تفکر اگر در عاقبت کار ها بیاندیشیم ، هر کاری را انجام نخواهیم داد ! فکر در عاقبت گناه از عواملی است که اگر آدمی به آن توجه داشته باشد ، در بازداشتن از گناه می تواند بسیار مؤثر باشد، البته این موضوع مشروط به این است که انسان برای خودش میدان فکری باقی گذاشته باشد . گاهی از اوقات ما در زندگی خود رادر یک سری از حرکات و تحریکات وهیجاناتی قرار میدهد که اصلاً فکری برای خود باقی نمی گذاریم که بخواهیم فکر کنیم . خود را در لبه ی پرتگاه گناه قرار می دهیم که دیگر جایی برای تصمیم گیری و فکری برای انتخاب باقی نمی ماند . همه گناهان مثل نفت نیستند که لازم باشد ، برای روشن شدنش کبریت بزنیم تا بسوزاند ، بعضی گناهان حالت بنزین رادارد ، از یک متری هم آتش میگیرد وهمه چیز را می سوزاند . لذا اگر کسی بخواهد از انجام گناه مصون بماند ، باید از مقدمات گناه دوری کند وتا می تواند شرایط انجام گناه را به صفر برساند . چرا سر نماز حواسمان پرت می شود؟ گاهی اوقات می بینیم که در حال نماز به همه چیز فکر می کنیم جز به نماز . یکی از دلایل عمده اش این است که تا لحظه ی آخر در حال صحبت از دنیا بوده ایم ، اصلاً زمینه ای برای یک اتصال خوب را فراهم نکرده ایم. اگر یک تکه طلا را در یک گونی ذغال بگذاریم ، طلا سیاه خواهد شد . اگر بخواهیم سیاه نشود باید اطراف آن را از پنبه پر کنیم ؛ کسی که بخواهد سر نماز حواسش پرت نشود ، حداقل چند دقیقه قبل از نماز باید بنشیند ، فکر کند و زمینه ای برای ورود به بخش دیگری از عالم را کسب کند ، باید فکر کنیم که می خواهیم نماز بخوانیم ؛ به عبارتی نهایت کوچک می خواهد با نهایت بزرگی و کرم هم کلام شود . فکر در عاقبت گناه ، عاملی برای توبه کردن فکر کند که این چه گناه و لذت کوتاهی بود که انجام دادم ، کیفش تمام شد و عذابش باقی مانده . فکر در مورد فانی بودن دنیا ،عاملی برای کسب زهد سرانجام کسانی که دنیا را با تمام زرق و برق آن داشتند ، چه شد ؟!غیر از این است که تمام آنچه را که با هزاران مشقت به دست آورده اند ، گذاشتند و تنها چند تکه پارچه ی سفید بی ارزش را به خود همراه کردند و بردند ؟! فکر درباره مرگ ، عامل کنترل هوس ها است ؛ « اذْکُرُوا هَادِمَ اللَّذَّاتِ »1 فکر در تاریخ ،عامل عبرت امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: گرچه من عمر پیشینیان را نکرده ام اما در تاریخ آنها غور کردم و فکر کردم ، وچون تاریخ گذشتگان را مطالعه کرده ام و می دانم ؛« قَدْ صِرْتَ کَأَحَدِهِمْ ؛ گویی من هم یکی از آنان هستم.»2 فکر در تاریخ عامل عبرت است و عبرت از تجربه بسیارمهم تر و با ارزش تر می باشد . فرق تجربه و عبرت چیست؟ در تجربه انسان خودش باید بسوزد تا دفعه دوم یاد بگیرد که چه کند ، اما در عبرت دیگران می سوزند ومافقط ازآن عبرت می گیریم و استفاده می کنیم . امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: گرچه من عمر پیشینیان را نکرده ام اما در تاریخ آنها غور کردم و فکر کردم ، وچون تاریخ گذشتگان را مطالعه کرده ام و می دانم ؛« قَدْ صِرْتَ کَأَحَدِهِمْ ؛ گویی من هم یکی از آنان هستم.» فکر در مخلوقات ،عامل ایمان انسان وقتی در مورد مخلوقات فکر می کند ، ایمانش قوی تر و مستحکم تر می شود ؛ « وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ »3 زیربنای ایمان علم و فکر است ؛ قرآن می فرماید : اول در آفرینش فکر میکنند و در انتها ایمانشان قوی تر شده و جهان را بیهوده و باطل نمی پندارند. اگر ما به این نکته باور حقیقی داشته باشیم که عالم بیهوده آفریده نشده است ، بسیاری از معضلات رفتاری و اخلاقیمان حل خواهد شد و به زندگی با دیدی متفاوت خواهیم نگریست . تفکر تقاضای شایسته در کنار فکر خوب روزی پیامبر خدا (ص) غلام خود راکه سال ها در کنار ایشان خدمت کرده بود را صدا زد و فرمود : تو سال ها در خانه ی ما کار می کنی ، از من چه تقاضایی داری که برایت انجام دهم ؟ خادم اجازه خواست که فکر کند و بعد درخواستش را بیان کند . بعد از چند روز خدمت حضرت رسید و به حضرت عرض کرد : می خواهم از خدا بخواهی وقتی عمرمن تمام شد ، در بهشت در محضر و جوار شما باشم . حضرت فرمود : این درخواست را چگونه بدست آوردی ؟ عرض کرد : بسیار فکر کردم و دیدم که بهترین چیزی می تواند سعادت دو دنیای من را اجابت کند ، جز این درخواست نمی باشد . حضرت فرمود : تو در قیامت در جوار من خواهی بود مشروط بر اینکه سجدههای طولانی انجام بدهی ؛ « أَعِنَّا بِطُولِ السُّجُود »4 قرآن می فرماید : اول در آفرینش فکر میکنند و در انتها ایمانشان قوی تر شده و جهان را بیهوده و باطل نمی پندارند. اگر ما به این نکته باور حقیقی داشته باشیم که عالم بیهوده آفریده نشده است ، بسیاری از معضلات رفتاری و اخلاقیمان حل خواهد شد و به زندگی با دیدی متفاوت خواهیم نگریست فکر در مفاسد اخلاقی، عامل تهذیب مرحوم نراقی درکتاب " معراج السعادة " در مورد دوای هریک از عیب های اخلاقی می فرماید : دوای این رذیله ی اخلاقی در درجه اول این است که آدمی فکر کند که این صفت چقدر زشت و ناپسند است ، زیرا که فکر در مفاسد اخلاقی ، خود عامل تهذیب است . در آموزه های دینی برای لحظه ای فکر کردن پاداش های فراوانی قرارداده شده که این ،خود می تواند گواه و سندی بر اهمیت این موضوع باشد . عبادتی بی ریا و بدون وسیله نکته ی جالب این جا است که بدانیم فکر کردن ، عبادتی بی ریا وبی وسیله است چرا که در حال فکر کردن ، هیچ کس متوجه این امر نخواهد شد وبرای این عبادت به هیچ ابزارو وسیله ای احتیاج نخواهیم داشت .
کل آیتم ها 7
سلامخیلی خوب بودحقیقتا اگر نماز درست بشه...خیلی موارد دیگه هم درست میشهیک مورد هم من بگم:سفارش شده به وضو اهمیت بدهدید...با حضور قلب وضو بگیریددعای وضو را فراموش نکنیدحتی شده به فارسی از دل بگذرانیماین مورد نیز در حضور قلب نماز اثر دارندالتماس دعا
درسته وضو....و اینكه اگه در غیر نماز به یاد خدا باشیم در نماز هم قطعا به یادشیم....یكی از راه های فهمیدن قبولی نماز هم اینه كه ببینیم آیا بعد نماز در ما تغییری ایجاد شده یا نه؟ آیا اخلاقمون عوض شده یا همونیم....
السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله
ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلاآن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)
یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک
سلامپیشنهاد میکنن که :هنگامی که به آرامش رسیدیدنماز را آغاز کنیدمثلا بدوبدو از جایی دویدیم و نفس زنان ...الله اکبر نگیمبذاریم بهتر شیم و بعد آغاز کنیمیعنی به گونه ای آرامش را فراهم کنیم تا متمرکز بشیمدر کل آرامش باعث میشه انرژی خوب ها رو بهتر بگیریمهوم
بله این درسته..آرامش رو ایجاد كنیم...یعنی وقتی نزدیك اذانه...خودمون رو آماده كنیم نه اینكه بگیم "حالا كه من امادگیشو ندارم...اروم نیستم" نه، تلاش كنیم واسه رسیدن بهش...و اول وقت خوندن
به نام خداسلامخیلی عالی بوداگر نمازهامون اصلاح بشه هیچ وقت گناه نمیکنیم زیرا نماز مقبول وحتی گاهی وقتها غیر مقبول انسان را از گناه باز میداره
وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت
امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.
سلامتا وقتی ما ندانیم داریم با چه بزرگی صحبت میکنیم...همینطور حواس پرتیم...