• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 1257)
شنبه 23/11/1389 - 20:40 -0 تشکر 282804
"لا یكلف الله نفسا الا وسعها" قضا بگیریم یا نه؟؟

سلام

 

یه سوال واسم پیش اومده:

 

مگه در قرآن نیست كه "لا یكلف الله نفسا الا وسعها" یعنی خدا هركس رو متناسب با توان و موقعیتش مواخذه و بازخواست می كنه...خب، حالا سوال اینه، اون دختری كه تازه به سن تكلیف رسیده و توان روزه گرفتن رو نداره، و در ماه مبارك، روزه نمی گیره...آیا این دختر باید در زمانی كه به اون توان رسید...یا سال های بعدی، قضای این روزه ها رو بجا بیاره؟؟ یا در مورد نمازها...اون كسایی كه تازه به سن تكلیف می رسند، و خب متاسفانه نماز خوندن واسشون سخته، بهشون می گن كه باباجون، بدون وضو نماز بخون، یا تیمم كن و از این جور چیزا....این شخص وقتی به اون بلوغ فكری رسید، آیا باید قضای این نمازها رو بجا بیاره؟؟

 

من خودم از یه شخصی كه حرفهاش خیلی درسته، شنیدم كه نه، این موارد(كه تو بالا گفته شد) نیاز به قضا نداره

 

حالا شما چی میگید؟؟

 

من چند مدت پیش خونده بودم كه آیت الله بهجت در مورد روزه فرموده بودند باید قضا رو به جا بیاره....تكلیف چیه؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 23/11/1389 - 22:11 - 0 تشکر 282857

به نام خدا
با سلام وتشکر از سوال حضرتعالی

ملاک تشخیص در عبادات خود انسان است
مثلا در فرض عبادتی مثل روزه
، اگر ملاحظه کرد که می‏تواند روزه بگیرد و برایش ضرر ندارد، باید روزه‏ها را بگیرد (اگر چه دکتر او را منع کرده باشد). اگر خودش تشخیص داد که روزه نمی‏تواند بگیرد، نباید بگیرد (هر چند که دکتر بگوید روزه بگیر)
التماس دعا

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 23/11/1389 - 22:21 - 0 تشکر 282862

آیا در تکالیف الهی توانایی انسان لحاظ شده است؟
کاری که انسان قادر به انجام آن نباشد، هرگز مورد تعلق تکلیف واقع نمی شود. توانایی انسان محدود است و تکالیف در محدودة‌توانایی ها صورت می گیرد. قرآن مجید می فرماید:"لا یکلف الله نفساً إلاّ وسعها؛ خداوند هیچ کس را جز به اندازة توانایی اش تکلیف نکرده است".2[14] از این رو برای تکلیف شرایطی در نظر گرفته شده مانند بلوغ، عقل، اختیار و قدرت بر انجام کار.
این شرایط عام است و در همة واجبات باید مکلف این شرایط را داشته باشد، مثلاً یکی از شرایط وجوب روزه، قدرت و توانایی است. کسی که نمی تواند روزه بگیرد، تکلیف از او ساقط است یا کسی که نمی تواند جهاد کند، جهاد بر او واجب نیست. علاوه بر حکم شرع، عقل نیز به لزوم این شرط حکم می کند و تکلیف مالایطاق (خارج از قدرت) را جایز نمی داند.
[14] بقره (2) آیه‌ 276.
منبع : سایت جواب

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 23/11/1389 - 22:26 - 0 تشکر 282867

در اوایل بلوغ به جهت ممانعت والدین و اینکه احساس می کردم توانایی لازم جهت روزه گرفتن را ندارم روزه نگرفته ام تکلیف من چیست؟
اگر توانایی برای گرفتن روزه در ماه رمضان نداشته‏اید و بعدا بتدریج می‏توانستید قضای آن را بگیرید باید آنچه ازروزه‏هایی را که بعد از رسیدن به سن تکلیف نگرفته‏اید قضا کنید و علاوه بر آن برای هر روز از آن روزه‏هایی که درسال‏های قبل از شما قضا شده و تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را نگرفته‏اید 750 گرم گندم یا جو و یا ... را به عنوان کفاره تاءخیر قضای روزه به فقرا بپردازید.
منبع : سایت جواب

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 23/11/1389 - 22:40 - 0 تشکر 282874

لا یکلف الله نفسا الا وسعها ؛ خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند» (بقره، آیه 286).
در این آیه شریف، نکاتی درنگ شدنی است:
الف - معنای اصلی وسع، گنجایش مکانی می باشد. آن گاه توانایی انسان همچون ظرفی برای رفتارهای اختیاری او تصور شده است. گویی آن چه را انسان می تواند انجام دهد، توانایی وی گنجایش آن را داشته و آنچه را نمی تواند انجام دهد قدرت او ظرفیت آن را ندارد. از این رو، وسع انسان عبارت است از طاقت و گنجایش قدرت وی.
ب - از آیه پیش از آیه یاد شده که در آن آمده «وقالوا سمعنا و اطعنا» این نکته استفاده می شود که همه حق خدا بر بنده اش آن است که بشنود و فرمان ببرد. پیداست شنیدن در جایی تصور می شود که فهم پذیر بوده و مورد فرمان برداری نیز توانایی اعضا و جوارح انسان می باشد، چرا که ابزار کار است. بدین سان، دادن پاسخ مثبت به دستورات الهی تنها در چیزهایی تحقق می یابد که، زیر توانایی و اختیار انسان می باشد. کوتاه سخن آن که تکلیف نکردن تکلیفی فراتر از توانایی انسان، سنتی الهی است که میان بندگان او روان می باشد (علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 443، مؤسسه الاعلمی).
3. سنت الهی یاد شده در فرض پرسش نیز روان می باشد زیرا هر چند به دلیل جایگاه ویژه نماز و روزه در آموزه های دینی؛ یعنی نفس جایگزین نشدنی آن در پدید آوردن تقوای الهی، برای شخص بی توجه یا کم توجه

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 24/11/1389 - 12:4 - 0 تشکر 283142

سلام

خیلی خیلی ممنونم از شما...ولی من هنوز مجاب نشدم....راستی واسه منابع لینك نذاشتین :-)

من قانع نشدم ولی مسلما این دلیلی نمیشه...امیدوارم خدا كمك كنه...

و یه چیز دیگه، الان باید علاوه بر اجرای قضا، كفاره هم بدم؟؟(مرجع تقلیدم مقام معظم رهبری هستند)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 24/11/1389 - 13:7 - 0 تشکر 283202

یه چیز دیگه: شما در مورد نماز چیزی نگفتید...

می دونین چرا مجاب نشدم؟...چون به این فكر می كنم كه اگه اون دختر در اون سن نتونسته روزه ی كامل بگیره، حداقل همین به اصطلاح كله گنجشكی رو گرفته...خب این قبول نیست؟....در مورد نماز هم بگید لطفا...من در مورد اون فهم واسم سواله...اون موقع این فهم نبوده ولی این شخص درحد خودش می خونده...حالا باید قضا بخونه؟...

بازم ممنون از شما

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 25/11/1389 - 14:32 - 0 تشکر 283777

سلام
من از شما دو ملیون تومان قرض گرفته بودم و مکلف بودم آنرا به شما برگردانم.
به واسطه ی اینکه دستم تنگ بود و اوضاع مالیم خراب، دویست هزار تومنش را به شما پس دادم و همین.
ایا امروز که وسع مالی پیدا کرده ام دیگر باید قید باز پرداخت دو ملیون تومن رو بزنم؟
این مثال ناقصی بود تنها برای درک موضوع.
اونچه بر عهده ی شماست تنها تا زمانی که وسعش و توانش رو ندارین از عهده ی شما ساقطه ولی به محض استطاعت باید ادا بشه.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

دوشنبه 25/11/1389 - 15:5 - 0 تشکر 283793

مثال جالبی بود....جا افتاد واسم....ممنونم

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 26/11/1389 - 13:20 - 0 تشکر 284268

الحمد لله

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.