• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2296)
دوشنبه 16/12/1389 - 14:39 -0 تشکر 295013
همه وارد جهنم می شویم!

شاید با دیدن تیتر مطلب کمی جاخورده باشید.حق دارید اما این عین واقعیت است. واقعیتی که سرنوشت محتوم ماست و به هیچ روی گریزی از آن نیست.

آری بنا بر نص صریح قرآن همه ما روزی وارد جهنم خواهیم شد!

اگر باور ندارید همین الان قرآن را باز کنید، آیه 71 سوره مبارکه مریم را با دقت بخوانید!

چیزی دستگیرتان شد؟!

مطمئنا بهت شما بیشتر خواهد شد وقتی بدانید حتی انبیاء و اولیای الهی نیز مشمول این آیه می شوند. حال چرا و چگونه؟ اصل ماجرا را از زبان علامه ذو الفنون حسن زاده آملی بشنوید:
 
"رسول خدا صلى اله علیه و آله با اصحاب خویش در مسجد نشسته بود، و صداى سقوط هولناکى شنیدند، پس از آن در هراس شدند. آن حضرت فرمود: آیا مى دانید این صدا از چیست ؟


گفتند: خدا و رسولش بهتر مى دانند. فرمود: سنگى هفتاد سال از بالاى جهنم افکنده شده اکنون به قعر آن رسیده است و از سقوط آن این صدا پدید آمد، هنوز کلمات آن حضرت به پایان نرسیده بود که فغان و فریاد بر مردن منافقى از منافقان مدینه بر آمد و عمر وى هفتاد سال بود. رسول خدا صلى اله علیه و آله فرمود: الله اکبر، صحابه فهمیدند که این سنگ همان منافق بود، و او از زمانى که خدایش خلق کرد به جهنم فرو مى رفت ، پس ‍ هنگام مردن در قعر جهنم قرار گرفت خداى تعالى فرمود: منافقان در درجه پایین دوزخند .


از حدیث شریف معلوم مى شود که جهنم باطن دنیاست ، و مراد از ورود بر آتش در قول حق تعالى "وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا" * و مراد ورود بر دنیاست ، و لذا وقتى از آن حضرت در شمول آیه نسبت به ایشان صلى اله علیه و آله مى پرسند، فرمود: جزناها و هى خامدة ما از آن در حال خاموشى عبور کردیم .


یعنى چنگال هاى دنیا در ما فرو نرفت و در دامش نیفتادیم ، و وابستگى هاى آن به دامن ما نچسبید، و افتادن آن منافق در جهنم به این معناست که حالات وى ملکات رذیله شده ، و رسیدن به قعر جهنم صورت تمکن آنهاست . و علم صحابه به آن واقعه هولناک شگفت آور به تصرف رسول خدا صلى اله علیه و آله در گوش هاى آن ها بوده به گونه اى که تمثل ملکات آن منافق را به صورت آن صداى هولناک شنیدند.


و این امیدوار به رحمت پروردگارش را بارها شبیه این تمثل روى آورد، از جمله این که مردى را به صورت کفتار دید، معلوم گردید که وى رباخور است ، علاوه بر این که بسیارى از سلاک الى الله را دیده که نظیر این کشف از احوال و ملکات اشخاص به صور خوش و یا زشت بر طبق آن ملکات به ایشان روى آورد، و برخى از این سلاک ، اساتیدم و برخى از آنها از شاگردانم بودند، ذلکت فضل الله یوتیه من یشاء."


--------------------------


*سوره مریم، آیه 71(و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شوید؛ این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت!)


منبع:


حسن زاده آملی، حسن، عیون مسائل نفس و شرح آن ، ج 2، ص 500.


 

دوشنبه 16/12/1389 - 18:57 - 0 تشکر 295099

آیه 71 سوره مریم (و ان منکم الا واردها) چگونه تفسیر می‏شود؟آیا همه مؤمنان وارد جهنم می‏شوند؟
آیه فوق می‏فرماید:"همه شما وارد جهنم می‏شوید و این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان". اما در این که منظور از ورود چیست، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. بعضی ورود را به معنی نزدیک شدن گرفته‏اند، یعنی همه مردم بدون استثنا به کنار جهنم می‏آیند. نظیر این معنی در آیه دیگر به کار رفته است:"و لما ورد ماء مدین؛ هنگامی که موسی کنار آب مدین رسید". بعضی دیگر گفته‏اند:ورود به معنی‏ قصص (28) آیه 23.
دخول است، یعنی همه انسان‏ها وارد جهنم می‏شوند و آیه بعد را که می‏فرماید:"پرهیزگاران را نجات می‏دهیم" قرینه بر این معنی گرفته‏اند. علامه طباطبایی می‏گوید:حق مطلب این است که ورود بر بیش از حضور و تفسیر نمونه، ج 13، ص 118.
اشراف دلالت ندارد. از کتب لغت معنایی بیش از این استفاده نمی‏شود و نجات دادن متقین دلالت ندارد بر این که آنان نیز با ظالمان داخل آتش باشند، چون نجات دادن بدون داخل بودن نیز فرض دارد، مثل این که در شرف دخول باشند و نجات یابندآ بنابراین معنای این دو آیه چنین می‏شود که:هیچ یک از شما (متقیان و ظالمان) نیست مگر آن که به زودی در لبه پرتگاه آتش قرار می‏گیرد. این قرار دادن شما در پرتگاه آتش، واجبی حتمی بر پروردگار شده، آن گاه کسانی را که تقوا داشته‏اند، نجات داده، ظالمان را در آن باقی می‏گذاریم.
علامه طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 14، ص 137 - 136، با تلخیص.
در هر صورت، جمله "و ان منکم الا واردها" اطلاق دارد و از آن استفاده می‏شود که تمام افراد بشر بدون استثنا (اعم از کافران، مؤمنان و منافقان) وارد جهنم می‏شوند و یا به کنار جهنم می‏آیند، اما اگر به کنار جهنم آیند، بدیهی است که جهنم کاری به آن‏ها ندارد. اگر به معنی دخول به جهنم باشد، باز مؤمنان آسیبی نخواهند دید، چنان که از رسول گرامی اسلام‏صلی الله وعلیه وآله نقل شده که:"هیچ نیکوکار و بدکاری نیست مگر این که داخل جهنم می‏شود. آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود، همان گونه که بر ابراهیم سرد بود، تا آن جا که آتش از شدت سردی فریاد می‏کشد".
تفسیر نمونه، ج 13، ص 119.
در حدیث دیگری از پیامبرصلی الله وعلیه وآله می‏خوانیم:"آتش به فرد با ایمان روز قیامت می‏گوید:زودتر از من بگذر که نورت، شعله مرا خاموش کرد".
همان.

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 17/12/1389 - 22:49 - 0 تشکر 295578

سلام
بحث خوبیه منم یه مطلب در این زمینه داشتم و می خواستم بذارم
خوب جاهای تکراریشو حذف می کنم و دفعه بعد باقیشو ابنجا میذارم
موفق باشید

چهارشنبه 18/12/1389 - 10:8 - 0 تشکر 295782

سلام

جالب بود....ممنون از پاسخگویی....اینكه پیامبر فرمودن آتش سرد میشه...خیلیه ها......و یك چیز دیگه، بعضی ها بدون اینكه اصلا سوال و جواب بشن وارد بهشت میشن: مثل دیوانگان، مثل كودكان، و شهیدان و مومنان مخلص(ل با فتحه)....درسته جناب ولایت؟.....پس همه جهنم نمیرن..یا همون سرد شدنه رخ میده.....

یاحق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 19/12/1389 - 18:34 - 0 تشکر 296707

با سلام
البته جزء معصومین افراد انگشت شماری هستن كه آتش بهشون میگه زودتر از من بگذر
وگرنه همون جمله ی اول كاملا هم صدق میكنه كه همه ی ما وارد جهنم میشیم
فرد با ایمان نداریم كه؛ كم داریم //
-----
خداوند عاقبت همه ی ما رو بخیر كنه

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
پنج شنبه 19/12/1389 - 20:4 - 0 تشکر 296755

سلام

نه بابا اونطورام نیست...خدا خیلی رحیمه

داستان اون فرد سنی رو شنیدین كه وقتی از كنار فرات رد میشد به یاد سختیهایی كه امام حسین و یارانش كشیدن یه قطره اشك ریخت....و بخاطر همون یه قطره اشك شد جزو بهشتیها....همونطور كه یه عمل میتونه همه ی اعمال رو تباه كنه...گاهی یه كار خیر هم میتونه همه ی گناهان رو نادیده جلوه بده....

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 20/12/1389 - 2:50 - 0 تشکر 296868

سلام
در مورد وارد شدن به جهنم،درسته همه وارد می شم و هیچ استثنایی نداره ان شاء الله تو یه فرصت مناسب ادامه می دم

جمعه 20/12/1389 - 14:7 - 0 تشکر 297003

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;296868]سلام
در مورد وارد شدن به جهنم،درسته همه وارد می شم و هیچ استثنایی نداره ان شاء الله تو یه فرصت مناسب ادامه می دم

سلام

حتما توضیح بدید كه شدیدا مشتاقم.....البته من موافقم نیستم ولی میمونم بعد صحبتتاتون میگم :)

یاعلی

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 21/12/1389 - 11:17 - 0 تشکر 297543

به نام خدا
با سلام به دوستان گرامی
آیا بر فرض سوال و توضیحی که عرض شد ابهامی وجود دارد
جهت زدودن ابهامات من قسمت آخر جواب را در پست دوم بیان می کنم
در هر صورت، جمله "و ان منکم الا واردها" اطلاق دارد و از آن استفاده می‏شود که تمام افراد بشر بدون استثنا (اعم از کافران، مؤمنان و منافقان) وارد جهنم می‏شوند و یا به کنار جهنم می‏آیند، اما اگر به کنار جهنم آیند، بدیهی است که جهنم کاری به آن‏ها ندارد. اگر به معنی دخول به جهنم باشد، باز مؤمنان آسیبی نخواهند دید، چنان که از رسول گرامی اسلام‏صلی الله وعلیه وآله نقل شده که:"هیچ نیکوکار و بدکاری نیست مگر این که داخل جهنم می‏شود. آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود، همان گونه که بر ابراهیم سرد بود، تا آن جا که آتش از شدت سردی فریاد می‏کشد".

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 21/12/1389 - 11:25 - 0 تشکر 297550

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;295782]سلام

جالب بود....ممنون از پاسخگویی....اینكه پیامبر فرمودن آتش سرد میشه...خیلیه ها......و یك چیز دیگه، بعضی ها بدون اینكه اصلا سوال و جواب بشن وارد بهشت میشن: مثل دیوانگان، مثل كودكان، و شهیدان و مومنان مخلص(ل با فتحه)....درسته جناب ولایت؟.....پس همه جهنم نمیرن..یا همون سرد شدنه رخ میده.....

یاحق

به نام خدا

در فرض سوال حضرتعالی ، برحسب افرادی که آورده اید جواب چند قسم می شود

در مورد دیوانگان:

که در روایات به مستضعفین فکری تعبیر شده به این صورت آمده

به مشیت حضرت حق بوده و یا در طریق بهشت مى‏افتند یا در طریق جهنم. پیداست كه مشیت حق درخصوص طبقات مختلف مستضعفین و افراد هر طبقه‏اى یكسان نبوده و در مورد هر فردى از هر طبقه‏اى حساب شده خواهد بود. بر این اساس مى‏توان گفت كه هر فردى كه انجذاب او به سوى حضرت حق در مجموع، غالب بر فرار و دورى و عناد وى باشد بعد از گذشتن از عوالم و دیدن عذاب‏ها و سختى‏ها و احیاناً آتش‏ها، به جوار حق یعنى به بهشت راه مى‏یابد و اگر جانب فرار و عناد غالب بود به سوى جهنم، جهنم‏ها كشیده خواهد شد.
  به بیان دیگر، هر فردى از مستضعفین براساس خصوصیات خاصى كه دارد و بالاخره در اكتساب آنها خود او نقش داشته است یا در مسیرى كه به بهشت منتهى مى‏شود قرار مى‏گیرد و یا در مسیرى كه به جهنم منتهى مى‏گردد خواهد افتاد و این مشخص بودن مسیر با ورود به برزخ شروع مى‏گردد. اما چیزى كه هست نه خود او و نه كس دیگرى مى‏تواند بفهمد كه او در كدام مسیر است و كار او به كجا خواهد كشید نه در دنیا و نه در برزخ و نه در اول حشر معلوم خواهد شد كه جریان امر وى چگونه خواهد بود تا جایى كه وضع او به مرور و با پیش آمدن عوالم معلوم گردد و تا جایى كه مشمول غفران حق باشد و یا مشمول عذاب او

 ( معاد یا بازگشت به سوى خدا، استاد محمد شجاعى، شركت سهامى انتشار، تهران، چاپ اول، پاییز 1362ش، ج 1، صص 314 - 317) .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 21/12/1389 - 11:28 - 0 تشکر 297551

کودکان:
به حسب روایات همه مؤمنان و بهشتیان جوان هستند یعنی کودکان و پیران به سن جوانی در بهشت وارد می شوند.


توضیحات بیشتر:

خلاصه این که برزخ مرحله ای از زندگی و حیات انسانی نیست که نسبت به زندگی مادی و دنیوی بالاتر است و احکام آن نیز با احکام دنیا متفاوت است و به منزله واسطه ای بین دنیا و عالم قیامت است که ناگزیر انسان ها باید آن را طی کنند تا به عالم قیامت وارد شوند و در این جهت روایات می فرمایند که کودکان شیعیانی که در سن کودکی از دنیا رفته اند و به حد کمال نرسیده اند، در برزخ به حضرت فاطمه زهرا(س) سپرده می شوند و تربیت می شوند (معادشناسی، علامه طهرانی، ج 3، ص 120 - 119).
پس با این مضامین کودکان هم شامل آیه قرانی وروایت مزبور می شوند.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.