• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4134)
چهارشنبه 27/11/1389 - 17:21 -0 تشکر 284990
"ایا رجعت جسمانی است؟

به نام خدا

سلام

رجعت چیست ؟

رجعت در لغت بمعنی بازگشت است ودر اصطلاح بمعنی بازگشت گروهی از مومنان خالص وعده ای از منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است .

ایا رجعت جسمانی است؟

منتظر پاسخ های شما هستم
.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 27/11/1389 - 17:54 - 0 تشکر 285002

سلام

عجب بحثی...ممنون

من حتما دوباره میام...اما با پاسخ

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 27/11/1389 - 23:0 - 0 تشکر 285156

بسم الله
ممنون از بحث خوبتون
ماشالله همیشه با دست پر تشریف میارید
خب به نظر میرسه رجعت جسمانی باشه
به چند جهت
اول در این دنیا واقع می شود
دوم اینکه اقتضائات رجعت از قبیل روئیت و حکم و ... جسمانی بودن رو لازم می کنه
البته در یک نکته اختلاف است
و او اینکه مادی است یا خیر؟
یعنی آیا رجعت با جسمی که همراه و مقارن با ماده است صورت می گیره یا با جسمی که تعلق به ماده نداره؟؟
بازم بابت بحث خوبتون متشکرم

پنج شنبه 28/11/1389 - 0:21 - 0 تشکر 285174

سلام

این اختلافی كه جناب صدرا فرمودند....خب، مگه رجعت بازگشت به این دنیا نیست؟ و در اون زمان هم انسانها با همین جسم ماده هستند دیگه....مگه میشه جسم در جایی كه وابسته به ماده هست بیاد اما تعلق به ماده نداشته باشه؟؟

(این جور بحثها همیشه كلی اصطلاحات قلمبه داره...امیدوارم شما متوجه منظورم بشین)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 28/11/1389 - 0:22 - 0 تشکر 285175

تا حدودی متوجهم جسمی كه تعلق به ماده نداره یعنی چی....منظورم اینه كه نمیشه این جسم بی تعلق به ماده باشه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 28/11/1389 - 20:49 - 0 تشکر 285546

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;285174]سلام

این اختلافی كه جناب صدرا فرمودند....خب، مگه رجعت بازگشت به این دنیا نیست؟ و در اون زمان هم انسانها با همین جسم ماده هستند دیگه....مگه میشه جسم در جایی كه وابسته به ماده هست بیاد اما تعلق به ماده نداشته باشه؟؟

(این جور بحثها همیشه كلی اصطلاحات قلمبه داره...امیدوارم شما متوجه منظورم بشین)

با سلام

بله رجعت نوعی بازگشت است اما اینکه جسم مادی باشه یا غیر مادی اختلاف نظر هست

چون جسم بدون ماده هم وجود داره و معدوم نمیشه

و باید دانست که جسم غیر از ماده است

پنج شنبه 28/11/1389 - 20:52 - 0 تشکر 285547

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;285175]تا حدودی متوجهم جسمی كه تعلق به ماده نداره یعنی چی....منظورم اینه كه نمیشه این جسم بی تعلق به ماده باشه

با سلام مجدد

در تعریف جسم گفته اند: جوهری که در ابعاد سه گانه کشیده شده است

و

در تعریف ماده گفته اند: جوهری که قابلیت برای پذیرش صورت دارد و استعداد صرف دارد.

پس این دو غیر از هم هستند و جسم بدون ماده هم محقق می شود منتها این جسم دیگر استعداد برای پذیرش کمال جدیدی ندارد.

باید این نکته را هم اشاره کرد که با چشم ظاهری نمی توان تفاوتی بین جسم مادی و جسم غیر مادی پیدا کرد و تنها فرقشان که غیر محسوس است همین عدم قابلیت برای تحول است

پنج شنبه 28/11/1389 - 21:13 - 0 تشکر 285558

به نام خدا
سلام
علامه طباطبایی در پاسخ به این شبهه میفرماید:انچه گفته میشود که بازگشت فعل به قوه محال است،مطلب درستی است ،ولی زنده شدن یک موجود بعد از مرگ از مصادیق ان نیست
زیرا اگر انسانی بعد از مرگ به دنیا بازگردد ونفس او مجددا با ماده (بدن قبلی)تماس وتعلق پیداکند،این امر باعث ابطال اصل تجرد وبازگشت از فعل به قوه نیست چه اینکه او قبل از مردن،وپیش از قطع رابطه با بدن هم ،مجرد بوده است
بنابراین تعلق وارتباط مجدداو با بدن به طور یقین منافاتی با تجرد او ندارد .
تنها چیزی که هست این است که بر اثر مرگ ،روابطی که ضامن ثاتر وفعل نفس در ماده بود مفقود شد
ولذا پس از ان قدرت برانجام افعال مادی را نداشت درست مانند،صنعتگری که الات وابزار لازم ،برای عمل را از دست بدهد.
ولی با بازگشت نفس به حال سابق وتعلق ان به بدن مجددا قوا وادوات ان بکار میاندازد
درنتیجه میتواند حالات وملکات خود را بواسطه افعال جدید به مرحله سابق برساند وتکامل تازه ای پیدا کند بدون اینکه سیر نزولی وعقب گرد از حال کمال به نقص واز فعل به قوه کرده باشد
المیزان علامه طباطبایی ج1 ص207

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 29/11/1389 - 1:41 - 0 تشکر 285619

با سلام و با تشکر از مطلب خوبتون

طبق اون چیزی که golha از علامه طباطبایی نقل کردند پس میشه گفت رجعت به ماده تعلق میگره چون حالات و ملکات سابق خود را به دست می آورد(همان استعداد)

شنبه 30/11/1389 - 15:47 - 0 تشکر 286184

به نام خدا
سلام
آیا رجعت با عقل و فلسفه سازگاری دارد؟
برخی معتقدند که رجعت با عقل و فلسفه ناسازگاری دارد:
1 - اشکال عقلی
ولی اللَّه دهلوی می‏گوید: رجوع معصیت‏کاران به جهاتی است:
الف. به جهت عذاب، که این ظلم است، زیرا عذاب آنها در آخرت است، و تکرار آن در دنیا ظلم به حساب می‏آید.
ب. به جهت اذیت و آزار اوست، که در قبر تحقق یافته و لذا دوباره با رجعت عبث و بیهوده است.
ج. به جهت اظهار خیانت آنها به مردم است، که این جهت در زمان و عصر آنها سزاوارتر است تا مردم آن عصر عبرت بگیرند.
د. با رجعت نیکان لازم می‏آید که به جهت دو بار مردن اذیت شوند. [1] .
پاسخ: اولاً: عذاب کافران و گناه‏کاران بعد از رجعت از جمله عقوبات آنها به حساب می‏آید که مصلحت اقتضا کرده بخشی از آن در این دنیا صورت پذیرد. پس محظور عقلی در بین نیست.
ثانیاً: اظهار خیانت گناه‏کاران نسبت به مردمی که در عصر آنها نبوده‏اند نیز مؤثر است، و اگر در عصر آنها این رجعت و عذاب صورت نگرفت به این جهت است که مردم به اجبار و الجاء نیفتند.
ثالثاً: مطابق روایات، مرگ و نزع روح نسبت به اولیای الهی خصوصاً انبیا و اوصیا همانند استشمام بوی خوش است.
2 - اشکال فلسفی
می‏گویند: مرگ بدون استکمال حیات و خروج از قوه به فعل حاصل نمی‏شود. و رجوع به دنیا بعد از مرگ در حقیقت رجوع به قوّه بعد از فعلیّت است که در فلسفه بطلان آن به اثبات رسیده است.
پاسخ: این اشکال در مرگ‏های طبیعی صادق است نه مرگ‏های اخترامی از قبیل قتل و مرض که حیات آنها در این موارد به فعلیت تامه نرسیده است

برگرفته از کتاب موعود شناسی وپاسخ به شبهات

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 30/11/1389 - 16:23 - 0 تشکر 286203

به نام خدا

سلام

سوالاتی راجع به رجعت

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=286181&forumID=

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.