سازمان قطارشهری اصفهان با استفاده از مشاوران خارجی در طرح های مطالعاتی و با بهره گیری از دانش فنی مشاوران و متخصصان بومی در امر ترافیک ،تونل،حفاری و زمین شناسی با بیش از 25 سال تحقیق ،مطالعه و امکان سنجی و با بکارگیری دستگاه های مجهز و مدرن دارای قابلیت گوناگون و موثری می باشد،اما آنچه مهم است راهاندازی مترو بهعنوان یکی از پاکترین وسائل نقلیه در شبکه حمل ونقل عمومی می باشد.
مترو با سابقهای پر فراز و نشیب، امروز و همزمان با عصر هدفمندی یارانهها بار بزرگی از حملونقل درون شهری و سفرهای شهروندان را به دوش می کشد. این ادعا گزافه نیست چه آنکه نگاهی به آمار نشان میدهد تعداد مسافرانی این سیستم حمل و نقل ریلی در کلان شهرهای دنیا به میلیون ها نفر می رسد .
طبق گفته مسئولان می بایست با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها سهم مترو در جابه جایی ماسفران بین 15 تا 35 درصد باشدکه البته هنوز تحقق این مهم در کلان شهرها به خصوص اصفهان رویایی شده است . ازدحام بیش از پیش مسافران در ایستگاهها اتوبوس به جایی رسید که رئیس شورای شهر با اشاره به استقبال شهروندان از اتوبوس با اجرای طرح هدفمندی یارانهها، بر گسترش وسایل حملونقل عمومی تأکید کرد و گفت: اینکه مسافران بهدلیل حجم انبوه جمعیت در ایستگاه های اتوبوس در شرایط نامناسبی بایستند دور از شان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.
با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانهها و لزوم راه اندازی و گسترش حملونقل عمومی بهویژه مترو متاسفانه هنوز مترو اصفهان به دلیل کمبود اعتبار راه اندازی نشده این در حالی است که اگر این سیستم حمل ونقل در اصفهان راه اندازی شده بود ظرفیت جابه جایی مسافر در اصفهان از طریق سیتم حمل ونقل عمومی افزایش می یافت.معطل ماندن قطارهای مترو شامل لکوموتیو و واگن و همچنین پرداخت نشدن یارانهها و خرید تجهیزات و قطعات مورد نیاز از عمده مشکلات متروی اصفهان است.
همچنین اعتبارت ملی قطار شهری اصفهان از 990 میلیارد ریال می باشد که از این مبلغ تاكنون 420 میلیارد ریال پرداخت شده این در حالی است که برای هر کیلومتر احداث مترو 50 میلیارد تومان اعتبار نیازمی باشد ، اما مهمترین بودجه پرداخت نشده مترو همان اعتبار 2میلیارد دلاری مصوب مجلس برای متروی اصفهان و کلانشهرهاست که با وجود پیگیریهای مداوم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هنوز به نتیجه نرسیده و پرداخت نشده است. حدود 6 ماه پیش و اوایل مردادماه امسال بود که رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس، خواستار اجرای قانون پرداخت 2میلیارد دلاری به حملونقل عمومی شدند و پرداخت این اعتبارات را وظیفه وزارت اقتصاد و خزانه دولت دانستند. اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص استناد قانونی ابلاغ قانون اختصاص 2میلیارد دلار به مترو :« قانون میگوید، رئیسجمهور در یک زمان مشخصی باید قانون را ابلاغ کند که اگر در این موعد مقرر ابلاغ قانون صورت نگیرد، از طریق رئیس مجلس قانون ابلاغ میشود؛ متن قانون این را میگوید.»
از سوی دیگر، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه قانون کمک به مترو را برای کمک به اقشار کمدرآمد جامعه عنوان کرده و گفته بود: چه خدمتی بالاتر از کمک به اقشار ضعیف جامعه وجود دارد؟
محمدحسین مقیمی با اشاره به اهمیت اجرای قانون مصوب مجلس برای کمک به مترو، مطرح کرده بود که روزانه وقت بسیار زیادی از مردم در ترافیک گرفته میشود و مردم با اعصاب خرد و خسته وارد محل کار خود میشوند که همین امر منجر به کاهش بهرهوری میشود. در این ارتباط نمایندگان بسیاری از پرداخت نشدن بودجه مورد نیاز مترو از سوی دولت گلایه کرده بودند اما آنچه مشخص است این است که این مصوبه مجلس تاکنون از سوی دولت اجرایی نشده است.
اما با وجود همه این کمبودها متروی اصفهان با کمک شهرداری و پیگیری جدی کارشناسان سازمان مترو توانسته روند روبه رشدی را داشته باشد.
نگاهی به آمار و اطلاعات موجود در پیشینه مترو نشاندهنده شتاب توسعه در این سیستم حملونقل عمومی است. تعداد ایستگاههای در دست احداث متروی اصفهان 21ایستگاه در طول کل 12/20 کیلومتر خط شمال-جنوب می باشد. البته باید این مورد را در نظر گرفت عملیات ساخت خط شمال-جنوب از ایستگاه قدس تا ایستگاه دفاع مقدس در سال 80 شروع و در سه قطعه در حال اجرا می باشد که بنا به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان فاز اول خط یک شمال-جنوب مسیر قدس- شهید باهنر را بیش از ده كیلومتر است و تعداد 9 ایستگاه، این مسیر تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.
آذرماه که اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها آغاز شد. روندی که پیشبینی میشود تعداد مسافران حمل ونقل عمومی افزایش یابد چراکه هنوز هم برخی از شهروندان ترجیح میدهند تا زمانی که امکان استفاده از بنزین سهمیهای لیتری 400تومان را دارند از خودروی شخصی خود استفاده کنند اما با تمام شدن این بنزین سهمیهای آنها هم نیاز به سیستم حمل ونقل ریلی به خصوص مترو دوچندان خواهد شد.