• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 2128)
چهارشنبه 11/12/1389 - 15:30 -0 تشکر 293181
بزرگترین جرثقیل دریایی صنعت نفت ایران زمین گیر شد


کشتی جرثقیل اچ ال 5000 به عنوان بزرگترین جرثقیل دریایی صنعت نفت ایران به دلیل شکسته شدن بوم برای مدت طولانی زمین گیر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جرثقیل اچ ال 5000 ایران به  عنوان بزرگترین جرثقیل لوله گذاری و نصب سازه های دریایی صنایع نفت و گاز ایران و خاورمیانه در آبهای نیمه عمیق دچار حادثه شد.
پیگیری های خبرنگار مهر نشان می دهد به دلیل شکسته شدن بوم 400 تنی و برخورد این بوم با بدنه این کشتی جرثقیل دار به طور کامل از مدار بهره برداری خارج شده است.
 
در حال حاضر با توجه به نوع مواد اولیه و فلزاتی که در بوم این جرثقیل به کار رفته است امکان تعمیر آن در کوتاه مدت وجود ندارد ضمن آنکه امکان خرید این فلزات به دلیل شرایط تحریم از خارج کشور با مشکلات زیادی همراه است.
 
هم اکنون مذاکراتی با چند شرکت آسیایی برای تامین فلزات به کار رفته در بوم این جرثقیل پنج هزار تنی آغاز شده است اما به نظر نمی رسد این مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه برسد.
 
این جرثقیل در اختیار شرکت فن آوری آبهای عمیق شرکت صدرا است که تا پیش از تخریب، نصب و راه اندازی تمامی سازهای دریایی ایران در خلیج فارس شامل پایه سکو و سکوهای چند هزار تنی توسط این جرثقیل انجام می شده است.
 
در سه سال گذشته تمامی سازهای دریایی فازهای پارس جنوبی، میدان نفتی بهرگانسر، هنگام، سلمان و سایر میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس توسط شناور اچ ال 5000 انجام گرفته است.
 
با تخریب این جرثقیل نگرانی هایی هم در شرکت ملی نفت ایران به وجود آمده است زیرا با آماده شدن پایه سکو و سکوهای فازهای جدید میدان مشترک پارس جنوبی نصب این سازها در خلیج فارس با مشکلات و تاخیرهایی مواجه خواهد شد.
 
یکی از مهمترین دلایل غرق شدن پایه سکوی میدان نفتی هنگام در عمق 80 متری آبهای خلیج فارس هم نبود جرثقیل اچ ال 5000 شرکت فن آوری آبهای عمیق صدرا بوده است به طوری که برای نصب این سازه از روش غوطه ور شدن و یا lunch استفاده شده است.
 
به گزارش مهر، کشتی جرثقیل اچ ال 5000 دارای کلاس لویدز آلمان بوده که از وزن 11 هزار و 676 تنی برخوردار است این کشتی پیشرفته به سیستم مهار شناور، لنگر هشت نقطه ای، سیستمهای جرثقیل برخوردار بوده و می تواند سازهایی تا وزن حدود پنج هزار تن را در خلیج فارس بلند و سپس نصب کند.
 
 

 ما مي توانيم ....

چهارشنبه 11/12/1389 - 15:39 - 0 تشکر 293184


پایه سکوی یکی از میادین نفتی ایران در خلیج فارس غرق شد

پایه سکوی (جکت) میدان مشترک نفتی هنگام در نقطه صفر مرزی ایران و عمان در عمق 80 متری آبهای خلیج فارس غرق شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جکت یکهزار و 900 تنی میدان مشترک نفتی هنگام به دلیل وجود اشکالاتی در طراحی ساخت این سازه دریایی پس از چند ساعت غوطه ور شدن در آبهای خلیج فارس در عمق 80 متری آب دریا غرق شده است.

در حال حاضر یک گروه ویژه عملیات فراساحلی به محل حادثه در نقطه صفر مرزی ایران و عمان در خلیج فارس اعزام شده است که دلایل ایجاد این حادثه با تشکیل کارگروهی در شرکت ملی نفت ایران و با حضور پیمانکاران در حال بررسی است.

پیش از این مدیران شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بودند با نصب این جکت در آبهای خلیج فارس و حفاری چاه های جدید ظرفیت تولید نفت از میدان مشترک هنگام تا سقف 30 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

 هم اکنون ایران با حفاری 2 حلقه چاه و نصب یک جکت روزانه 16 هزار بشکه نفت خام از میدان هنگام برداشت می کند که با غرق شدن جکت دوم این میدان حفاری چاه های جدید با مشکلاتی مواجه شده است.

میدان مشترک هنگام در سال 1975 با حفر یک حلقه چاه کشف و به دنبال آن در سال 2006 میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد بیش از 700 میلیون بشکه نفت و حدود 2 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در این میدان ذخیره سازی شده است.

 ما مي توانيم ....

چهارشنبه 11/12/1389 - 15:41 - 0 تشکر 293187


غرق شدن پایه سکوی نفتی در خلیج فارس عمدی بود

شرکت نفت فلات قاره ایران با انتشار گزارشی دلایل غرق شدن پایه یکهزار و 900 تنی جکت میدان مشترک نفتی هنگام در آبهای خلیج فارس را "تعمدی" اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت نفت فلات قاره ایران در گزارشی اعلام کرد: این جکت پس از اتمام عملیات ساخت و بارگیری بر روی بارج، به محل نصب منتقل و پس از شناورسازی در فاصله یک کیلومتری موقعیت نصب، آماده برپاسازی گردید، ولی به دلیل شرایط نامساعد جوی در محل تنگه هرمز و بروز امواج سهمگین، عمودی نمودن جکت در موقعیت نصب غیرممکن شد.
این گزارش با تاکید بر اینکه عملیات ساخت، نصب و راه اندازی این جکت درحوزه مسوولیت پیمانکار داخلی آن بوده و تاکنون جکت مذکور به شرکت نفت فلات قاره ایران تحویل نگردیده است، یادآور می‌شود: به دلیل وقوع شرایط خاص جغرافیایی گروه تخصصی نصب تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ایجاد خسارت به جکت یاد شده، آن را در نزدیکی محل نصب، به کف بستر دریا هدایت کنند تا در شرایط جوی مساعد در اولین فرصت ممکن ادامه عملیات به صورت ایمن فراهم گردد.

شرکت نفت فلات قاره صتریح کرد: کار هدایت جکت به بستر دریا یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت به سازه فولادی جکت بوده و طی یک برنامه‌ ریزی فنی صورت گرفته هدایت جکت به عمق آب در48 ساعت انجام پذیرفته است، به همین دلیل آنچه از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان غرق شدن این جکت مطرح می‌گردد از نظر فنی فاقد اعتبار است.

تیم تخصصی و فنی از سوی شرکت پیمانکار داخلی در حال حاضر مشغول انجام آخرین بررسی‌های فنی و مطالعاتی است و قطعا با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت مناسب جوی، کار شناورسازی مجدد این جکت و نصب آن در محل میدان نفتی هنگام انجام خواهد شد.

بعد از اجرای عملیات نصب جکت مذکور، دکل حفاری بر روی آن مستقر و از اوایل سال 90 برای اجرای عملیات افزایش تولید 30 هزار بشکه‌ای میدان نفتی مشترک هنگام مشغول به کار خواهد شد.

شرکت نفت فلات قاره ایران از رسانه‌ها و کارشناسان درخواست کرده است تا نسبت به مسائل فنی با دید کارشناسی اظهارنظر کرده و از روایت‌های شتاب‌زده پرهیز کنند.

 ما مي توانيم ....

چهارشنبه 11/12/1389 - 15:46 - 0 تشکر 293191

جزئیات بیشتر از نحوه غرق شدن سکوی نفتی در خلیج فارس

خبرگزاری مهر جزئیات بیشتری از نحوه غرق شدن سکوی نفتی ایران در خلیج فارس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پایه سکوی میدان نفتی هنگام به وزن تقریبی یکهزار و 900 تن در نقطه صفر مرزی آبی ایران و عمان در خلیج فارس غرق شده است.
این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در پنجاه سال گذشته تاکنون برای نصب و راه اندازی سکو و پایه های سکوهای نفت و گاز در آبهای کم عمق خلیج فارس ازدو روش به آب اندازی Launch-Upending و یا نصب مستقیم Lifting-Upending استفاده کرده است. 

برای نصب جکت اول میدان مشترک نفتی هنگام در آبهای خلیج فارس که تیر ماه سال 1388 انجام شد، این سازه با استفاده از جرثقیل غول پیکر اچ ال 5000 از روش لیفت برای نصب در آب استفاده شده است.

بعد از حادثه ای که برای جرثقیل اچ ال 5000 به وجود آمد و این کشتی فوق پیشرفته برای مدتی از مدار بهره برداری خارج شد پیمانکار سازنده جکت دوم میدان نفتی هنگام از روی اجبار روش دوم Launch را برای نصب سازه یکهزار و 900 تنی این میدان نفتی در خلیج فارس استفاده کرده است.

برای اجرای روش Launch مطابق با تصاویر پیوستی این خبر ابتدا سازه به محل نصب در خلیج فارس حمل می شود، سپس این سازه در دریا غوطه ور شده و سپس توسط یک دستگاه جرثقیل در محل نصب مستقر خواهد شد. 
شرکت نفت فلات قاره ایران در این جوابیه از غرق کردن تعمدی جکت میدان نفتی هنگام خبر داده، این در حالی است که بنابراعتقاد کارشناسان، در هیچ کجای جهان حتی در صورت وقوع سونامی و امواج چند صد متری هیچگاه اقدام به غرق کردن تعمدی سکو و یا جکتهای نفت و گاز نمی کنند.

از سوی دیگر، قبل انجام عملیات نصب سازه های مختلف نفتی در دریا ابتدا وضعیت کامل آب و هوایی از سازمان هواشناسی استعلام می شود و سپس برای انجام عملیات نصب اقدام می شود.

در همین حال، برخی از مدیران شرکت نفت فلات قاره ایران در گفتگو با خبرنگار مهر علت این حادثه را مشکلات فنی در طراحی جکت میدان نفتی هنگام اعلام می کنند.

این در حالی است که بهزاد رحمتی مدیر اجرایی شرکت نفت سازه قشم روز گذشته عامل اصلی این حادثه را پاره شدن پرده های دیافراگمی این جکت دریایی عنوان کرد و به مهر گفت: این سازه نفتی پس از چند ساعت شناور بودن در آب در اعماق خلیج فارس غرق شده است.
ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اینکه هم اکنون عملیات طراحی، ساخت و نصب جکت میدان نفتی هنگام توسط شرکت پیمانکار قرار می گیرد کارشناسان شرکت پیمانکار باید در خصوص دلایل فنی و یا غی فنی این حادثه اظهار نظر کنند، زیرا این پروژه هنوز به طور رسمی تحویل کارفرما (شرکت نفت فلات قاره ایران) نشده است.

در همین حال، کارشناسان صنایع فراساحلی نفت و گاز معتقدند با غرق شدن پایه سکو در آب وزن این سازه از یکهزار و 900 تن به چند هزار تن افزایش می یابد و اگر خارج کردن آن از اعماق آب امکان پذیر باشد قطعا هزینه های سرمایه گذاری بالایی به همراه دارد

 ما مي توانيم ....

چهارشنبه 11/12/1389 - 16:6 - 0 تشکر 293200

امیدوارم روزی برسد كه ما در هیچ فن آوری حساسی محتاج كشورهای سلطه گر نباشیم.

البته اینجور مشكلات در كارهای فنی یك چیز طبیعی است

 یقین دارم كه با همت و تلاش دانشمندان و متخصصان صنعت نفت كشور این مشكل برطرف خواهد شد.

 ما مي توانيم ....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.