"پلاک"؛ نمادی کاملا آشنا و نشانه دورانی آشناتر؛ دفاع مقدس و 8 سال جنگ تحمیلی، و جای تعجب ندارد که عنوان مجموعه آثار دفاع مقدس ابراهیم حاتمیکیا هم باشد. مجموعهای شامل 13 فیلم بلند و 3 فیلم کوتاه دفاع مقدس این کارگردان به انضمام مصاحبههای اکبر نبوی، منتقد سینما با او و موسیقی کامل، عکس و پشت صحنههای فیلمها با زیرنویس فارسی، عربی و انگلیسی. البته خودش میگوید که یک مجموعه کامل تحقیقاتی درباره جنگ است. حاتمیکیا دل پری دارد و آزرده است گویا، اما همچنان در لفافه و پرده سخن میگوید و زیربار هیچ مصاحبهای هم نمیرود ایضا.
آنچه که در پی میآید گزیده صحبتهای اوست در حاشیه رونمایی از پلاک؛ مجموعه آثار دفاع مقدسش.
باز هم فیلم جنگی میسازم
بعد از فیلم موج مرده به سراغ حوزههای دیگر رفتم اما قطعا باز هم در ژانر جنگی فیلم خواهم ساخت. متاسفانه 2 سال است که سینمای ما بوی عقبماندگی میدهد و در این مدت فیلمهای مردهای تولید شده است که باید 10 تا 15 سال پیش ساخته میشد. راه را باید برای جوانان باز کرد، چرا که آنها فیزیک جنگ را درک نکردهاند و میتوانند حرفهای تازهای برای گفتن داشته باشند. نگاه سینمای امروز ضد جنگ و علیه آن است.
اخراجیها احتیاج به تحلیل دارد
سینمای جنگ رابطه خوبی با مخاطب خود برقرار کرده، اما در بعضی فیلمها نگاه کارگردان کهنه است. در آثار طنزی که این اواخر با موضوع دفاع مقدس ساخته شده یک عدم تناسب و بیمنطقی میان کاراکترها و محیط مشاهده میشود و حتی حضور برخی از شخصیتهای فیلم، بیدلیل و معناست. به طور مثال در فیلم اخراجیها این مساله قابل مشاهده است. البته فیلم روی نقطههای کور جنگ دست گذاشته و نوعی ساختارشکنی در پیش گرفته، اما با اینحال احتیاج به تحلیل دارد.
فیلمهایم را خودم سانسور میکردم
پلانها و سکانسهایی را که به فیلمهای مجموعه پلاک اضافه شده، خودم در نسخههای اکران شده حذف کرده بودم. مثلا مدت فیلم "از کرخه تا راین" به هنگام نمایش عمومی از 160 به 100 دقیقه کاهش یافته بود که این 60 دقیقه، شامل جزییات و ریزهکاریهای فیلم بود. فیلمهای ارایه شده در مجموعه پلاک کمترین حذف و ممیزی را دارد و بسیار مناسب کسانی است که کار تحقیقاتی در حوزه سینمای دفاع مقدس میکنند.
بیشتر از کیارستمی در جشنوارهها شرکت کردهام
سینمای دفاع مقدس چه در داخل و چه در خارج کشور مظلوم و مهجور ماندهاست که یکی از دلایل آن به قصور مسئولین سینمایی وقت برمیگردد. هیچ وقت به این سینما که شاید اصیلترین مولفه بعد از انقلاب باشد به نحو شایستهای پرداخته نشد و مغفول ماند. حتی در دورهای فیلمهای مرا بیشتر از آثار کیارستمی به جشنوارههای خارجی ارسال میفرستادند اما نه برای شناساندن سینمای دفاع مقدس در آنسوی مرزها، که بیشتر برای کاهش فشار افکار عمومی بود. سینمای دفاع مقدس امروزه به مانند چشمه خشک شدهای است که شاید با دعا آبی از آن درآید و به جریان پیدا کند.
مرحوم ملاقلیپور فیلمساز تخصصی جنگ بود
من درباره جنگ بوسنی فیلم ساختم اما برای عراق و افغانستان نه، چرا که من فیلمساز تخصصی جنگ نیستم. اگر به فیلمهایم نگاه کنید فقط 3 فیلمم به متن جنگ میپردازد و مابقی در حاشیه است. مرحوم ملاقلیپور یک متخصص در ساخت فیلمهای جنگی بود.
جشنواره فیلم فجر سال به سال ضعیفتر میشود
جمع شدن اهالی سینما و ارایه کارنامه یک سالهشان را دوست دارم اما واقعیت ایناست که جشنواره فیلم فجر سال به سال ضعیفتر میشود. یادم میآید دورههایی از جشنواره را که در صفهای طولانی انتظار میایستادیم اما استقبال از دورههای اخیر را هم ببینید. با این حال معتقدم همچنان انرژی در این جشنواره وجود دارد چرا که سه نسل از اهالی سینما در آن حضور دارند.
پروژه شهید چمران و حاج احمد متوسلیان
من مُصر به ساخت هر دو پروژه شهید چمران و حاج احمد متوسلیان بوده و هستم. پیش تولید پروژه چمران از تابستان سال آینده شروع و سال 91 به اتمام میرسد. اما در مورد مجموعه حاج احمد متوسلیان موانعی وجود دارد که امیدوارم برطرف شود.
منبع : شبکه ایران