با انتخاب علی نیكزاد وزیر مسكن به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری، پروژه ادغام دو وزارتخانه مسكن و شهرسازی با راه و ترابری كلید خورد.
به گزارش فارس، پس از آنكه وزیر راه و ترابری با 147 رأی موافق از سوی نمایندگان مجلس، استیضاح و از این سمت بركنار شد، رئیس جمهور طی اظهاراتی اعتراضآمیز در مورد عملكرد مجلس، اعلام كرد كه وزارت راه را با یكی از وزارتخانههای زیربنایی ادغام خواهد كرد.
بر اساس این گزارش طی یك هفته گذشته گزینههای مختلفی برای سرپرستی وزارت راه و ترابری از سوی رسانهها معرفی میشدند و از سوی دیگر زمزمههایی نیز از دولت مبنی بر ادغام این وزارتخانه با سایر مجموعههای زیربنایی شنیده میشد.
در همین حال مجلسیها نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم، هر گونه تغییر در ساختار وزارت راه و ترابری را مستلزم بررسیهای كارشناسی دقیق عنوان میكردند.
پیش از این اخباری مبنی بر احتمال ادغام این وزارتخانه با وزارت ارتباطات منتشر شده بود كه در این مورد نیز اغلب نمایندگان و كارشناسان دو حوزه مخالفت خود را به طور صریح اعلام كرده بودند.
گزارش فارس حاكیست، امروز وزیر مسكن در حالی از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری معرفی شد كه در هیچیك از گمانهزنیها نامی از وی به عنوان گزینههای احتمالی سرپرستی برده نشده بود.
به نظر میرسد با چنین انتخابی پروژه ادغام وزارت راه و ترابری كه پیش از این وعده آن از سوی رئیس جمهور مطرح شده بود، وارد فاز عملیاتی شده و عملا كلید خورده است.
با توجه به گستردگی و توسعه شقوق مختلف حمل و نقل در بسیاری از كشورهای دنیا، هر یك از این بخشها دارای وزارتخانهای جداگانه و مستقل است به طوریكه به عنوان مثال در كشورهایی نظیر چین و پاكستان وزارتخانهای تحت عنوان "وزارت راهآهن " فعالیت میكند و هماهنگی شورای راه و ترابری این كشورها بر عهده معاون رئیس جمهور است.
البته باید دید در مراحل بعدی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی چه واكنشی نسبت به این انتخاب و این تصمیم نشان خواهند داد؛ چرا كه ادغام دو وزارتخانه نیازمند تأیید از سوی مجلس است.
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانههای دولت باید از 21 مورد به 17 وزارتخانه كاهش یابد.