• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 358)
شنبه 23/11/1389 - 22:45 -0 تشکر 282877
نظرات فقهی درباره کراوات،حجاب و رنگ لباس بانوان

آیت‌الله العظمی سیدعزالدین حسینی زنجانی به مجموعه استفتائاتی درباره‌ حجاب و عفاف از جمله میزان پوشش، زنگ لباس برای بانوان و استفاده از کراوات برای آقایان و ... پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، متن کامل این استفتائات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به این شرح است:


1- کمترین حدّ حجاب برای یک زن از نظر شرع چیست؟ حدّ أعلای آن کدام است؟
پاسخ: حد حجاب شرعی عبارت است از پوشش بدن به غیر از وجه و کفین و حد اعلی و ادنی ندارد، همین مقدار را انجام دهد به حد شرعی عمل کرده است.اما نگاه مردان به صورت و کفین بانوان، دو گونه نگاه داریم: نگاه معمولی یعنی بدون شهوت ، که این نوع نگاه اشکال ندارد ولو مکرر باشد و نگاه شهوی، که حرام است.
2- چرا این زن است که هنگام نگاه مرد باید صورت خود را بپوشاند؟به عبارت دیگر در جامعة کنونی برخورد ها و تعاملات اجتماعی بدون نگاه و رؤیت نیست، در این وضعیت تکلیف یک زن مسلمان چیست؟ آیا باید کاملاً وجه و کفّین خود را بپوشاند؟ توجیه این مسئله چیست؟
پاسخ: در صورتی که مرد نگاه کند، زن نسبت به پوشش وجه و کفین تکلیفی ندارد و این مرد است که نباید نگاه شهوی داشته باشد.
3- نظر اسلام دربارة رنگ لباس عموماً و علی‌الخصوص لباس بانوان چیست؟ در بحث تنوع رنگ جهت لباس بانوان، چه رنگ‌هایی تجویز شده و چه رنگ‌هایی را می‌توان پیشنهاد داد؟ به چه دلیل یا دلایلی؟ ملاک در رنگ و انتخاب آن چیست؟ آیا رنگ های خاصّی قبول یا طرد شده است؟
پاسخ: در مورد رنگ لباس دستور خاصی نداریم، شایسته است چه مرد و چه زن از رنگ های سنگین و در عین حال زیبا استفاده کنند.
4- حدّ و اندازة یک لباس از دیدگاه اسلام چیست؟ (منظور قد، سایز، گشادی و تنگی لباس است.)
پاسخ: در پاره ای از روایات تعبیر« ملحفه» آمده است که از آن به روسری معمولی ، روسری نیم تنه و چادر تعبیر شده است،از این روایات می توان استفاده کرد که نباید ازلباسهای تنگ که نمایانگر حجم بدن است استفاده کرد.
5- آیا عناصر و مشخصه هایی وجود دارد که آنها نباید در لباس و در پوشش وجود داشته باشد (مثلاً کِراوات و …) یا باید در لباس و در پوشش وجود داشته باشد؟ (مانند عمامه و تحت الحنک برای مردها و …)
پاسخ: اگر این گفته که کراوات نماد مسیحیت و صلیب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشیدن عمامه و یا انداختن تحت الحنک برای مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا.
6- چرا در صدر إسلام حجاب برای کنیز واجب نبوده است؟ اساساً وضعیت حجاب در حکومت پیامبر و أمیرالمؤمنین علی «علیهما و آلهما أفضل صلوات المصلّین» نسبت به زنان غیر مسلمان چگونه بوده است؟
پاسخ: حجاب به معنایی که گفته شد بر زن مسلمان واجب است چه آزاد و چه کنیز ولی زنان بادیه نشین و صحراگردها از نظر تربیت دینی از شهرنشین ها ضعیف ترند لذا به مراعات حجاب تاکید کنید بازهم مراعات نمی‌کنند در این صورت نگاه به غیر وجه و کفین بدون شهوت مانعی ندارد. اما زنان غیر مسلمان، از روایات استفاده می شود که حجاب یک نوع حرمت برای زن مسلمان است و این حرمت در زن غیر مسلمان نیست لذا به مقداری که نوعا تستر نمی کنند بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد
7- وظیفه حکومت إسلامی دربارة حجاب غیر مسلمانان (ذمّی و غیرذمّی و مهمان به کشور) چیست؟
پاسخ: یکی از شرایط اهل ذمه عدم تجاهر به منکرات است و روشن است که بی حجابی منکر است لذا باید حفظ ظاهر کنند و این حکم در غیر ذمی و کفار معاهد هم جاری است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.