به نام خدا - سلام .
اینم برای شروع از سایت حوزه :
ملّی گرایی مثبت و منفی
نقش مثبت و راهبردی بسیاری از انگیزه های ملّی و میهنی یا به تعبیری «همگرایی ملی»(5) در بازگشت به خود و درک هویّت خویش برای مبارزه با فرهنگ های بیگانه و ایده های مخالف، غیرقابل انکار است.(6) بسیاری از کسانی که روی جنبه های ملّی و میهنی تأکید کرده اند (سوای آنها که این بحث را نقاب اهداف شوم می کنند)، خواسته اند از این نیرو برای مبارزه با هجوم فرهنگ دیگران و استیلای استعمار، استفاده کنند.(7) تمام عواملی که جذب، وصل و تأمین یکپارچگی کشور (از نظر خاکی، خُلقی و خَلقی...) را تحقق بخشد، می توان مؤلّفه های همگرایی ملّی یا ناسیونالیسم در جهات مثبت دانست. برخی از این عوامل، عبارت اند از: هم کشوری، هم دولتی، هم قانونی، تقویم مشترک، زبان و خط مشترک، سُنن مشترک، کیش و آیین مشترک،(8) پول واحد،(9) وحدت در شناسنامه و پرچم، سرود، و... .
ملّی گرایی و اسلام
به هر حال، ناسیونالیسم، اگر تنها جنبه مثبت و اصلاحی داشته باشد، یعنی موجب همبستگی بیشتر و روابط حسنه و احسان و خدمت افزون تر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام نیز مذموم نیست و اصولاً اسلام برای کسانی که مشترکات و نزدیکی بیشتری دارند، از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قایل است.
ناسیونالیسم، آن گاه محکوم و مردود است که جبنه منفی به خود می گیرد ؛ یعنی افراد را تحت عنوان ملیت های مختلف، از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد.
موج سوم ملّی گرایی
افکار تند ناسیونالیستی که در نازیسم (ملّی گرایی سوسیالیستی) جلوه کرد و در پایان جنگ جهانی دوم، می رفت که خاموش شود و گفتیم که در دهه های پایانی قرن بیستم کاملاً در کُمون و سکون قرار گرفته بود، با بالا گرفتن بحث جهانی شدن، می رود که دوباره زنده شود و بعضی از اندیشه مندان، آن را «موج سوم ناسیونالیسم» قلمداد کرده اند. پدیده جهانی شدن، به جنبش های بنیادگرا (اعم از دینی و قومی و ملی)، زمینه ظهور و بروز می دهد و این موج، همه ارزش های حقوق بشر و دموکراسی را تهدید می کند.
در ایرانِ پیش از انقلاب اسلامی (عصر پهلوی)، افراد زیادی تحت عنوان دفاع از ملّیت و قومیت ایرانی، مبارزه وسیعی را علیه اسلام به پا کردند و زیر نقاب مبارزه با عرب و عربیت، به مقدّسات اسلامی تاختند. تبلیغات زرتشی گری و عَلَم کردن شخصیت های مَزدَکی و مانَوی (و همه کسانی که به قول استاد مطهری: هیچ صفت مشخّصه و مشترکی جز انحراف از تعالیم اسلامی نداشته اند)، در واقع، نوعی سوء استفاده از احساسات ملّی است.
همه می دانند که هرگز ایران امروز به دین زرتشت باز نخواهد گشت و هرگز افرادی چون المقفَّع و سَنْباد و ابومسلم و بابک خُرّمدین، جای علی بن ابی طالب(ع) و حسین بن علی(ع) و حتی سلمان فارسی و همه قهرمانان اسلامی را در دل و جانِ ایرانیان نخواهند گرفت ؛ ولی می توان جوانان خام و کم اطلاع را، با تحریک احساسات و تعصّبات قومی و نژادی و وطنی، علیه اسلام برانگیخت و خدمت شایانی به دشمنان ایران و اسلام کرد.
-:--:--:--:--:--:--:--:--:--:--:-
:: تبلیغ به سبک انجمن دانشجویی ::
لیست شرکت کنند گان در مسابقه
نتیجه ی نظر سنجی ؛ کدام اتفاق -شمابگید
مبانی فراماسونری
استاد نمونه!
دکتری تخصصی یا دکترای پزشکی
دوران دانشجویی و درس هایی که از زندگی گرفتیم