چند
سالی میشود که ماه آخر زمستان برای بعضی از هنرمندان فیلم و سینما زودتر
به بهار میرسد. در واقع هر چه به آخر سال نزدیکتر میشویم شور و هیجان
برگزار شدن جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران برای این این تنها جشنواره
مهم انیمیشن ایران هر دو سال یک بار، همه دستاندرکاران و علاقهمندان به
انیمیشن را دور هم جمع میکند. در جشنوارههای ریز و درشت سینمایی که با
موضوعات مختلف در طول سال در کشور برگزار میشود، بیشک جشنواره پویانمایی
تهران به معنای واقعی کلمه تخصصیترین این جشنوارهها است. جشنواره
بینالمللی پویانمایی تلاش میکند بستری را برای تبادل اندیشهها، کشف
توانمندیها و تشویق نوآمدگان به عرصه پویانمایی را برای دستیابی به کیفیتی
افزونتر فراهم آورد.
امسال،هفتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران با حضور 68 کشور جهان از (15 اسفند) کار خود را آغاز خواهد کرد.
براساس
خبرها، تاکنون 830 اثر پویانمایی از 68 کشور و 700 اثر از انیماتورهای
ایرانی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. این تعداد کشور شرکتکننده در
مقایسه با دوره گذشته حاکی از رشد چشمگیر و استقبال خوب از این جشنواره
است. همچنین در بخش مسابقه بینالملل از میان انیماتورها از کشورهای
کرهجنوبی، ژاپن، فرانسه، آمریکا، آلمان و بریتانیا، انیماتورهای هند
بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردهاند.
خانواده بزرگ انیمیشن این روزها خود را برای میزبانی این جشنواره آماده میکنند.
مسعود
صفوی، تهیهکننده و مدیر آموزش انیمیشن حوزه هنری در خصوص اهمیت برگزاری و
جایگاه جشنواره پویانمایی تهران میگوید : تقریباً ما هیچ جشنوارهای با
قدمت این جشنواره در حوزه انیمیشن در ایران و منطقه نداریم. این جشنواره جزو جشنوارههای جدی پویانمایی در جهان است. این را میشود از شرکتکنندگان و حاضرین در این جشنواره به خوبی فهمید.
تهیهکننده
انیمیشن شکرستان در ادامه با اشاره به جایگاه انیمیشن ایران در منطقه و
جهان میگوید : اینکه انیمیشن ما در جهان به عنوان یک مکتب ایرانی شناخته
شده، از ثمرات برگزاری جشنواره پویانمایی تهران بوده است.
وی
ادامه داد: داوران خارجی، اسیفا (مجمع انیمیشن آسیا)، کارگردانان انیمیشن و
هنرمندانی که به خصوص در زمینه انیمیشن هنری در جهان فعال هستند، با
انیمیشن ایران توسط این جشنواره آشنا شدند و بعضاً از این جشنواره جایزه
گرفتند. در این سو انیماتورهای ما هم آشنایی با هنر روز انیمیشن جهان را
مدیون این دوسالانه هستند.
صفوی
میگوید: در واقع این جشنواره نقش بسیار بزرگ و پررنگی در شناساندن انیمیشن
ایرانی و همچنین استفاده انیماتورهای کشورمان از بعضی تجربیات انیماتورهای
خارجی داشته است.
وی
در خصوص بعد بینالمللی این جشنواره در مقایسه با دیگر جشنوارهای سینمایی
در کشور میگوید: بیشک، این جشنواره تنها جشنواره واقعی و بینالمللی
سینمای ایران است. زیرا جشنواره انیمیشن ایرانی در بخش هنریاش صاحب یک سبک
و مکتب است و از جایی که انیمیشن کوتاه ایران در چند دهه اخیر در قسمت
کارهای تجربی و هنری وجهه بینالمللی نسبت به دیگر جشنوارهها پیدا کرده
است. اما در زمینه تجارت و انیمیشن صنعتی فکر نمیکنم هنوز جشنواره قابل
توجهی داشته باشیم.
مدیر
آموزش انیمیشن حوزه هنری در خصوص اینکه چگونه از ظرفیتهای این جشنواره
برای رفتن به سمت انیمیشن تجاری و صنعتی سود ببریم، میگوید: نباید چنین
انتظاری از این جشنواره داشته باشیم. چرا که این جشنواره بیشتر برای معرفی و
آشنایی نیروهای جوان با انیمیشن روز جهان است. هنرمندان حاضر در این
جشنواره بیشتر به طور غیرمستقیم میتوانند روی انیمیشن صنعتی تأثیر بگذارد.
در این جشنواره باید نیروها و تکنیکهای جدید را معرفی کنیم و به دنبال
بازار نباشیم. مطمئناً اگر هنرمندی تکنیک ها را خوب بشناسد میتواند در بعد
انیمیشن تجاری آن را به خوبی به کار بگیرد و نباید انتظاری بیش از مقدورات
این جشنواره از آن توقع داشت.
وحید
نصیریان که با انیمیشن بلند قلب سیمرغ در جشنواره فیلم فجر حضور داشت در
خصوص برگزاری دوسالانه پویانمایی میگوید: هدف اصلی این جشنواره ارتقای سطح
انیمیشن ایران است که به نظر میرسد با گذشت شش دوره از این جشنواره به
خوبی به این هدفش رسیده است. حتی در مقایسه با جشنواره خارجی این جشنواره
جایگاه بالاتری نسبت به آنها پیدا کرده است.
نصیریان
که در این دوره با فیلم قلب سیمرغ در بخش بینالملل دوسالانه پویانمایی
حاضر است در خصوص جایگاه بینالمللی این جشنواره نیز میگوید: به راحتی
میشود پسوند بیناللملی را برای این جشنواره به کار برد، بر عکس جشنواره
مهمی مثل فیلم فجر که اصلاً بینالمللی نیست، دوسالانه پویانمایی واقعاً از
این حیث جزو جشنوارههای سرآمد در منطقه و حتی جهان است.همیشه از سراسر
دنیا فیلمسازان بزرگ انیمیشن با آثارشان در این جشنواره حاضر بودهاند.
نصیریان
که خود چندین سال از برگزیدگان این جشنواره بوده است در خصوص اهمیت
برگزاری این جشنواره برای انیمیشن ایران میگوید: مهمترین دستاورد
پویانمایی تهران در این است که چالش انیمیشن در ایران را زنده نگه داشته
است و اگر بگویم انیمیشن امروز ایران مدیون این جشنواره است، حرف بیهودهای
نیست. این جشنواره توانسته انیمیشن ایران را سر پا نگه دارد و این جلوه
دادن یک عنصر ساده و معمولی نیست.
نصیریان
میگوید: حتی بدون توجه به تمام این حرفها، بچهها و علاقهمندان این هنر
در این جشنواره کارهایی را میبینند که امکان ندارد جایی پخش شود و
دوسالانه تنها جایی است که همه انیماتورهای ایران به مدت یک هفته دور هم
هستند و با دیدن آثار هم به تبادل اندیشهها و آرا میپردازند.
هفتمین جشنواره پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند امسال در 7 سالن نمایش برگزار خواهد شد.
ایزد مهرآفرین ( جوان )
منبع: سایت ایرانیان انیمیشن