرین نكته این كه فقر در این روایت تنها فقر اقتصادى نیست، بلكه فقر علمى را هم شامل مى شود. آدم هاى تنبل و ناتوان در علم هم راه به جایى نمى برند!.


1. بحار الانوار، جلد 73، صفحه 52.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 22/1/1390 - 22:44 - 0 تشکر 306574

مرسی مفید بود .هممون باید تو این راه تلاش کنیم

   IF I KNEW WHERE HEARTS WOULD CALM DOWN WITH YOUr EMERSIOn

         خدایا توآنی توانی به آنی تپانی جهانی ته استکانی     

   

سه شنبه 23/1/1390 - 14:51 - 0 تشکر 306697

با نام خدا و سلام
کار و تلاش برای امرار معاش=جهاد در راه خدا(جهاد اقتصادی)
«الکاد لعیاله کاالمجاهد فی سبیل الله»کسیکه برای کسب روزی خانواده اش تلاش میکند مانند جهادگر در راه خداست.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 24/1/1390 - 12:13 - 0 تشکر 307123

سلام
خیلی ممنون از بذل توجه دوستان خوبمون teachman بزرگوار و zahra7720مهربون
منتظر دیگر مطالب ارزشمندتون هستیم
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 14/2/1390 - 23:27 - 0 تشکر 314760

سلام

قال الامام الْعَسْكَریِّ - عَلَیْهِ السَّلامُ - : لایَشْغَلُكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَلٍ مَفْروُضٍ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود:
مبادا اندیشه ضمانت خداوند رازق، شما را از انجام فریضه كار و كوشش باز دارد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.