به نام خدا
سلام وعرض ادب به حامد جونمی عزیز
و همه شرکت کنندگان در بحث
من مختصری از جواب سایت اندیشه قم رو اینجا می زنم
بقیه اشو ادامه لینک برید حتماقانع می شید
كسانی كه منكر امكان ارتباط و ملاقات با حضرت در غیبت كبری هستند، برای
اثبات ادعای خود به تعدادی از روایات، از جمله توقیع خود حضرت ـ علیه
السلام ـ به نائب خاص حضرت، استناد می كنند، چون حضرت مدعی مشاهده را
تكذیب نموده است «ألا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو
كاذب مفتر.» یعنی «آگاه باشید هر كس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی مدعی دیدار من بشود، او دروغ گفته و افترا بسته است.»
طبق این دیدگاه نقل ملاقاتهایی كه در كتابها و قصص و حكایات، وجود دارد را نمی توان پذیرفت.
در مقابل، اكثریت علما و بزرگان شیعه قائل به امكان ملاقات می باشند و
وقوع آن را فی الجمله می پذیرند و دلیل اصلی تحقق ملاقات را، حكایات
تشرفات می دانند كه از سوی اشخاص موثق و مورد اعتماد نقل شده است.
از نظر كسانی كه امكان ملاقات با حضرت را ممكن می دانند و بر آن صحه
می گذارند، دلیل معتبری بر نفی امكان ملاقات وجود ندارد. طبق این دیدگاه
در مورد تكذیب ملاقات روایاتی در كار نیست بلكه طبق تحقیق فقط یك روایت
است و آن نیز توقیع حضرت می باشد.
از این توقیع نیز پاسخهای مختلفی داده شده است كه بهترین پاسخ این است
كه به تناسب حكم و موضوع با استفاده از لفظ «مفتر» منظور حضرت، صرف دیدار
و ملاقات نیست بلكه دیداری است كه همراه با نیابت باشد، مثل اینكه شخصی
مدعی نیابت خاصه می شود و می گوید: من امام ـ علیه السلام ـ را مشاهده می
كنم و حضرت من را وكیل خود قرار داده است و شما باید در كارها به من
مراجعه كنید، حضرت چنین ادعایی را دروغ و افترا خوانده است. اصل صدور
توقیع نیز در مقام نیابت است و امام ـ علیه السلام ـ به علی بن مهر سمری
فرموده است كه كسی را از جانب ما نصب مكن زیرا دوران غیبت صغرا و و نیابت
خاصه به پایان رسیده است، در چنین شرایطی اگر كسی ادعای مشاهده و رؤیت
داشته باشد معلوم است كه منظورش مشاهده حاكی از نیابت نمی باشد.
بنابراین، ملاقات با امام زمان هیچ استحاله ای ندارد، زیرا رؤیت شخصی كه در دنیا بابدن مادی زندگی می كند و در میان مردم حضور دارد، امری است طبیعی و ندیدن
برخلاف عادت روی مصالحی است كه غیبت را اقتضا كرده است. در توقیع حضرت نیز
گرچه مشاهده، نفی و تكذیب شده است، ولی این مشاهده به قرینه ذیل توقیع و
سوء استفاده های احتمالی، حمل بر مشاهده همراه با ادعای نیابت می شود.
ادامه مطلب از سایت اندیشه قم