• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 16317)
چهارشنبه 17/11/1386 - 19:33 -0 تشکر 28796
تفسیر « بسم الله الرحمن الرحیم ».

با سلام به تمامی دوستان عزیز

اینبار برای شما تفسیر « بسم الله الرحمن الرحیم » را آملده کرده ام امیدوارم که از خواندن آن لذت ببرید.

            

 

۱

ای پیش رو از هر چه خوبی است جلالت 

                    ای دور شده آفت نقصان ز کمالت

زهره به نشاط آید چون یافت سماعت ! 

                    خورشید به رشک آید چون دید جمالت !

    به نام خدای بخشنده مهربان نزد اهل معرفت : ب بهای اهدیٌت سین سنای صمدیت و میم ملک الوهیت . بهإ او قدیم و سنإ او کریم و ملک او عظیم . بها او با جلال و سنا او با جمال و ملک او بی زوال . بها او دل ربا و سنای او مهرفزا و ملک او بی فنا.

۲

نزد اهل عرفان : ب بهار خدا و سین سنای خدا و میم ملک خدا .

۳

آب و گل را زهره ی مهر تو کی بود            

                  هم به لطف خودی نکردی در ازلشان اختیار

مهر ذات تو است الهی دوستان را اعتقاد     

              یاد وصف تو است

نزد اهل ذوق : ب برٌ با اولیا و سین سرٌ با اصفیا و میم منٌت بر اهل ولإ و ب برٌ او با بندگان و سین سرٌ او   با دوستان و میم منٌت او بر مشتاقان .اگر نیکی او نبود چه جای تعبیه ی سرٌ او بود ؟ و گر منٌت او نبود بنده را چه جای وصل او بود و بر درگاه جلال او چه محل بود  اگر مهر ازل نبود بنده چگونه آشنای لم یزل بود ؟   یا رب غمگنانرا غمگسار

خدایا 

زنجیر معنبر تو دام دل ما است               

                            عنبز نسیم تو غلام دل ما است

در عشق تو چون خطبه بنام دل ما است     

                         گویی که همه جهان به کام دل ما است

به نشان تو بینندگانیم و به شناخت تو زندگانیم و به نام تو آبادانیم و به یاد تو شادانیم و به یافت تو نازانیم و مست از مهر تو مائیم و صید عشق در دام تو مائیم.

اسم ( بسم

الله) را از سمت گرفته اند و سمت داغ یعنی گوینده بسم الله دارنده ی آن رقم و نشان کرده ی آن داغ است . امام رضا (ع) فرموده اند : وقتی بنده بسم الله می گوید یعنی خداوندا داغ دارم و بدان شادم اما از بود خود بفریادم کریما بود مرا از پیش من برگیر که بود تو راست کند همه کارم . خدایا بود تو چراغ معرفت بیفروخت پس روشنی دل من افزونی است گواهی تو ترجمانی من کرد پس ندا من افزونی است نزدیکی تو چراغ وجد من بیفروخت پس همت من افزونی است . اراده ی تو کار من بساخت پس جهد من افزونی است . خداوندا از بود خود چه دیدم ؟ مگر بلا و عنا و از بود تو چه رسیدم ؟ همه عطا و وفا !

آغاز کتاب

خدا بر نام الله است و رحمن و رحیم  از آن جهت است که همه ی معانی در آن سه نام جمع است و آن معانی سه قسم است : قسمت جلال و و هیبت که در نام الله است و قسمی نعمت و تربیت که در نام رحمن است و قسمی رحمت و مغفرت که در نام رحیم است !

معنی دیگر آن  این است که در آن زمان که

خداوند محمد (ص ) پیغمبرش را به خلق فرستاد  مردم سه گروه بودند : بت پرستان و جهودان و ترسایان . گروه نخست نام آفریننده را الله می دانستند و این نام در میان آنان مشهور بود گروه دوم نام آفریننده را رحمن می دانستند و در  توراتشان مذکور است گروه سوم نام آفریننده را رحیم می دانستند و نزد آنان در کتاب  انجیل مذکور است .

اینکه آغاز به نام

الله و بعد رحمن و سپس رحیم است . جهت آن است که سر آغاز همه آفرینش است و  بعد قدرت و پرورش و سپس رحمت و آمرزش . یعنی اینکه به قدرت بیافریدم و به نعمت بپروریدم و به رحمت بیامرزیدم !

پیر طریقت گفت :

خداوندا ! ضعیفان را پناهی و قاصدان را بر سر راهی  و مومنان را گواهی

چه عزیز است آن کس را که تو خواهی ؟!

خداوندا نام تو ما را جواز و مهر تو ما را جهاز و شناخت تو ما را امان و لطف تو ما را عیان .

دوستان عزیز این تفسیر با ارزش از کتاب تفسیر ادبی و عرفانی کشف الاسرار قرآن مجید از خواجه عبد الله انصاری می باشد .

یه روز که سر نماز بودم و بابا بزرگم که بعد چند ماهی اومده بود خونمون جلوم نشسته بود منم که نماز نمی خوندم همینجور بدون اینکه معنی یکی از کلمات نمازم هم بلد باشم فقط طوطی وار کلمات عربی رو بدون اینکه بفهممشون می گفتم و فکر می کردم دارم عبادت خدا رو می کنم ! بعد نماز بابا بزرگم گفت هامون تو معنی نماز رو بلدی ؟ چطور مگه ؟ به روی خودم نیاوردم گفت بیا بشین پیشم یه دفتر و مداد هم بیار منم رفتم دفتر آوردم هیچ موضوع ندونستن من رو به روم نیاورد فقط گفت می خوام معنی نماز رو کامل می گم برات بنویسی اگه دوستات خواستن بشون کامل بگی منم نوشتم همون یه بار که داشتم می نوشتم کامل یاد گرفتم و هیج وقت حتی معنی یه کلمش هم دیگه یادم نرفت حالا این همه حرف زدم که اینو بگم توی معنی بسم الله الرحمن الرحیم گفت  می شه به نام خداوندی که هم در آخرت بخشنده است و هم در دنیا  ! این معنی از اون موقع تا حالا کلی به دلم نشسته کلی هم درکش کردم اصلا قابل توصیف نیست که بگم این بسم الله الرحمن الرحیم چه آرامش و لذت و قدرتی برام داره .

موفقیت، توفیق بندگی خداست.

 

پنج شنبه 18/11/1386 - 22:24 - 0 تشکر 28968

سلام ممنون مطلب زیبایی بود..من هم با نظر پدر بزرگتون موافقم...راستش وقتی بحث تفسیر بسم الله بود با خودم گفتم "الرحمن" یعنی خدا در دنیا با همه ی بنده هاش مهربونه!!!! اما فقط با مومنان است که در آخرت "رحیم" است... تفسیر لطیفی است...

التماس دعا

 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

سه شنبه 31/2/1387 - 12:57 - 0 تشکر 40476

بسم الله الرحمن الرحیم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

اولین آیه قرآن به خط نسخ عربی
اولین آیه قرآن به خط نسخ عربی

آیه بسم الله الرحمن الرحیم آیه‌ای از قرآن است که در اول هر سوره‌ای به استثنای سوره برائت آمده‌است. ولی بین شیعه و سنی بر سر اینکه آیا این آیه جزء هر سوره‌است یا نه، اختلاف وجود دارد.[۱]

واژه شناسی

  • اسم: برخی از اهل لغت گفته‌اند اصل آن را سم به معنای علامت است.
  • رحمن: ۵۶ بار در اثناء ایات ذکر شده‌است، رحمن صیغه مبالغه رحمت است که دلالت بر کثرت دارد (غیر خدا با آن توصیف نمی‌شود).
  • رحیم: از صفات خداوند است که بر غیرخدا هم اطلاق می‌شود، رحیم چون بر خدا اطلاق می‌شود مراد از آن نعمت‌دهنده و احسان‌کننده‌است و چون بر غیرخدا گفته شود مقصود مهربانی و رقت قلب است و تاثر و انفعال در خداوند محال است.

نظر شیعه و اهل سنت

برخی از اهل تسنن آن را جزء هیچ سوره‌ای نمی‌دانند و شروع هر سوره را با بسم الله از قبیل شروع هر کار دیگر با بسم الله می‌شمارند. در نماز حمد و یا هر سوره‌ای را بدون بسم الله می‌خوانند. شیعیان به پیروی از اهل بیت با این مسأله مخالفت دارند.[۲] شیعیان در این موضوع اتفاق نظر دارند ولی میان اهل تسنن اختلاف نظر است، بعضی با نظر شیعه موافق‏اند و بعضی سخت مخالف و بعضی قائل به تفصیل هستند.

ابن عباس، ابن مبارک، عاصم، کسائی، ابن عمر، ابن زبیر، ابن هریره عطاء؛ طاووس و نیز امام فخر رازی در تفسیر کبیر؛ و جلال الدین سیوطی در اتقان که مدعی تواتر روایات هستند؛ از طرفداران نظریه جزئیت می‏باشند. بعضی مانند مالک و ابو عمرو و یعقوب می‏گویند که جزء هیچ سوره‏ای نیست و تنها برای اوائل سوره‏ها تیمنا نازل گشته و نیز برای فواصل سوره‏ها می‏باشد.

ولی بعضی از پیروان مسلک شافعی و حمزه قائل به تفصیل‏اند که می‏گویند تنها در سوره حمد جزء سوره‌است ولی در سوره‏های دیگر نیست

نظر عرفا

به عقیده برخی مسلمانان در حدیثی از قول پیامبر اسلام گفته شده‌است که: هر چه در کتاب‌های آسمانی است در قرآن است و هر چه در قرآن است در الفاتحه‌است و هر چه در فاتحه‌است در بسم الله الرحمن الرحیم است و هر چه در بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم است در باء است و هر چه در باء است در نقطه‌ای است که در زیر آن است.[۳]

مبحث معانی رمزی اعداد

بسم الله الرحمن الرحیم از نوزده حرف تشکیل شده است و مقدار عددی یا ابجدی آن ۷۸۶ میباشد که این عدد بیشتر، توسط مسلمانان کشور هندوستان و پاکستان، به عنوان جایگزین بسم‌الله به کار میرود تا به باور آنان از نوشتن نام خداوند و یا آیه قرآن بر کاغذهای معمولی و در نتیجه قرار گرفتن در معرض آلودگی و تماس اجسام ناپاک با آن خودداری شود

ترجمه‌های فارسی مختلف برای این آیه

  • «آیتی»: به نام خداى بخشاینده مهربان‏
  • «طاهری»: به نام خداى رحمان [و] رحیم.
  • «فولادوند»: به نام خداوند رحمتگر مهربان‏

فکر کردم شاید در خصوص بحث شما جالب باشه

برو به انجمن
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.