سید محمد باقر آیت میردامادی
در روز عید نوروز برای حضرت علی علیه السلام هدیهای آوردند حضرت سؤال كردند: اینها چیست؟ عرض كردند: یا امیر المؤمنین امروز روز نوروز است و این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمودند همیشه از این كارها بكنند هر روزتان نوروز باد. و روایت شده كه حضرت فرمودند هر روز ما نوروز است.
نوروز در كتب فقهی و استدلالی
1ـ در صفحه 30 مجلّد سوّم كتاب من لا یحضره الفقیه مرحوم صدوق نقل میكند:
اتی علی علیه السلام بهدیة النیروز فقال علیه السلام ما هذا و قالوا یا امیر المؤمنین الیوم النیروز فقال علیه السلام اصنعوا لنا كل یوم نیروز، و روی انه قال علیه السلام نیروزنا كل یوم.
در روز عید نوروز برای حضرت علی علیه السلام هدیهای آوردند حضرت سؤال كردند: اینها چیست؟ عرض كردند: یا امیر المؤمنین امروز روز نوروز است و این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمودند همیشه از این كارها بكنند هر روزتان نوروز باد. و روایت شده كه حضرت فرمودند هر روز ما نوروز است.
2ـ و در صفحه 300 همان كتاب از امام صادق نقل میكند كه: مردی است دارای مقام و رتبه بزرگی و در روزهای عید نوروز برای او هدایائی میآورند و میخواهند به وسیله آن هدایا به آن شخص نزدیك شوند و با او آشنا گردند آیا هدایا را بپذیرد یا نه؟ حضرت فرمودند: آیا اهداء كنندگان نماز میگذراند. عرض كردم: آری. حضرت فرمودند: آری بپذیرد هدایا را و به آنها هم محبت كند و كمك نماید.
3ـ شیخ الطائفه محمد ابن الحسن الطوسی در التهذیب جلد 6 صفحه 678 عیناً همین حدیث را از امام صادق علیه السلام نقل میفرماید.
4ـ در كتاب وسائل الشیعة نقل مینماید:
و اتی علی علیه السلام بهدیة النیروز فقال علیه السلام ما هذا فقالوا یا امیر المؤمنین الیوم النیروز فقال علیه السلام اصنعوا لنا كل یوم نیروزاً(1).
برای حضرت علی علیه السلام هدایائی آوردند حضرت سؤال كردند اینها چیست؟ گفتند هدایا و تحفههای عید نوروز است حضرت فرمودند همه روزها این كار انجام گردد هر روزتان نوروز باد.
5ـ و در كتاب شریف دعائم الاسلام جلد 2 صفحه 326 میفرماید:
و عنه علیه السلام انه اهدی الیه فالوذج فقال: ما هذا قالوا یوم النیروز قال فنیروزاً ان قدرتم كل یوم یعنی تهادوا و تواصلوا فی الله.
برای حضرت علی علیه السلام اهدائی آوردند (فالوذج)، حضرت سؤال كردند اینها برای چیست؟ عرض كردند اهدائی روز نوروز است فرمودند: هر روز را اگر میتوانید نوروز قرار دهید یعنی هر روز اهدا كنید به یكدیگر و صله بنمائید در راه خدا.
بنا بر این از این چند روایت كه در كتب فقهی و استدلالی علماء بزرگ و فقهاء عالیقدر نقل شده استفاده میشود كه در زمان حضرت علی علیه السلام هم معمول بوده روز عید نوروز بدیدار یكدیگر میرفتند و هدایائی هم برای بزرگان میبردهاند و حضرت علی علیه السلام از آنها میپذیرفته و آنها را نهی و منع نمینموده و عملاً مردم را به این اعمال عاطفی و محبت آمیز تشویق میفرمودهاند و این تأیید عملی آن بزرگوار از این روز است.
ابوریحان بیرونی روز عید نوروز دست از كار میكشید.
محدث بزرگوار قمی رحمة الله در كتاب «الكنی و الالقاب» جلد 1 صفحه 78 نقل میفرماید:
«ابوریحان بیرونی» محمد ابن احمد الخوارزمی الحكیم الریاضی الطبیب المنجم المعروف كان فیلسوفاً عالماً بالفلسفة الیونانیة و فلسفة الهنود و برع فی علم الریاضیات و الفلك بل قیل انه اشهر علماء النجوم و الریاضیات و كان معاصراً لابن سینا و بینهما مراسلات و ابحاث كان اصله من بیرون بلد فی السند.
بعد از آنكه شرح مفصلی از حالات آن مرد بزرگ و دانشمند محقق نقل میكند و مؤلفات او را نام میبرد و اشارهای به مسافرتهای او برای تحصیلات عالیه مینماید مینویسد:
انه كان مكبا علی تحصیل العلوم منفتاً علی التعقیب لا یكاد یفارق یده القلم و عینه النظر و قلبه الفكر و كان مشتغلاً فی تمام الایام السنة الا یوم النیروز.
آن مرد بزرگ بسیار در تحصیل علم جدی بود و دائماً مشغول به تصنیف و تألیف كتاب بود هیچگاه قلم از دست او نمیافتاد و چشمش از مطالعه كتب و دلش از فكر و تحقیق باز نمیایستاد و تمام روزهای دوره سال به مطالعه و تألیف و كارهای علمی و تحقیقی اشتغال داشت و سرگرم بود مگر روز نوروز كه آن روز را تعطیل میكرد.
با توجه به اینكه ابوریحان مرد دانشمند و محقق دقیقی بوده و از نوابغ تاریخ به شمار میرود و كسی بوده كه عاشق مطالعه و تدریس و تألیف بوده است قطعاً تعطیل كردن او روز عید نوروز را نمیتواند بدون دلیل و جهت منطقی باشد و میتوان یكی از دلایل اعتبار عید نوروز را اهتمام آن مرد بزرگ به این روز دانست.
استحباب غسل در روز نوروز در كتب فقهی و اجتهادی
در اكثر كتب فقهی و استدلالی یكی از اغسال مستحبه، غسل روز عید نوروز میباشد و در كتب روائی هم روایات زیادی درباره لزوم اهتمام به غسل در روز نوروز نقل شده است كه به بعضی از آنها اشاره میگردد:
1ـ در كتاب وسائل الشیعه جلد 2 صفحه 428 بابی را با عنوان: باب استحباب غسل یوم النیروز افتتاح فرموده و در باب روایتی نقل میكند كه محمد بن الحسن از معلی ابن خنیس از امام صادق علیه السلام در روز نوروز كه حضرت فرمودند:
اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك
در روز عید نوروز غسل بنما و بپوش بهترین و پاكیزهترین لباسهای خود را.(2)
2ـ در كتاب المهذب كه از كتب فقهی قدیمه است احمد ابن فهد از معلی ابن خنیس همین روایت را نقل مینماید.
3ـ در كتاب مصباح المتهجد مؤلف این كتاب صفحه 591 نقل میكند عن المعلی ابن خنیس:
عن مولانا الصادق علیه السلام فی یوم النیروز قال: اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب بالطیب طیبك.
امام صادق علیه السلام فرمودند وقتی روز نوروز رسید شما غسل كن و بپوش پاكیزهترین لباست را و خود را خوشبو كن به بهترین عطرها.
4ـ در كتاب الجامع للشرایع صفحه 33 اغسال مستحبه را ذكر میكند دنباله او اضافه میفرماید : و غسل یوم نیروز الفرس و غسل المولود.
5ـ علامه حلی در كتاب القواعد جلد اول صفحه 3 میفرماید:
یستحب الغسل للجمعة من طلوع الفجر الی الزوال و الغدیر و المباهلة و عرفة و نیروز الفرس و غسل الاحرام.
مستحب است غسل روز جمعه از طلوع فجر تا اذان ظهر و غسل روز عید غدیر و روز مباهله با نصارای نجران و روز عرفه و روز عید نوروز عجم و غسل احرام.
6ـ مرحوم شهید در كتاب الدروس صفحه 2 نقل میفرماید: از جمله غسلهای مستحب:
لیلة الفطر و یومی العیدین و لیلتی نصف رجب و شعبان و یوم المبعث و المولد و الغدیر و الترویة و عرفة و الدحو و المباهلة و النیروز لخبر المعلی.
از جمله غسلهای مستحب، غسل شب عید فطر و روز عید فطر و عید قربان و شب نیمه رجب و نیمه شعبان و روز عید مبعث و روز ولادت حضرت رسول اكرم و روز غدیر و ترویه و عرفه و دحوالارض و مباهله و روز عید نوروز به جهت روایت معلی ابن خنیس میباشد.
7ـ و در كتاب البیان صفحه 4 بعد از ذكر استحباب غسل جمعه و بحث مفصل پیرامون وقت انجام او میفرماید:
و لیلة الفطر و العیدین و المولد و المبعث و الغدیر و الدحو و المباهلة و عرفة و الترویة و النیروز.
از جمله غسلهای مستحب غسل شب عید فطر و روز عید فطر و قربان و روز ولادت پیامبر و مبعث آن حضرت و عید غدیر و روزهای دحوالارض و مباهله و عرفه و ترویه و عید نوروز است.
8ـ در كتاب الذكری مرحوم شهید در صفحه 23 میفرماید:
و لیلة نصف رجب و المبعث مشهوران و لم یصل الینا خبر فیهما و نوروز الفرس رواه المعلی بن خنیس عن الصادق علیه السلام.
از جمله اغسال مستحبه غسل نیمه رجب و 27 رجب مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله میباشد كه مشهور است. ولی خبری به ما نرسیده و همچنین مستحب است غسل روز نوروز، روایت نموده استحباب آن را معلی بن خنیس.
9ـ مرحوم شهید ثانی در كتاب شرح لمعه صفحه 34 نقل مینماید:
و كذا یستحب الغسل للجمعة و العیدین و فرادی رمضان و لیلة الفطر و لیلتی نصف رجب و شعبان و المبعث و الغدیر و المباهلة و عرفة و نیروز الفرس.
و همچنین مستحب است غسل روز جمعه و عید فطر و قربان و روزهای فرد رمضان و شب عید فطر و شب نیمه رجب و شعبان و عید مبعث و روز غدیر و مباهله و عرفه و نوروز عجم.
10ـ در كشف اللثام جلد 1 صفحه 11 میفرماید:
و نیروز الفرس كما فی المصباح الشیخ و الجامع لقول الصادق علیه السلام فی خبر المعلی اذا كان یوم النیروز باغتسل «الخبر».
از جمله غسلهای مستحب غسل عید نوروز عجم است همچنانكه در مصباح شیخ و جامع نقل كردهاند به واسطه فرمایش امام صادق علیه السلام در خبری كه معلی ابن خنیس از آن حضرت نقل كرده كه حضرت فرمودند در روز نوروز غسل انجام ده.
11ـ در كتاب حبل المتین صفحه 80 نقل میكند:
و هی غسل العیدین و المبعث و الغدیر و النیروز و الدحو و الجمعة و المباهلة.
از جمله غسلهای مستحب غسل روز عید فطر و عید قربان است و همچنین عید مبعث و غدیر و نوروز و دحوالارض و روز جمعه و مباهله با نصارای نجران 25 ذی القعده الحرام.
12ـ در كتاب الحدائق جلد 4 صفحه 212 میفرماید:
و منها الغسل یوم النیروز لما رواه الشیخ فی المصباح عن المعلی بن خنیس عن الصادق علیه السلام قال: اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك الحدیث.
یعنی از جمله غسلهای مستحب غسل عید نوروز است به واسطه آنكه روایت كرده شیخ در مصباح از معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام كه فرمودند وقتی روز عید نوروز رسید پس غسل كن و پاكیزهترین لباسهایت را بپوش.
13ـ مرحوم علامه فهّامه شیخ محمد حسن در كتاب جواهر الكلام، جلد 5 صفحه 40 میفرماید :
قلت و قد بقی زیادة علی ما ذكرته و ذكر المصنف بعض الاغسال الزمانیة كغسل یوم دحو الارض و یوم نیروز الفرس و یوم تاسع ربیع و اما غسل النیروز فعلی المشهور بین المتأخرین بل لم اعثر علی مخالف فیه لخبر معلی ابن خنیس عن الصادق المروی عن المصباح و مختصره اذا كان یوم النیروز فاغتسل الخبر.
باقی مانده است علاوه بر آنچه را ذكر كردیم بعضی غسلهائی كه زمان معینی دارد مانند غسل روز دحو الارض و روز نوروز عجم و روز نهم ربیع الاول و اما غسل روز عید نوروز بنابر مشهور بین علماء متأخرین مستحب است و من به فتوای مخالفی در این مورد دست نیافتم بلكه همه متأخرین اتفاق دارند بر استحباب غسل در روز نوروز به واسطه روایتی كه معلی ابن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل كرده و در كتاب المصباح ضبط شده و مختصر آن روایت این است كه حضرت صادق علیه السلام فرمودند وقتی روز عید نوروز آمد تو غسل بنمای.
و دنباله این مطلب مرحوم صاحب جواهر روایت معلی ابن خنیس را به طور تفصیل ذكر میكند و در خاتمه میفرماید:
و لا وجه للمناقشة بعد ذلك فی السند و غیره كما لا وجه للمعارضة بما عن المناقب.
هیچ وجهی برای مناقشه كردن در سند و غیر سند این روایت معلی ابن خنیس نیست (یعنی سند روایت صحیح است)، كما اینكه وجهی برای تعارض بین این روایت و روایت منقول در مناقب كه از امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل میكند، ندارد.(3)
زیرا این روایت منقول از موسی ابن جعفر قصور از اداء مطلب دارد و صراحت ندارد و علاوه بر این حمل بر تقیه شده است كما اینكه عدهای از فقهاء، همین مسئله احتمال تقیه را در مورد این حدیث دادهاند و اجمالا مرحوم صاحب جواهر از روایت معلی بن خنیس دفاع میكند و فضیلت و برتری روز نوروز را ثابت و استحباب غسل را در آن روز فتوی میدهد.
14ـ مرحوم شیخ بهاء الدین عاملی در كتاب جامع عباسی (صفحه 11) كه رساله عملیه ایشان بوده است میفرماید:
یازدهم از غسلهای مستحب غسل روز نوروز است.
15ـ مرحوم سید الفقهاء و المجتهدین آیت الله العظمی سید محمد كاظم طباطبایی در عروة الوثقی جلد 1 صفحه 461 میفرماید:
الحادی عشر الغسل یوم النیروز
یازدهم از غسلهای مستحب غسل روز عید نوروز است.
16ـ در كتاب شریف المتهجد نقل میكنند:
روی المعلی بن خنیس عن مولانا الصادق علیه السلام فی یوم النیروز قال اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك و تكون ذلك الیوم صائما.. الخبر.
معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل كرده كه حضرت فرمودند: در روز عید نوروز غسل كن و پاكیزهترین لباست را بپوش و خود را معطر كن به بهترین عطرها و در این روز روزه بگیر.
استحباب روزه در روز عید نوروز در كتب فقهی و استدلالی
1ـ و یستحب فیه الصیام و الصلاة اربع ركعات بعد صلاة الظهرین و یسجد بعدها و یدعو بالمرسوم یغفر له ذنوب خمسین سنة.(4)
مستحب است در روز نوروز روزه گرفتن و خوانده چهار ركعت نماز بعد از نماز ظهر و عصر و بعد از نماز سجده كند و دعاء نماید خداوند گناهان پنجاه ساله او را میآمرزد.
2ـ و منها صوم یوم النیروز لما رواه الشیخ فی المصباح عن المعلی بن خنیس عن الصادق علیه السلام قال اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب بالطیب طیبك و تكون ذلك الیوم صائماً(5).
از جمله روزههای مستحب روزه روز نوروز است همچنانكه شیخ در مصباح از معلی ابن خنیس نقل نموده است امام صادق علیه السلام فرمود هنگامی كه روز نوروز رسید پس غسلی بنما و پاكیزهترین جامههای خود را بپوش و به بهترین بویها خود را خشبو گردان و در این روز روزه بگیر.
3ـ و منها صوم النیروز لامر الصادق علیه السلام به و منها الصوم لقضاء الحاجة كما یظهر ممن تتبع الاخبار(6).
از جمله روزههای مستحب روزه روز نوروز است بواسطه دستور امام صادق علیه السلام و از جمله روزه برای برآورده شدن حاجات است چنانچه از تتبع استفاده میشود.
4ـ و منها صوم یوم النیروز للمروی فی مصباح المتهجد(7).
از جمله روزهائی كه روزهاش مستحب است روزه عید نوروز است چنانچه در مصباح روایتی نقل شده است:
5ـ كما یستفاد من النصوص ثبوت التأكد فی غیر ذلك (ای تأكد الصوم) كالنیروز من النصوص ثبوت التأكد فی غیر ذلك (ای تأكد الصوم) كالنیروز و اول یوم من المحرم و ثالثه و سابعه و التاسع و العشرین من ذی القعدة(8).
چنانچه استفاده میشود از روایت تأكید زیاد فرموده در مورد استحباب روزه در غیر از مواردی كه ذكر شد مانند روزه عید نوروز و روزه اول محرم و سوم و هفتم و بییست و نهم ذی قعدة الحرام.
6ـ اقسام الصوم اربعة نكتفی من هذا الفصل بذكر بعض المسائل اللتی هی مورد للخلاف. اقسام الصوم اربعة: واجب و ندب و مكروه و حرام. اما المندوب منه اقسام منها اول ذی الحجة، و منها یوم النیروز (9).
روزه بر چهار قسم است و در این فصل اكتفاء مینماییم به ذكر مسائلی كه مورد اختلاف است روزه دارای چهار حكم است واجب و مستحب و مكروه و حرام اما روزههای مستحب اول آنها روز اول ذی الحجه است و دیگر روزه روز عید نوروز است.
قطعاً چنین مردان بزرگ و محققین جهان است كه قرنهاست كتابها و تألیفاتشان در حوزههای علمیه تدریس میشود و مورد مراجعه و استفاده مراجع و مجتهدین و محققین حاضر است فتوا دادنشان به استحباب غسل و نماز و روزه و دعاهای مخصوص در روز عید نوروز بدون دلیل متقن و مستند و محكم نمیتواند باشد و همین فتاوا دلیل بر اعتبار و احترام و امتیاز عید نوروز در اسلام است.
استحباب خواندن چهار ركعت نماز در روز نوروز در گفتار فقهاء و مراجع بزرگ شیعه
1ـ محمد ابن ادریس رحمه الله در سرائر نقل میفرماید:
قال شیخنا ابو جعفر فی مختصر المصباح لیستحب صلوة اربع ركعات و شرح كیفیتها فی یوم النیروز الفرس.
شیخ طوسی در مختصر المصباح میفرماید مستحب است چهار ركعت نماز در روز عید نوروز عجم خوانده شود.
و سپس كیفیت خواندن آن را بیان میفرماید:
عن المعلی بن خنیس عن مولانا الصادق علیه السلام فی یوم النیروز قال: اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك و تكون ذلك الیوم طائماً فاذا طلیت النوافل و الظهر و العصر فصل بعد ذلك اربع ركعات تقرأ فی اول ركعة فاتحة الكتاب و عشر مرات انا انزلناه فی لیلة القدر، و فی الثانیة فاتحة الكتاب و عشر مرات قل یا ایها الكافرون و فی الثالثة عشر مرات سورة التوحید و فی الرابعة عشر مرات معوذتین و تسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر و تدعوا فیها یغفر لك ذنوب خمسین سنة.(10)
از معلی ابن خنیس نقل مكند كه امام صادق علیه السلام در مورد عید نوروز فرمودند: هنگامی كه روز نوروز فرا رسید پس غسل بكن و بپوش پاكیزهترین جامههای خود را و خود را به بهترین عطرها معطر گردان و در این روز روزه بگیر و همین كه نماز نافله و ظهر وعصر را خواندی پس چهار ركعت نماز بخوان در ركعت اول بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قدر» بخوان و در ركعت دوم بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قل یا ایها الكافرون» را قرائت كن و در ركعت سوم ده مرتبه سوره مباركه «توحید» را بخوان و در ركعت چهارم بعد از سوره «حمد» هر یك از معوذتین «سوره فلق و ناس» را ده مرتبه قرائت كن و سپس سر به سجده بگذار و سجده شكر به جا آور و برای آنچه از خدا میخواهی دعا كن خداوند گناهان پنجاه ساله تو را میآمرزد .
2ـ در كتاب شریف المهذب میفرماید:
و یستحب فیه الصیام و صلوة اربع ركعات بعد صلاة الظهرین و یسجد بعدها و یدعوا بالمرسوم یغفر له ذنوب خمسین سنه(11).
مستحب است در روز عید نوروز روزه گرفتن و خواندن چهار ركعت نماز بعد از نماز ظهر و عصر و سپس سجده به جای آوردن و دعاء بطور معمول كردن كه این عمل باعث آمرزش گناهان پنجاه ساله خواهد گردید.
3ـ مرحوم شیخ بهایی در كتاب جامع عباسی صفحه 78 میفرماید:
بیست و چهارم نماز روز نوروز است و آن چهار ركعت است و سلام، در ركعت اول «فاتحة الكتاب» یك نوبت و «انا انزلناه» ده نوبت، در ركعت دوم بعد از «فاتحة الكتاب» ده نوبت« قل یا ایها الكافرون»، در ركعت سوم بعد از سوره «فاتحة الكتاب» ده نوبت سوره «قل هو الله احد»، در ركعت چهارم بعد از «فاتحة الكتاب» هر یك از «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس» را ده نوبت و بعد از سلام به سجده رود و این دعاء را در سجده بخواند:
اللهم صل علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و صل علی جمیع انبیائك و رسولك افضل صلواتك و بارك علیهم بافضل بركاتك و صل علی ارواحهم و اجسادهم اللهم بارك علی محمد و آل محمدو بارك لنا فی یومنا هذا الذی فضلته و كرمته و شرفته و عظمت خطره اللهم بارك لی فیما انعمت به علی حتی لا اشكر احداً غیرك و وسع علی فی رزقی یا ذا الجلال و الاكرام.
و وقت این نماز بعد از اتمام نماز ظهر و عصر و نافله آن است كه در اول وقت گذارده شود.
استحباب پوشیدن لباس نو و زیبا در روز نوروز در گفتار مجتهدین بزرگ شیعه
1ـ در كتاب شریف وسائل الشیعه جلد 2 صفحه 428 و جلد 288 5 و جلد 7 صفحه 346 بابی را عنوان فرموده به این نام: «باب استحباب البس انظف الثیاب فی النیروز» و در این باب روایتی نقل میفرماید از امام صادق علیه السلام كه حضرت فرمودند:
روز عید نوروز غسل بكن و زیباترین و پاكیزهترین لباست را بپوش و بهترین و معطرترین عطرها را استعمال كن.
2ـ در كتاب مصباح المتهجد صفحه 591 از امام صادق(ع) نقل میكند كه حضرت فرمودند:
در روز نوروز غسل بنما و پاكیزهترین لباست را بپوش و با خوشبوترین عطرها خود را خوشبو بگردان.
3ـ در كتاب حدائق جلد 4 صفحه 212 میفرماید:
اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك.
امام صادق(ع) فرمود همین كه روز نوروز رسید پس غسل بكن و پاكیزهترین لباست را بر تن كن.
4ـ شیخ انصاری در كتاب شریف طهارة صفحه 328 میفرماید:
فاذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك.
همین كه روز نوروز رسید پس غسل كن و پاكیزهترین جامههای خود را بر تن كن و به بهترین و خوشبوترین بویها خود را خوشبو گردان.
مسلم است كه پوشیدن لباس نو و پاكیزه همیشه و در همه جا لازم و جزء آداب اسلام است و اختصاص به عید نوروز ندارد. ولی فتوا دادن فقیه بزرگی مانند شیخ انصاری كه افقه فقهاء در قرن اخیر است و كتب او در حوزههای علمیه تدریس و مورد مراجعه مراجع بزرگوار است . قطعاً دلیل بر امتیاز عید نوروز بر روزهای دیگر است.
استحباب استعمال عطریات و خوشبو كردن خود در روز نوروز در گفتار مجتهدین بزرگ
1ـ در جلد 13 كتاب حدائق صفحة 380 میفرماید:
عن الصادق علیه السلام قال اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك و تكون ذلك الیوم صائماً .. الحدیث.
2ـ و در جلد 4 حدائق صفحه 212 همین روایت عیناً نقل گردیده است.
3ـ در كتاب وسائل الشیعة جلد 7 صفحه 346 میفرماید:
محمد ابن الحسن فی المصباح عن المعلی بن خنیس عن الصادق علیه السلام فی یوم النیروز اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك و تكون ذالك الیوم طائما .
4ـ در كتاب شریف المتهجد میفرماید:
روی المعلی بن خنیس عن مولانا الصادق علیه السلام فی یوم النیروز قال: اذا كان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك.
معلی بن خنیس از امام جعفر صادق علیه السلام روایت كرده كه حضرت فرمودند: هنگامی كه عید نوروز فرا رسید پس غسل كن و پاكیزهترین لباس خود را بپوش و به بهترین بویها خود را معطر ساز.
پی نوشت:
.1 وسائل: جلد 12 / ص .213 و همچنین در ص 215 همین كتاب عیناً همین حدیث را از طریف دیگر نقل میكند.
.2 و در جلد 5 صفحه 288 عیناً همین حدیث را نقل میكند.
.3 (كه روز عید نوروز منصور دوانیقی حضرت را دعوت كرد كه حضرت بنشینند و مردم بدیدارشان بروند و هدایائی برای حضرت بیاورند حضرت فرمودند من اخبار جدم رسول خدا را بررسی كردم و از این عید خبری ندیدم و این عید را عجم احترام میكردند و اسلام او را محو كرد و محال است چیزی را كه اسلام محو نموده من او را تجدید كنم ولی منصور گفت این امر سیاسی است و از شما تقاضا میكنم دعوت مرا بپذیرید و امروز را بنشینید مردم بدیدار شما بیایند حضرت نیز پذیرفتند و آن روز را با مردم دیدار و ملاقات كردند.)
.4 المهذب: ج 1 / .191
.5 الحدائق: ج 13 / ص .38
.6 كشف الغطاء: ص .324
.7 المستند: ج 2 / ص .144
.8 جواهر الكلام: ج 17 / ص .113
.9 المستند: ج 17 / ص .299
.10 مصباح المتهجد: ص .591
.11 المهذب: ج 1 / ص .191
نوروز چه روزیست؟ ص 46
جای گذاری شده از <http://www.ghadir.ca/content/view/612/97/>
منبع