هیچ چیز نمی تونه موتورسواران را متوقف کنه نه چراغ قرمز و نه خیابانهای کم عرض مرکز شهر اصفهان؛ پیاده روها نیز از هجوم موتور سواران در امان نیستند این در حالیه که با اجرای طرح زوج و فرد و هدفمند سازی یارانه ها این معضل هر روز نمایان تر می شه.
بارها دیدیم عابران وحشتزده ای که از صدای غران موتوری به حاشیه خیابان پناه برده اند. صدای ویراژشون آمیخته با بوقهای ممتد، فریاد عابر و اعتراض رانندگان موسیقی هر روزه این شهر است. نوایی که نه برای راکبان خوشه و نه سایر شهروندان. براساس آمارها عامل ۲۲ درصد تصادفات جاده ای در کشور موتور سیکلت سواران هستند و ۲۰ درصد کشته شدگان تصادفهای شهر و ۴۵ درصد مجروحین آن را همین گروه تشکیل می دهند.
،در چنین وضعیتی که به گفته کارشناسان برای نجات شهر و شهروندان باید به فکر راه چاره و مواردی چون توسعه حملونقل عمومی بود، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای طرح زوج وفرد در اصفهان موفقیت آمیز بوده از پلس راهور خواست اعمال قانون در این زمینه بیشتر صورت گیرد.
برای کاهش آلودگی ناشی از موتورسیکلت که چندین برابر یک خودرو معمولی تولید آلایندگی میکند باید موتورسیکلتهای سطح شهر کنترل شوند.
توسعه حملونقل عمومی راهحلی برای کاهش تراکم خودرو در سطح شهر است و حمل و نقل عمومی هنوز به اندازه کفایت توسعه نیافته و متأسفانه شاهد اون هستیم در آخرین روزهای سال هنوز قانون مصوب مجلس درخصوص تخصیص 2 میلیارد دلار به قطارهای شهری کلانشهرها اجرایی نشده است.
افزایش استفاده از موتورسیکلت
در حال حاضر شاهد افزایش ترافیک در مرکز و جنوب شهر اصفهان هستیم این در حالی است که در روزهای اول اجرای این طرح ترافیک به طور چشمگیری کاهش یافته بود.
اجرای طرحهای سلبی بدون ایجاد زیرساختهای لازم مثل توسعه حملونقل عمومی، حکم یک مسکن را دارد که حل معضل را به تاخیر میاندازد و در نهایت مشکل حادتر جلوه میکند.
میزان تردد موتورسیکلت ها در محدوده طرح زوج وفرد افزایش یافته و به دنبال آن شاهد رشد تصادفات به علت عدم رعایت قوانین و مقرارت هستیم و توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی و رفع گلوگاه های معابر واستقرار نیروهای بیشتر پلیس در این خصوص راهکار اساسی است.
شهروندان به استفاده از موتورسیکلت روی آورند و به همین دلیل نیز هرساله متأسفانه میزان موتورسیکلتهای شهر حدود صددرصد افزایش مییابد.
بیشتر موتورسیکلتها استاندارد های ابتدایی آلاینده ها را ندارند
متاسفانه تولید بی شمار موتورسیکلتها در دهه های گذشته و از رده خارج نشدن هیچ موتور سیکلتی به این مشکلات دامن زده به نحوی که بسیاری از موتورسیکلتهایی که اکنون در سطح شهر تردد می کنند فاقد استاندارد های ابتدایی آلاینده ها هستند و در چند سال اخیر که استاندارد های زیست محیطی آن هم در سطح ابتدایی برای موتور سیکلتها اجباری شده توانسته صنعت تولید موتور را تا حدودی ساماندهی کند.
افزایش محبوبیت موتور سیکلت
با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها دراین میان موتورسیکلت به عنوان وسیله سریع و کم مصرف محبوبیتی دو چندان پیدا کرده و شهر در تصرف این وسیله پر سرو صدا و آلوده در آمده است. کارشناسان و مسئولان حوزه ترافیک شهری در این نکته که اجرایی شدن این قانون موتور سواران شهرها را افزایش می دهد هم نظر هستند اما هر کدام راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد می دهند. معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری گفت: با هدفمند شدن یارانه ها بخشی از مردم که از وسائل حمل و نقل شخصی استفاده می کردند به موتور روی می آورند البته این گرایش زیاد گسترده نیست زیرا همه این گروه موتورسواری بلد نیستند و هر کسی هم ریسک موتور را نمی پذیرد ولی عده ای برای سفرهای کوتاه شان از موتور استفاده خواهند کرد به خصوص برای فعالیتهای مرکز شهر که با مشکل پارک هم مواجه نباشند.
وی ترافیک گسترش سیستم حمل و نقل عمومی را در کاهش استفاده از موتور موثر دانست و با تاکید بر گسترش فرهنگ دو چرخه سواری افزود: بایستی استفاده از دوچرخه در کشور فراگیر شود در واقع در کل کشور فرهنگ استفاده از دوچرخه را گسترش یابد و با تسهیلاتی که برای آسان شدن استفاده از دوچرخه داده می شود بخشی از افرادی که از موتور استفاده می کنند به دوچرخه سواری ترغیب شوند.
گسترش حمل و نقل عمومی؛ کاهش استقبال از موتورسیکلت
یکی از دلایل عمده گرایش به سوی موتورسیکلت حداقل در هسته مرکزی شهر و محدوده بازار، فرار از چنگال ترافیک است پس با گسترش حمل و نقل عمومی با کیفیت و مطلوب گرایش به سوی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می کند، اما در سایر نقاط شهر تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.
استفاده از موتور در شهر های کشور بسیار آسان و کم هزینه است و انجام حرکات خلاف قانون و دور از شان شهروندان توسط موتورسواران با کمترین مجازات همراه است که برای حذف این مشکلات باید به فکر راه حلهای اساسی بود.
اگر حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند به نحوی که سفر های مردم به راحتی با ناوگان حمل و نقل عمومی قابل انجام باشد تردد با موتور کمتر می شود.
مشکلات را ریشه ای حل کنیم
این که صورت مسئله قضیه را پاک کنیم و بگوییم تولید موتور را کاهش دهیم یا محدودیتهای رفت وآمد درون شهری برای موتورسواران ایجاد کنیم راه چاره نیست. باید به مشکلات ریشه ای پرداخت. درست است که اکنون مردم از دست موتورسواران در رنج و عذاب هستند، آنها به راحتی قوانین را زیرپا می گذارند، هر وقت دلشان می خواهد از پیاده رو عبور می کنند و با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و... اما با این وجود موتور سیکلت همچنان یک وسیله نقلیه فراگیر در شهر است.
سهم بالای موتور سیکلتها در حمل و نقل کلانشهرها
استفاده از موتور در شهرها و فرهنگ ها متفاوت است. در بعضی از شهرها گرایش استفاده از موتور بسیار است و در برخی دیگر کم. وی نیز معتقد است با هدفمند شدن یارانه ها، گرایش به موتور افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا موتور در برخی از کلانشهر ها بخش عظیمی از حمل و نقل درون شهری را برعهده دارد.
اتوبوس یکی از اصلی ترین سیستمهای حمل ونقل عمومی است که باید شبکه خطوط آن کامل و جامع باشد. ایستگاههای آن در دسترس باشد و در کمترین زمان و قیمت شهروندان را به مقصد برساند.
چیزی شبیه به معجزه
شاید چیزی شبیه معجزه باشد جابه جایی هر روزه خانواده ای ۵ نفره توسط موتورسیکلت بدون این که حادثه ای رخ دهد یا به شعبده نزدیک است حمل کارتنهایی که چندین برابر موتور وزن و حجم دارند اما اینها تصاویر آشنایی است که هر روز می بینیم. تصویر این وسیله نقلیه پر خطر هر روز پر رنگتر می شود. انگار می خواهند خیابانهای شهر را به تسخیر خود دربیاورند.